Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2450 ggr
JossanH
0

Vikten av obduktion

Jag har en vän som nyligen förlorat 2 av sina illrar. Båda illrarna var syskon och var 6,5 år gamla. De var båda tidigare opererade pga binjuresjukdom och den ena även för förstorad mjälte. Den sistnända av illrarna blev dålig över en natt och var tvungen att avlivas akut. Två dagar senare avlivades även systern, vilket ägarna faktiskt hade planerat att göra en tid då hennes allmäntillstånd gradvis försämrats. De visste att hon hade förstorad mjälte och misstänkte även insulinom.

Dessa två illrar lämnades för obduktion.

Utan obduktion hade det förmodligen hetat att den första illern dog av ålderdom och förmodligen återkommande binjuresjukdom.

Här är hennes rapport:

Sektionsfynd

Insulinom, pancreas

Kronisk pågående hepatit

Kronisk interstitiell nefrit med cystbildning

Fokal multilokulär cysta, lever

Partiell alopeci, svans

Sektionsdiagnos

Insulinom, pancreas

Kommentar

Inga blödningar hittades

Den andra illern avlivades pga att hon förlorat sin syter och min vän trodde att även hon förmodligen skulle ha sjukdomar.

Här är hennes rapport:

Sektionsfynd

Malignt lymfom i

Lunga

Lever

Mjälte

Binjure

Insulinom, pancreas

Partiell alopeci, svans

Sektionsdiagnos

Multicentrisk malignt lymfom

Insulinom, pancreas

Min vän hade även en annan iller tidigare. Hon tog bort denna iller då hon visade tydliga tecken på sjukdom men var inte på något vis i ett kritiskt tillstånd. Ett halvår innan obduktionen så opererades illern för både binjuresjukdom och insulinom. Det var alla fel man hittade i illern. Min vän tänker som så att bättre att djuret får somna in innan den får lida. Det visade sig vara ett klokt beslut.

denna illers obduktionsrapport:

Sektionsfynd Malignt lymfom i Lymfknutor vid magsäck och pancreas Pancreas Duodendum Lever Höger binjure Multipla adenom i Langerhans cellöar Kronisk och akut interstitiell pankreatit Kroniska ulcerationer i magsäckens pylorus Multipla binjurebarkshyperplasier, höger sida Bilateral alopeci över skuldror, bog, nacke och svansrot Leverlipidos Membranös glomerulonefrit Sektionsdiagnos Multicentrisk malignt lymfom Multipla adenom i Langerhans cellöar Kommentar Interstitiellt i njurarna sågs mindre lymfocythärdar, men det var inte möjligt att morfologiskt avgöra hurvida de var neoplastiska eller inflammatoriska. Spår efter tidigare operation sågs i form av agraffer vid plats för vänster binjure samt i pancreas.

Detta är sjukdomar (lymfom i 2 fall) som aldrig hade upptäkts. Tänk på det nästa gång du bestämmer dig för att dra en egen "slutsats" som tex ålderdom som dödsorsak din iller och tänk på det du som tycker att en obduktion på ett avelsdjur är onödigt.

Om någon gärna vill ha bilder på obduktionspappren kan jag nog ordna fram det.

Det här är verkligheten.

EDIT: ändrat första stycket av inlägget och små ändringar gällnade den sistnämnda illern

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Måste ju naturligtvis få ställa en fråga. Finns det släktingar i livet fortfarande? Är det någon av dem som är i avel? Vet uppfödaren om vilka som har dött?

HannaM
0

Kanoninlägg! Den här påminnelse och tankeväckaren behövs verkligen.

JossanH
0

Uppfödaren till illrarna är meddelad via mail.

Vad hon själv vet så används inte några nära släktingar i avel idag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#3 Det var ju skönt att veta iallafall.

Sarah
0

Jag fick en chock då vännen visade mig protokollen. Man måste verkligen obducera!

AlbaStiffler
0

En liten fråga, vad använder ni sedan obduktionsprotokollen till? För att det ska "löna" sig att obducera så krävs det ju att man sprider dessa resultat bakåt i leden till de unga släktingarna som det fortfarande avlas på. Annars är det ju inte till någon nytta mer än att hussa/matte får veta lite om sin illers död. *nyfiken på era svar* hur mycket tid/energi ska man som ägare till en 6-7 åring som just dött lägga ner på att sprida obduktionsresultaten bakåt i leden? En iller kan ju ha 100-tals släktingar och att få ut infon till dessa är ju inte så lätt… Knepigt det där… Dock kan det ju vara enkelt att lägga ut infon i det där stamtavleregistret (vad heter det nu igen?).

Sen en annan kommentar jag fick när jag läste texten var "dö av ålderdom". Ja menar, vilka illrar i sverige dör idag av Ålderdom? Det ska vara Robinsnells Woodoo då som blev 13 år som man kunde skylla åldern på, men tveksamt är om ens han dog av "ålderdom". Mig veteligen är det få som dör av "ådersom" bland människor och djur, möjligtvis kan man skylla på gamla organ som inte orkar längre, men det är fortfarande inte "ålderdom" som är dödsorsaken utan i så fall just de gamla organen. Så att säga att någon dör av ålder tycker jag är helt fel.

Däremot kan man ju säga att det inte är oväntat numer att en iller dör runt 5-7 år då deras ålder tyvärr räknas som så pass gammal att de flesta illrar får nån sorts cancer. Men det är fortfarande inte åldersom. :-(

Sarah
0

Den här personen kommer skicka dem till uppfödaren. tror att hon även skriver ut på feritage vad som hänt. Håller med dig om ålderdom, inte många. Alla blir ju sjuka.

Aviendha
0

Hur mycket går en obduktion på? Kan tänka mig att många tror att det är snordyrt (nu har jag ingen aning om priset) och inte vill lägga de pengarna då de inte vet av någon som går i avel.

Sarah
0

Ingen aning ;) 1000-2000 kanske? Själv har jag skrivit in i mina valpkontrakt att det ska göras.

JossanH
0

#6 Det där om ålderdom är ju precis det jag menar. Folk säger att deras iller dog av ålderdom när dom är 5-6 år gamla bara för att en obduktion inte har gjorts och de inte vet dödsorsaken. Det finns inget som heter dö av ålderdom. En iller är inte gammal och orkar inte med längre när den är 6 år- den är i så fall sjuk och inte orkar med längre.

Jag har lyckligtvis inte behövt obducera någon iller ännu och den enda iller utav mina som jag vet har en hel bunt med släktingar i avel är ju Pegasus.

Jag skulle skriva ut det på feritage och jag skulle inte skämmas för att skriva ut obduktionen här heller- vilken iller det än gäller.

Dexter är den enda iller som jag har stamtavla på (väntar fortfarande på den utlovade från Ixid..) och där skulle jag förmodligen lägga ut stamtavlan också.. Det beror lite på.. Vet jag inte om några släktingar som är i avel kanske jag inte lägger ut all information här.

Jag tänker inte fördjupa mig så pass att jag tar reda på släktingar från alla håll och kanter. Hör man av sig till de som man vet avlar på samma linje (vare sig obduktionenär bra eller dålig) så tycker jag sedan att det är deras ansvar att föra det vidare till sina valpköpare etc.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Uppfödarens ksa kontaktas men sen, är det inte bra att skriva vilka illrar det är så folk själva kan se om man har någon som är släkt med dom? Är jätteintrsserad av  om dom skulle finnas i någon av mina illrars stamtavla och den stackars uppfödaren kan ju inte informera alla med avlägsna släktingar.

Sarah
0

Det får ju ägaren till illrarna ta beslut om och man kanske ska ge uppfödaren lite tid att själv ta kontakt med släktingar. Mig veteligen fick uppfödaren protokollen igår.

Sarah
0

En sak till. Oavsett om illern gått i avel eller inte så finns det alltid kunskaper att få frpn resultaten. Bland annat veterinärstudenter som får vara med på obduktionerna för att lära sig mer om illerns sjukdomar. Vi alla får ta del av den nya kunskaepn.

JossanH
0

Exakt hur går en svensk obduktion till? Någon som vet?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#14 Hur menar du då? I vilken ordning det utförs?

Jag vet på ett ungefär hur rummet ser ut, men det lär inte vara av intresse ;) De går väl igenom djuret systematiskt och antecknar under tiden?

JossanH
0

#15 Jag har nämligen hört nån gång att man frös hela djuret och delade upp i små, små skiver (i glasplattor) så att man såg hela djuret i genomskärning och kunde se exakt vad som felade vart. Men det låter extremt dyrt att göra så..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Missy
0

Obduktion skiljer sig lite beroende på vilken art man obducerar. Rent generellt börjar man med en yttre beskrivning av djuret i fråga där man tar upp följande, kön, ålder, art, ras, färg

Därefter följer en yttre undersökning där man beskriver näringsstatus, undernärd medel eller övergjödd. I denna undersökning ingår även beskrivning av själva utveckligen av cadavret.

Därefter går man igenom hud och hår, post mortem, främst rigor mortem, därefter undersöker man kroppsöppningar, mun(tänder tunga osv) analöppning,könsorgan,näsborrar, öron, ögon sen undersöker man tassar, klövar hovar. Sedan subcutanous vävnad lymfkörtlar och blodet.

När man är klar med den yttre undersökningen öppnar man buken, där undersöker man ifall det finns överflödig vätska  gas eller fast föremål som inte ska vara där, man undersöker omentum och messentary och man undersöker hur organen ligger om de befinner sig på rätt plats. När man är klar börjar man plocka ut organen, ALLTID först tar man ut mjälten. Sen lever och mage och tarmar. Man går igenom alla organen i kroppen och tar prov från allt som man sänder för analys. För varje organ man går geom skriver man ner iaktagelser tex om vi tar levern som exempel, storlek, form konsistens, färg osv. Hinner tyvärr inte gå närmare in på detaljer nu men detta är en generell obduktion som jag beskrivit. Förhoppningsvis ger den en helhetsbild. Har ni frågor så är det bara att ställa dom, tyvärr kan jag dröja lite med svaret då jag har väldigt fullt upp just nu.

JossanH
0

#17 super!! Tusen tack!

Händer det att man genomför obduktion på ett sådant vis som jag förklarat??

Egentligen är det väldigt billigt med 1-2000:- för en obduktion för allt som görs med djuret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#12 självklart får det vara ägarens beslut. Jag skulle iaf uppskatta möjligheten att få veta om det skulle vara en iller som finns någonstans i min stamtavla på något vänster och uppfödaren ska naturligtvis ges tid att få informera först men det är ju många som kan vara släkt på längre håll där uppfödaren inte informerar elelr informerar till andra uppfödare som inte informerar. Men som sagt, det är självklart ägarens beslut.

JossanH
0

#19 Är du intresserad av att veta vilka illrar detta gäller så kan du skicka mig ett PM så ska du få information. Denna tråden är inte tänkt att handla om enskilda individer utan denna tråden är till för att uppmärksamma vikten av en obduktion.

Sajtvärd på Iller.ifokus