Sommarsvans
Många av våra kära illrar får sommarsvans eller råttsvans under sommaren.
Detta innebär att de tappar päls på svansen. Ibland bara lite på vissa delar av svansen men ibland blir nästan hela svansen kal. Oftast syns även små svarta prickar i huden som även de är ofarliga. Vill man hjälpa huden att andas lite kan man tvätta av svansen med lactasyd oparfymerad tvål någon gång, men de svarta prickarna går inte att tvätta bort och man får inte tvätta så huden blir uttorkad.
Får illern endast pälsförlust på svansen och inte upp över rumpan, ryggen och magen så är det inget klart tecken på binjuresjukdom som många brukar vara oroliga över.
Oftast är det ofarligt och pälsen växer ut igen efter ett tag.
Det finns illrar som haft binjuresjukdom utan att tappa mer päls än på svansen under sommaren men oftast så syns andra tecken som lite glesare och sämre päls och tunn päls på tassarna och avmagrad muskelmassa.
Jag har 3 illrar som fått sommarsvans i stort sett varje sommar. De är mellan 5 och 2 år och jag går inte i taket för att de får sommarsvans.
När de är över 3 år så gör jag en årlig hälsokontroll.
Som nybörjare är det många som blir oroliga och et kommer upp mycket trådar om kala svansar. Det är inte värre än såhär.
Visar bild på en ordentlig sommarsvans
Sajtvärd på Iller.ifokus

Triton ser precis likadan ut och hans svans ser alltid ut som förra årets avdankade julgran innan pälsen växer ut igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här får Avi nog en släng av sommarsvans. Det märks knappt, förutom när hon gör "flaskborste", då reagerar man på att man "ser ända in", sen på vintern förvånas man över hur tjock den var. Phoenix fick ett streck som var väldigt glest längst ut på tippen. 3x0,5 cm. Så det kan ser olika ut =)
Paulina

de svarta prickarna är som pormaskar och går att ta bort genom att dra nageln längs med svansen ;) äckligt ;)
De flesta av mina hade sommarsvans förra året, men inte i år. de bor annorlunda nu. kallare och mörkare.

Epona hade sommarsvans… nu är hon ett fluffmonster :D
golf.ifokus.se
#5 men finns det någon anledning till varför man ska ta bort dom? måste man inte trycka så pass att det gör ont på illern?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7 Jag kunde inte låta bli på Epona
Men hon verkade inte störa sig på det… hon låg så sött i mitt knä :D
golf.ifokus.se

Haha, nej man behöver absolut inte ta bort dem, bara jag som upptäckte det. Nej det gör inte ont, jag drog lätt med nageln. Får kanske samma effekt som att tvätta.
vi var så oroliga över pälsarnas sommarsvans, men dem är fluffuigare än fluffigast nu :D

Har inte sommarsvans mkt med arv att göra? Jag har två illrar, båda äter samma sak och vistas i samma miljö men bara den ena fick sommarsvans nu i somras.
Milly fick en rejäl sommarsvans i somras. Var nästan helt kal förutom en liten stupp på toppen. Nu är pälsen lång och tjock.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vill bara slänga in en kommentar om att det inte alltid behöver röra sig om binjuretumörer när det kommer till sommarsvans och pälsförlust. Det är väldigt vanligt på illrar som har både lymfom och insulinom.
Sen spelar åldern väldigt stor roll och jag tror att mkt har med illerns övriga kondition att göra.
Lucifer hade fin svans precis innan han diagnostiserades med lymfom. Pälsen på svansen blev gles efter operationen och höll i sig så tills nästa pälsbyte. Efter det och framåt tills han gick bort så hade han en fin svans med päls. :)
Bra att alltid kolla upp om man vill vara på säkra sidan att det endast handlar om sommarsvans. Speciellt första gången. Jag tog Milly till vettten efter två veckor när hon hade blivit rejält tunnhårig på svansen. Rejält dyrt men skönt att veta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

skulle nog tycka att det är lite onödigt att åka in då de är yngre. i princip alla kastrerade illrar som lever varmt och ljust får iaf lite glesare svans.
#15 håller med
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är aldrig onödigt om man är osäker och första gångsillerägare.
Vissa saker behöver man lära sig på egenhand.