magsjuka?
Har suttit och läst i tråden om Änglaillern (som verkar vara väldigt kul! :) ) och sett att många nämner magsjuka och illrar som tynat bort…
Så jag blir lite fundersam.. är magsjuka allvarligt eller rent av farligt för illrar? Är det samma magsjuka som vi människor får eller är det en som endast går hos djuren? Kan vi smitta dom med det?
Sedan undrar jag över ifall de blir sjuka, bör man vara hemma med dem då och vaka över dem? Om man ska betrakta de som barn som blir sjuka, att man stannar hemma och tar hand om dem. Gäller det även förkylningar o "mindre" sjukdomar i så fall?
Är ju ganska viktigt att veta då hela pojkvännens familj i stort sett består av barn… och med barn kommer många sjukdomar. :/
Det finns olika magsjukor. Vissa är lättare och medför bara lite diarré, då är viktigast att se till att illern dricker ordentligt för det är lätt att bli uttorkad då.
Sen finns den "gröna magsjukan" som är allvarlig och smittsam. Den kan leda till döden. Avföringen är grön/gul och riktigt slemmig.
Sen finns stressmage som oxå ger grön och lite slemmig avgöring. Detta är inget farligt och går över snabbt.
Det gröna beror på att maten inte är riktigt smält.
Sara

Det går inte att ta fel på, den allvarliga magsjukan medför att illern bajsar slem och algliknande avföring under flera dagar och riskerar då att dö av uttorkning eftersom den gör av med mer vätska än den kan tillföra.
Men jag förstår fortfarande inte hur den kan bli så illgrön. Maten de äter är brun, vart kommer allt de gröna ifrån, och slemmet är de ifrån tarmarna de också?
Carpe Diem
Magsjukan som det skrivs endel om är inte vanlig magsjuka (som vi människor kan smitta till våra illrar) utan det är en allvarlig sjukdom som smittas mellan illrar.
Som MimmieM skriver så kan den visa sig väldigt tydligt och vissa individer blir väldigt sjuka och det har hänt att illrar dött pga av sviterna efter en räjel sådan magsjuka.
Har man fått hem den bör man hålla sina illrar ifrån andra illrar i 8 månader för att föra smittan vidare.
MEN den kan likagärna endast visa sig som en lös bajs och inget mer. Det finns hem som fått hem smittan som har haft flera illrar. En iller har blivit jättesjuk och nästan inte klarat av den, en iller har bara haft ett fåtal lösa bajsar och någon iller har inte visat symptom alls. Men ALLA illrar i hemmet kan bära på den och bör hållas från andra illrar.
Är illern i dåligt skick bör man absolut vara hemma med den. Är den bara lite lös i magen eller lite förkyld behöver man inte vara hemma med den hela tiden. Det märker man själv.
Sajtvärd på Iller.ifokus

okej, ¨så den magsjuka vi kan smitta dem med är inte så allvarlig då? Att man inte behöver stanna hemma med dem?
Känns ju skönt att det är så påtagligt.. finns så mkt. sjukdomar som är kluriga och nästan inte syns förrän det är försent.
# 2 Varför? Antagligen färgar gallan den, fast jag är inte säker alls..
Sara

#5 Galla är väl gul till färgen och färgas bla. utav bilirubin?
Carpe Diem
Fast med maten kanske det blir grönt..? Ja jag vet inte.. Någon som vet?
Sara

Min färglära säger mig att gult och brunt går åt oranget, att avföringen blir så mörk beror på döda röda blodkroppar om jag inte minns fel.
Någon som kan lösa gåtan?
Carpe Diem
Ja, gallan är gul, men den färgar avföringen grön.
_No way! Yes way!

Så gallan går på högvarv för att ränsa levern från giftiga ämnen.. eller?… jag förstår inte varför magsjukan skulle få sådan effekt på levern. Ställer den in sig på avgiftning?
Carpe Diem
Tillägg: Jag har för mig att avföring vanligtvis färgas grön av gallan, men "bleknar" till brunt under tiden den passerar genom tarmarna. Passerar då avföringen för snabbt (dvs vid diarré) hinner den inte färgas helt.
_No way! Yes way!

Svart/grön avföring kan bero på bl a kosten (blodinnnehållande föda som blodpudding t ex, eller gallfärg pga extra mycket galltilförsel pga t ex fet kost).
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det i inlägget här ovan är inget jag har hittat på utan något som kommer från Dag Risberg, gastroenterolog.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har hört det om svart avföring och blod i avgöringen ja. Människor kan få det om de äter blod-mat (palt, blodpudding etc.) eller om de har problem med tarmen, blödande magsår, sår i tarmarna etc.
#11 Låter väl ganska troligt om det är så.
Carpe Diem
Sjukvårdsrådgivningen.se är bra att ha:
"Ofta är det barn som får grön avföring. De kan få grön avföring om passagen genom tarmen är lite snabbare än normalt så att avföringen är mycket lös. Färgen kommer från gallans starka gula färg. Under vägen ner genom tarmen ändrar den färg till grön. Om det tar längre tid för maten att passera tarmen, hinner färgen gå över till den mer vanliga bruna nyansen. Alltså är det gallans starkt gula färg som inverkar på avföringens färg."
Men som alla andra symtom antar jag att det finns en mängd olika anledningar bakom. Just detta är ju inriktiat på människor, om det funkar på samma sätt för illrar vet jag ej.
_No way! Yes way!
#15 låter mycket troligt då jag alltid fått höra att illern kan få grön avföring om maten av någon anledning passerar för snabbt- tex vid sjukdom
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fy tusan! Jag hade ju rätt! 

Sara

Jag ska aldirg tvivla på dig igen Sara 
Carpe Diem
# 18 Hahaha! 
Sara