Sår i nacken
Jag har, efter mitt vanliga mys med Lucifer, upptäckt att han har en del (vad som verkar vara) sårskorpor i nacken.. jag har lite svårt att list ut vad det kan vara. han än behandlad för skabb för ca 2 månader sen och han är jätte fin i öronen. och jag har inte sett honom klia på dom ställena heller, så jag har svårt att räkna ut vad det skulle kunna vara… någon som har några idéer?
Du har väl fler illrar? Kan de ha rustat med honom?
Paulina

nope, bara min lilla ensamvarg/människoälskare Lucifer och jag här, och jag tror inte jag har något ;)
Äe du säker på att det är sårskorpor och inte bara fläckar som bildats av hudens naturliga oljor och fetter? De kan ibland se ut som små eksemfläckar och se lite torra ut.. lite orange/bruna och syns ofta vid nacken.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

hmm, något sånt skulle det kanske kunna vara… det verkar inte göra ont när jag pillar på dom heller, det är väl det som får mig att tro att det inte är så fruktansvärt allvarligt… får helt enkelt försöka ta mig en närmare titt med hjälp av någon som kan se färger..:P
tack för det tipset, fler uppskattas. =)

#4 Om du har en kamera så skulle du kunna fota såren och lägga in här så kanske nån av oss kan hjälpa till att se vad det kan vara?=)

jag, de skulle jag nog kunna göra, fast det är mycket päls ivägen så det kan bli svårt att se, men jag ska göra mitt bästa

dessvärre har jag väl insett att det mer eller mindre måste vara någon sorts sårskorpor, då dom sitter fast. de jag hittade igår gjorde inte ont, men det var tydligen för att dom redan åka av…

det som är lite svårt att se på bilderna är väl att det är centrerat, han ser alltså inte ut så här på stora delar utav kroppen, men det är lite större än vanliga sår.

Jadu, det ser iaf ut som att det är många sår skorpor på samma ställe. Hon kanske har gjort illa sig ute eller inne på nått sätt, försök inte pilla bort dom iaf utan låt dom få läka färdigt så lossnar dom tillslut om det nu är sårskorpor.

ok, jag avvaktar ett tag och försöker låta bli att pilla så får vi se hur det ser ut om en vecka eller något. =)
Det där så lustigt ut.. Är det så på flera fläckar eller bara på ett??
Är det på flera fläckar skulle jag faktiskt tro att det är någon form av ohyra som gjort att han kliat hål eller något.. Verkar han klia sig där mycket?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Brukar ni gå ut? Finns det någon möjlighet att det kan vara hudparasiter av något slag?
Sara

mjo, han kliar en del, men eftersom han nyligen är behandlad med stronghold så är jag osäker på om det skulle vara skabb… klart det skulle vara det, och det skulle väl i sig kunna vara en "lättnad", att det inte är en hudskjudom eller något liknande. jag har hittat en väldigt lite fläck till, på sidan av halsen, där jag vet att han kliar en del, men den är såpass liten att det lika gärna skulle kunna vara skräp, det är svårt att se med all päls ivägen, mitt i bytet… skulle det kanske kunna vara så enkelt att han har vassa klor (klippte dom först idag), det kliar när han byter päls, och att han helt enkelt kliat hål?
*väldigt tacksam för all hjälp och alla tips* =)

#15 Så han har haft skabb?eftersom han har blivit behandlad med stronghold. Isåfall kan det va klisår, skabb gör att dom kliar sig väldigt mycket och ofta. Långa vassa klor gör ännu värre skada.
Hur många gånger behandlade du honom förresten? har du kollat upp öronen efter behandling att dom är helt borta?
# 15 Jag tänkte mest på andra typer av hudparasiter.
Sara

16# Ja, eller vi har trott att han haft skabb och fått recept på Stronghold av en veterinär som också trodde det. Jo, men det är det som är det konstiga - behandlade honom bara 1 gång men nu ser hans öron jätte fina ut, jag ska låta Sofie kolla öronen också för att få en till uppfattning, men jag ser ingen smuts eller något annat tråkigt.
#17 Jaha, my misstake=), finns det några enkla hemma-metoder att kolla sånt eller är det raka vägen till Vet. som gäller?
Veterinären måste ta ett skrapprov för att se. Men har han inte direkt ont av det är det inget akut.
Du kan ju vänta och se om det läker av sig själv inom 1-2 v.
Sara

Mina har haft kattloppor och de låg och kliade sig konstant. Man ser de små lymmlarna när de kilar runt i pälsen om det skulle vara så.
Mycket utav parasiterna botas med advantage för katt som finns receptfritt på apoteket.
(OM det nu är parastier dvs)
Carpe Diem