panda/blaze uppfödare?
Finns d några SERIÖSA panda, blaze uppfödare här i sverige?
ja menar sånna som föder upp med bra illrar som vet va dom håller på me. Har nog aldrig sett sånna uppfödare i sverige, om dom ens finns. E d någon här som har en panda lr blaze? vill se bilder då
och hur fick ni tag på dom? importerade ni? vart då ifrån?

Varför ja vill ha en blaze? Jo, för att ja älskar deras utseende!
Om ja får hem (någon dag hopaps ja) som ni kanske har läst vill ja bli uppfödare, men ja tänker inte avla på någon panda eller blaze, pandor å blaze e mina favoriter, e helt frälst i deras utseende, men ja skulle nog inte våga föda upp. Mitt mål genom uppfödning e förhoppningsvis pasteller.
Trine, Gizmo var hur fin som helst.
Hur e d att ha en döv iller? Va han döv från början? Gick uppfostringen lika "enkelt" som me en icke döv? Hehe, sorry för alla frågor

hmmm vi hadde en sk "amerikansk panda" som vi hämtat ifrån frankrike.. Tror det är lättare att hitta dom där då det knappt finns någon i sverige (har iaf inte sett någon). Men jag kan hålla med om att dom är fina! Vi skulle andvända henne som en avelshona då vi även tog med oss en liten kille hem. Men hon dog i havandeskapsförgiftning, annars så hadde det varit lite fler häär i sverige, tror de flesta av hennes ungar skulle bli "amerikans panda" om inte alla gick bort…

Ja, usch stackars er och lilla Mischa. Hon var en skönhet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Genom att medvetet söka efter panda och blaze så stödjer man oseriös uppfödning oavsett om de är ämnade att använda till avel eller inte. Inget ont om dem som har illrar med de generna då de naturligtvis också har rätt till ett bra liv men varför ska man efterfråga djur med dåliga gener? Så länge det finns en efterfrågan på dessa illrar så kommer folk att avla på dem trots att det slår tillbaka mot hela tamillerstammen

vi sökte inte efter just panda utan bara en iller. och sen om det är seriöst eller inte att avla på pandor är upp till var och en. Men om man har stenkoll på illerns gener bakåt, mamman pappan mormor alla är testade och uppchekade ofta så anser jag att man då är en bra uppfödare. Menar absolut inget ont nu så ta inte åt er någon, bara min lilla åsikt
Eftersom dom i frankrike har en sådan stenhård koll på illrarna som dom avlar på så känns det "säkert" att avla eller hur man nu ska säga. Sen har ju alla olika åsikter om allt, det är ju det som gör oss människor
mindes en diskussion om det här på ett annat forum där en tjej postade en länk som är intressant läsning i sammanhanget.
jag gör som ovanstående och länkar till en diskussion på ett annat forum. Där står det mycket om illrar med vita fläckar på huvudet och vad det innebär. Även om du är helt säker på att du vill ha en sådan iller tack vare det fina utseendet, så tycker jag ändå att du ska läsa den här tråden så att du vet vad du får!
http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528
(jag hoppas åsa, att det är okej att länka till andra forum???)
ClickHere: Tror inte att det finns svenska uppfödare som helt går in för att endast få fram panda eller blaze, utan det dyker upp någon här och där. Du måste också vara medveten om att dessa illrar ofta bleknar rejält (finns bilder på min dexter i tråden jag länkade till. Bilder på när han var ca5 månader och hur han ser ut efter ett par fällningar.. nu är han ännu ljusare).. Dexter är döv och det har inte varit några problem med honom, men hans döva halvbror, som är 2 år, beter sig fortfarande som en bitig valp.. Illrar som är döva pga sin teckning är döva från födseln.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8: Självklart ska vi länka vidare till information som är av intresse. Oavsett vart det kommer ifrån. Bara det är okej från det stället man tar sakerna ;-)
Men här är det okej, länka på du ;-)
Audiatur et altera pars
#9 jag bara snor hej vilt jag…
Jag länkar och citerar ingen vid namn.. Shit, jag vet inte om man får göra så kom jag på…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Oftast så brukar det gå bra. De flesta sajter säger inte nej till lite gratis reklam. Men vissa är väldigt, detta är mitt forum och det som skrivits här ska stanna här.
Men jag tror inte det är något problem från illersverige, har inte hört någon klaga. Och många har länkat dit tidigare.
Och hade vi gjort fel ade jag fått höra det från Johannah om inte annat. Hon brukar ju inte vara tyst.
Audiatur et altera pars
Jodå, jag är tyst rätt ofta faktiskt. :) Öppnar man käften så blir det ju ett j*vla liv! LOL
Och givetvis är det tillåtet att länka till Illersveriges forum! :) Att länka någonstans är aldrig förbjudet. Det enda kan vara att folk som gör hemsidor i frames/iframes inte vill att man direktlänkar till en specifik html-sida.
´#12 trodde nog inte det skulle vara några problem!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Gizmo var døv fra fødselen av. Det har ikke vært noe som helst problem med han det eneste jeg kan si er at han kan virke som "en ensom ulv". Han går mye for seg selv (leker litt) Han legger seg til og sove for seg selv, men flytter seg ikke om de andre kommer. Han vil ikke ligge på fanget å kose, men skal opp å hilse på og bli klødd litt. Om dette har med "blaze syndromet" vet jeg ikke. Det kan jo bare være at han er slik.
I Danmark mener jeg at man har mange blaze. Men det er det siste landet på kloden jeg ville ha kjøpt fra (no affence). Å avle bestemt fram blaze eller å avle på blaze mener jeg er useriøst. Dette er dyr med ett syndrom og en feil. Det blir på en måte å avle vidre på dyr som har hatt kreft og dødd i ung alder og det er det jo ingen som vil. At dyr dør i ung alder.
Isteden for å søke etter bestemte tegninger og farger burde folk heller søke etter ildere som har en god blodlinje. Det gjør jeg. Det er liksom ikke fargen som står overst, men en god blodlinje.
Men folk for gjøre som dem vil. Det er ikke min sak.
Trine
#6 "vi sökte inte efter just panda utan bara en iller. och sen om det är seriöst eller inte att avla på pandor är upp till var och en. Men om man har stenkoll på illerns gener bakåt, mamman pappan mormor alla är testade och uppchekade ofta så anser jag att man då är en bra uppfödare. Menar absolut inget ont nu så ta inte åt er någon.bara min lilla åsikt
Eftersom dom i frankrike har en sådan stenhård koll på illrarna som dom avlar på så känns det "säkert" att avla eller hur man nu ska säga. Sen har ju alla olika åsikter om allt,"
Det spelar väl ingen roll om man har stenkoll på illerns gener bakåt om man har en iller med panda eller blaze? Man vet idag att teckningarna är ett faktum av dålig avel. Att det teckningarna hör ihop med vissa anlag, Så som dövhet. Hur kan man ärligt kalla sig seriös om man väljer att ta hem avelsmaterial som har en stor varningstriangel mellan öronen? Som man sen tänker avla på? Men hallå? Det kan inte bli tydligare! Vad är det som krävs för att "uppfödare" ska lära sig och ta till sig den avelsinformationen som finns idag? Ska hela illerstammen dö ut först innan man väljer att svälja stoltheten? VEM är det som ni vill ska säga dom magiska orden för att få uppfödare att förstå vad dåligt avelsmaterial är?

#15 då detta är duskuterat sen ett år tillbaka och micha (rip) inte längre finns till så tänker jag inte fortsätta att diskutera detta. ber om ursäkt om detta låter arg och jag ber dig inte förstå men både jag o min mor känner att detta är urtjatat. alla har sina egna åsikter. och vi låter dom ha det. Men nu är det slut diskuterat i alla fall om micha. ber om ursäkt att det låter hårt men jag vet att ni som känner oss vet hur och vad vi menar med detta.

#16: Jag förstår i alla fall. Att diskutera det här med Mischa när hon så tragiskt har försvunnit ifrån er är en ständig påminnelse. Vilket jag beklagar djupt. Vill absolut inte att ni ska bli mer ledsen än vad ni redan är.
Låt henne och hennes teckning vila i frid.
Audiatur et altera pars

Jag förstår inte det hela.
Är det inte meningen att man ska diskutera på det här forumet?
VEM tog upp Mischa från första början i den här diskussionen? Jo det gjorde du Domiino. Om det är extremt känsligt så tycker jag nog att du inte ska ge dig in i sådana diskussioner.
"Låt henne och hennes teckning vila i frid" Ska vi sluta diskutera sjukdomar kring panda/blaze nu?!?!?!
"Men om man har stenkoll på illerns gener bakåt, mamman pappan mormor alla är testade och uppchekade ofta så anser jag att man då är en bra uppfödare."
Får jag fråga vad det är för tester? Har nämligen inte hört talas om några såna här "gentester" och tänkte att det vore ju bra om man kunde testa här i Sverige också! Vad testar man?

#18:
"_Låt henne och hennes teckning vila i frid" Ska vi sluta diskutera sjukdomar kring panda/blaze nu?!?!?!
_Nej, det är inte meningen att vi måste sluta diskutera panda/blaze och de sjukdommar som man tror det medför. Men det är meningen att vi ska sluta dra in Mischa i det hela. Nu vart denna diskussion om henne istället för om teckningen överlag. Vilket helt tydligt är jobbigt för dem. Då tycker jag man kan vara så vänlig att ge dem det tillbaka. Bara för det måste man inte sluta prata om teckningarna i allämnhet, men om Mischa i synnerhet. Är det så fel att vara snäll mot varandra?
Varför kan man inte försöka visa hänsyn, även om man diskuterar saker man inte är överrens om? Jag har svårt att förstå det.
Audiatur et altera pars
Man behöver ju inte nämna just frankrike av alla länder då hon är därifrån. Vi kan väl ta Tyskland eller kanske Polen vad vet jag.
Och jag tycker inte vi ska lägga ner diskussionen om just panda och blaze men vi kan ju hålla Micha utanför.
"May she rest in peace"
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#21 men att nämna frankrike var det ju Domiino som gjorde, eller vad menar du? Får vi inte skriva om frankrike heller nu bara för att hon kom därifrån??
#19 jag har heller aldrig fått kläm på vad det är som testas så jag är också väldigt nyfiken på det!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag missade början av tråden såg bara slutet. Det var fler som nämde frankrike. Fel av mig och det kan jag erkänna.

Är det nån som kan lägga in en bild på en sådan iller =)
Om du vill hitta en bild nu kan du gå in Blaze tecknad iller

Okej tackar :) #25 din illler har blivit godkänd här hemma :) av ca. 5 st :)
#26 Tack Madde :P
tack! han är verkligen sååå go, men du ser ju vad han ändrat sig! Jag håller bara tummarna för att det enda negativa med hans teckning som han ärvt är dövheten… Så att han inte har fel på blodomlopp, hjärta mm…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Så lite så Roxanne. =)
Jag tycker det är märkligt att så många skriker rakt ut då de ser någon iller som far illa idag då samma personer inte verkar vara intresserade av hur illrarna mår på längre sikt.
Att avla på farmar är jättefel, lika så att sälja illrar på blocket eller släppa ut dem i naturen. Varför bryr sig inte samma personer om hur illrarnas hälsa är om exempelvis 20 år? Om all forskning som inte stöds av uppfödare av typen Marshall och Ferpharm tyder på samma utveckling dvs illrar som lever kortare till följd av fler allvarliga sjukdommar, varför bryr sig folk då inte om den forskningen?
Jag tycker det är så tråkigt att se på när folk fortsätter föneka genetiska defekter och bedriver riskfyllda experiment med djurs hälsa. Lika tråkigt är det att se hur deras vänner alltid blundar för vad de egentligen tycker för att hålla sig "neutrala".

#30 håller med dig Falo!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#30: Intressant. Fast jag undrar lite över exakt vilka forskningar du syftar på. Och likaså vilka som räknas bland de neutrala.
Är de neutrala vi som inte vill att det ska pekas ut en enda iller? Som dessutom är död och abslout inte går i aveln. Brukar inte bli s bra resultat med döda avelsdjur liksom.
Så jag förstår nog inte riktigt. Men förtydliga dig gärna.
Audiatur et altera pars

#28 ajdå, jag håller också tummarna :)
#29 hihi Hur många illrar har du nu Madde?
#30 fattar inte :O har det något med något att göra? 
#31 nej men fyf*n så himla söt, den skulle man döda för :D
Jag har 4 illrar nu. Xander, Benjamin, Criss och Xac. =)

Det här var en tråd som startades av en person, andra folk svarade om sjukdomar. Sedan gav sig Domiino in i tråden och tog upp Mischa och Frankrike. När folk sedan svarar så får de skäll och sedan ska vi låta Mischa och Frankrike vara?
Det här har inte varit ett påhopp mot Klarsferrets eller Domiino överhuvudtaget men eftersom Domiino gick in i en diskussion så måste man också kunna acceptera att få mothugg.
OM någon skulle börja diskutera silverillrar och eventuella sjukdomar så skulle jag svara om jag kan ta kritiken. Kan jag inte det så håller jag mig borta. Så fort det hettar till här och någon inte kan försvara sig så blir det direkt dålig stämning. Kan man inte ha en diskussion om olika sjukdomar och tycka olika? Måste det hela tiden dras in att allt ska vara personliga påhopp?

Roxanne: Du kan få hälsa på honom på IT.
#37: Hmm vet du i vilken klass Xanzavier ska vara i???

Jättefina bilder Rikki. =)
#33: Jag syftar framförallt på forskningen kring Waardenburg syndromet som även finns hos andra djurarter.
Jag vill inte namnge personer men jag har sett att det finns flera som gärna skiftar åsikter beroende på vilket sällskap de befinner sig i eller vilka användarnamn de befinner sig under. Andra som ljuger om hälsan på sina tidigare kullar ända tills man visar dem vad de själva skrivit på andra forum. Jag tror folk blir så hårt dömda för små snedsteg att få vågar vara ärliga och säga vad de egentligen tycker i djurvärlden.
Jag Trodde inte tråden handlade om en specefik iller utan om illrar i allmänhet. Jag trodde ämnet Mischa var utagerat men då väljer du att ta upp det ännu en gång Åsa?
#34: Förlåt Roxanne! Jag höll på att glömma dig. Mitt inlägg handlade främst om de som avlar på panda/blaze samt de som väljer att stå och titta på när våra djur får allt sämre hälsa.
Hur kan du veta vilka som "står och tittar på" baserat på hur folk skriver på ett forum? Bara en nyfiken fråga…

#42: Då ber jag om ursäkt. Jag fick för mig att det var det ämnet du syftade på. Men sorry, det var inte meningen. Tyckte bara att inlägget var så kryptiskt liksom.
Audiatur et altera pars
#44: Användare på iller.ifokus har berättat för mig att de inte vågar ge sig in i diskussionerna för att de inte vågar. Andra har gett sig in i den här typen av diskussioner för att sedan råka ut för diverse ryktesspridning. Andra har skrivit på andra forum och haft helt annan syn på det här ämnet än vad de vågar visa här.
edit:
Nu låter det på mig som att alla är falska och inte vågar stå för sina åsikter. Så är absolut inte fallet, jag tycker många här inne har bra tankar om saker även om de inte alltid tycker som mig
Bidrar inte du själv till en viss "ryktesspridning" när du i princip säger till folk, som du mig veterligen aldrig träffat, att de är oseriösa? Kontrollera i så fall fakta innan du påstår liknande. Vi behöver inte få lika otrevlig stämning på det här forumet som det finns på många andra.

#46: _Användare på iller.ifokus har berättat för mig att de inte vågar ge sig in i diskussionerna för att de inte vågar. Andra har gett sig in i den här typen av diskussioner för att sedan råka ut för diverse ryktesspridning. Andra har skrivit på andra forum och haft helt annan syn på det här ämnet än vad de vågar visa här.
_Låter trist om de inte vågar skriva det de vill här inne. Dock är jag hård när det gäller påhopp, så om de inte vågar skriva sådant. Så är jag bara glad.
Här inne klarar vi oss bra från taskmörtar och folk som är bessrwissrar och inte tillåter att alla har sina egna åsikter och respekterar dessa.
Finns tillräckligt många forum med taskiga diskussioner. Dessa behöver vi inte här inne. Om det är så att man inte trivs här inne, så är det faktiskt fritt fram att sätta sig på ett annat forum och skriva.
Jag vill inte låta hård egentligen, men det är den nakna sanningen.
Audiatur et altera pars
#47: Jag har svårt att se hur jag skule bidra till någon ryktesspridning då jag inte nämner några namn. Att sprida dålig stämning är absolut inte min avsikt. Jag tror det går att ha åsikter på ett forum utan att det ska behöva bli otrevlig stämning.
Jag bildar alldrig en uppfattning om någon utan grund. Är det något jag är osäker så frågar jag hellre personen i fråga rakt ut privat än att gå och fundera på det.
då tycker jag att du skall göra det…istället för att kritisera gör något konkret i sånna fall…starta ett avelsråd exempel vis, skriv en artikel om det du vet. Gör något som kan förbättra avlen i Sverige. Jag känner många, inklusive mig själv som fasar över vad som kommer hända med illrar framöver…men Jag/vi gör i alla fall något.
Som du vet är informationen om illrar i sverige ytterst bristfällig…Det finns inga "experter" som kan rådfrågas, inte många iller kunniga veterinärer, därför finns det ett otroligt behov av information om illern. De flesta Uppfödare gör så gott de kan. Blir det inte bättre om alla istället kan hjälpas åt? Tror ingen medvetet gör något som kan skada illerns fortlevnad i sverige. Mest information om avel etc kommer ju från Usa, och ärligt talat vet jag inte hur bra den är, eftersom usa är ett land som systematiskt sönderavlar de flesta av sina djur.
Avel på iler är ett väldigt kännsligt ämne, därför gör alla bäst i att ta på sig tofflor å tassa igenom det än att klampa folk på tårna. All info om iller och avel är viktig, men det är precis lika viktigt att man lägger ut det på ett snyggt sätt å inte går in för att dömma folk på 2 röda sekunder. Då får man aldrig fram sitt budskap. Återigen, Vi är här för att vi har ett gemensamt intresse och jag utgår från att ingen vill illrar illa….Folk må göra fel av ren okunskap och brist på info, men då får de som "vet mer" om ämnet hjälpa dem tillrätta, men inte genom att dömma och förorätta.
Så, det var min åsikt. personligen ger jag mig inte in i debatter rörande avel just för att det inte är mitt bord, och jag vet inte långt när tillräckligt om ämnet för att kunna bidra med något positivt. Därför läser jag heller och försöker lära mig.