Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3610 ggr
Qviq
2008-11-04 17:59
0

Hematon

Satt och kollade på animal planet igår kväll och då visade de ett program där det var en iller som hade en stor knöl framför ena ögat. De trodde först att det var en cysta men började sedan prata om något som hette hematon. Har aldrig hört talas om detta innan och fick inte heller någon mer ingående förklaring i programet om vad det var för något och hittade inte heller något när jag sökte på iFokus. Så min fråga är: vad är hematon för något och hur vanligt är det hos våra svenska illrar? Är det något som har med dålig avel att göra?

"Chaos is a friend of mine."

Nea
2008-11-04 18:12
0

Jag antar att det var hematom det sa. Hematom är samma sak som blåmärke. Vissa av dem blir blodfyllda och det blir då en blåsa/bula av dem.

Qviq
2008-11-04 18:18
0

Okej var det så enkelt. Tyckte det lät väldigt komplicerat på programmet med tanke på att han behövdes opereras och att den kom tillbaka dagen efter och var tvungen att opereras igen och sedan skickas iväg till en person som tog hand om svårt sjuka illrar…

Nea
2008-11-04 19:42
0

Så enkelt är det. ;-)

Förtydligar ytterligare: Hematom är det samma som blödning under vävnader. När vi får ett slag så uppstår ett blåmärke, blåmärket är i självaverket en blödning under huden. När blödningen inte har plats att breda ut sig blir det en bula, tex när vi slår i huvudet i något. Hemtom/blödning kan även uppstå i det inre organen tex efter operation.

Sara
2008-11-04 19:45
0

# 2 Operationen kanske var svår pga att det satt nära ögat? Sen kanske det berodde på nån sjukdom att hematomet uppstått?

Sara

Qviq
2008-11-04 19:49
0

#3 Okej, tack, man lär sig något nytt varje dag.

#4 Dem visste inget om illern. Den hade hittas ute, lika så de andra 50 illrana de hade på centret…

Missy
2008-11-04 20:33
0

# 3 Mycket bra förklaring, kunde inte sagt det bättre själv :)

Missy
2008-11-04 20:33
0

# 3 Mycket bra förklaring, kunde inte sagt det bättre själv :)