Silvertomte
Hejsan allihopa!
Jag måste fråga en sak och är tacksam för svar :)
Jag har fått kontakt med en tjej som ska sälja en illervalp, som är en silverfärgad tomte. Hon vill ha 1500-2000, och då är han ej vaccinerad eller chippad.
Hon menar att silvertomtar är ovanliga och ska betalas mer för.
Så därför frågar jag er illerkunniga, är det så att de är dyrare än andra? Eller vill hon bara mjölka pengar av mig så att säga?
Jag skulle inte betala mer för en silvertomte än för någon annan iller.
Sånt använder sig inte folk av i sverige att vissa illrar kostar mer. Så antingen vill hon tjäna en hacka mer.
Är det en uppfödare? Eller någon som ska omplacera sin iller?
Mvh Madde
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Silvertomtar ar val inte ovanligare an pasteller eller andra tomtar? Eller har jag fel nu?
// Amanda
Hmm själv har jag 5 pasteller här hemma varav 3 är tomtar. Sen har jag en viltfärgad tomte här hemma oxå. Så om så är fallet har jag ovanliga illrar.
Jag har inte betalat mer för en valp bara för att den är av en viss färg. Däremot har jag betalat betydligt mindre för mina omplaceringar som jag har tagit. Som mest 600 kr.
#1 Det är en uppfödare, eller ja, det blev valpar av misstag.
Det du bör fundera på själv är?
Har illern stamtavla? Hur ser släkten ut bakåt? Så man vet om det ligger mycket sjukdomar bakåt i tiden!
Är den vetrinärsbesiktigad när du köper den?
Varför är den inte chippad?
Sen kan det vara bra att inte ta första bästa iller, utan att man tar kontakt med många olika uppfödare och åka runt om man har möjlighet och träffa andra illrar innan om man är nybörjare.
Jag har själv uppfödning av illervalpar, och jag tar samma pris oavsett vilken färg det är. Möjligen att jag skulle ta mer för en DEW då de verkligen är sällsynta, det är däremot inte en silvertomte. Visst det föds färre sådana än t.ex bruna och pastell, men det dyker ändå upp några per säsong. Detta är iallafall min erfarenhet, och vad jag har läst här inne så blir en silvertomte oftast en silver med åren. Jag har själv en brun tomte och i hans kull var de 2 tomtebröder. Jag hade även en annan brun tomte som dog för mig i höstas, hans bror blev en silvertomte på gammla dar. Min Lilleman föddes som en MultiColor och blev till sist en silvertomte. Så häng inte upp dig på färgen hos en iller, för den kan både ljusna och mörkna av ålder och säsong.
Och ang. priset så är det skäligt med 1000-1500:- om valpen inte vare sig är chipad eller vaccinerad. Själv tar jag 3000:- för en valp och då är den både ock, + att den blir veterinärsbesiktigad. Sen följer det med en del grejer också, bl.a en VHS alt en DVD-film där jag har följt valparna från det att de är mellan 3-5 dagar gammla, och fram tills dess att sista valpen lämnar mig, eller om filmen tar slut vilket som nu kommer först.

Ar DEW sallsynta alltsa? Min lille Nanuk/Nisse lar ju bli en DEW ganska snart da han bara har nagra jatteljusa silverstran. Och honom far jag gratis i utbyte mot att jag tar proffisionella kort pa hennes djur :P Eller raknas de bara som DEW om de fods helt utan teckningar?
(ursakta om jag ar OT, bara att ta bort inlagget om det stor)
// Amanda
de är ovanliga och de som föds dew äe väldigt sällsynta. Då ska de inte ha ett enda mörkt strå på kroppen men ha mörka ögon. Många ljusa illrar som är tecknade blir förr eller senare mer eller mindre DEW.. eller väldigt ljusa silver…
Att ta olika priser för olika färger är något som endel farmare eller buruppfödare gör pga att de ser vinst i att ta annat pris för de färger som inte är lika stor chans att de blir i en kull. Det är ju faktiskt så att andra färger än vanligt viltfärgade är mer eftertraktade och kan därför säljas för ett högre pris anser de som vill åt pengarna…
Jag skulle inte betala mer för en iller pga dess färg.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Är det någon som har en bild på en silver:)?
Kram
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
här är en ännu bättre adress med ännu fler sötingar :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Fina bilder, och med otrolig variation! När kan man garanterat säga att en iller fått sin "Riktiga färg"? Tycker det verkar komplicerat! Jag skulle ju bara få viltfärgade var det sagt…:)
Är det nån som är bra på koder? Illrar har väl färgkoder, eller? Var kan man hitta info om detta?
Kram!
#6 Är det vanligt att uppfödare skickar med bild/filmmaterial från valpens uppväxt? En väldigt fin/kul sak att göra måste jag bara säga!
_No way! Yes way!
Min uppfödare skickade med hela 3 CD-skivor med bilder, filmsnuttar och dagbok från min uppväxt till mina nya ägare.
Hur vanligt är är vet jag dock inte men min uppfödare skickar alltid med ett par CD med bilder osv. till de nya ägarna med varje valp.
______
Bogey
#14 Illerns genetiska kod är inte kartlagd så som många andra djurs, därför finns det inte någon direkt kod för färger. Däremot har et försök gjorts i senaste upplagan utav Ferret husbandry, medicine and surgery (du hittar boken på bokus och adlibris t.ex)

# 17
Tack! Det låter intressant. Vet du vad den ligger på för pris?