Vildiller!
Ja imorrn ska jag som sagt snacka om illrar på engelskan, men stötte på ett litet problem nu, det finns ju vilda illrar i sverige, är det någon som vet vad den arten heter på engelska?
Tamiller är ju domestic ferret, men så har jag stött på både polecat och black footed ferret, vilken är det vi har i sverige? Någon som vet?
Skulle hjälpa jättemycket, tack på förhand :)!
Haha, läste föressten en intressant sak som jag inte visste om, att ordet "ferret" kommer från det latinska "Furonem" som betyder tjuv, haha, nog är dom små tjuvar de små liven :'D
Polecat tror jag.
Tror hela det latinska namnet betyder stinkande tjuv. 
Sara
polecat
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, tack för hjälpen! :D
Polecat heter det på engelska (tyvärr använder även många ordet polcat för att beteckna fägern viltfärgad, vilket ligger till grund för att många som fått hem illrar från Uk tror sig ha fått en vildiller, eller en hybrid, men i själva verker är det "bara" en vanlig tamiller)
tam illerns latinska namn är Mustela Putoris Furo, vildillerns latinska namn är Mustela Putoris
Black footed ferret är en annan typ av Iller, som är väldigt utrotninshotad och bara ska förekomma i några få exemplar i usa.
Det fullständiga engelska namnet är t.o.m. european polecat, och anses vara den iller som vår tamiller urspungligen är avlad ifrån. Kolla även Wikipedia.
Vad gäller de latinska namnen så har Sarae rätt.
Black-footed ferret är en annan gren på samma träd. Även om denna iller kan du läsa om på Wikipedia
____
Bogey