Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 660 ggr
sarae
0

Vatten som fryser: tips?

Börjar bli lite desperat nu såhär i kylan.

Vattnet i utegården har börjat frysa, eller ja, själva pipen i vattenflaskorna fyrser fast.

Så nu måste jag snabbt komma på någon bra lösning så att mina djur har vatten när de är ute.

Jag har ingen ström i utegården (fel på kontakterna), och jag har pälsar som lyckas välta det mesta.

Just nu har de stora baljor jag fyller på med varmt vatten, men det funkar inte i längden.

Så, någon som har några bra tips?

Ceciliaolucifer
0

Finns väl termoskydd att köpa till flaskorna?

jag har sett att man säljer sånt i vanliga djuraffärer, som man sätter utanpå vattenflaskorna. Men jag vet inte hur det funkar dock?

Fruttisen
0

#1 Ja…det finns väl sånna där gummifodral typ?!

HannaM
0

Som jag förstod det på sara så är det vattnet som runnit ut i själva pipen som fryser så ett överdrag hjälper nog inte

Ceciliaolucifer
0

På kaniner i fokus kanske dom har svar, för jag antar att många av dom har sina kaniner ute året om?

skrollan
0

Jag vet många som gav sina kaniner snö på vintern eller vatten som frysit i skålar så dem fick slippa i sig vatten =/

UlrikaD
0

De som har kaniner har oftast en sån värmeslinga som man lägger i vattenskålen. Kaninerna plockar ju inte upp en sån och springer iväg med den. Vad gör en iller?Flört Vi funderade lite på om man kunde ha en skål först, värmeslinga i skålen och en skål ovan på värmeslingan och se ifall värmen gick igenom överskålen. Kan vara värt ett försök iallafall.

JossanH
0

Kaniner dricker i regel inte så mycket och det mesta dricker de strax efter de ätit så många som har utekaniner byter vattnet en halvtimme efter de fått mat.

Tror även det finns nån vätska man kan ha i vattnet så det inte fryser… Men det vet jag inte om det är något för er med "natur illrar" :)

Jag föreslår att göra sig en egen liten isolering till även pipen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

annars kan du skippa flaskorna och skaffa vattenautomat!

Den fungerar precis som en foderautomat, fast for vatten. Da blir det mer vatten kylan behover frysa, sa om illrarna dricker regelbundet sa bor det inte vara nagra problem :) Finns vaggfasta, sana som star pa marken och sana som man hanger upp :)

sarae
0

vatten automat har jag.. men den välter de innan jag hunnit vända ryggen till '''':(

Musiken
0

Kan du inte fasta den i vaggen eller golvet da? Den Ross har kan man bade fasta pa galler och vaggen. Sen sa lirkar man bara av flaskan fran hallaren nar man fyller pa vattnet.

Theres
0

Värmefläkt ;) det kör jag med… fick den i julklapp förra året… innan dess var det ett evigt springande med nytt vatten när det hade blivit is på några minuter. Jag har ingen ström dragen ut dit (fast det finns eluttag i huset) så vi har en förlängningssladd från vårat hus och ut till deras. Men jag antar att du har nät runt din utegård, men om du köper en liten hundkoja eller något och sätter vatten och värme där i så går det inte åt så mycket ström till det =)

golf.ifokus.se

sarae
0

#11 bra tips! men bränner/skadar sig inte illrarna på den?

Theres
0

Jag har högt i tak iofs, och fläkten hänger i taket… vilket iofs gör att det är 20 grader uppe och typ 5 grader på marken… men de klagar inte, och vattnet fryser inte :P Och jag fryser inte när jag är där ute =)
Men du har ju flygande illrar, så du kan ju alltid bura in fläkten så de inte kommer åt den =)

golf.ifokus.se

Gustav-o-Linda
0

Man kan låta vattnet droppa, om det går iofs. Då hinner det inte frysa :)

smurfb
0

#7, etanol fungerar rätt bra. Men jag vet inte om man vill ha fylleillrar…

Strumpan
0

Ta kontakt med ett stall med utefrift och fråga vad de har till sina hästar. Du kanske kan göra ngt liknande

Mvh Jenny

sarae
0
Musiken
0

fragan ar val bara hur du ska fixa det om du inte hade ngr kontakter som fungerade? Adapter ar ju inte svart att hitta iaf :)

UlrikaD
0

Förlängnings-sladd genom fönstret.

UlrikaD
0

Förlängnings-sladd genom fönstret.

sarae
0

eller så får jag fjäska för en viss kompis vars karl e elektriker *blink blink*

tror det blir att beställa en sån och hoppaspå det bästa