Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 872 ggr
Aelsklinn
0

Vetegroddsolja

Har nu suttit och läst en del om vetegroddsolja, och det ploppar då upp lite frågor.

Jag har förstått att de flesta illrar tycker hemskt mycket om vetegroddsolja, men att det inte är så nyttigt för dem.Jag har läst att de dels kan få a-vitaminförgiftning och sen så kan de inte tillgodogöra sig fettet eftersom det är vegetabiliskt.

Stämmer detta? Finns det då inget annat fett man kan ge dem som är nyttigare och som de kan tillgodogöra sig? Och som kommer från från en animalisk källa, smör eller ister eller något?

Om man tycker att det är dyrt med vetegroddsolja i djuraffären kan man kolla i hälsokost affärer. Där kostar det nog ca 60kr för 100ml tror jag. Vetegroddsolja är nämligen en klassisk olja till hudvård också. De kanske inte har en lika bra sån där flaska men det verkar billigare iaf  Glad

Hälsningar Linn

Faxlin
0

Ja de flsta illrar älskar vetegroddsoljan. Tyvärr så finns det nog inget som slår den oljan heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

holtz
0

kom å tänka på en sak..e furotone å vetegroddsolja typ samma sak lr skiljer de sig stort?

Nea
0

Furetone är baserat på vetegroddsolja men innehåller mindre mängd av a-vitamin. Sedan har den ett gäng andra vitaminer istället såsom b-vitaminer, D3-viytamin, E-vitamin. Furetonet innehåller även en del linfröolja och de innehåller omgea-3 och 6.

Jag har vetegroddsolja här men föredarr furetone just pga halten a-vitamin. På senare tid har jag testat laxolja och det är en riktig hitt, alla tre försöker ta ur sprutan samtidigt.Glad

Efter som olja är flytande så tror jag de har lättare att ta till sig det fettet än om man tar fasta vegetabiliska fetter. Dessutom ger man sådan liten mängd varje dag så jag tror kroppen klarar att ta upp det.

Aelsklinn
0

Men stämmer det att illrar inte kan tillgodogöra sig fettet i vegetabiliska oljor?

Funkar inte ister eller smör som godis? Någon som testat?

Roxanne
0

#3 asså Nea. Hr kan du veta allt det där?

Furetone är baserat på vetegroddsolja men innehåller mindre mängd av a-vitamin. Sedan har den ett gäng andra vitaminer istället såsom b-vitaminer, D3-viytamin, E-vitamin. Furetonet innehåller även en del linfröolja och de innehåller omgea-3 och 6.

Aelsklinn
0

Ingen som vet hur illrar tillgodogör sig vegetabiliska oljor?

Om de inte kan det så kan de ju inte ta upp något ur linfröoljan i Furetone heller. Då kan de vara hur mycket omega i som helst utan att de kan ta upp det. Kan det vara bättre att ge fet fisk, eller fiskolja som Nea om man vill se till att illern får i sig ordentligt av de essentiella fettsyrorna?

JossanH
0

tror inte att det är några problem för illrarna att ta upp fettet från groddoljan då produkten är gjord för att ge fin päls och god hälsa på hund, katt, häst, mink mm..

Det som jag ogillar med furetone är att det innehåller socker så man ska vara varsam med den oljan också!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

#5 Kan läsa innantill. ;-) Hade flaskan framför mig och har man använt samma produkt ett tag så lär man sig snart vad det innehåller.

Att linfröolja innehåller en hel del bra fettsyror lär man sig om man är intresserad av näringslära. Tyvärr så står det inte på furetoneflaskan hur mycket av de essentiella fettsyror (nyttiga fettsyror) det finns i den.

#7 Står inget på flaskan om att det är socker i fureton. Har kollat innehållsförteckningen 3ggr nu och hittar inget som visar på att furetone skulel innehålla socker. Funderar på om det kans skilja sig mellan märkena finns ju två eller tre tillverkare av furetone om jag inte minns helt fel.

#8 Jag började ge mina fiskolja pga att de började få torra trampdynor och det hjälpte inte med att smörja tassarna eller ge furetone så jag började ge dem fiskolja. Annars så skall maten innehålla tillräcklig mängd med essentiella fettsyror

Roxanne
0

#8 akkej :D:D Vart lite chockad bara :S Men coolt att du kan de :) Skrattande

Madde
0

Vad bra att ni tar upp det här med Vetegroddsolja.

Någon som har någon hum om hur mycket de max ska få i sig per dag/vecka?

Själv använder vi inte vetegroddsolja, men tänkte utifall att man ska fundera på och börja med det. Vill ju inte överdosera. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Nea
0

Står på vetegroddsolje flaskan om man går efter att iller och mink är ungefär lika stora så skall de inte ha mer än 1-3 droppar/dag. Furetone kan man ge 3/4 amerikansk tesked/dag (kom inte ihåg om de har samma mängd i sina teskedar som vi har).

[tiiia]
0

hehe det är nog bra att det inte är ngn mer köttigsmak på det hela, för skulle dior ha det på sig skulle han äta upp sig själv :) fast det kanske gäller på vetegrodds olja också, har ju inte testat än Flört