Julgranar?
LIte tidigt att fundera på det här men man måste ju fråga :P
Igår låg ja å min kille å funderade på hur julgranar och illrar funkar ihop… Vet ju att Skorpan är världens nyfiknaste men vi vill ju så klart ha en riktig gran till jul nu när vi ska flytta till en strörre lägenhet.
Hur löser ni det där hemma??
Skalar ni av alla grenar längst ner eller? :P
det största problemet är väl att få dom att inte dricka granvattnet som jag hört kan vara giftigt…
Jag använder mig av plastgran- en snygg sådan! Det är det som funkar bäst- litte klätterträd får det bli, men illrarna var betydligt snällare mot granen än vad min förra katt var som fösökte äta upp julgransljusen… =)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vi har en plastgran då min sambo är allergisk mot riktiga granar. Dock har inte illrarna upplevt granen ännu så vi får se hur länge den står upp på jul =P
Vi har plastgran och illrarna har inte vart på den. Vi hängde kulor och glitter lite högre upp. Får se hur det blir i år med två nya illrar :)

Okej… :) Då är de kanske en plastgran man ska sikta in sig på då..
Men är granvattnet giftigt??

ohnej, jag skulle aldrig klara att ha en platsgran, vi får helt enkelt stänga av gran-rummet under julen :P
golf.ifokus.se
#4 har hört att det är farligt för katter att dricka ur det vattnet iaf!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har riktig gran. Men jag täcker över foten med hönsnät så inte illrarna kan komma åt vattnet. Jag tycker att det är en sport att se hur många kulor som finns bakom soffan vid julgransplundring och hur många godissaker ur granen som försöks knyckas. :-)
Oh, jag ber verkligen att albin får denna julen oxo för det är hans absoluta favorittid!!! när han får plocka ner kulor från mammas julgran så är han nog lyckligast i världen, och vilken fart han sätter av i när han fått ner dom !!! så underbart att se ;) men man får se upp med vattnet, mina e dock inte intresserade av det. =)
heh dock, min första iller, han var ngt extra, han tog sig upp på fönsterbrädan, hoppade rakt ut i granen och välte den. då skulle ni sett min köra mors min *skratta åt minnet*

Får kanske testa att göra som dig Nettan.. Och hoppas att det går bra och kanske införskaffa tåliga julgranskulor! :)
hihhi….köpte iller säkra julgranskulor förra året…men tyvärr glömde jag att köpa gran mitt upp i all stress så det blev inte så mycket av det…men gran hade vi hemma hos föräldrarna, men intresset hos pälsarna var rätt lågt…då e det mycket roligare att öppna precis ALLA julklappar när alla andra kollar på kalle anka…tur att illrarna e uppskattade hos familjen annars hade vi väl aldrig fått komma tillbaka…
Jag var envis och hade mina julklappar under granen första året med iller… Dexter var inte intresserad av att öppna dom men pappret var ganska så fuktskadat på kanterna.. Dexter tyckte väl att det var hans paket så han revirmarkerade så fint på dom!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 haha!! Granen är ju nästan de viktigaste :) SKa försöka komma ihåg deniaf :P
Kan tänka mig att hon kommer vilja öppna klapparna så fort hon får möjlighet! Tur att man har en familj som älskar henne! :) Och som bara skrattar åt henne vad hon är gör! :)´
Hoppas verkligen inte hon kissar på dem :P Haha..

bra fråga att ta upp, inte så många som har tänkt så långt än! iaf inte jag "den blonda brunetten"

Nee.. verkligen inte! :P

hihihihihhihihi :P :)

Ja, vattnet är giftigt. väldigt giftigt till och med. Att täcka över det med nät och se till att inte hälla i för mycket så att de når ner med tungan till vattnet är viktigt. Man vill ju inte mista sin päls mitt i julen.
Här hemma har vi haft rätt bra tur under jularna. Kiara vaktade oftast julgranen. Matte sa, inga illrar i granen och då kollade Kiara att det var så.
Men nu i år kan det bli intressant är jag rädd för. En jul utan Kiara och med några nykomlingar i gänget. Hmm, undrar som flundrar vad Crazy skulle göra med en gran. Bara hoppas att hon sköter sig, min lilla tös.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
vi har faktiskt aldrig testat det där med julgranar då vi aldrig varit hemma och julpyntat då vi är bortbjudna varje jul.
Så på 4 år som jag snart bott hemifrån har jag Aldrig julpyntat. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ohh, vad trist. Jag är jufanatisk. så här pyntas det både inne och ute. :-)
Audiatur et altera pars

i år blir första året jag får pynta själv (killen kommer ju som vanligt inte å ha nått å säga till om :P) ska superkul tycker jag =)

Jag tycker det är supermysigt med julen. Blir alltid helt nipprig av att få plocka fram julgrejer. Och för att inte tala om vad man dregglar när man går i affärerna och ser allt snyggt pynt.
Här har vi tomtar både ute och inne. Fast drömmen nu är renar med släde efter sig som lyser. Dessa skulle jag vilja ha på tomten:-)
Audiatur et altera pars

Älskar också julen!!
Finns ju inge mysigare än en massa julsaker runt omkring sig och en massa tända ljus. :) *Längtar*
Synd bara att Skorpan är lite närgången.. Har bränt morrhåren både en och två gången :P Stackars liten!! Hihi..
Så det gäller att passa dem! Kunde ju vart värre och bränt pälsen! =/
#20 va vill du inte ha dem i vardagsrummet? *hihi* 
vad taskiga ni är nu blir jag ju redan sugen på att börja julpynta, pojken kommer ju tro att jag är tokig om jag börjar yra om julpynt redan nu 
"tomten jag vill ha en riktig jul, en sån som man har, när man är liten"

#22: Ohh, den låten är bara så bra. den lyssnar jag jämt på i juletider.
Audiatur et altera pars