lite frågor om beteendet,
När Bumbi ska försöka gömma sina saker så tar hon dom och håller in dom mot magen, det ser nästan ut som att hon juckar mot dom..varför gör hon så?
När man inte berömmer henne med godis när hon gått på lådan så går hon på lådan nästa gång, men om man berömmer henne med godis i hörnen så hon inte ska bajsa eller kissa där, så gör hon det.. kan det ha något samband?
Så där gör illrar med jorden när de gräver hålor så det är nog en instinkt om att flytta saker. Bus är mästaren på detta hemma. Inte ofta han bär iväg med något utan han tar det mellan framtassarna och "juckar" iväg bakåt med grejen.
Ang bajseriet så borde det väl vara tvärtom. 
Sara

jag tänkte också på det..
Kan det vara så att om hon får belöningen i ett hörn direkt efter att hon gått på lådan så tror hon att hon ska göra sina behov där?
Jaa du.. Jag vet inte faktiskt.
Sara
Ställ matskålar i de hörnen hon vill göra ifrån sig. Det brukar iaf få mina att inse att det inte är toaletter. Sedan kan du ta bort skålarna när beteendet är inpräntat i dom.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 En fråga från en helt utan illervana: funkar det med andra saker också? Om man möblerar problemhörnet - en förvaringslåda, hörnbord, stor krukväxt, filt/tröja från illerns sovplats, mm.
_No way! Yes way!
Ja, en krukväxt lär ju resultera i en stor jordhög istället :P
På vissa illrar funkar det fint med att möblera problemhörnet. Bäst brukar vara att använda sig av sovfiltar etc.. :)
Ställer man bara tex en förvaringslåda där så kan det mycket möjligt bli 2 hörn att gå bredvid lådan istället för ett vid väggen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan tänka mig hur frestande det är att krafsa lite i härlig jord när de kommer åt. Råkade skriva med "mitt" rum i föräldrahemmet i tankarna där det står en 60 cm hög kruka.
Var mest nyfiken på om illrarna förstår att ett möblerat hörn inte är en toalett, men det kanske är för mycket önsketänkande ;)
_No way! Yes way!

ja, vi har provat och lägga ut matskålar i alla hörnen, imorse när jag kom dit hade hon bajsat i matskålen..
Nu har jag lagt en massa använda kläder i alla hörn. Får se om det funkar..
#7 Ja, illrar och krukväxter funkar i regel inte direkt ihop alls.. Då illrar älskar att gräva!
Jag fick en lagom chock när jag sovit borta en natt och mamma skulle kolla till småttingarna i en lägenhet jag bodde i för ca 4 år sedan. Fick ett härligt telesamtal om att jag fick pallra mig hem DIREKT!.. Illrarna hade nämligen lyckats ta sig upp på köksbordet som var placerat vid 2 fönster där jag hade 7 blomkrukor som alla var helt urgrävda.. Jordstampat köksgolv och döende växter blandat med trasiga porslinsfigurer och en vas med vatten och blommor var det som mötte mig när jag kom hem…
Blev lite småsur samtidigt som jag undrade hur himlans kul illrarna måste haft o vad grannarna under kan ha tänkt då en kruka åt gången åkte rakt i golvet :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hehe, ett sånt härligt välkommnande ^^ En sån tur att jag själv endast äger en plastkruka med en växt som knappt har någon jord.
_No way! Yes way!