Valpar väntas!
Hej!
Ixids illeruppfödning väntar tillökning om två veckor!
Mamma är Mini, en silvertomteflicka med mycket fart och attityd och pappa är Lucifer, viltfärgad myskorv som bara är snäll som ett lamm hela tiden. Förra kullen hade färgerna silver, pastell och vildfärgad. Både tomte och vanlig teckning.
Köparen är givetvis 18 år eller äldre och har visat stort intresse genom att tex besöka oss i hemmet. Vid intresse skicka ett pesonligt mail med så mycket information om dig själv som möjligt.
På den personliga sidan här i ifocus kommer inom kort mer info om mig och min uppfödning.

Vad skojigt. Vi håller på med att vi ska göra en artikel serie där varje uppfödare som vill får lämna infromation till oss om sin uppfödning gärna med massa bilder. Så får man en egen artikel om just sin egen lilla uppfödning. Ta gärna kontakt om detta värkar vara något av intresse för dig.
Nu drar jag på semester ett pa veckor, men jag kommer ju tillbaka;-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad skoj att du har hittat hit och vill berätta om dig Ixid. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Oj, Mini håller inte igen hon…
Undrar om det blir lika många denna gången! då kommer du få att göra!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Brukar du ta två kullar /år? Inte länge sedan jag såg din valpannons på ett annat forum.
Har aldrig sett att uppfödarna här i Sverige tar två kullar som ligger så nära varandra dessutom.
Hoppas mamman mår bra och är bered att ta hand om en kull till.
#4 - Ixid har kanske mer än en tik som hon tar valpar på?
Var inte Mini mamma till den större kullen med valpar i år som det finns en tråd om här någonstans på forumet *om jag inte är helt bakom flötet?! :-)*
Min hona som hade valpar började löpa igen, vilket troligen Mini också gjorde (om jag minns fel att de inte var hon som fick den stora kullen ber ja om ursäkt).
Jag valde där emot att inte ta en kull då två känns för mkt på en hona, de behöver lite vila också. Men då har man också ett problem som uppfödare om man inte vill ha en valpkull till. Hur tar jag honan ur löp?…ja steriliserad hane eller en kastrerad som har lusten kvar är svaret…om man inte vill använda p-spruta. Jag hade sådan tur att jag slapp leta hane o jag slapp beställa p-spruta, med lite fix o trix togs hon ur löp men alla metoder funkar inte på alla honor…klurigt de där…
veronica har väl en hon som heter mini också, poppis namn bara kanske?:)

Hej!
Visst var det mini som fick en kull i våras. I mars närmare bestämt. Mini har genomgått veterinärbesök med hälsokoll och blodprover. Det var inte mitt första val att ta en kull till. Men jag vet att nu finns tiden, orken och lusten. Förra kullen gick så pass bra och mini är extremt duktig. Veterinären och värdena visade att hon var i topp trimm. Innan löp gick hon upp till 800 och det är ganska mycket för min lilla dam. Och nej, jag ville inte använda p-spruta och jag var inte heller beredd att sterilisera. Jag skulle aldrig jeopardisera minis hälsa eller göra ngt som skulle göra henne illa.
Hur vida det finns en tråd här om min tidigare kull vet inte jag, har just hittat hit. Däremot finns på illersverige ("från tre till tretton" och "konstiga valpar") om det är av intresse

Bilder och info finns nu på min personliga sida!

va spännande med småttingar igen! 
aha idix de va kanske därför ja kände till de…håller ju till på de tre forum ja vet finns mer eller mindre…

Måste ha varit ifrån något av de andra forumen. För jag har då inte hört om att ixid skulle haft valpar tidigare. Åtminstone inte vad jag kan erinra mig. ;-)
Audiatur et altera pars

Nu är alla här… Allt har gått prima, ingen större än någon annam vilket är skönt… Hon e så rolig mini, när jag kommer in i köket krafsar hon på gallret (hon e i bur nu med bebisarna) men hon vill inte ut, hon vill bara ha uppmärksamhet verkar det som..

Ohh, vad roligt att höra. Hur många blev det? Eller har du skrivit det redan och jag missat det? Om det är så får jag be om ursäkt.
Skönt att mamma och valpisar mår bra.
Audiatur et altera pars

aah det blev nio den här gången. Hade hoppas på en lite mindre kull, och trodde det också med tanke på att hon inte såg ut som en badboll den här gången… och sist vad det väldigt varierande storlek på dem, en på 11g och en på 4g så… Men den allra minsta överlevde hon med, med lite hjälp. Så nu är det spännande spännande…
Ixid: Vad kul :) Men kommer du fortfarande till träffen på söndag? Vi kommer och Bianca följer med :)

jaa, jag ska försöka, det e bara det att isåfall måste jag åka i hästbesudlad bil och jaa, jag är väldigt allergisk mot sånna stora saker. och då måste jag medicinera. men det ska jag ordna. jag vill ju så gärna åka!!!
Spännande att se vilka färger det blir på dom här när det blev så varierande på förra kullen. Helt sjukt att det blev så många valpar den här gången också!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Okej, det va ju inte bra. Vi skulle kunna plocka upp dig på vägen om du vill?

på vägen? jag trodde ni bodde däromkring?
men jaa, det kanske skulle vara något. har just fått tag i en supermedecin som inte gör mig trött och som utvidgar luftrören. men det bästa vore ju såklart att slippa hästarna helt och hållet…
Vad är det för träff ni pratar om?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Inte för att jag har med det att göra. Men jag är ju född nyfiken. ;-)
Vad hade du för färger i den förra kullen?
Och Mini är det Kiaras barnbarn vi pratar om? Bara för att klargöra snurriga Åsas minne lite. ;-)
Super skojigt med så många valpisar, hoppas alla klarar sig.
Audiatur et altera pars

varför har du inte med det att göra? hmm… Aja, jag fick tre bruna, två pasteller och fyra silverfärgade, alla fyra tomtar. Ja, mini är kiaras barnbarn. Hon kommer från jearpens iller. eller nerlagda jearpens iller…

#23: Jag tänkte eftersom det är sådant som hänt och valpisar som redan flyttat. ;-) Ibland kan folk ta illa vid sig om man snokar. hihi
Ja, men vad roligt då har jag haft mormor, och har nu låt mig se vad blir det. …
Valparnas moster blir det ju. ;-)
Jag tror jag sett bilder på en av de i silver. En hona. Ohh, vad jag ville ha henne. ;-)
Kiaras linjer, och den enda färg jag riktigt saknar här hemma. En mörk silver.
Audiatur et altera pars

nä du jag har ingen kaktus i rumpan och blir inte sur för att folk e nyfikna, snarare tvärt om. vetgiriga människor är det bästa som finns.
Jag la in bilder på mini i tråden om silverfärgade. Hon är ganska lik nettans turbo i pälsen, spräcklig liksom. Men sen är de ju syskon också så det är ju inte så konstigt.
Alla valpar från den kullen verkar vara väldigt skarpa, jag fick mini hem till mig när hon var 6månader och har fått jobba mycket med henne.

Men min Ambra är inte vass. Hon verkar snarare mesig ;-)
Så jag har väl haft tur. eller så har förra ägaren gjort ett dunder jobb med henne.
*Asg* kaktus i rumpan. *fniss* förlåt, men jag har taskig humor. tyckte det var skojigt, kommer säkerligen använda det uttrcket. ;-)
Den silver jag fastnade för tror jag var en av dina valpisar. Visst hade du en silvervalp efter mini med mörk nos? Eller är jag vilse igen? ;-)
Audiatur et altera pars
#20 Vi bor i Nyköping. Men det är bara att säga till så plockar vi upp dig :)

Ja du pratar om paulas mr. lordi. en riiiiktigt mörk herre. postar med en bild på honom.
så ambra var omplacering? Jag tycker mig har gjort ett riktigt bra jobb med mini med tanke på hur hon var när jag fick henne då var det HON som verkade ha en kaktus i rumpan..
Stackarn, så osäker den lilla korven. Men nu är det hon som bestämmer i min lilla flock.
edit, copywright Paula

Ser ingen bild. Men jag kommer ihåg att han var riktigt snygg.
Audiatur et altera pars

Japp, där är han. En snygging. ;-)
Tänk dig den eller mörkare ändå i silver fast hona. hihi
Jaja, drömma kan man ju alltid.
Audiatur et altera pars
#30: Jättefint kort du hade tagit. =)

#32: Madde det är Paulas kort. ;-)
Audiatur et altera pars
#33: Aha… det är jag som inte är med. Vilket fint kort Paula har tagit. =)))

#34: *Asg* Japp visst har hon. Och på en riktigt snygg silver påg. ;-)
Audiatur et altera pars

ja visst är det orättvist med folk som har en sån där superkamera…
Eller det kanska bara för att min valp e så stilig!

#36: Klar kombination av dessa saker skulle jag säga. Men visst har hon en ruggig kamera Paula och det märks verkligen på hennes foton.
Audiatur et altera pars
Tyvärr hjälper det inte alltid att ha en bra kamera utan det gäller och ha sinne för foto oxå. Det tycker jag att Paula har. =) Syns verkligen på det här kortet som är ovan. =)

kolla på hennes sida och följ "lordis kull" där har du en maaaassa fina bilder på mina små pruppar…
aah gud, den där kameran. Nettan har också skaffat en sån, och i enköping, om den är borta, så är det iiiinte jag!

*Asg* Ja nog vet jag att den som står bakom inverkar ;-) Titta på mina kort. Tror inte jag skulle lyckas få bra kort oavsett hur bra kamera jag hade.
hihi, ja du ixid, kanske liiite synd att Nettan brukar vara här efter denna skrivelse lär du gömma den väl när hon hälsar på dig. ;-)
Audiatur et altera pars
#39: Visst har de Canon EOS 350??? Själv har jag modellen före en 300. Men den är lika bra den med. Lite bekvämare och hålla i. =)

nääädå, jag ska bara kraaamas med nettan.. haha

#42: det är smart. Då kanske hon glömmer att söka efter kameran. hihi
Audiatur et altera pars

#26 jag måste säga, jag har verkligen kämpat med henne (hon var väldigt vass som yngre!).. men det gav lön för mödan.. för nu är hon är världens underbaraste!! 

Jag ser allt !!!!
Min kamera.. bara min ! ;-)

#44: Var Ambra och Troja lika vassa som unga? Måste ju fråga då du har en av töserna kvar hos dig. ;-)
Audiatur et altera pars

edit - TIO valpar…

TIO?! jösses, säg åt Mini att nu är det nog.

#46 ambra var väldigt vass när hon var liten, medan troja har varit en liten mespropp ;) hon har bitit mig bara en enda gång och det var i foten, sedan har hon aldrig ens provat, men kan dock testa okända fötter.. det är ngt speciellt med just fötter ;)

Grattis till valparna Ixid!!!

#47: Grattis, 10 små knyten. Jag håller tummarna att de klarar sig allihopa. ;-)
Audiatur et altera pars
Grattis till alla valparna ingen dålig kull denna gång heller! :-)
Hoppas allt går vägen och ja ser gärna lite bilder när de börjar pälsa på sig:-D

ja, herregud. Vilken resa det kommer bli. igen…
För att kommentera skarpgrejen- mini smakar på dem som hon märker är rädda, men bara en gång. Fast väldigt hårt. Om främmande lyfter upp henne och liksom säger hej eller så låter hon bli dem sen.

update!
alla NIO mår bra, Elin kan inte räkna, alla har överlevt, och väger näst intill lika mycket, det skilja inte mkt mellan dem. fyra tjejer och fem killar… och nu när de är lite äldra är de så sööööööööta!
Foto foto foto. hehe vi måste juh få se hela tiden :D
Hur gamla är dom?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

vi vill se blider!!! =))

mm. ska försöka hämta hem min kamera då, har ju glömt det på nyår hos en kompis och inte ´lyckats träffa henne sen dess… men okej, på allmän begäran måste jag ta mig i kragen.

Det borde va olagligt att äga en iller om man man inte äger en kamera ;)
Inte att jag själv heller varit jätteduktig på att fota sista tiden…
Men väntar på se bilder på små bebisar i nära framtiden :)
*fniss* vilken skön tråd ni har skapat här:)
(Åsa) tur att de e fler än jag me underlig humor=)

#60: hihi
Men snälla ixid, utan bilder försmäktar vi på denna sida. Du kan bara inte skriva ut att de är söta och låta oss vara utan kort. ;-)
Klart vi fattar att dom äär söt, dela med dig nu. hihi
Audiatur et altera pars

Jag har mailat dig ixid!

och jag har mailat tillbaka!
Ja ni, det där med kamera… Jag har försökt med mobilen med det blir ju inge bra…

*putt putt*
fem veckor gammla… supergulliga busfrön.
Har du några kort på dina valpar. =) Vore jättekul och se de som 5 veckor.

Ohh, nu vill jag se foton ixid. Och dessutom få höra vad det är för färg på dem ;-)
Audiatur et altera pars
Vi vill se…..mera valpbilder!
Amor vincit omnia
ja håller med att vi vill se valpbilder. =)))
Vad jag har för mig är det 2 pasteller, 3 viltfärgade och 4 silvertomtar. Ixid får komma in å rätta om de blev fel :P och hon har ingen dator hemma och ingen kamera så bilder kan bli svårt :P
# 69: aha. då förstår jag hur svårt det blir. =)

hmm, då får hon kräva kameran tillbaka och kidnappa en dator. hihi
Audiatur et altera pars

mm… små klätterapor! kanske tar med dem till träffen och hoppas på att nån har med sig kamera…
jag vill se!!! Bilder, bilder, bilder! men den här gången SKA jag inte ha någon valp!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag har kamera med mig jag har kamera med mig *skrika* ;) hmm, jag kanske borde stanna hemma om du ska på träffen? vi vet ju hur jag funkar med valpar, förra året kom fick jag hem två, och i år ännu en *suck* ;)

haha, alla bebisar ska med och visa upp sig… men passa sig! jag kan räkna! ända till nio! eller ja, tolv som de är sammanlagt
tur att jag inte ska med då…det hade nog slinkt ner både en och två valpar….ååhhhh så söta…vill ha valp nu!

AAAH, DET ÄR PILL FÖRBUD PÅ EN AV PASTELLTÖSARNA!! kom ihåg det ;P

#77 -.- jag blir så avis på dej om du bara visste! :(
hihihi….jag lovar….ska tyvärr inte enns med ;( men hade jag varit där så hade jag nog pillat på silver tomtarna! fast det e ju klart..jag hade ju varit tvungen att pilla på pastellerna bara för att retas lite hihihi

Ohh, en silvertomte med mörk nos. Det vore något det. ;-)
Känns som om det bara är en sådan som saknas. Kanske man skulle åka och kidnappa en. :-)
Audiatur et altera pars
Visst är silvertomtar superfina. =) Som sagt vi eftersöker lite kort. =)