Har han skabb?
Hjälp.
Min lilla Iller Alfons har plötsligt blivit mycket "tunnare" i svansen. Det "lyser igenom". Är det skabb? Ska jag vara orolig? Tacksam för svar…

nä jag kan tänka mig att det är sommar svansen den växer ut i gen.
Annan skabb än öronskabb är ganska ovanligt på illrar, och öronskabb ser man att dom har genom att dom kliar sig mycket vid öronen och dom kan även få mycket svart klet i öronen.
Att dom tappar pälsen på svansen brukar hänga ihop med sommaren. Det är det som kallas "sommarsvans". ofta får dom små svarta prickar i huden som gör att pälsen faller bort. Den växer ut igen med vinterpälsen och det är inte farligt. Om dom även börjar tappa päls på bakkroppen eller magen/bakbenen så kan det vara binjurarna som spökar. Då måste man uppsöka veterinär. men det du beskriver låter som en sommarsvans!
Sajtvärd på Iller.ifokus

håller med JossanH, det låter som en klassisk sommarsvans. Börjar illern däremot tappa päls på andra ställen ska man kolla upp det. har du mycket rävar i området så finns risken för rävskabb faktiskt. Men det finns det behandling för. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#2: aha. Det hade jag ingen aning om att binjurarna innebär att illern tappar päls på baken och benen. Vad bra att det finns folk som ställer rätt frågor så att jag lär mig massor. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

När kommer sommarsvansen försvinna äntligen? Hapsis har haft det och hon har börjar byta till vinterpäls nu tror jag men svansen ser fortvarande likadant ut :/

Det tar lite tid tyvärr. Men vänta, det kommer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
tack för era svar…då behöver jag inte oroa mig för mig bebis hihi

Vad innebär binjurarna ? :O
binjurarna är 2 organ (höger/vänster) i kroppen som producerar olika hormoner bla könshormoner

Binjuretumör ser man som sagt genom att hår på svansen minskar först å sen "sprider det sig". Våran albin hade va vi trodde vanlig sommarsvans men sedan visade det sig att han hade en tumör i binjuren när vi tog prov. Ett annat symptom är att illern dricker mer vatten och kissar oftare än va han/hon gjort innan.
Om man är orolig kan veterinären ta ett blodprov och skicka till USA eller England och man får reda på om det är binjuretumör. Det är hyffsat lätt att ta bort om illern får det på vänstra sidan, högra sidan är mycket svårare, men för en van veterinär ska det inte vara några problem. Den ligger precis vid ett blodkärl så det är ingen uppgift för nybörjarkirurg!

#9 tackar för förklaringen. :)
#10 Okej, och så finns det alltid en risk med att söva ner en iller. Men vad bra, då vet jag det. :) Då behöver man igentligen inte vara så himla orolig om det sulle inträffa!? Men man har brottom till vetrinären då eller? Eftersom att det kanske inte är så himla bra att vänte en längre tid. Har illern ont av detta?
att söva en iller är ju som du säger aldrig riskfritt. en del illrar reagerar ju inte så bra på narkos, men det är sällan det hänt ngt dödsfall av narkos, och som min veterinär sa när hon tog på albins binjure, i det fallet var det enda som skulle kunna gå galet just narkosen så hon var ju iten orolig för operationen i sig.
Saken är den är det kan dröja ett tag innan man upptäcker det här med binjurarna så man får vara uppmärksam med tecken. tex har det väl visat sig vara lite vanligare hos kastrerade hanar. Man kan få reda genom blodprov och sedan gör man ett ultaljud för att kolla hur det ser ut. sen är ju operation bättre ju snabbare man gör det, det är viktigt att illern är i bra skick.
sen har det oxo omtvistas med varför illrar får binjuretumörer, stuider i usa visa att det har med ljus och värmeförhållande att göra (delvis) alltså, helst ska illern ha det mörkt och svalt. Om man t.ex kan ha dom i ett rum om dagarna utan dagsljus så är det jättebra! och gärna svalt (vi småfryser här för att illrarna ska må bra;)

#12 du värkar ha stor koll på detta ämne! Så bra! Detta är ju super viktigt att veta! :) Jag sätter ett mvg på dig. ;)
Hur är det med honor och binjuren?
Just att jag har sådan koll är ju för att Albin var tvungen att opereras, jag läste allt jag kom över och gör fortfarande det, honor kan också få binjuretumörer men det verkar vara lite vanligare hos hanar, men jag känner en hona som har haft det, jag tror inte det är bevisat att det är fler hanar som får det men det verkar som om kastrerade hanar ligger mer i farozonen.
Och jo det är verkligen viktigt, jag tror att många kan missa en sådan sak om illern t.ex tappar lite päls på svansen. Det kan ju vara andra saker också.
Sen har vi ju en annan vanlig sjukdom hos illrar oxo, insulinon, alltså cancer i bukspottkörteln. Både min albin och bilbo har ju det nu :/ Vanligtvis behandlar med det med kortison och hoppas på att få så lång tid som möjligt. den här sjukdomen kan oxo ha liknande symptom. Fast bilbo hade egentligen inga symptom alls, jag visste bara att nåt var fel. han glukosvärden var perfekta men jag tvingader till mig ett ultraljud oxo o då såg man tumören, men som ash min veterinär sa, bilbo är den friskaste sjukaste iller han sett =)

#14 Jasså :) Jag ska starta en tråd nu! Hane eller hona? :P vad som är bäst… :)
Nej, kan man göra en vet koll då och då där dom undersöker hela illern och kollar efter många fel som är ganska vanliga hos dom? :)
tråkigt att dina har det nu :( Hoppas att det löser sig… eller gör dte det?
Njo efter typ 2-3 år kan det vara bra att göra en årlig koll där man tar lite blodprover och kanske t.om gör ett ultraljud för att se att dom mår bra.
Mina löser sig det tyvärr inte för. Albin har nog inte så himla lång tid kvar, året ut kanske lite mer, Bilbo kanske ett år till om vi har tur. Man kan inte "bota" cancer i bukspottkörteln, det man gör med kortisonet är att man håller glukosvärdet i balans, och det gör även att tumörerna växer ngt långsammare, men på sikt kommer det oundviliga tyvärr..

#16 Nu blir jag skrajj, När jag får iller ska jag gå var och varannan dag till vet sålänge inte pengarna varnar att tanken snart e slut :P
Men så tråkigt… :( Jag beklagar… (Brukar man säga så) ?? :O Jag tycker mycket synd om er…. Nu byter vi samtals ämne… :)
#17: Roxanne tyvärr blir det alldeles för dyrt och åka till vetrinären hela tiden. Utan man åker in när det inte känns rätt helt enkelt. =)
Så gjorde vi med, xander, criss och benjamin när de har varit dåliga.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.