Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 556 ggr
tokage
0

Cinkajou "hostar"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, ja, det började för bara ett par minuter sen, Cinkajou går runt och typ, det ser ut som om han ska kräkas, fast det kommer inget :/.

Jag har gett honom lite parrafinolja för säkerhetsskull, och jag har kollat så att han inte har något i halsen, tungan har normal färg och allt så håller jag extra koll på honom nu.

Kanske bara är lite paranoid eller något, det minsta lilla konstiga med Cinkajou kan få mig att bli som typ en mamma med ett sjukt barn :').

Tänkte bara tillägga såhär i slutet att Cinkajou börjar få sin vinterpäls nu, det är så underbart, så fluffig :'D, dessutom har han lagt på sig lite också, kanske borde matte göra detsamma :'). Alltså, att äta lite mer, inte det där med vinterpäls, haha!

Norrskenets
0

Det är nog lite av sommarpälsen som han fått i halsen.=)

skrollan
0

eller så är han helt enkelt förskyld. Skrollan är super förkyld, hon nyser och hostar så man vaknar med ett ryk varenda gång!

TottsiGirl
0

Skulle tro som #1 säger att det är lite päls som retas i halsen på honom…

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Aviendha
0

Låter som det Phoenix hade här om dagen, men han hostade upp/spydde lite slem/klar vätska med. Antar att det var lite päls, då han bajsade men jag hittade lite illerhår i bajsen.

Håll koll på att hans allmäntillstånd är bra, att han äter och dricker o bajsar, men det är mycket möjligt att det är lite päls som irriterar halsen på honom =)

tokage
0

Okej, tack för hjälpen, nu har det gått över och han skuttar runt och leker med min pyjamas :'D

skrollan
0

jag har hört att om dem fäller päls en period så kan man ge lite paraffinolja någon gång ibland.

[Cute]
0

Kanske fått ner en liten dammråtta i halsen när han gått runt o nosat. Vem vet? ;)

tokage
0

Hmm..

Var och åt middag, när jag kom tillbaka så kände jag att det luktade, jag kollade under stolen (jag har en hängmatta under stolen med en sjal på som Cinkajou ibland sover i när jag sitter vid datan), där såg jag en spya som jag torkade upp, den var inte så lös så det var lätt att torka upp, men jag kollade runt och hittade 2 små spyhögar till i hans stora rör.

Sen har jag inte hittat några fler.

Han äter och dricker som vanligt iallafall, och han är pigg. som sagt så gav jag ju honom lite parrafinolja tidigare. Men är det något jag borde oroa mig över?

Snäll som han är så var han och gosade med mig också och kände för att fisa lite på matte, haha, han ser så nöjd och oskyldig ut också x'D…

ferretgirl
0

Jag har Miller här hemma som också hostar av och till, men jag tror att det som dom får hår eller möjligen damm i halsen, och detta irriterar slemhinnorna och dom hostar. Men det kan låta ganska så illa ibland.

HannaM
0

Tycker matte ska satsa på en vinterpäls också=p Men så länge han äter och dricker och verkar normal så är det troligen ingen fara. Mina får ibland för sig att dom ska spy. Antingen har något hårstrå fastnat i halsen eller så har dom ätit för fort eller något liknande.