Mår så fruktansvärt dåligt.
Har ju en marsvins avel utav mycket speciella raser. Idag hade laban och diesel fått upp dörren på något sätt som jag inte vet hur och kommit åt marsvinen, En var död, två är mycket skadade och har fel på nackarna och den tredje är helt förstörd. Får bli att ringa vetrinären imorgon bitti.

Om de är svårt skadade så måste du väl åka NU!

Hoppas du redan åkt in, att låta dom ligga med fel på nackarna är inte snällt. Har dom brutit ryggraden plågas dom bara och behöver din hjälp att somna in.
Jag hoppas också att ni åker NU om ni inte redan har åkt!!

Usch vad hemskt. Förstår att du mår dligt. Men samtidigt säger jag som de andra. Åk nu. De behöver få hjälp att gå vidare direkt om de är så allvarligt skadade.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Om du verkligen är en djurvän och värnar om dina djur så har du åkt in för längesen. Tar man inte sjuka eller skadade djur till veterinären så ska man inte ha några.

Håller tummarna för att vetten har jouröppet !
Carpe Diem

Tar mindre än en timma annars att åka från Trollhättan (läste på presentationen) till Blå Stjärnan i Göteborg som har öppet dygnet runt.
Tycker också det låter lite konstigt att ha allvarligt skadade djur och ska inte ringa vetten förens i morgon, hade åkt så fort jag såg det, troligen inte ens hunnigt konstatera den ena död.
Nej, fy vad hemskt! Hur gick det med dem?

Hur har det gått? hoppas du åkte in med dom direkt

Men chilla lite nu va. Hon är väl ledsen för sina marsvin… Räcker väl med att en klagar på att hon inte åkte in direkt… måste alla hacka på henne och säga samma sak? Tror budskapet gick fram första gången…
golf.ifokus.se
#11 Jag kan hålla med dig. Men å andra sidan så kan det ses som ett brott mot djurskyddslagen..
Paulina

#11 klart hon är ledsen och jag beklagar sorgen det djupaste men inatt när jag läste det var prion faktiskt djuren som ev. var döende. Har svårt att i det läget kunna sätta människans sorg framför djurens lidande.

Oh, ibland älskar jag att ha Blå Stjärnan i närheten. Hoppas smågrisarna klarar sig!
Carpe Diem
Gud vad tråkigt! :( Hoppas verkligen det går bra med dom som lever och att dom inte behöver lida..
Tröstkram!
Jag fattar inte vad det är med er här på forumet detta gör mig riktigt arg! Jag kan väl själv bedömma hur tillståndet är på mina egna djur!! Måste bara säga det att just nu är ni för sorgliga!
Tusen tack för er få som *Tröstar* istället för att slänga skit på en!

Det är inte smutskastning. Det är oro för djuren. Jag vet inte vilka mer fel det finns som är "fel" på nacken utom att ryggraden är skadad och då behöver djuret vård. Ett mycket skadat djur ska till veterinären och eftersom du själv sa att du skulle ringa på morgonen så ville jag bara framföra att jag tyckte dom behövde hjälp nu. Som du uttryckte dig i huvudinlägget kan jag inte annat än att tycka att dom behöver vård omedelbums.
De hade inte fel på nackar eller ryggrad för då hade dem inte rört sig. Att en säger det OK med sen att ca 6 stycken till säger exakt samma sak. Jag vet detta från många andra trådar här inne hur flera människor gaddar ihop sig och gnäller.
Jag mår fruktansvärt dåligt har förlorat mina tre underbaraste samt att tre till är bitna, det sista jag behöver höra är detta.

"har fel på nackarna " ditt inlägg, förstår du oron?
Ja absolut jag förstår. Men ändå så behöver man inte höra eko. Jag förstod redan vid första inlägget.

Med tanke på att alla här inne älskar djur i alla dess former är det ju inte konstigt att folk reagerar på ditt första inlägg. Du skrev att de som levde var "mycket skadade" och att du skulle ringa veterinären dagen efter. De flesta vet att har man mycket skadade djur så finns det ingen väntetid. Det är nu, direkt som gäller. Sen att fler människor skrev berodde nog verkligen inte på elakhet utan mer rädsla att du inte förstod allvaret när du skrev som du skrev i ditt första inlägg. Tror absolut ingenting var riktat som negativt mot dig utan bara utav medkänsla för djuren. Hur gick det för dem som överlevde? Hur ser deras prognos ut? Kommer de att klara sig och vad gjorde veterinären för dem?
#20 Känner med dig fullständigt! Beklagar verkligen sorgen över marsvinen, måste kännas hemskt hur det skedde och hur folk ekar över dig här inne..
Men vill tillägga att det lät lite fel att vänta till nästa morgon med att kontakta veterinären när det verkade så akut.
Kram
1 var död när jag kom hem, 2 fick avlivas, 3 stycken är skadade här som lever. De har ytliga hack i huden och dem har ont men är ändå pigga, dessa får salva så det inte skall bli infektion.
#23 Tänk på hur du formulerar dig nästa gång du skriver, och vill du inte att folk ska svara så skriv inte på ett diskutionsforum!
Jag beklagar sorgen..
#24 Folk får mer än gärna svara men alla behöver inte skriva samma sak.
#24 Förstår heller inte varför du fortsätter att klaga.
#21 ville veta hur det hade gått iaf samt #20 kunde ju förstå hur hemskt det är när folk ekar men ändå finns det folk som uppskattar att tjata.
Förlåt mig men jag har mist mina djur och bovarna är två illrar. Kan ni tänka er hur illrarna har kunnat terroriserat små stackars marsvin, finns ingen tanke på det va?
Jo, visst finns det tanke på det. Jag kan bara ana att de måste vart fruktansvärt rädda och lidit enormt, dels av att bli attackerade av rovdjur i en bur, där de är helt oförmögna att ta sig undan och av att se/höra en artfrände dö. Jag hoppas att de överlevande blir glada smågrisar snart igen, och att menen efter denna tragiska olycka bleknar fort.
Beklagar din sorg, det är aldrig kul att mista ett djur, speciellt inte i en olycka där man kan klandra sig själv.
Paulina
#27 Tusen tack! *uppskatas*
Marsvin kan inte försvara sig heller utan de enda de kunde göra är att springa runt runt runt i buren. =(
Den ena honan är piggare idag än vad hon var igår så hon är på bättrings vägen.
Jo, jag vet. I en bur kan de inte gömma sig, och för en iller kan man aldrig gömma sig som marsvin. Men den erfarenhet jag har av dem säger att de är ganska duktiga på att återhämta sig från trauman.
Bra det då, bara de känner sig trygga och har det lugnt borde det läka relativt fort.
Sen en tanke bara.. Jag vet att du är jätteledsen över att ha förlorat en familjemedlem, och att det är dina illrar som bär skulden för själva dödandet, men du får inte klandra dem. De vet inte att de gjort något fel igår, eller ens för 30 min sedan. För dem är det helt naturligt att bita ihäl en liten gnagare, det är deras instinkt. Om du försummar dem nu så kommer de inte förstå varför. Nu menar jag inte att du ska berömma dem eller så, utan bara behandla dem som du brukar göra. Visst kan det kännas svårt, men de har ju inte det moraliska tänket vi människor har. Nu har du säkert redan tänkt på det, men ändå.
Paulina
Kom och tänka på min kompis som födde upp marsiv förut, en hund bet på ena av dom och klarade sig med nöd och näppe, hon verkade helt ha glömt bort händelsen 3 dagar efteråt och såg mest fundersam ut över varför det gjorde ont från såren, tror dom kommer klara sig bra från trauman, dock kommer illrarna kanske bli mer triggade att komma in i buren igen eftersom dom lyckats en gång innan, hänglås och elstängsel säger jag bara.
#31 tror det handlar om instinkter dom högg för att döda vilket dom nog inte gör med katterna eller hunden.
Kanske är det storleken?
En fråga.. Den hårlösa varianten, är det en som föds med päls och sedan tappar den?
Paulina
Vilka knasiga raser (hårlösa)
#31 ehh för att marsvinet är en gnagare och för att katten och hunden är rovdjur (allätare)… alltså ingår de INTE i en illers naturliga bytesdjur. En iller är skapad för att jaga, döda och äta just gnagare (+ kaniner), därför är det inte konstigt att instinkterna lockas fram när de sätts i en sådan situaion. Det hade snarare varit konstigare om de inte hade brytt sig om marsvinen. De har bara agerat helt i enlighet med sina instinkter, och kan således inte klandras för att ha gjort något fel.
Har du kommit på hur de tog sig in till marsvinen? Kan ju vara bra att se över, så att de inte har nått knep för att ta sig in, en sån här fruktansvärd händelse vill man ju gärna undvika. Beklagar sorgen, och hoppas att de marsvin som är kvar repar sig fort
#33 Nej det är Bladwin som tappar de finns i USA, Skinny heter min variant och föds nakna men har hår på tassar, nos och runt könsöppning.
#33 Japp de är mkt speciella, den pälsade på bilden är en Cuy som väger runt 1,8-2,5 kg (varierar) det är sånna som de har som mat marsvin i Peru.
#34 Har en klös pelare en bit där ifrån, de flyttat den en bit så de har kommit åt handtaget, det är de enda jag kan tänka mig. Pelaren stod nära dörren när jag kom hem.
Imorgon skall min syster och hennes sambo komma och bygga en grind dit in så det blir som en sluss, samt att jag skall skaffa en nyckel till den dörren. Så jag slipper vara som en hök över illrarna sedan.

#36: Låter som ett bra sätt att slippa att detta upprepar sig. Aldrig roligt att mista sina små. Men att mista dem i detta trauma måste vara fruktansvärt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Aha, ja jag har för mig att jag hört att baldwin inte är accepterad här i sverige då de har fel på någon körtel eller vad de var, kanske saknade de den (talamus?), som får dem att tappa hår..
Grind låter som en bra idé. lugnare för er, och spec för marsvinen.
Paulina
#37 ja, mina marsvin är det bästa jag vet då jag jämt håller på dem dem. De är ju mitt fritidsintrsse. Så detta gör ont i hjärtat.
#38 Hur kommer det sig att du kan sånt om Bladwin? Stämmer helt :D
#38 Haha, man snappar upp lite på skolan ;) G¨r etologi och djurskydd vid SLU. Hade en föreläsning av en djurskyddsinspektör, som berättade lite om de frågor som kommer in. Tror det var marsvinsföreningen som ringde och undrade om det är ok att föda upp sådana marsvin, då det enligt vår lag inte är ok att avla på defekter osv.
Det roliga med kråksången är att ingen, vad hon visste när de gjorde sin lilla utredning, är att ingen öppnat ett avlidet marsvin av den rasen, för att se om den verkligen saknade den biten.. Men man vet sedan tidigare att andra djur, som katter, som saknar den tappar pälsen på samma sätt. De svarade diplomatiskt att OM det är så att det saknas så är det inte ok, tror då att föreningen sade att det inte är ok med sådana i Sverige. Det är ju isf en defekt, en körtel som saknas kan äventyra deras hälsa o då bör man ju inte avla vidare på sådana djur.
Långt och omständigt, förlåt för OT.
Paulina
Mig gör det absolut inget bara intressant. =) PM:ar dej för att berätta lite hemlisar.

Vad skönt att 3 stycken klarade sig ändå, har du inga bilder på de 3 som faktiskt övelevde illerattacken? Tråkigt att bara se de som inte hade lika tur.
Vad är det som skiljer en vanlig släthårig från en Cuy?
Jag hade en sheltiehanne på lite drygt 2 kg, det var en riktig bamsing :)
Carpe Diem
#42 Menar du bilder på såren dem har? eller när de var "hela"?
Har ju fler än dem tre men de var dem tre som blev skadade som klarade sig eller hur man skall säga.
Sammanlagt har jag 17 stycken.
Ojoj
då var han inte dåligt stor för att vara ett vanligt marsvin.
Cuyar har ett annat temperament de är rädda och skygga de har flyckt instinkten kvar som man inte ännu klarat avla bort. Samt att dessa har annan kropsform, dessa är som tegelstenar. Finns en annan sort av cuy med som heter cobayo som kan väga upp till 5 kg och bli 50 cm långt.
Tjejen på bilden är en Cuma en blandning mellan Cuy och Skinny.
Hon är polydaktyl därför hon har så många extra tår.
Jag har själv haft 14 marsvin och delar ditt intresse, marsvin är helt underbara djur! Haft allt från Rex, Teddy, virvel, amerikan crested, peruan,sheltie, coronet m.m..
Men när jag gick in på en djuraffär här i närheten och skulle fråga om just naken marsvin (hade funderingar om att skaffa)
Så blev butiksägaren arg på mig och sa att det där är bara försökts djur och att det är olagligt för honom och alla andra att föda upp dessa som husdjur.. Men jag tänkte bara herregud du har ju helt fel! Men jag blev endå i princip utskälld och fick pekpinnar efter mig.. Suck ungefär..
Ja, som Sare skriver. Det är stor skillnad på bytesdjur och inte. Klart en illers instinkter säger till den att döda när det gäller bytesdjur men inte gällande hundar o katter som inte är bytesdjur..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#45 Alla zoo-ägare har inte kunskap, men han kan även ha tänkt på den variant som jag nämnde ovan, utan att veta om den typ som föds naken. Vad vet jag.
Paulina
I djuraffärer skall man inte fråga, dem vet ingenting i jämnfört mot en riktig uppfödare med flera år på nacken. Det var på slutet av 70 talet som dessa fanns i labb i USA. Så de har kommit en lång bit på avels fronten. Det är inte olagligt för fem öre. Då skulle det avrt det för katter och hundar samt för naken råttor.
#48 Precis min tanke där inne i djuraffären :)
Hur har det gått hittills för dom överlevande? Hoppas dom repar sig snabbt och inte får några men utifrån traumat.
Kram på er!
Jo då det är massa sår. Men får smörja in dem försiktigt morgon och kväll, dem ser piggare ut med så det går åt rätt håll.
#50 Skönt att höra, marsvin är ju annars ganska känsliga djur.
Kram
Att illrarna är bovarna i det hela kan jag inte tycka, det är deras instinkt och de allra flesta illrar skulle döda eller allvarligt skada alla gnagare de kom i närheten av.

#43 Jag tänkte främst på de "hela" marsvinen :) eller iaf så de såg ut innan de blev "trasiga".
Jag delade också marsvinsintresset när jag var yngre, men jag var främst inriktad på coronet och sheltie. Jag tyckte om den underbara pälsen och att man ändå såg de små underbara ansiktena. Första gången jag såg en skinny så ryggade jag bakåt ganska många steg måste jag medge. Fast ju mer man tittade på dem, desto mer blev man gaska glad i dem också :)
Sedan avtog intresset när jag blev lite äldre tyvärr.
Carpe Diem
http://www.freewebs.com/theresesskinnybarare/
På denna hemsidan finns fler bilder på alla marsvinen.

Oh, jag tittade på dina burar.. Hoppar de inte över kanten?
Mina var riktigt rymningsbenägna och de stannade då rakt inte kvar om de hade chansen :)
Carpe Diem
Vårat marsvin vi hade när jag var mindre var världens lugnaste. när vi var i sommarstugan så hade vi inte plats för buren i bilen då vi var 5 personer med massor av packning så han fick bo i en balja under natten, med kanter som var ca 10 cm höga.. :) Han rymde aldrig. Satte du ner honom på gräset så satt han kvar.. Lille stackarn blev bara ett halvår gammal då han fick hjärnblödning som ung. Blev aldrig fullvuxen storlek men var alltid världens nöjdaste om han bara fick sitta i knät. :) Sötaste virvelmarsvinet ever.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag hade en stor utebur till dem, så snart man gick in i den så sprang alla marsvinen åt alla håll förutom min lilla Coronethona Aniara, hon gick fram och bet mig i foten. Hon älskade att sitta på axeln och mysa under håret! Usch vad jag saknar dem nu
Carpe Diem
Inga rymmnings försök här inte. De trivs i sina burar. :)
Skall ta och bygga en över våning på golv buren. Är helt underbart att se flera stycken marsvin som har så gott om plats. De skuttar av glädje =)
Jag skulle nog kanske överväga att sätta nätad dörr på hyllan och ev göra en nätad översida till den stora buren just pga att du har iller i huset… Skulle aldrig våga ha så öppna burar och illrar i samma hus.. Visst finns det många illrar som tagit sig igenom vanliga kaninburar för att komma åt sitt "byte" men nät gör det ju iaf lite säkrare..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har med tänkt på det. :/