Iller och Jack Russel
Jag undrar bara om det finns någon som har erfarenhet av iller och Jack Russel ihop. Går det? Eller om ni haft någon annan typ av "jakt hund" ihop med era illrar? Hur funkar det?

Har ingen erfarenhet av jakthund & iller tillsammans, men jag hade en draghund (alaskan husky) med två av mina illrar och det funkade bra. Han kom till mig som valp och vande sig då vid illrarna (blev satt på plats av bägge redan första dagen).
När det gäller just Jack Russel så tror jag att det skulle bli svårt, om jag inte minns helt fel så är det väl en "grythund"? Och då kan hunden se illern som en råtta och därför ta ihjäl den.
Man kan ju aldrig veta utan att testa och man kan ju heller inte dra alla grythundar/jakthundar över samma kam så att säga, det finns säkert hundar som skulle funka jättebra med en illerkompis samtidigt som andra skulle försöka ha ihjäl en iller. Det är helt och hållet beroende på hundens personlighet och hur mycket jaktinstinkt den har.
Fast om det ska funka så tror jag man måste ha illern först och sedan få hem hunden som valp, så att den växer upp tillsammans med illern. Dessutom så måste man vara beredd på att om hundens jaktinstinkter plötsligt vaknar till liv så kan den klippa illern innan man själv hinner reagera. Och hur skulle man då som ägare reagera? Är man beredd att ta risken, för det är ju inte hundens fel i det läget, den fäljer ju bara sina instinkter och det är inget man kan straffa den för.

Min Hapsis bet grannens Jack russell hund på näsan när den kom för nära. Hunden sprang fort bort i det fallet och vågade inte komma fram igen.

Jag har aldrig haft en Jack Russel så jag ska kanske vara tyst. men jag tog hem min första illervalp till en blandras mellan Gråhund/Jämthund och det gick jättebra. Första mötet högg sig Snoddas (illern) fast sig i Kimmens (hundens) nos. hihi
Jag fick bända bort honom. Så efter det hade Kimmen tillbördig respekt för det lilla vassa djuret matte släpat hem. Ändå ska det tilläggas att jag till slut gjorde mig av med Kimmen och inte på grund av illern för de avgudade varandra utan för att Kimmen hade sååå stark jaktinstinkt att jag märkte att han inte var lycklig. Så jag lånade ut honom till en kompis i norrland som var jägare. Han hade bott hos killen i fem dagar när han smet och kom sedan hemsläpandes på en ren han fällt, alldeles själv. Så visst kan de om man vill.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kron och Silke gav Arwas (hunden) varsitt bett över nosen (Silke) och nosryggen (Kron) första dagen när Arwas kom hem… efter den dagen hade han respekt för dem, och de lekte tillsammans.
Var väldigt roligt när man skulle ut på promenad med dem… en hund och två illrar… alla ville åt olika håll :) eller så trasslade de in sig i varandras ben… eller rättare sagt, ilrarna trasslade in sina koppel i Arwas ben och han snubblade över illrarna när de sprang in och ut mellan hans ben :) En rolig syn och konstigt nog så verkade Arwas se det som en lek….

Vilket sött kort du har tagit Mangafreak. Jättekul och se kort på hund och iller och att dem går bra ihop.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Det kortet var bara sååå sött. Som Madde sa, att få se hund och iller ihop är jätteskoj.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

En kompis till mig har tre russlar och jag kan garantera att dom inte kommer i närheten av mina illrar. Alla tre börjar vibrera så fort dom kommer innanför dörren och ingen av dom skulle tveka en sekund om dom kom åt mina små.
tack för alla era svar! Antog nästan att det skulle vara lite svårt med en grythund och en iller…men kul att höra från er som har hund och iller som funkar ihop 
Dra inte alla över en kam, här hemma har vi fem hundar, men bara en bor nere i uthyrningsdelen med mig, en jack russel. Han och Humla leker och har jäte kul tillsammans! Jameson rör inte ens råttorna när de springer lösa, man kan verkligen lita på honom, hans pappa är likadan, men han bryr sig inte ens om djuren, han vet att man inte får röra, han är rädd för humla för hon jagar alltid honom. hehe. Däremot så skulle de två andra russlarna å rottisen gärna ta sig en tugga av illern :P Så beror mer på individen och uppfostran än ras. Jameson är ju ett år å humla 12 veckor, båda var rädda för varanra första mötet men dröjde inte länge förns de sov bredvid varandra å sen lekte :)
har försökt länge att få min jackis och iller att gå ihop men har inte vågat riktigt för hunden har hoppat upp mot mig när jag har hållt illern och huggt.
men tidigare idag så satt jag och illern och gosade och huden kom fram och var jätte lugn, så jag gjorde något dumt, men i hopp på det bästa, jag släppte ned illern och det gick JÄTTE BRA.
det var tydligen så att hunden bara var avunsjuk på att jag bar på illern och inte honom (så jag kan tolka av detta beteende), så nu kan de nog ha många roliga lekstunder i framtiden. =D
Det är alltid lika kul att höra om illrar som funkar bra med andra djur! Tror det hänger mycket på individ- mer än på ras när det gäller hundar. Där jag brukar gå med mina illrar har jag mött en kvinna med sina 2 jackrussel hundar och dom blir yxtokiga bara dom känner lukten av illrarna!! Men som sagt, det beror nog mer på hundarna (som förövrigt brukar trissa upp varandra) än om rasen i sig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror att rasen har ganska mycket med det hela att göra. Naturligtvis finns det alltid undantag oavsett vad det gäller men en grythund som jack russell har nog svårare att gå ihop med ett bytesdjur som iller än vad en ren sällskapshund har. Instinkterna finns där för rasen, mer eller mindre tydliga hos olika individer.
#13 jo, det är klart. varje ras har ju sina egenskaper nedärvada, men börjas det från tidigt stadie så tror jag ändå mer på individ än ras!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Allt går om man börjar träna i tid!!! :-)
*putt till tina_a*