Info om illrar
Jag är rätt nybörjare med illrar, men har haft en valp en gång, men nu finns funderingar om jag kanske skulle titta mej om en ny iller, men då tror jag det är bättre med en vuxen då jag är rätt ny på illrar. Så nu söker jag bra info sidor om illrar så jag få lära mej mer om dom då det var ett antal år sen som jag hade iller.
då tycker jag att du ska läsa på så mycket du kan inne på denna sida, har finns mycket du lär veta innan du skaffar din iller! Läs om kost, bitträning, lådträning, sjukdomarna som tar våra älsklingar ifrån oss och mycket mer du ska veta innan du införskaffar en iller.
Detta forum har en hel del bra info. Läs i ex artiklarna som finns, och i kunnskapstrådarna, där finns bra tips om uppfostran, lådträning osv.
Bra sidor på svenska är lite svårt vad jag vet. Engelska däremot finns det en del på, men för den grundläggande kunnskapen så kan du finna stora delar på just detta forum.
Saker som kan vara bra att ta reda på:
Har jag tiden och tålamodet? Vill jag ha andra djur senare? (andra djur kanske inte funkar ilag med din iller) Hur ser mitt liv ut? (vill jag ha barn innom kort, och hur fungerar det? Kommer jag att flytta mkt, funkar det? Har jag råd? mm)
*Foder
*sjukdomar
*uppfostran
*vanlig "vård" som behövs göras
*Illersäkring av hemmet
*Försäkringsvillkor (enkelt; 515kr/år. 700kr i självrisk, 10 000kr ersättningskostnad/försäkringsår)
och en massa mer. Ju mer man vet innan, desto bättre för illern och dig när den kommer hem =) Lycka till, och fråga om du undrar något, eller om du inte hittar det du söker =)
Paulina

Jag hittade en del på agrieas hemsida som jag ska ta och läsa. Men jag vet att jag ej kan skaffa något ännu då jag har en råtta och visst har et funkat bra förra gången jag hade iller för då hade jag också råttor, men nu vill jag ej ha både och, utan antingen råttor eller iller. Och jag vet att det inte kommer att bli någon mer råtta så därför finns nu funderingar på iller istället.