Info om illrar
Jag är rätt nybörjare med illrar, men har haft en valp en gång, men nu finns funderingar om jag kanske skulle titta mej om en ny iller, men då tror jag det är bättre med en vuxen då jag är rätt ny på illrar. Så nu söker jag bra info sidor om illrar så jag få lära mej mer om dom då det var ett antal år sen som jag hade iller.
då tycker jag att du ska läsa på så mycket du kan inne på denna sida, har finns mycket du lär veta innan du skaffar din iller! Läs om kost, bitträning, lådträning, sjukdomarna som tar våra älsklingar ifrån oss och mycket mer du ska veta innan du införskaffar en iller.
Detta forum har en hel del bra info. Läs i ex artiklarna som finns, och i kunnskapstrådarna, där finns bra tips om uppfostran, lådträning osv.
Bra sidor på svenska är lite svårt vad jag vet. Engelska däremot finns det en del på, men för den grundläggande kunnskapen så kan du finna stora delar på just detta forum.
Saker som kan vara bra att ta reda på:
Har jag tiden och tålamodet? Vill jag ha andra djur senare? (andra djur kanske inte funkar ilag med din iller) Hur ser mitt liv ut? (vill jag ha barn innom kort, och hur fungerar det? Kommer jag att flytta mkt, funkar det? Har jag råd? mm)
*Foder
*sjukdomar
*uppfostran
*vanlig "vård" som behövs göras
*Illersäkring av hemmet
*Försäkringsvillkor (enkelt; 515kr/år. 700kr i självrisk, 10 000kr ersättningskostnad/försäkringsår)
och en massa mer. Ju mer man vet innan, desto bättre för illern och dig när den kommer hem =) Lycka till, och fråga om du undrar något, eller om du inte hittar det du söker =)
Paulina

Jag hittade en del på agrieas hemsida som jag ska ta och läsa. Men jag vet att jag ej kan skaffa något ännu då jag har en råtta och visst har et funkat bra förra gången jag hade iller för då hade jag också råttor, men nu vill jag ej ha både och, utan antingen råttor eller iller. Och jag vet att det inte kommer att bli någon mer råtta så därför finns nu funderingar på iller istället.
Hur gamla kan illrar bli? Det är något som är rätt viktigt för mej då jag gärna vill ha djuret längre än ett par år då jag fäster mej så vid dom och därför vill jag lägga råttor på hyllan då de ej blir så gamla.

Sen vad tycker ni om boken "Iller hemma"? Är det en bra bok eller?

#5 nej jag rekomenderar den inte. Föreslår Ferret for Dummies, dock på engelska. Men allt du läser om iller bör du läsa med kritikglasögonen på.
Illrar kan bli uppåt 10 år, även om det inte är vanligt numer. Men iaf mer än 4 år. Iller hemma, ja den är en "söt" bok, men mycket av det som står stämmer inte bra med det man vet idag och den djurhållning vi har i Sverige.
Agrias sidor är en bra start, ungefär som wikipedias avsnitt om tamiller. Men under fliken med "artiklar" hittar du en hel del matnyttigt.
Paulina

Jo den boken är väligt gammal, det samma gäller ju den om tamråttor, men mycket får man ju använda sunt förnuft.
#8 Precis. Som Hanna sa så bör man ha sina kritiska ögon på när man läser, det gäller det mesta faktiskt.
Paulina