Trött på människor
Ja, jag är riktigt trött på människor som ber om hjälp och när man kommer med tips och ideer får man bara svaret höra att det går inte, det har vi provat, inget funkar, jag kan inte, hon kan inte, det är omöjligt. Ber man om råd måste man ha möjlighet att ta in och ta åt sig av det andra säger annars kan man strunta i att fråga.

Men det är klart att folk måste kunna fråga om hjälp. Om sedan de som kommer med tips kommer med sådant som man redan har provat. Så ja då är det ju så. Då får man antingen komma med fler tips på andra saker eller inse att man inte har fler tips att komma med.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

men det kan också vara så att de tar åt sig, men har näst intill tappat hoppet och verkligen inte tror att det fungerar..
Jag har nästan slutat att ge folk råd, folk lyssnar inte… folk bryr sig inte, folk är så uppe i sig själv att de fullkomligt struntar i att ta till sig något nytt. Vad jag undrar över är varför folk ens frågar? för att höra sin egen röst?
nu relaterar jag inte detta till något speciellt här på iFokus, har inte läst de senaste trådarna, så jag vet inte om detta hör ihop med något, men #0 stämde bra överens med min tankar.

Låt gå att man talar för döva öron i många fall. Men det finns gånger man känner att man inte når fram, men att det trotts allt har nått fram längre fram för dem. Vissa behöver kanske tid att bearbeta tipsen de får. Att tänka över dem i lugn och ro. Sedan tycker jag att man aldrig ska ge upp att tipsa och ge råd. För man gör det för illrarnas skull. Inte för folkets skull. Alltså ger jag inte upp. Då hade jag lagt ner denna sida för länge sedan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Men jag är också en sämre människa än dig ;) så jag ger upp, och ägnar istället tid åt det lilla fåtal som bryr sig om djursväl och ve. Eller snarare, lägger tden på själva djuren, och inte den egotrippade människan bakom.
Man gör sitt bästa, man kan ju inte ge upp helt. Men man kan i stället lägga krut på de som man tror tar åt sig, för vissa gör verkligen inte det. Kanske frågar de för att starta en konversation just för konversationens syfte? Kanske är det så att när folk inte får de svar de förväntat sig så är det lättare att slå det ifrån sig?
Nu hänvisar jag inte till någon, utan generaliserar bra nog. Frågar någon så svarar jag mer än gärna, men försöker se om info går fram. Verkar det finnas möjlighet att det gör det, då är det bara att ösa på ;) Annars så finns det bättre saker att lägga energi på.
Kan även bero på min egna inställning. Frågar jag så gör jag det för att jag vill veta, och få många åsikter, ideér och synpunkter. Det gör att jag kan bilda mig en bättre uppfattning och spina vidare för att få en lösning. Vore jag inte öppen så skulle jag aldrig fråga.
Paulina

Det min tanke var, dom som ställer frågor men avfärdar alla svar. Jag är trött på attityden, när man redan gett upp varför ställa en fråga?