Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 423 ggr
skrollan
0

Ansiktssäker iller

Jag vill få skrollan till det, men lyckas aldrig, en gång pussade hon mig, men då behöll jag henne i höjd med hakan så hon fick pussa. Men har aldrig vågar munnen. Sist la jag mig ned bredvid henne och pussade på henne, men då hängde hon sig i ögonlocket på mig. Skita ont gjorde det!

Groggie är det hyffsat, jag är lite nervös, men tror det beror på att skrollan bitit mig ibland.

Råd? :)

MimmieM
0

Jag har väl inga direkta råd att ge. Oliver bet mig i ansiktet som valp, fram tills den dagen då jag ätit choklad och han slutade bita mig för att istället fortsättningsvis se vad jag hade ätit. Det är väl rena turen antar jag :) Bosse och Sölve är också säkra.
Zeke gör som Skrollan! Jag tror att vissa illrar helt enklet inte vill vara i ansiktet. Zeke har hängt i ögonlocken-ögonbrynet, läppen 2 ggr, örat ett otal ggr och väkt mig genom att bita tag i bröstvårtan. Men samtidigt så kan han också smyga upp och slicka mig på hakan eller kinden när han själv vill. En gång var jag jätteledsen och tårarna bara rann, då smög kan upp i knät och slickade tårarna på kinden, utan att bitas. Jag tror inte du ska tvinga henne till ansiktskel utan kanske vara nöjd med en hakpuss då och då :)

Carpe Diem

skrollan
0

har också funderat på att hon helt enkelt inte vill vara i ansiktet, tycker det är så tråkigt bara =(
åhh vad fint att han slickade dina tårar, vilken gentleman! :)

MimmieM
0

Hur gammal är Skrollan?

Jag har helt slutat försöka med Zeke och accepterat att han helt enkelt inte vill, och om jag trugar så får jag helt enkelt stå ut med onsekvenserna. Han får välja om han vill vara i ansiktet, men jag ska inte tränga mig på. Och det går jättebra, bara man gör folk uppmärksamma på att han inte är säker i just ansiktet. Då brukar de ioförsig släppa honom illa kvickt, trotts att grabben är idiotsäker överallt annars.

Carpe Diem

skrollan
0

hon blev två år nu i maj, och vi tog henne som omplacering när hon var ca 4 månader. Jag för nöja mig med gos enstaka gånger :)

JossanH
0

Jag har tyärr inga råd.. Alla de gånger någon iller "bitit" mig i ansiktet så har det vara lösa nafs. Mina är helt säkra och lille Triton som gärna biter de flesta människor han bestämmer sig för att ogilla har aldrig ens försökt att bita någon i ansiktet.
Däremot är han inte förtjust i att pussas… Bara ibland- men då blir det mycket!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aelsklinn
0

#TS Hur gör du när ni pussas? Vi ger alltid våra saliv från läpparna. de bara älskar det! Då sammankopplar de ansiktet med något gott samt att de är upptagna av att slicka i sig så att de inte tänker på att bitas. Inget att göra när man är förkyld dock för då lär man smitta ner dem.

skrollan
0

jag gör likadant med saliv med groggie, men inte med skrollan ännu, har inte vågat få upp henen till läpparna ännu, ända gången hon pussades var på hakan =(

ferretgirl
0

När jag gör mina valpar ansiktsäkra så använder jag saliv, illrar som råttor är stormförtjusta i saliv. Dom första gångerna håller jag om nosen för att dom inte av misstag ska bita i sin iver att slicka mig. Brukar bara ta ca 5-6 gånger, sen har dom lärt sig att man inte ska bitas i ansiktet. Alla mina valpar är ansiktsäkra när dom flyttar, dom biter iallafall inte mig.

Tusss
0

låter so´m en smart grej att hålla om nosen :)

lolla87
0

säg till henne varje gång hon gör något dumt vid ansiktet och ge henne godis när hon sköter sig! godis funkar alltid! min gör allt för godis!

MimmieM
0

Det brukar bli mååånga ful ord när man har en iller i överläppen och kämpar för att bända upp käkarna på en frustande iller :)

Carpe Diem

ferretgirl
0

Jag har Agnez här hemma som tills hon var ca 1-1½ år gammal hade den olaten att bitas i näsan på mig. Vet inte hur många bett jag har fått där, åtminstone fram till förra sommaren då jag bet ett ordentligt tag i hennes nacke. Jag bet henne och frässste som en iller tills hon skrek till, men inte så hårt att det gick hål. Sedan den dagen har hon inte bitit mig i näsan, ibland kan hon få för sig att göra det på främande folk. Så jag säger alltid till att inte sätta upp henne i ansiktet fallifall hon får för sig att näsan sitter i vägen. Till saken hör att hon var ansikts säker från början (hon kommer från min egen uppfödning), och det var först när hon blev ca 4-5 månader gammal som hon började bita mig i näsan. Och inte bara mig, utan även min sambo och en kompis.

Musiken
0

Woho! Provade att satta Lotta till ansiktet idag (med ett fast grepp om huvudet pa henne) och hon forsokte inte pierca min nasa!
Nasta steg blir att kunna halla henne till ansiktet utan att halla i huvudet :)
Sen far vi val se om hon vill pussas eller inte :P

ferretgirl
0

#13# Det är bara att träna, träna och träna henne igen och igen. Till sist så lär hon sig att man inte ska bita i ansiktet. Här är Miller min senaste illerkille jätte bra, han är ca 5 månade gamal nu (blev han den 20/10), och han har redan lärt sig att inte bita vare sig i ansiktet, händerna eller i fötterna. Och detta är en iller som inte är uppfostrad på samma vis som jag gör med mina valpar, han är född hos en som har blandning på tam och jaktillrar. Så han har inte dom i huset, så dom får inte samma uppfostran med massor av kel och bus som här hos mig.