Hur göra?
Behöver lite råd.
Ludde har en "knuta" precis ovanför sitt ena framben och veterinären som tittade på den sa att det var en hårsäck som hade blivit inflammerad och så hade det bildats typ ärrvävnad runt den och på så vis hade det blivit en hård knuta. Det var inget farligt och vi fick en salva som vi skulle smörja med så skulle den försvinna sa han, men om den inte gjorde det så skulle man få operera bort den.
Tyvärr försvann knutan inte men nu funderar jag på om det är en så bra idé att genomföra en operation när Ludde inte har några besvär av den. Då skulle han behöva sövas och han är rätt så gammal, 6,5 år och då kanske det är en onödig risk att ta då det faktiskt händer att illrar inte vaknar upp igen efter narkosen.
Vad är era åsikter?
Jag skulle inte vilja söva för en sådan sak om illern är så gammal.. Har han inga besvär av knutan så ser jag egentligen ingen anledning att ta bort den..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Som JossanH säger.. Lider han int av den (ont, hindrar rörelser osv) så kan den väl lika gärna sitta där, då är det ju "bara" ett skönhetsfel.
Paulina
Tack för era åsikter!
Det var så jag tänkte också. Han märker inte av att den finns där så det käns onödigt att utsätta honom för risken med narkos om det inte är något han mår dåligt av.
Nej precis, låt lilla Ludde "Bump" slippa narkosen om det int påvrkar honom. Lite skönhetsfel har ingen dött av ;)
Paulina
Ja då struntar jag i det. Ville bara höra lite andra åsikter men det verkar som om ingen misstycker. :)
Är han chippad?
Det kan vara chippet som har vandrat och/eller har blivit inflammerad.
Det kan även vara en mastcellstumör, som till 97% är godartade.
Jag tycker att han ska slippa veterinären och sövas och hej och hå. Lider han inte av det så låt den vara :)
#6 Nej han är inte chippad.
Vad gäller tumör så var veterinären 100% säker på att det inte var det för det var det första jag tänkte på. :)