Lite frågor... potträning, håravfall, bitningar mm
1. Hur kan man träna illrarna att inte bita så hårt?
2. Tips på potträning?
3. Vad är det man ska ränsa deras öron med?
4. När man badar/duschar dem… ska man använda någon tvål eller så?
5. Våra illrar har så lite hår på svansen, ser ut som om de tappat jätte mycket. Vaarför?

1 Se under kategorin Kunskapstrådar, där finns "KT Bitträning" med det mesta du behöver veta.
2> Där finns även "KT Lådträning".
3> Bomull blött med lite parafinolja är perfekt för ytterörat. För att komma åt i gångarna i ytterörat kan du sen använda parafinolje-blöta tops. Undvik öronrensmedel då illrar (och andra djur) kan bli irriterade i örat av dem och därmed få svamp bla.
4> Bada så sällan du kan, ju mer du badar destå mer luktar de tyvärr. Jag barar mina endast i nödfall, max 2 ggr per år. Brukar använda djurschampo eller milt människoschampo/balsam som inte luktar så mycket. Skölj nogrannt så de inte slickar i sig rester.
5> Sommarsvans kallas det. Eller skunksvans. Prova sök på forumet. Många illrar får tunnare med hår på svansen på sommaren och det kommer tillbaka på vintern med vinterpälsen som börjar växa typ nu. Kommer inte håret på svansen tillbaks på vintern kan man misstänka olika cancersjukdomar (kommer oftast när illern är runt 4-5 år), har för mig att det är binjureproblem väl?! Dessa sommarsvansar ger ofta även tunn päls upp på rumpan på illern. Men är det bara vanlig sommarsvans så är det ingen fara än.

Parafinolja är även superbra att ha hemma tills den dagen din iller visar kräksymptom eller du misstänker att den ätit något olämpligt. En skvätt med parafinolja är laxerande och med lite tur kommer det olämpliga ut. Så parafinolja bör alla illerägare ha hemma, tyvärr! Finns på apoteket!

**1. Hur kan man träna illrarna att inte bita så hårt?
**Det finns flera olika sätt beroende på vilken individ man får hem. Bästa sättet är att höra med uppfödaren hur den har gjort.
**2. Tips på potträning?
**Bästa sättet att lådträna en iller tycker jag är att vara uppmärksam. När de vaknar sätter man dem på lådan. När de har lekt ett tag sätter man dem på lådan. När de har ätit sätter mandem på lådan. Mycket berömm när de gör det de ska på lådan. Håll utkik efter en backande iller som håller upp svansen lite. Då vet man att nu är det dax att göra något. Då skyndar man sig att sätter dem på lådan.
**3. Vad är det man ska ränsa deras öron med?
**Jag använder aldrig medel i illrarnas öron. En vanlig tops och då tar jag bara ytterörat.
**4. När man badar/duschar dem… ska man använda någon tvål eller så?
**Jag använder iller schampo de få gånger jag badar mina. Det sker kanske en gång per år att jag badar mina med schampo. Typ ett julbad eller något sådant.
**5. Våra illrar har så lite hår på svansen, ser ut som om de tappat jätte mycket. Vaarför?
**Händer väldigt många illrar. Oftast är det inget farligt. Men man ska alltid vara uppmärksam tycker jag. AlbaStiffler skrev bra om varfr man ska vara uppmärksam här ovan tycker jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#1 #2 Tack så mycket. Jag ska genast kolla under de trådarna. Parafinolja säger du? då ska vi införskaffa det så fort som möjligt, idag eller i morgon. Men öronränsmedel… menar du sånt som finns till hundar och katter och så eller? Okej, sommarsvans… hm… hoppas det är de de har, vi fick hem våra två han illrar igår och både jag och Allex tycker att de inte ser så välskötta ut. Visst, jag kan ha fel… Men våran albino är gul (av höet sa förra ägaren) och den viltfärgade hade väldigt konstiga klöor på baktassarnas "lilltår". Båda illrarna hade väldigt långa klor i övrigt samt den dör svansen. Men hur får m,an reda på om det är någon cancersjukdom på dem? Binjureproblem är det de dör av va? Våra illrar är ca. 2 år gammla, förra ägaren visste inte. Så vi säger att de sbåda fyllde år igår, den dagen de fick ett nytt hem. :) Hmm… tunn päls på rumpan? det kan nog stämma lite… i alla fall på den viltfärgade. Albinon vet jag inte riktigt. Ska undersöka honom.
Faxlin: tack så jätte mycket för dina svar. :) Det där med lådträningen låter jätte bra, vi ska försöka. :) Jag var itll och med inne på att våra lådor var för små, det är precis att de rymmer en iller om denne står på alla fyra. Så vi har köpt en till, lite större. Men båda illrarna har varit på toaletten två gång var. Och de har fått maaaaasssor av beröm de gångerna. Men ska man ge dem någon liten godbit med då eller? Och i så fall vad?
Till Alla: Vad kan en hälsokontroll kosta? Undrar eftersom jag är orolig för att deras förra ägare inte tog hand om dem ordentligt. Och sen var det en kött-fråga. Vi har köpt hem vanlig korv och köttbllar. Men hur ska köttet vara om man ger dem till illrarna? Kan det vara både rått, kokt, stekt och grillat eller? Sen kom jag på nu när jag skriver här att vi har en kycklingvinge i frysen, men den är ju lagd i marinad och den ä inte så bra för dem då va? Eftersom det kanske är kryddor och så som inte är bra för dem, eller? Ska kött vara kallt eller vaarmt? Och visst är det så att när man häller upp vattentill dem så ska det inte vara kallt, utan ljummet?
Tack för svar. :)

Ät korven och köttbullarna själva istället. Ge dem rått kött. Att ge dem tillagat kött ger dem inget då de flesta nyttiga ämnen försvunnit under tillagningen.
Kycklingvingen är inte bra då den är marinerad som du säger. Men köp hem nya och ge dem. Vingar som inte äe marinerade elelr tillagade. Så blir det bra.
Hälsokontrollen beror på vilken veterinär som gör det. Bästa sättet att få svar är att ringa runt till några olika som du kan tänka dig åka till.
Mina får alltid kallt vatten. På sommaren när det är varmt får de till och med isbitar i vattnet :-) Ja okej ibland på vintern med för att de äslakr att leka med isbitarna i vattnet.
Audiatur et altera pars
#5 Kan de inte äta korv eller köttbullar om de inte är tillagade? Ska det bara vara vingar till dem eller går lår bra med? Alla ben ska vara kvar va? Haha okej, jag hade hört att det skulle vara ljummet, men men kanske inte. :P Isbitar, haha det måste vi testa. :D Tack för dina svar.

De kan äta korven och köttbullarna som godis. Men det är inget jag rekomenderar att ge dem.
Det går bra med lår också. Allt som är rått i princip. Och ja benen ska vara kvar.
Klart jag svarar, därför sidan finns här :-)
Audiatur et altera pars
#6utgå från att det du själv äter INTE ska ges till illrarna… allt som är kryddat, tillagat, innehåller kolhydrater, fibrer, socker osv skall du aldrig ge din iller. Köttet ska vara rått, helst med ben i… rent muskelkött är inte bra om man inte tillsätter calcium/fosfor tillskott, alltså bättre med ben.
läs på om illerns näringsbehov!
att en albino är gul behöver inte tyda på vanvård, de blir i regel gulare i pälsen pga hormoner, samt kosten.
Är de okastrerade?

Har du läst den nya artikeln om kloklippning, den var rätt bra faktiskt. Finns på Startsidan. :-)
Ge dem ett rejält bad du, jag brukar tvätta mina i handfatet under ljummet (inte för kallt) vatten. Det brukar skapa minst hysteri.
Sen föreslår jag defenitivt en hälsokontroll på dina nya illrar. Be dem definitivt kolla om de har öronskabb OCH svamp (om du kan hålla dig, tvätta inte öronen minst en vecka innan veterinärbesöket så de kan få ett bra prov). Efter veterinärbesöket kan du tvätta dem rejält med tops och bomull. Nackdelen med tops är att de kan göra lite ont eftersom de är lite hårda. Vissa illrar sprattlar mer av tops men mindre av bomull. Dessutom kan "vassa" tops (tex ofuktade tops) ge små små sprickor i huden i örat i vilket bakterier och svamp får fäste och vips har din iller fått svamp (behandlas även med medicin från veterinären). Det är rätt stor risk att dina illrar har skabb om de kommer från ett hem utan koll. Obehandlad skabb kan ge öroninflammation och värre saker.
Och ja, det var hund/katt-öronrensmedel jag avrådde från. Vill man absolut använda det ändå så MÅSTE det vara utan alkohol, har för mig att alkolhol kan ge frysskador (låter sjukt, jag vet) i öronen. Men olja funkar precis lika bra tycker jag.
Vad kan en hälsokontroll kosta? hmmm, max en tusenlapp kanske. Beror helt på vilken veterinär man går till. I regel är veterinärvårsstationer (djursjukhus) dyra. En mindre praktik kostar oftast bara några hundra. Sen är frågan om de tar betalt för 2 eller kör båda på samma.
Och slutligen,har du inte försäkrat dem, ring AGRIA NU!!!! Du har 20 (?) dagars karenstid på försäkringen om du hittar någon sjukdom, så spill ingen tid. Skabb och allmänkoll ersätts oftast inte, men man kan försöka för ibland går det igenom. Illerförsäring är den enda försäkringen som garanterat kommer löna sig, jag lovar. Skaffa NU!!!! :-)

Vet inte om du skrivit det ovan, men vad kör du för foder?

Om din albino är okastrerad så är det förmodligen därför han är gulaktig. Ge absolut inte dina illrar korv och köttbullar. De ska ha rått kött ifall du vill ge dem kött. Och ett kvalitets torrfoder för iller typ vitalin eller totally ferret. Angående pälstappningen så kan det vara sommar-svans MEN i och med att deras ålder är osäker så hade jag åkt in genast och beställt en hälsokoll för dem. Har ni otur så är de äldre och de kan ha binjuretumörer eller annat elakt. Ju tidigare man hittar sådant desto bättre. Är de försäkrade? Om inte, gör det genast, jag hoppas att den förra ägaren hade försäkring och fört över den på er för då har ni ingen karens. Annars har ni en karenstid på 21 dagar. Om ni ska ha dem i lägenhet tillsammans så tycker jag att ni ska boka tid för kastrering också. Då blir de lättare på lådan och de luktar inte alls. Bada ska du göra så absolut sällan som möjligt. Tror mina badade senast innan förrran julen.
Jag tycker att ovanstående fått med bra saker =) Eftersom det är dina första illrar, och att de är två hannar, så tror jag att det skulle vara enklare att kastrera dem. Mindre lukt, och kanske lugnare temperament.
När du gör hälsokollen, se gärna till att de gör mer än den vanliga "klämma-känna". Kolla som sagt efter skabb i öronen, kanske även blodprov för att se om det är någon cancer som ligger bakom håravfallet.
Visst kan det vara sommarsvans, men det kan även vara cancer, och det låter inte så bra att det verkar lite tunnare på rumpan med. Dessutom är det ju skönare att veta att det är ok, än att undra ;)
Paulina
#7 hehe okej. tack. :) vi gav dem en rå kycklingvinge igår men Bambi verkar inte bry sig nästan alls om den… :S medans det tog ett tag innan rambo verkligen ville ha… och den är nästan slut nu. haha bara lite benknotor kvar.
#8 aha okej. där ser man. japp de är okastrerade men vi ska kastrera dem om en timme samt vaccinera dem. så att vi kan ha dem tillsammans. så jobbigt att ha dem i olika rum och bygga upp hinder och så.
#9 nepp inte läst den artikeln. har inte haft tid att vara här inne nu på ett tag och har inte tid förrän om några dagar heller. men det gick ganska bra då bvi klippte klorna. men vi fick vara två för att göra det. hehe. oj, vi får verkligen kolla upp hälsokontroll. men vi har haft svårt att få tag i någon som gör det. han som ska kastrera dem idag var inte så jätte duktig på illrar men vet hur man kastrerar dem… så khan kan vi inte be. men vi håller p och ringer till en tjej, men hon svarar inte… :S vi har köpt paraffin olja nu och vi ska använda det någon dag, vi ska väl bara göra en hälsokontroll först som du sa.
#10 de får kattfoder och den ena får foder för kattungar då vi tycker han är väldigt tunn. kattungemat ska ju vara bra om man vill at de ska gå upp lite i vikt. :) sen fick de en kycklingvinge var igår.. vaddåå? :)
#11 nej hon hade ingen försäkring på dem alls..-. ingen försäkring, okastrerade, inte vaccinerade *NÅGON GÅNG-…… :S men hon sa att hon aldrig haft problem med ´sjukdommar och så… :/ vart får man tag i riktigt bra foder till illrarna?
#12 absolut. tunnare på rumpan var inte bambi, men har inte riktigt kollat på rambo än.- men ska göra det. om vi ska betala en massa pengar p hälsokontroll ska det tusan i miig vara en bra sådan och inte bara klämma och känna. det ska vara en 100%, allt för deras bästa. :)

#13> Vad för kattungefoder? Antagligen bör du köra dem båda på detta. De flesta kattfoder är dock inte tillräckligt bra.
Bra illerfoder som du kan köpa på nätet är ANF och Totally ferret. Sök på forumet så hittar du länkar. Ett kattfoder på marknaden som du kan hitta på de flesta djuraffärer är annars Orijen kattfoder. Det är nyttigt. Illrar som inte får tillräckligt bra foder får brister och blir sjukare fortare… Så investera i ett bra foder. Ju bättre foder, destå mindre äter de åxå! :-)
#14 hm jag vet inte vad fodret heter riktigt… men det är en liten påse på 400 gram, grön med två vita kattungar på, kostade ca 14 kr på ica… :/ vi blandar den maten med "den stora påsen" till Bambi och Rambo får bara kattunge maten.
#14 INTE NÅGONSIN köpa foder på ica, elle randra mataffärer!!! djuraffärer eller veterinärer.
Kör på vitalin, tror hungryferrets levererar..
www.hungryferrets.se finns lager på lite olika delar i sverige.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Madde är det just detta du är lager för? blev lite förvirrad, känner att det länar sig mer med att köpa 10kg men om man beställer blir väll portot högt som fasiken?
#19 Madde är lager i örebro, så du slipper frakten :)
#20 *höjer mina händer i något som kan likna en bön till vitaöin guden* Va fint :D

#15> Tycker du ska byta foder NU PÅ DIREKTEN. Som sagt, Vitalin från Hungryferrets gillar de flesta illrar och det är mycket mycket drygare än "mataffärsfoder". Lovar att det bara är en tidsfråga innan dina illrar får brister, blir för smala osv osv om du fortsätter utfodra dem med mataffärsfoder. :-( Och då blir veterinärräkningarna dyrare, så det lönar sig att köra kvalitétsfoder, jag lovar! :-)
Inte så lätt att veta när man är ny i illervärlden, men hoppas du följer våra råd! :)
#22 ska göra vad vi kan. :) vi ger den ena kattunge foder eftersom jag hört att det ska vara bra om illern behöver gå upp i vikt. Men vi ska kolla priser och så på kvalitets foder.
Till alla: TIPS OM IHOPSÄTTNING!!!!! Ihopsättningen som skedde för några dagar sedan gick åt helvetet, vi släppte ner båda i hallen. Den ena springer fram till den andra och hugger honom i nacken. Det slutade med att killen och jag drog isär dem och skällde ut den som bitit och kollade den andra efter sår. Det blev ett litet sår på kanske 1-2 cm långt med lite blod i. Det var så himla jobbigt. Den som blev biten pep jätte mycket. :( Vet inte hur vi ska göra… vet inte om det var allvarligt eftersom de kommer bitas och så i början för att visa vem som bestämer… men ska det vara så här? :(
#23, när gimli skulle in i mitt gäng så tog det kanske 5-6 månader innan det beteendet slutade. Dvs jag fick badda hans nacke med sårtvättmedel så det inte blev infekterat och se till att det inte gick allt för vilt till. Men ja, sådär kan det hålla på väldigt länge, man får ha tålamod.

#23> Det finns ju dåliga och bra kattungefoder med, och foder man köper från matvaruaffärer är tyvärr aldrig bra nog. Vad som kännetecknar ett kattungefoder är att de har hög fett- och proteinhalt bland annat, och det är just ett sådant foder som alla illrar behvöer. Ett riktigt bra kattungefoder är alltså samma som ett bra illerfoder (ANF, Vitalin tex). Tyvärr är det även så att det finns illerfoder som inte heller är bra nog, men de som du fått rekommenderade här är väl de av marknadens bästa. Du behöver alltså inte göra skillnad på de båda illrarna utan kan ge dem samma BRA foder.
Om du ändå vill köra på ett kattfoder, så prova Orijen som sagt, det är ungefär lika bra (om inte bättre) som illerfoder och finns lättare att få tag på på en vanlig djuraffär. :-)
Om du vill kolla ditt kattungefoder som du har hemma, läs på det var det innehåller och lägg ut här så kan du få det analyserat. Finns bra trådar om vad ett bra foder ska ha för sammansättning, någon som minns vad den heter? *söker*
#24 men ska det verkligen vara så att de bara kutar fram emot den andra… verkar det "normalt" det jag beskrivit?
#25 okej. ska kolla lite på priser och frakt och så. :) Orijen? Vad kostar det? Bara nyfiken. :) TAck så mycket. Just nu är ju inte jag med illrarna, de bor i Nyköping med pojkvännen… så¨jag kan inte göra det. MEn han kanske kan göra det. Han är ju medlem här nu. :) Nej just de ja… hans dator fick virus… :/ Men men… jag kanske kan kolla upp vad det innehåller tills nästa gång jag är där.

Hittade en tråd med lite bra foderfakta och med länkar till andra hemsidor som ni kan bställa illerofoder från.
Här är en länk till Orijens hemsida http://www.orijen.se/cat.htm med info om kattfodret. Här finns även en lista på vart du kan köpa fodret: http://www.orijen.se/sales.htm
NYKÖPING
Minimax
Hund & Katt
Jupitervägen 25
0155-266661
Men det ska finnas en jättebra tråd där det står allmänt om vad ett bra foder ska innehålla, typ runt 35-40 % protein och runt 20% fett har jag för mig. vad 17 hette den…? Sök-sidan verkar inte funka heller… :-(
hm här funkar söksidan… :S jag har med såna där procenttal… :P man kan dem inte i huvudet än. :P men tack så mycket. jag ska kolla in den sidan, men inte nu. ska gå tillbaka till skolan. :P

Jasså, min söksida funkar inte… hmmm
Japp, lycka till! :-)
Tycker att beteendet är normalt, som sagt så lät ni dom bo där och etablera sig innan ni föste ihop dom så båda tror att det är deras terretorie kan vara en sån konflikt mer än att dom ogillar varann. De skyddar de som är deras egna, man får gå försikt fram och nosa och nosa och släppa ihop och greja, kan ta en tid som de andra skrev.. här small det bara första veckan sen blev det lugna gatan.
#30 hmm… men vi byter plats på dem hela tiden, de har tre ställen att vara på, buren, hallen och vardagsrummet. men buren är de bara i om de varit olydiga och på natten. MEn men jag vet inte… men vi ska väl försöka få ihop dem så många gånger som möjligt. men vi blev lite rädda av det där. :/

När jag skulle få in Oliver med resten av mina var det slagsmål på liv och död i över ett halvår. Det var fruktansvärt. Nu är allting frid och fröjd. Men jag vet också folk som inte lyckats med hopsättningar och omplacerat ena illern som följd, tyvärr. Men som jag skrev i den andra tråden du bör verkligen vänta med att sätta ihop dem tills de läkt efter kastreringen. En iller som inte mår bra är inte lämplig att skaffa kompisar precis just då. Och fodret är verkligen viktigt att du byter. Absolut aldrig foder man köper i mataffären, inte ens katterna vill ju ha det. Vitalin, Ferret complete eller Orijjen ifall ni inte får tag på nåt av de andra. Du kommer att få piggare, gladare illrar med bättre päls osv, osv. Finns också folk som säger att dåligt foder ger humör-svängningar. Jag har inga belägg för det men man vet ju själv hur uppstressad och lättirriterad man kan bli om man fått i sig för mycket socker. Borde ju faktiskt funka samma på djur.
#32 jo fodret ska vi byta, till helgen kanske. då ska jag dit igen. :) vi vill inte omplacera någon av illrarna. den ena är så snäll och bits aldrig och passar sääääkert ihop med andra illrar som är snälla. men den andra (detta fick jag veta igår) är en upphittad iller och har omplacerats två gånger sedan han hittades ute… utkastad förmodligen. :( och han behöver verkligen, verkligen kkärlek!!! :( jag vill inte göra mig av med någon.
Ursäkta men funderar ni redan på omplacering? det låter ju inte klokt! hoppas jag har missuppfattat.
det kan ta månader att få ihop illrar, men i de flesta fall så går det tillslut. man måste bara vara envis och tålmodig.
Sen ska ni enligt mig aldrig fya dem när de bråkat, de brukar bara trigga dem att spöa den andre än värre nästa gång. Dela på dem om det är på liv och död , eller allvarligt (bajs, skunkning och blod), och ge BÅDA uppmärksamhet… försök att behandla dem så likt som möjligt. Vänta tills hormonerna lagt sig efter kastreringen, och introducera dem på neutral mark.

#33 och #34> Jag tolkade nog det som att hon absolut inte ville omplacera utan kommer kämpa mycket med att verkligen få ihop dem? Eller hur? Som sagt, det kan ta tid, så förbered er på det… men det brukar löna sig!
#34 jag äör VEKRLIGEN inte inne på det, för jag vet att killen eoch jag kan få ordning på honom. Men killen min har det jobbigt hemma nu och känner inte riktigt att han har tid.. men om han skulle omplacera någon av dem vet han att jag skulle bli as arg… så NEJ vi tänker inte omplacera någon av dem. okej… det var så att Bambi både bajsade och kissade på sig samt blödde liiiiiite, liiiiite i nacken efteråt. MEn dessvärre vet jag inte om han redan var på väg att gå på toa, för han hade sovit innan… men han skt iaf på sig inprincip… :( Så man ska inte fya dem? ska man typ "gulli gulla" med båda? blir inte rambo mer villig att göra så då eftersom att han tror att han gör rätt så om man gullar med honom efter¨åt och inte säger fy? :S
#35 jag vill INTE VERKLIGEN INTEEEE göra mig av med någon av dem. Visst, vi har bara haft dem i knappt en vecka… men jag älskar dem redan så otroligt mycket… vill inte bli av med någon på något villkor. Men skulle det dessvärre visa sig att de verkligen, verkligen inte går ihop… ja, då kanske vi måste göra oss av med någon. men det är inget jag vill tänka på nu. Vi kommer kämpa som tusan.
Varför är våran Rambo aldrig leksugen? Han vill verkligen ALDRIG leka, hur mycket vi än försöker leka med honom… Har vi inte roliga leksaker eller vad är det frågan om? Eller tycker han helt enkelt inte om att leka? :S
#37 det är olika hur olika illrar beter sig. Vissa gillar att leka andra inte. pegasus här hemma vill nästan bara leka när man är ute o går eller precis har kommit in från promenad och triggar upp honom.
En liten grej ang fodret- Av dåliga foder måste illern äta mer för att få i sig så mycket näring som möjligt. ändå kommer inte näringen vara i närheten av vad den behöver. Så ett billigt foder måste man köpa mer av och illern mår inte bra av det.
Ett dyrare och mer näringsrikt foder kostar lite mer men räcker mycket längre och illern slipper få näringsbrist.
Alla illrar kräver ganska mycket fett i fodret så ska man köra på kattfoder så bör man absolut köra på kattungefoder- oavsett om illern är tjock eller smal- annars får den inte i sig vad den behöver.
orijen finns nog dock inte i kattungevariant men det fodret är det ändå mycket fett i.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#38. hm men det är så skumt, han vill verkligen ALLLLDRIG leka… inte ens efter promenader eller på promenader, inte på nätterna, inte på dagnarna, inte efter sovstund, matdags eller toan… :/
Jo jag vet det där med att de billiga fodret inte är perfekt eftersom de går åt mer och så. Det har folk redan skrivit. hehe. :) Orijen kanske inte finns i kattungevariant… vi ska kolla upp det på fredag då jag åker itll killen min och illrarna. :)
Orijen finns att köpa på max hund och katt eller vad den heter som ligger i stenkulla brevid kiosen på jupitervägen. Är dom enda som säljer det, va det iallafall förut.

Det är inte alla illrar som är intresserade av att leka faktiskt. Det kan ändra sig med tiden men det kan också helt enkelt vara sån han är. Du kan ju beställa både Vitalin och Totally Ferret via posten. Hade satsat på det i första hand, Orijjen i andra hand och allt annat, absolut inte alls.
Här är innehållet i Orijjen iallafall.
Protein 45.0 %
Fett 20.0 %
Kolhydrater 15.0 %
Vatten 10.0 %
Aska 6.9%
Fibrer 2.0 %
Omega-6 3.8 %
Omega-3 0.9 %
Taurin 0.25 %
Magnesium 0.09 %
Mikroorganismer 40 000 000 cfu/kg
Innehåll och fördelning av kalorier:
4700 kcal/kg (540 kcal per 250ml) varav 40 % kommer från protein, 15 % kommer från frukt och grönsaker och 45 % från fett.

Angående det där med att bajsa/kissa/skunka ner sig när de blir rädda så är det helt normalt för en "vettskrämd" iller att göra tex i ett slagsmål. När de slåss/visar argtendenser så tror jag du ska göra så lite som möjligt, dvs varken bråka på dem eller gulligulla med dem. Båda sakerna kan trigga värre bråk. Säg att du bråkar/bannar bråkstaken, då kanske han tycker "fan, nu åker jag på skäll, nästa gång ska han minsan få igen även för det skäll jag fått av min husse". Och om du gulligullar då kan de bli avundsjuka på varann. Så vad du kan göra är att ge dem så lite uppmärksamhet som möjligt, dvs gör ingen grej av att de slåss (förutom att ta isär dem om de slåss för allvarligt/för länge).
En metod jag använt flera ggr dagligen när jag vant ihop illrar är att sitta på golvet med båda illrarna i knäet. Sen vänder jag bort ena illern medans jag låter den andra föriktigt lukta den andra illern i baken. Efter ett tag byter jag så den andra får lukta på den första, osv osv. Ju bättre det går, destå längre upp får de lukta. Gör de minsta bråk-tendens så dra isär dem. Se även till att den som blir luktad på inte kan titta på den som luktar, då blir de oftast räddare/argare. När det gått några veckor (eller vad det nu tar) så kan de mer eller mindre ligga bredvid varann utan att slåss, även om de slåss när du släpper dem ur handen. Men denna träningsmetod tycker iaf jag hjälper med att göra den rädda mindre rädd och den arga mindre bråkig. De lär sig helt enkelt att vara nära varann utan att fly/bråka. Upprepa denna session så ofta du hinner, gärna flera ggr per dag.
Du kan även passa på att kela lite med dem när de ligger såhär, för oftast brukar båda bli hellugna då ingen vill fly. Gör det till en mysig fredlig stund… :-)
#40 haha jag fattade inte din beskrivning, kan inte nyköping på det sättet med vägar och så. MEn jag vet en affär där vi köpte alla tillbehören, och den ska sälja Orijen, den heter nått med maxad eller nått sånt. s¨de är nog samma vi tänker på. :)
#41 okej tack så mycket. men är inte den där förteckningen ganska bra? Det här vet jag att jag läste en gång: för illrar under 4 år: 34-38% protein, 18-22% fett och inte mer än 3% fibrer. Det stod med att det gärna skulle vara kycklingbaserat eller innehålla taurin (gör Orijen det?) Och sen stod det med att det var en bra ide att blanda foder med varandra. I Orijen är det alltså (om nu detta stämmer) ganska bra med fett, lite mycket proteiner och perfekt med fibrer. eller hur? :)
#42 Okej, tack för tipset. Inget gulligull och ingen utskällning, bara sära på dem om vi TROR att det är allvar… vilket vi förmodligen alltid kommer tro tills vi lärt oss. :/ MEn den som blir biten vill vi ju i alla fall kolla om han fått några sår.. Men vad är det man kan badda såren med? Har för mig att någon skrev det, men minns inte. När de bråkar… vad är "för länge"? Och vad händer om de får båka och sedan är nöjde med bråket? Struntar de bara i varandra sen eller börjar de leka? Eller? Gud vilken SUPER BRA ide. JAg ska göra det i morgon när jag kommer dit. :D:D:D Längtar så mycket. :D Men de har nosat på varandra förr och det har gått jätte bra, men då har de nosat varandra i ansiktet… :/ Men kanske ska köra med baken… MEn eftersom de varit kastrerade i en vecka (såren har förmodligen läkt, iaf enligt vetten) så då borde det ju vara lugnt eller hur?
Tack tjejer för era svar. Jag har lärt mig så otroligt mycket på denna sidan.
#40 haha jag fattade inte din beskrivning, kan inte nyköping på det sättet med vägar och så. MEn jag vet en affär där vi köpte alla tillbehören, och den ska sälja Orijen, den heter nått med maxad eller nått sånt. s¨de är nog samma vi tänker på. :)
#41 okej tack så mycket. men är inte den där förteckningen ganska bra? Det här vet jag att jag läste en gång: för illrar under 4 år: 34-38% protein, 18-22% fett och inte mer än 3% fibrer. Det stod med att det gärna skulle vara kycklingbaserat eller innehålla taurin (gör Orijen det?) Och sen stod det med att det var en bra ide att blanda foder med varandra. I Orijen är det alltså (om nu detta stämmer) ganska bra med fett, lite mycket proteiner och perfekt med fibrer. eller hur? :)
#42 Okej, tack för tipset. Inget gulligull och ingen utskällning, bara sära på dem om vi TROR att det är allvar… vilket vi förmodligen alltid kommer tro tills vi lärt oss. :/ MEn den som blir biten vill vi ju i alla fall kolla om han fått några sår.. Men vad är det man kan badda såren med? Har för mig att någon skrev det, men minns inte. När de bråkar… vad är "för länge"? Och vad händer om de får båka och sedan är nöjde med bråket? Struntar de bara i varandra sen eller börjar de leka? Eller? Gud vilken SUPER BRA ide. JAg ska göra det i morgon när jag kommer dit. :D:D:D Längtar så mycket. :D Men de har nosat på varandra förr och det har gått jätte bra, men då har de nosat varandra i ansiktet… :/ Men kanske ska köra med baken… MEn eftersom de varit kastrerade i en vecka (såren har förmodligen läkt, iaf enligt vetten) så då borde det ju vara lugnt eller hur?

Hur du behandlar sår? Du behöver sällan behandla sår. Är det bara små naggmärken så läker de själva bäst. Illrar har otroligt bra läkkött. Är såret större (en reva) så kan du behandla med lite tvål och vatten om du känner att det behövs. Mer än så behövs sällan. Ja det är klart, om såret blir inflammerat så bör det såklart fixas, men än så länge har iaf inte jag varit med om såna sår från slagsmål.
Säger som de andra sagt, vänta med att sätta ihop dem nån vecka till iom att de är nykastrerade. Det är dumt att misslyckas för mycket nu i början. Låt dem bli trygga i hemmet och jobba med att lära känna dem bra själva först. Känner ni att de är trygga nog så kan ni som sagt börja med den där ha-dem-i-knä-sessionen lite smått. Men låt dem inte springa lösa med varann än tycker jag.
Angående orijen. Jag tycker det fodret är alldeles utmärkt till illrar. Vissa säger att illerfoder (som Vitalin och ANF) är bättre, och det kanske de är i några bemärkelser, men Orijen är nog gott nog skulle jag tro. Jag brukar varva eller blanda orijen med Vitalin, vilka är de 2 foder mina illrar gillar bäst. Så prova gärna att köpa hem både orijen OCH tex Vitalin. Vitalin kan du som sagt köpa på nätet via hungryferrets.se (rätt länk?). Och kanske kan du få det fraktifritt om du bor nära något lager…? Jag köper 10 kg åt gången, men det kan ju vara en vits för dig att kolla så dina illrar gillar fodret och blir bra i magen av fodret först innan du köper så mycket! :-)
Ett annat tips är att det kan ta 1-2 veckor för illrarnas magar att vänja sig vid ett foderbyte. De kan bli lite dåliga i magen i början om man har otur. Forstätter de att vara dåliga i magen bör man byta foder.
#46 okej tackar. :)
En lite otrevlig sak som hände nu natten til lördagen. Allex och jag ligger och sover och 10 i 6 på morgonen vaknar jag av att jag hör Bambi skrika som en idioet, jag rycker till, allex vaknar vi tittar på varandra jag skriker: de bråkar (eller nått i den stilen) vi kutar upp och vad har hänt? Jo… Rambo hade haft sönder buren och kommit ut och huggit tag i Bambi. Suck. `Jag blev livrädd… igen. Suck. Allex sa att han såg flera väldigt långa sår den gången, dagen efter skulle jag kolla, men såg inget. såp det var väl ingen fara. Men läskigt… vill inte tänka på vad som kunnat hända om vi inte vaknat.