Illrar med andra djur
Känns som jag frågat det här tidigare här inne men hittar ingen tråd om det iaf, har väl kanske bara tänkt att jag ska fråga men aldrig gjort det ;)
**
Hur funkar illrar ihop med andra djur?**
Katter, kaniner, marsvin, råttor, hundar osv..
Det finns lite olika trådar där de skrivs om illrar och andra djur. Ex är "livrädd katt" men även någon av Spinnyps trådar så skriver han om att det går jättebra för hans illrar och katter.
Det är ju så olika hur det går att ha olika djur ihop. Men illrar är ju rovdjur, så att ha kaniner och marsvin ihop med dem är väl inte att rekomendera. Det går ju att lösa genom att ha dem i olika rum, men illern kan ju smita in för det.
Sen även om ex kaninen är i en bur, så tror jag att det är stressande att ha en iller som smyger runt, och illrar ger sig nog inte heller, de skulle antagligen stå och kraffsa fr att ta sig in och klättra på buren.
Hundar: för vissa funkar det jättebra, men det finns även ex där en snäll och illervan hund bitit ihjäl en iller.
Jag har nymfparakiter. Det funkar för mig, men fåglarna får ju aldrig vara lösa när inte jag kan ha upsikt över dem. Ilrarna tar sig inte upp till buren, och verkar inte bry sig, men om de kommer för nära så blir säkert fåglarna rädda, även om de ofta sitter och följer illrarnas framfart med intresse från sin säkra plats.
Dock har jag råkat ut för en iller som tog sig upp på buren, vilket resulterade i en rejält skrämd fågel.
Illrar är ju rätt så "gå-påiga" så att sätta ihop dem med andra djur är inte alltid enkelt. Sunt förnuft och backup-plan.
Paulina
Iller fungerar i allmänhet dåligt med "bytesdjur", typ kaniner marsvin hamstrar råttor och andra gnagare. Eftersom de flesta illrar har en viss jaktinstinkt kan det sluta mycket illa och framförallt är det stressande för djuren.
Katt och iller brukar oftast gå fint, efter ett tag i alla fall. Katter har ju den fördelen att de kan "rymma", bara att hoppa upp i fönstret eller någon annan stans där illern inte kommer åt den om illern blir för jobbig eller hårdhänt.
Hund och iller kan också funka. Men man ska passa sig så att inte en stor hund vill leka för våldsamt med illern, det finns illrar som har dött av att bli skakade av hundar t.ex.
Tack för era svar =)
#1 Ska kolla in dom trådarna.
Jag har kaninerna utomhus i ladugården så det skulle inte vara några problem. Och marsvinen inne i en bur som står ca 1 m högt upp. Hur högt kan illrar hoppa/ta sig upp? Är dom duktiga hoppare? ;)
Någon som har erfarenhet av katter och illrar tillsammans?
Kan tillägga att våra två katter är ofta vääldigt busiga och smågalna ;)
Kan det bli så att katterna skadar illern eller kan den försvara sig så bra själv?
Jag tror inte att katterna skadar illern… men man vet ju aldrig med katternas klor. Ett bra sätt är att aldrig lämna dem obevakade ihop förrän du är helt säker på att de är vänner. Men jag tror att illern kan försvara sig rätt bra då de biter ganska hårt.
Hm, det är individuellt hur bra illrar klättrar och hoppar. Men hanar är väl generellt lite latare och klumpigare än honor. Men se till att det är ordentligt illersäkrat runt buren.
Men egentligen tycker jag det vore bäst att ha marsvinen i ett rum där illern inte får vara. Annars tror jag det kan bli för mycket stress med doften och eventuella attackförsök för de små marvinshjärtana.
Okej :)
blir väl inte att köpa en iller då jag börjar gymnasiet nästa år och ev. flyttar hemifrån och bor på internat där jag inte kan ha någon iller med mig.
Men om man skulle få för sig att ha en på foder ett tag.. Kan vara bra att veta ifall jag skaffar iller i framtiden iaf =)
kom gärna med fler erfarenheter och tips

Min syrra har en hund (schäfer/siberian husky), hon har väääldigt stor respekt för illrarna. De visade vem som bestämde direkt när dom träffades när alla var valpar :)

Har både katter, chinchillor och hamstrar hemma. Katterna och illrarna funkar bra ihop. Det är väldigt individuellt hur det går men introducerar man dem när de är små brukar det sällan vara några problem. Sen anser jag att har man smådjur så ska man ha dem i ett separat rum dit illern absolut inte kan komma. Illrar är otroligt uppfinningsrika och kan klättra och klura ut hur en burdörr fungerar. Och då finns inte gnagaren längre. Dessutom blir en del gnagare otroligt stressade av att känna lukten och att höra illern tassa runt. Mina smådjur bryr sig inte alls om att jag luktar iller, de är vana men jag skulle aldrig låta en iller vara i deras rum för det. Som sagt, en olycka händer snabbt och det är inte värt att riskera det.

Här busar katten glatt med illrarna så länge inte hela illergänget är i full bus samtidigt. Då lägger hon sig höft upp och nöjjer sig med att kika på dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ang. hojdhopp osv. Loki ar en otroligt bra hoppare!
Vill han upp pa bokhyllan sa springer han, tar sats och hoppar upp pa mitt ben och hanger fast i klorna. Sen tar han spjarn och hoppar upp pa bokhyllan. Och bokhyllan ar ca 1.70m hog.
Sen har vi Nisse, utbrytarkungen. Han har lart sig att oppna lador, garderober, han oppnar spannen pa selar, hakar av krokar och skruvar av korkar pa flaskor.
// Amanda
okej =)
#10 vilken smart liten rackare du har ;)

#11 Haha ja! Skulle de sla sig ihop sa skulle jag nog behova limma fast alla mina tillhorigheter i taket… :S
// Amanda
#12 hahah! då skulle dom väl komma på något sätt att ta sig upp dit också ;)
Iller och marsvin går inte ihop. Diesel tog sig in i marsvins rummet och satte sig i halsen på ett utav marsvinen.
Katt och iller går bra, även hund och iller.

Jag & min sambo har en stor hund (Bullmastiff), 2 katter och en iller i en stor trea och det går alldeles utmärkt :)
Pli på hunden och mycket motion, ute med illern 1/vecka brukar räcka och tillfredställa den hemma med leksaker, samma med kissarna. En stor bur som alltid står öppen så illern kan komma undan och även plats där katterna kan få vara ifred är att föredra.
Hunden sover alltid med oss själv,utan dom andra djuren.
#15 är djuren tillsammans i lägenheten alla när ni inte är hemma?
#15 åh jag har kollat på en boxer/bullmastiff uppfödning :) men de blir inte förens vi bor större :D