Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1180 ggr
Aviendha
2008-10-17 01:28
0

Phoenix päls

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Vet inte heller om jag är supernojjig eller om det faktiskt kan vara något att oroa sig över heller.

Efter att Phoenix kastrerades så tappade jag ju all päls på bara några dagar. Halva iller försvann i stora sjok. Det var på sommaren, och han hade lidit pin över all päls, han blev överhettad direkt han skulle göra något. Dessutom rasade han i vikt, helt enormt mycket, från 1750g för att stabilisera sig på ca 1250-1300g. Jag har gissat att det berodde på: kastrering, stress (han var jättestissig) och pälsbytet/värmen.

Sen dess har han kännts benig, men jag var ju van vid den mulliga formen sen tidigare.

Nu har Avi börjat lägga på vikt, hon äter som en häst! :o Och päls dessutom. Hennes underbara korta, täta sammetspäls =)

Men inte Phoenix. Han är lika benig som förr, och med lika päls som den som växte ut. Dessutom har han en liiten rand, längst ut på svansen som nästan är kal. Syns inte så bra, men gör man en "mittbena" så ser man att det är mindre päls där. Det har han inte haft tidigare, såg jag först för max två veckor sedan.

Jag är jätterädd för att få en till insulinomare i förtid (cancer i vilket fall), men han kanske bara är seg?

Samma fart som alltid, eller ja.. Han har vart lite snorig sista veckan, så han har sovit lite mer. Äter ungefär lika som förut, det jag kan bedöma och bajsar samma stora lass som alltid.

Chade (förra illern, som hade insulinom) märkte jag en skillnad på i aktivitet, men jag tycker mig inte se denna förändring hos Phoenix. Han är den han alltid har vart, förutom att han är lite lugnare, vilket han vart ända sedan kastreringen.

Borde jag vara orolig över att han inte börjat lägga hull och hår än bara fär att Aviendha har börjat för nästan en månad sedan?

Har testat att försöka "göda" honom. Äggula är äckligt, men fått i något slick. Laktosfri grädde; någon droppe var tredje dag. Testat uppblött foder, men det var det bara Avi som gillade. A/D mat är vidrigt enligt båda. Äter Vitalin och skyr kött som pest. Vågar mig inte på en svält för att tvinga in dem på det om det skulle vara något med honom.

Jag hade tänkt ta honom till vetten för sockerkoll om han inte börjar inom en månad max.

Tankar? Tips? Erfarenheter? Idéer?

Aviendha
2008-10-17 01:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från pälsbytet. Ser rätt lustigt ut ;)

Sarah
2008-10-17 02:13
0

Alla ställer ju om till vinter olika så den delen är kanske inte så konstigt. Att han tappat hår på svansen direkt efter han kastrerats låter ju inte helt normalt (antar att det är han som tappat pälsen och inte du ;)) vissa okastrerade illrar kan få sommarsvans och det är då ofarligt om än ovanligt. Att de går ner i vikt över sommar och efter en kastrering är inte heller ovanligt, även om det kanske verkar ha gått ganska fort. De flesta kastrerade hannar bli ju väldigt smala och alla kastrerade djur (nästan) tappar muskler över hals och bog.

Om du känner dig orolig skulle jag ändå åka in och ta ett blodprov, men om pälsen nu kommer ut överallt är det säkert ok.

Ceciliaolucifer
2008-10-17 03:06
0

Nu vet inte jag hur gammal han är. Men det är stort skillnad från att dem är valpar, växer till sig och har lite valphull kvar, det blir vinter och det betyder att dem lägger på sig ännu mer. Sen när man kastrerar dem så är halva illern borta och det är vanligt att man misstänker sjukdomar eftersom man är inte van vid den stora förändringen. När jag skaffade Lucifer för några år sedan så trodde jag att han var allvarligt sjuk eftersom han rasade i vikt efter kastreringen ( som var i samband med att vinterhullet även var på väg bort). Han var en stor pojke som vägde 1980gram och tappade och gick ner till 1500, och skillnaden är stor, men frisk var han :)

jag kanske är helt fel ute, men han är ung? runt året? det är extremt ovanligt att få insulinom i så tidigt ålder. Men visst finns det.
Men förutom skabbig päls och viktminskning har du några andra symtom som skulle påvisa att man har anledning att misstänka sjukdom? Se till att köpa en hushållsvåg och väg honom varje dag under en period och då ser du om han ökar eller minskar. Min Tigern när han var som sjukast gick han ner 40gram om dagen som mest. 

Till hästar har man Bvitamin för att underlätta vid pälsbyte och jag märker skillnad på min häst. Borde väl funka för iller också då kan man tycka. Tappar han mkt päls så finns det risk för hårbollsr och du kan ge kattmalt som ska förebygga uppkomsten. Lucifer hade en hårboll på 200gram i tunntarmen.

Hur ser pälsen ut på bakkroppen? finns det helt kala fläckar? ser man i så fall att ny päls är på G?

Jisses vad långt det blev :)

Aviendha
2008-10-17 09:59
0

Tack för svaren.

Han är runt året (05/2007) Jag hade ju Chade som diagnosticerades med insulinom, vid 1 år och 9 månader. Men han hade en kass uppväxt med sinande mamma och vätskades upp och fick näringstillskott som valp för att ens överleva, så det satte väl sina spår.

Pälsen nu på Phoenix är väl som den vart sen den växte ut efter kastreringen, den täcker hela honom och är jämn, men den är inte så fylig. Däremot lider han fortfarande av värme ibland.. Inga kala fläckar någonstans, förutom den lilla randen på svansen.

Annars har jag inget att gå på i sjukdomsväg. Han är lika aktiv som förut, en liiten minskning pga förkylning på slutet och sen så tycker jag att mina har brukar bli en aning lugnare när vintern närmar sig.

Jag har ingen våg, men jag borde märka om han tappar i vikt, var ju med när Chade hade det och där tappade han en del, och jag kunde avgöra att han hade tappat, även om de "bara" var 20g på två dagar.
Men en våg ska införskaffas.

Sara
2008-10-17 12:35
0

Jag tror inte det är några problem, han är antagligen bara en dessa sena illrar, alltså de som fäller päls osv senare än de andra.

Däremot undrar jag vad du menar med att lider av värme fortfarande? Hur märker du det?

Sara

Ceciliaolucifer
2008-10-17 12:57
0

Visst är det bra med ett forum där man faktiskt kan ventilera saker man funderar på :)

Aviendha
2008-10-17 17:44
0

#5 Lider, i ordets rätta bemärkelse är kanske fel.. Men han blir lätt varm, och ligger inte länge i en filt innan han blir för varm så han måste ut och kyla av sig raklång på golvet.

#6 Ja, det är underbart! =)

Norrskenets
2008-10-17 21:45
0

#7hur varmt har du i ägenheten då? själv har jag köksfönstret öppet en liten glipa och det funkar fint här. Det gör även att illrarna känner lite bättre att vintern är på väg och det hjälper lite att dom byter till vinterjackan "i tid". Hoppas det inte är ått fel med go grabben.

Aviendha
2008-10-17 21:59
0

#8 Har ingen termometer, men 19-20 är det nog. Inga element är på, det håller den värmen ändå. Ja, jag kanske kan testa med att ställa ett fönster på glänt vissa stunder iaf =) När jag är i skolan är det ju strunt samma för min del, men står det öppet på kvällen kommer jag att frysa ihjäl ;)

JossanH
2008-10-17 22:29
0

Jag tycker inte du ska vara orolig. Just nu ser pälsen ut som svinto rent ut sagt på mina pälsar. Dexter har ju varit av den räkiga typen sedan han kastrerades och ser riktigt benig och knotig ut utan att för den delen vara undernärd. Han gick från 1600- ca 1200 direkt efter kastreringen och ligger nu mellan 900-1200g beroende på årstid och kondition (efter operationen i vintras gick han upp till 1200.. Vanligen ligger han runt 1000-1100 under vintern)…
Vänta några veckor till och se om vinterpälsen börjar krypa ut. Jag tror bara han är sen… Precis som alla mina 3 och jag har fönstret i mitt rum öppet lite dygnet runt…

Finns det nåt underbarare än vinterfeta illrar med vinterpäls??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2008-10-17 23:15
0

#10 Nej, det gör ju inte det, och Avi är såå fin med sin päls och pingvinmage =)