Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2219 ggr
skrollan
0

Rengöra leksaker

Jag kom på igår att det borde vara dax för att tvätta alla leksaker och filtar. Men hur tvättar jag alla bollar som rullat i bajshögar titt som tätt?

Sara
0

Är de av tyg så tvättar jag dem i tvättmaskinen och torktumlar.

Är de i plast så lägger jag dem i blöt och sedan diskar jag med diskmedel.

Sara

Faxlin
0

Jag gör som sara.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Instämmer med ovanstående :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

skrollan
0

tack så mkt, det är plastbollra med en plinga i, typ alla från öb =P

ferretgirl
0

Jag har ett tvättnät som jag använder, här i lägger jag både dom leksaker som är i tyg och dom som är i plast (om dom inte är tunga så dom kan slås sönder mot trumman), sen tvättar jag allt på 30-35 grader. Sen torktummlar jag dom som är i tyg medan jag torkar av dom i plast med en handduk. Hitills har det funkat bra.

AlbaStiffler
0

På tal om leksaker. Igår fick vi hem en drös med babysaker till vår ofödda bäbis. Folk är ju rätt glada i att skönka sånt de inte längre använder och hälften av det är användbarn, resten får vi nog hiva då det är lite väl baby-dreggligt. Men skit i det…

Det roliga var iaf att Stiffler blev alldeles galen i alla babyleksaker. Vi fick någon sorts puttbar mojäng med hjul, full med pilla-på saker, knappar som man trycker in och som spelar melodier, samt en boll med prylar i som skramlar när man rullar på den (som sitter fast på den där mojängen). Stiffler blev helt besatt och stod och bet i dessa knappar och snurrade på bollen. Han är normalt inte så lekfull men roade sig säkert 15 minuter åt att leka med den där saken. Tillslut blev han så till sig att han bet MIG när jag åxå tryckte på knapparna (han är normalt bitfri). Aja baja… Dessutom var knapparna på babynivå (2-3 dm ovan golvet) så han fick stå på tå för att nå dem… hahaha. Jag skrattade gott tills jag fick bettet! :-D Sååååå gullig. Kanske får behålla några av de sönderdreglade sakerna till Stiffler istället!?

Sabina-old
0

Ngn som har bra knep för att rengöa hängmattor som är fulla med hår o skit? Har försökt i flera timmar, men resultatet blir inte för bra…

AlbaStiffler
0

#7> Köra i tvättmaskinen några ggr och rensa tvättmaskinstrumman (och ev avlopp) ett antal ggr därimellan… hahaha…

Annars är det väl klädborste som funkar.

sarae
0

plastleksaker och bollar kör jag i diskmaskinen när jag har tillgång till en sådan :) Har även kört bajslådor i en sån

AlbaStiffler
0

#9> Blä, kör inte bajslådor i diskmaskinen för 17. Kan ju innehålla massa otrevliga bakterier som du absolut inte vill ha blandat med mat. Leksaker är en sak, men bajslådor är att mucka med det hela.

TottsiGirl
0

#7 Jag brukar ta en borste och borsta hängmattor och puffar först brukar ta bort en del av håret sedan brukar ja i vissa fäll även dammsuga dom innan dom åker i tvättmaskinen men ja tycker alltid de blir hårigt ändå :S

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

skrollan
0

haha, tror inte jag får använda diskmaskinen hemma hos mor och far för att tvätta illersaker, men jag får väl kanske ta mig en tripp ner till tvättstugan , där är det ingen som märker något ;)

Sabina-old
0

Mjo, men bor i lägenhet o så, så det känns inte särskilt kul att köra en hängmatta med en massa hår där, särskilt om ngt skulle gå sönder eller om det är en massa hår kvar eller ngt… :S

Satmaran
0

Gummivantar är bra att liksom dra av hår med på tyg, så det borde väl funka på hängmattorna. Om de inte är lurviga i sig själv alltså ;)

Använde den metoden flitigt på den tiden jag hade plyschsoffor och katt.

skrollan
0

#13 jag kör hellre i tvättstugan som tillhör när man bor i lägenhet än den mamma och pappa har hemma ;)

Sara
0

Jag brukar torka ur maskinerna och köra en tom maskin efter.

Sara

skrollan
0

attans, nu glömde jag kasta in djurens leksaker och filtar igår när jag hade tvättsugan =/