Nu är de inte långt kvar...
Vi fick reda på att vi skulle ha barn så nu måste vi flytta för de e för litet där vi bor nu.
Det nya stället ska vi flytta till efter nyår och där är det djurförbud. Ja vet inte vad ja ska ta mig till. Nu kan ja inte smöra för festmannen att behålla Affe. Nu har jag inget val.
Ja måste sälja Affe. 
Om det är någon som är intresserad eller kan hjälpa mig på något sätt så säg till. Anledningen till att ja inte vill sätta ut honom på blocket är för att då har ja ju ingen aning om vem de e som ska ha honom. Och här vet jag ju att det finns folk som kan älska och ta hand om Affe.
Tack på förhand.

Nä stackars dej .. tröst kramar

#1 Tack det värmer.
Satt uppe till 3 i natt och stormgrät. Ja vill ju verkligen att allt ska gå ihop sig. De e så jobbigt när man är chanslös.

Jo kan förstå att du gårter.. det är ju så hemskt.. gråter med dej.. Kram kram

Tack för förståelsen. Min sambo och min pappa förstår mig inte alls. De säger bara att jag inte ens har haft honom ett år än och borde inte vara så lessen. 
kram tebax

Kan ni inte försöka hitta något annat hus/lägenhet där det inte är djurförbud? Jag tycker du ska stå på dig att du vägrar flytta om ni inte flyttar till ett ställe där man får ha djur.*tröstkramar i massor*

#5 Vi ska flytta in i samhället så ja får närmare till allt nu när jag ska ha barn och inte har körkort. Annars måste jag gå i 50 minuter innan ja kommer in i samhället. Och ytterligare 10 minuter till närmaste affär. Och de finns bara 2 3:or lediga här och båda är det djurförbud i. och vi kollade på hus innan men de va tokdyra de som va till salu. Jätte tråkigt men jag måste ju tänka på vad som är bäst för barnet. Blir ju närmare till vården om nått skulle hända m.m.
Jag hoppas innerligt att folk förstår mig och ser min situation och att det inte finns mycket till utväg här.

#6 Jaha=( det kan man verkligen kalla otur.. Håller iaf tummar och tassar att det löser sig för er, vet exakt hur det känns att skilja sig från sin familjemedlem. *tröstkramar*

#7 Ja vet jätte otur. :( Tack så mycket. krama tebax

uscha :( gu vad hemskt.. jag har nog gjort samma sak, men inet utan månader av sorg :( Hoppas du får till en smidig lösning för Affe! Hade jag haft pengar hade jag tagit honom
(känns som om jag säger det till alla som har omplaceringar, men jag vill ju så förtvivlat hjälpa :'/ )

#9 Tack för omtanken, de värmer vekligen.
Så att alla vet tänker jag ju inte sälja honom för en massa drös av pengar det viktiga är att han kommer till ett ställe som han kommer få stanna på. Så det handlar bara om en symbolisk summa. Om de e någon som är intresserad så berättar ja om saker som följer med. Så som stor bur m.m.

vet inte om du riktade dig till mig, men ändå.. det handlar inte om inköpssumman, utan själva vett. buffert, saker, mat etc.. har liksom inte råd med en liten pälsboll som (kan) kostar 10.000 just nu.
Men jag önskar att ja hade det :(

#11 Nej ja förstod dej på den nivån. Ja menade till alla för ja hade ju inte nämnt det innan. Vissa vill ju ha runt tusenlappen för sina men ja vill bara att han ska ha de bra.

ja de är klart.. håller tummarna för honom
Kommer nog bli jätte bra i slutändan, synd på illern men samtidigt att få barn är ett stort äventyr grattis och beklagar på Affe.
beklagar, vad sorgligt. men hade du inte honom på anonns förut för omplacering?

#14 Ja hoppas att allt går väl. Tackar!
#15 Jo men de va för 2-3 månader sen då vi skulle bygga hus men jag lyckades övertala festmannen att vi skulle behålla honom. Men nu när vi ska få barn så kan vi inte bygga hus direkt än för de kostar att ha bebis. Och vi har inte råd med det om de skulle ske komliceringar.
Synd att ni bodde så långt bort, annars hade jag och killen min varit VÄLDIGT intresserade.
vart bor ni unhandypillow? Om jag inte minns fel bor du väl i smålandstrakter, hämtade killen i vimmerby? För att såna fall kan vi hjälpa till med transport om Theunknow behöver hjölp med transport.
skrollan: ojsan hoppsan!!! :D Får man hjälp med transport och grejer? gud va kul i så fall. Men hur menar du? vi förstod inte riktigt. Skulle du skjuttsa? Och hur långt? Vimmerby kanske vi kan ta oss till då killens mamma bor i Hycklinge, men det bästa skulle vara om man kunde få kontakt nära Norrköping….
Vi åkte till skara för två illrar och en åkte en tjej från gbg till karlstad till örebro sen hem till gbg igen för att lämna över till oss ;) Ingenting är för långt för en iller trots att jag tyckte så synd om TIMMY när hon skulle hem.
Jag åkte hela vägen till Norge för att hämta en iller ;)

Och jag till skåne för en och Danmark för en annan.

och jag har fått alla mina levererade till dörren=p eller nej, den ena fick jag när jag ändå var i göteborg och elliott fick jag faktiskt åka två stationer med tunnelbanan för att hämta
men jag förstår poängen, det är värt att åka för rätt iller!

#18 Japp bor ca 15-20 minuter från HC. Så ja bor inte nära vimmerby direkt, fick åka en bit men de va de värt.
Usch idag har det varit jätte jobbigt va hemma hos mina föräldrar ikväll och när ja kom hem så rusade Affe mot mig och när ja satte mig ner så la han sig i mitt knä. Känns för j*vligt att sitta i denna situationen. 
Sen har vi våran Sarae som åkte långt åt fanders, minns dock ej vart det var *hmmm* aja det jag ville komma till TheUnknown var att sånna sträckor är inte så långt mot vad en del glädjeligen åker för en iller. Handlar ju bara om en resa vad förlorar man mer än lite tid och pengar? 
#24 Tyvärr vet jag ej vad du ska göra förutom det du försöker med här i tråden för ett barn är mer att kämpa för än att hitta en lägenhet som tillåter illern. Hjärteskärande men sant tyvärr, hur mycket man än älskar djuren så måste man släppa tag för att göra något annat, men tänk dig dagen du får introducera en iller i ditt barns liv om ni nu gör det :) Försöker komma på något mer positivt att säga men svårt när det är en familjemedlem som ska byta hem för en annan livsform ska kunna ha det bra dock är jag så människa jag kan bli och värdesätter barn före illrar.. därför flyttar jag ingenstans där man ej få ha djur.. Djurvänligt och stort nog för barn ska det vara, nu saknas ju bara ekonomi..
#25 hehehe Ungern ;)

#25 Ja jag håller med dig helt. Ja de ska bli helt underbart sen om några år. Kan verkligen se fram emot att släppa in illrar i mitt liv igen. :) Den tanken tröstade verkligen. :) Tack!
Hade någon av oss haft körkort och bil hade svi kunnat åka land och rike runt för rätt iller, men när vi inte har det blir det genast svårare. :(

#28 Hur hade ni då kunnat ta illern till veterinären om nått akut händer?
vi kommer bo mitt i stan. killen ska ta körkort i mars tror vi det var sagt. sen har jag min moder och morfar nära som skulle ställa upp om något akut skulle hända. Men om du kanske är intresserad av att sälja Affe till oss så kan jag ju alltid fråga någon av dem om de har lust att skjuttsa..

#30 jag har skickat meddelande till dig. :)
UnhandyPillow: såg det, och jag har svarat. hehe. :)

Är transporten det största problemet finns djurtransport.ifokus där man kan söka hjälp och där folk erbjuder sig att ta med djur, jag har själv tagit med en liten hamstertjej från stockholm till göteborg en gång
HannaM: jasså? va smidigt. :) men jag tror att transporten löser sig. Men jag kan kolla där när jag vet om det blir lilla Affe som kommer till oss. :) Tack så mycket. :D
#28 jag och pojkvännen har inte körkort men folk som kan köra överallt för vänskap och för pengar ^^
Skulle vi kunna hämta affe i vimmerby, så skulle vi kanske kunna ta honom upp till norrköping.
werner: absolut. :) men har inte många vänner med bil. men men vi klurar nog ut det. får bara hoppas på att kanske affe vill komma till oss. :) vi får se hur det blir. har inte fått klar tecken och så. annars får vi leta vidare och hoppas på det bästa.
#27 bra att något hjälpte var rädd att du skulle bli ledsen istället..
#37 ja vi får väll se
werner: absolut. :)
*putt*
UnhandyPillow: Jag har skrivit till dig på PM. Längtar efter svar. :D Tänkte om vi kanske kunde byta nummer eller så… så blir det lättare att prata…

*putt*
Affe finns kvar. Någon som vill älska en till liten pälsboll? 
#41: jag ville menjag fick ju inte……… :(

#42 Men ni kunde ju inte ta honom innan vi flyttade. De e ju inget dummt så. Men var ska min bebis bo i 2 veckor innan ni kan ta honom då? De känns så osäkert.
Jag hade fixat det… men strunt samma, du får förlåta mig nu har varit ledsen hela dan, försökt fixa allt med det här som heter iller och INGET går som jag vill… blir bara så besviken. sorry. men det står ju faktiskt att ni flyttar efter nyår i annonsen, därför jag tänkte att detta passade JÄTTE bra ihop… för då hade det blivit perfekt. men men strunt samma, vi hittar någon annan…

Jag ha pm:at dej om va vår hyresvärd har sagt. Då förstår du nog. Ja försöker lösa det. Okej, klar att ja vill att Affe ska till ett bra hem, och det tror jag att ni kan erbjuda honom. :)
Men som sagt till dig i pm:et så måste jag hålla tråden öppen för andra ifall de inte löser sig på ett sätt som funkar bra, mest för Affes skull. Han är ju som min bebis.
det förstår jag helt och hållet att du behöver ha tråden öppen. men då får vi försöka tillsammans att hitta ett annat hem i två veckor… han kommer bli som våran bebis med. :) hoppas ingen annan kan ta honom:O eller jo…. om det inte funkar med ett hem i två veckor… men annars. :) jag ska kolla runt med.

Okej, toppen!
:) håller med. men hur ska vi itta ett hem? hmm… jag har ju redan kollat lite och så… hm.. svårt
Hoppas det löser sig för Affe.
werner: Det hoppas jag med. :)

Det ser ljust ut. :)
JIPPIE :)

Efter att vi sagt att vi skulle ringa och fixa datum och så för att de skulle hämta Affe så sa de att de inte kan ha Affe för att de blir för långt att åka. Jag ställde som krav att ja ville att de skulle träffa Affe och inte bara åka och hämta honom och då lät det bra men sen samma dag som vi skulle bestämma allt så får jag reda på att de inte vill åka så långt för att de måste ta två svängar om de måste hälsa på Affe innan. + att de skulle ha hund i lägenheten.
Alltså: Affe är kvar.

*härklar mig lite* Jag skulle nog inte heller åka 2 vändor över hela sverige för att titta på och sen hämta en iller. Ska mycket till för det för min del, och då räknar jag mig som en av de seriösare illerägarna som offrar mycket för mina djur… men men.. Var det i grannstaden så hade jag nog åkt, men inte om det var 30-60 mil enkel resa…
Sen finns det faktiskt en annan aspekt som JAG tycker är lite underlig att inte fler Omplacerare tänker på. Hade jag omplacerat mina djur hade JAG medd egna ögon velat se hur det hem de ska TILL ser ut. Alltså hade jag prioriterat att själv åka, istället för att den som ska ha dem får åka… men det kanske bara är jag som tänker så…?
(kan tillägga att jag åkt 110+120+120+50+20= 420 mil för att hämta illrar)

#54 De skulle inte åka fram och tillbaka från norrköping de skulle sova hos hans mamma som bor närmare.
Just nu har jag inte tid att åka upp till norrköping, jag har faktiskt ett barn att planera framtiden för.
*härklar tillbaks*
Agree, visserligen skulle jag vilja se hemmet för mina omplaceringar men om jag ej kan det av någon anledning som du ej nu kan eftersom du är havande och har massa bollar i luften så skulle jag ha kravet med två vändor..
Men som sagt det beror mycket på hur man har kontakt med personerna i fråga, får man en jätte bra kontakt och känner tilit för dom så skulle jag inte ha så mycket krav mer än att dom ska hållas försäkrade och att jag skulle få se en bild då och då

#56 Tack för att du förstår, kände mig lite påhoppad innan. Eftersom att det nämns i tråden att det är lite mycket som pågår nu. :) *tack-kram*

Jag har ju sagt att jag vill hålla kontakten med dem efteråt så de va ju oxo ett "krav" så jag tycker att jag har gjort allt rätt i denna frågan. :)
#59 självklart vad än alla tycker så är det din iller som ska omplaceras och du vill dens bästa och det bästa du kan göra är att få en bra kontakt med dom som ska ha illern och sedan kanske utforma ett kontrakt som gör att de ska hålla kontakt enligt den och även informera dig om något händer tex omplacering, sjukdom osv.
Att vara havande, omplacera sin iller, förbereda sig för att flytta, jobba (om du nu gör det) och sen att bli mamma för första gången är direkt inte avslappnande så man känner för roadtrips 

#60 Jo jag har jobb men går på halvtid nu eftersom att jag mår så dåligt och är så stressad. Ne man får inte några "åka-bil"-ryck precis. ;)
Och om alla vill bli övertalade om att jag vill Affe det bästa så kan jag ju säga att jag tillochmed gav dem mitt mobilnummer och sa till dem att de kan ringa till mig DYGNET RUNT så att de kan känna sig trygga och så att Affe får det så bra som möjligt, även så sa jag att om de ville omplacera Affe så skulle han tillbaka till mig så jag får omplacera honom.

unhandypillkow: jag har ju sagt förlåt. men från hans mamma räknade vbi ju ut att det kanske ändå var 20-30 mil enkel resa att åka. det är en bra bit ändå. plus att vi skulle upp till nyköping. det har jag skrivit till dig. suck

*putt*
Det relevanta är att hitta hem just nu så förgående tänkta hem är inte så relevanta längre vad jag förstår.

#65 Ne precis så är det. Ett nytt gosigt hem är vad Affe behöver.
Har nyss fått reda på av vår hyresvärd att vi ska ut i november (!!!) Så ja vet inte vad jag ska ta mig till.
Va gör jag om jag inte hittar ett bra hem till Affe innan dess? 
#66 Kanske kan du hitta någon som kan ställa upp som akuthem så länge? Om det verkligen krisar och ni måste lämna lägenheten..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Var hittar man akuthem? Är de på ett av placerings-ställerna? Eller finns det folk här?
#68 Det brukar alltid finnas folk här inne som kan ställa upp och hjälpa till att ta hand om en liten parvel tills de löst sig.. :) Sen finns det ju även ett illerdagis numera dock är jag lite dålig på vart de ligger…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Dagiset ligger i Koping :)
// Amanda
#70 ja just det så va det..
ETt annat alternativ är kanske att höra av sig till någon av föreningarnas omplaceringskordinatorer och höra om dom har någon som står på deras väntelista över att få ta hand om en omplacering..

Okej, ja får kolla runt då. :) Tack för hjälpen. :)
putt till en person
Sara
Puttar upp till en som söker illerkompis!
*puttar upp denna iller igen, hörde en fågel viska om illernojja*
Hej jag är väldig intresserad av Affe. Var bor affe någon stans i det avlånga landet?
Jag har haft två illrar förut som fick leva lyckliga hos mej tills olden tog ut sin rätt.
jag träffade en kompis här om dagen som skaffat en och jag blev så sugen på en ny.
så om han finns kvar så är jag väldigt intresserad!

#76 Han finns kvar och just nu finns han i småland vid HC ungefär. Men han kommer åka till ett akuthem i GBG. Så sen finns han där. :)