Tal om illrar!
Tjena!
Jo nu är det såhär att i skolan så ska vi hålla tal om något djur på engelskan, självklart valde jag tamillern, och har även fått tillåtelse att ta med mig Cinkajou till skolan för att visa upp honom när jag ska berätta om illrar.
Då har jag 2 frågor.
1. Tror ni att det skulle vara okej för Cinkajou att följa med? Själva färden till skolan tar 5 minuter, men att vara där i min famn inför hela klassen, våran klass är inte så stojjig så det ska väl funka va? Och hur ska jag göra för att bäst få Cinkajous uppmärksamhet medans jag visar och berättar om honom? :)
2. Vad tycker ni jag ska ha med? Att illrar kan vara pain in the ass är helt klart bestämt att det ska vara med, haha! Det är ju bara sanning :'), men annars? Talet ska vara mellan 5-20 minuter långt, tänkte berätta lite om foder, beteende fördommarna om illrar. Men sen har det tagit stopp!
Så jag vill gärna höra vad ni tycker! Jag tänkte ta med en pipis också men det är inte alltid jag lyckas få hans uppmärksamhet med ens en pipis när det är så många andra i närheten ^^'

Jag hade haft honom i koppel sa att han kan strosa omkring pa golvet runt dig sa slipper han kanna att han ar "fast" i din famn. Dock sa ar mina valdigt snalla nar det ar mycket folk omkring, da foredrar de att sitta i famnen och ar oftast ganska lugna (eller tuggar lite diskret pa tummen som for att saga "kom nu matte, du har pratat tillrackligt lange nu!").
Vad du ska ha med.. Hmm.. Sjukdomar! Mycket viktigt!
Annars, uppfostring, hur de ska bo, ata, beteende, kanske farger och eventuella halsoproblem som brukar uppkomma vid vissa farger etc?
// Amanda
Vad roligt! Jag ser inga problem med att du tar med honom, bara han inte behöver vara där o flera timmar. "All stress är inte dålig stress" som jag alltid får höra i skolan ;)
Jadu.. Kul sidofakta är väl att man har använt sig av illrar för att dra el i flygplan. Man fäster ett snöre på illern och skickar in den i röret/gången där elledningen ska igenom. Iller springer till andra änden, och då fäster man elledningen i snöret och drar igenom. Vips så är det klart =)
Ja, man vet ju inte, han kanske är så nyfiken på annat att han inte reagerar på pipisen, men det är ju bara att förklara som det är =)
Kan inte komma på något mer jag heller just nu. Kanske att de använts till jakt, att de vart domesticerade i 2000 år (osäker på hur mkt) att Drottning Elisabeth I haft iller =)
Lycka till!
Paulina
Okej, tack för tipsen! :D
Jo det är ungefär en timme han kommer vara med, tar transportburen med också och selen :), det är tur att jag bor så nära skolan så jag åker hem lektionen innan och hämtar honom, engelskan är den sista lektionen så då är det bara att åka hem sen igen :)
Det roliga är att vi är en av de första klasserna som har fått tillåtelse att ta med djur till klassrummet för att berätta om dom, förra gången när en tjej tog med sina 2 hundar så stod det en massa elever från en annan klass och hängde på dörren och kollade in, haha! Vi har lixom runda fönster på dörrarna :'D…
Nu är det visserligen ett tag innan det är min tur, den 3'e november tror jag det var, men lika bra att förbereda sig i tid, hihi! :D

tänk bara på att det kan finnas de i klassen som är pälsallergiker, en iller i rummet kan förstöra för dem månader framåt, hur mkt man än städar.
#4 Jodå, men vi har fått tillåtelse av lärarna, förra veckan var den en tjej som tog med sig 2 hundar till skolan, ingen i min klass är allergiker iallafall, hur som helst så har vi kontrollerat det med allergier, så det är inga problem :)

En annan viktig sak tycker jag är att tänka på att ovana folk lätt kan trampa på din iller. Tänk dig att hela klassen står samlade runt dig och din iller, då kan lätt olyckor hända. SÅ håll illern i koppel och helst uppe på bordet. Släpp honom inte ur sikte. Annars borde det ju gå bra.