skabb
Vad kostar det ungefär att ta bort skabb?
Hur vet man att illern har skabb?
Min kompis undrar då hon tror hennes iller har skabb
Jag kollar mina illrars öron med hjälp av ett förstoringsglas. Jag rensar deras öron och kollar sedan med glaset. Oftast ser man då att det rör sig, men vill du vara absolut 100 så gå till veterinären. Vet dock inte vad det kan kosta, för det är olika från vet till vet. Du kan också ringa dom och höra vad det kan kosta, för det brukar vara en fast summa om inget tillstöter.

Ett paket stronghold gick på 155.50 senast jag hämtade ut (i tisdags) det räcker till att behandla en iller tre gånger. Kolla med förstoringsglas på topsen fungerar men det är inte alltid man sett trots att dom finns så som sagt, veterinären är ett måste, då dom inte få skriva ut recept utan att träffat djuret. Priset hos veterinärer är olika, senast betalade jag 800 varav 380 var poliklinikavgift (avgiften för att gå in genom dörren).

Jag har betalat 300 kr för skabbkoll hos en mindre veterninär, sen tillkommer som sagt medicinen.

#3 det är fusk=) du bor inte i stockholm, jag var också hos en mindre veterinär men i den här stan kan dom konsten att ta betalt.

#4> Ja fan de är sanslösa ibland. Ringde Upplands väsby för att få ett nytt recept utskrivet på prednisolen till leo. De hade bara skickat med en burk som räckte max 2-3 månader sist… *suck* Hämtade ut medicinen på apoteket som de faxat dit, medicinen tror jag kostade 50 spänn, men de tog 160 spänn i receptutskrivningskostnad. Upplands väsby alltså!!!
*ser chockad ut* Hmmmp, de glömde även säga detta på telefonen. sjukt dåligt tycker jag.
jag betalade 300 spänn för att han bara skulle kolla om ett av djuren hade skabb. Tycker jag var dyrt!

Räcker det om man kollar 1 av dom ? Så får man recept för 3 ?
#7 Om den du tar dit har skabb så får du till dem andra också :) Men om den du tar med inte har skabb så får du inget till dem andra.

Jag har varit hos veterinären 2 gånger för att kolla skabb, andra gången sa veterinären att jag bara kunde ringa ner för att få recept utskrivet ifall jag är säker på att de har skabb igen. Det blir billigare för mig samt att jag inte tar upp *onödig tid*.
#9 vilken vet har du???? :) ring åt mig!!!!!!!!!!!!!!

Jag betalar aldrig för att kolla skabb på mina. Jag ringer och säger, nu har de fått främmande igen. Så skriver han ut åt mig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag brukar få både stronghold och undersökningen gratis :P

#10 Upplands Väsby, Marie!

Hur får dom skabb egentligen ?
#14 Genom att gosa i samma filtar :) Man kan släpa med det hem när man är ute och går. Det räcker med att vi har varit i kontakt med det utomhus så kan illrarna få det. Roligt eller hur? :)

Sjukt ! Släpar med sig skabb hem. Skabbigt!

Men sitter inte skabben kvar i alla filtar och i soffan , kläder, mm mm ?
#17 Det kan den nog göra. Har man skabb och behandlar så ska man tvätta allt, och gärna göra det en gång till inom kort för att vara säker på att det inte hamnat en ny poppulation skabbdjur där..
Jag har inte haft skabb på mina på över två år nu *peppar peppar*
Och då har jag senaste 2 veckorna gjort 4 kontroller i fickmicroskop på varje iller, båda öronen. Tycker inte jag borde ha missat det då..?
Paulina
Stronghold fortsätter att verka under 21 dagar efter behandlingen, och alltså behöver man inte sanera hela hemmet när man behandlar, eftersom skabbdjuren kommer att dö under den här tiden. Det är det som är det fina med stronghold ;)

Va bra ! Ska kolla mina i morgon för dom kliar sig för mkt tycker jag…

Alltså, finns det nån säsong som är mer skabbvänlig?
Har under mina 5 år som illerägare hittills inte haft nåt skabbesök alls! Så jag väntar… För shär smärtfritt kan det ju bara inte va!?
:)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#22 Om jag bara skulle haft min Lakrits skulle jag aldrig vetat om att mina hade skabb, hon kliar sig aldrig. Däremot Socker ser ut som hon har varit på den myggtätaste norrländska tundran!
Jag betalar aldrig poliklinikavgift när jag går till veterinären, och oftast så skriver han ut när jag säger till honom. Det har alltid gått bra att göra så.

Jag fick ut 3 uttag på mitt recept sist… har tidigare haft förstoringglas… men har nu köpt ett litet mikroskop på claes olson för 95 kr! Nu kan man se topsen ännu bättre!! Räcker också med att jag ringer… det är upplands väsby…kostar så annars…
har juh otur med att det stryker omkring en massa katter utanför…så skabb är väl ganska vanligt här med… tyvär…

Vill bara göra er som berättar att ni har veterinärer som skriver ut receptbelagd medicin utan att dom har undersökt djuret,uppmärksamma på att detta är inte lagligt. Vi får inte göra så. För att vi ska få skriva ut ett receptbelagt preparat måste vi ha undersökt djuret först. Så ett råd är att inte prata alltför högt om det ifall ni inte vill att era veterinärer ska råka illa.
Någon annan än jag som testat receptfritt medel??
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

*putt*
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

- En liten fråga.
Varför får inte katter skabb så lätt som är inomhus. Det borde ju inte vara någon skillnad mellan katt och iller?
Eller är det?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#29 Inte en aning, men en gissning är att innekatter enbart är inne, inte så många som går ut med dem, medan många av oss är ute en sväng med våra illrar, och vissa av oss är ju på träffar och liknande.
Bara en gissning, har ingen kunskap alls om smittspridningen på öronskabb.
Paulina

#26 Är det verkligen så med ALL medicin? Jag menar, läkare får ju skriva ut vissa sorters medicin till människor utan att behöva träffa dom om och om igen…såsom p-piller tex….

#31 Ja enligt vad jag fick lära mig på veterinärhögskolan så gäller det alla receptbelagda preparat. Är en hel vetenskap det där med alla dessa lagar och regler gällande receptutskrivning, givetvis är det ännu hårdare då det rör sig om CD men som sagt vad vi lärde oss så gällde det ALLA receptbelagda preparat. Har svårt att tro att det har ändrats.
Kan faktiskt tänka mig att det är så, men att vissa skriver ut utan undersökning för enkelhetens skull.
Jag har fått svaret av en veterinär att de måste undersöka, även fast jag visste att det var öronskabb, för att de inte får skriva ut recept annars. Så det är ingen omöjlighet.
Om man ser det stora hela så skulle det inte vara bra alls om läkare/veterinärer fick skriva ut recept utan att träffa sin patient, mycket medicin skulle komma i omlopp och av fel anledning, och djur/människor skulle medicineras med fel preparat osv. Det finns ju en anledning till att preparaten är receptbelagda, för att de inte ska spridas hur som hellst.
Paulina

#29 den frågan går väl under samma kategori som "Varför måste illrar behandlas två-tre gånger för öronskabb medans det räcker med en på katt?"
Känns som illrar helt enkelt har lättare att få skabb och har svårare att bli av med dom?

#27 jag är sugen på att prova… om inte annat kanske köra behandlingarna tillsammans, köra en mogång stronghold och sen ta det andra efteråt… är inte alls ett an av att behandla så många gånger med stronghold, det är så läskigt starkt.
#35: Jag har nu kollat mina illrar och jag har endast behandlat de 1 gång med stronghold.
De har ingen skabb längre.
Varje gång under 3 års tid har jag endast behandlat mina illrar med en omgång stronghold och det har alltid fungerat bra. De har alltid blivit kvitt skabben.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Och för att komplettera Maddes svar så säger jag precis tvärtom, jag har märkt flera ggr att inte ens 2 behandlingar räcker så därför kör jag alltid med 3 behandlingar numer. Tycker det är värre att misslyckas med en behandling och några månader senare upptäcka att de fortfarande har krypen och då istället behöva ombehandla.
Pratade med min kompis som är veterinär om just detta med att skriva ut recept via telefonen. Hon sa att de aldrig skrev ut till folk de inte kände eller visste hade bra koll på sina djur. Tex i mitt fall skulle hon kunna skriva ut då hon vet att jag har microskåp och då hon vet att jag behandlat ett tiotal ggr förr och känner igen symptom. Men som sagt, de är mycket försiktiga med att skriva ut till folk de inte har ordentlig koll på, och det tycker iaf jag är bra.
#29> Jag tippar på att illrar har mer örongegga även normalt i öronen och att skabbenkanske därför får lättare fäste där än i en katts öron? Är de tinte så? Kankse beror det även på örats utformning, dvs att skabben har svårare att "hitta" till örat och svårare att få fäste? ingen aning, men en teori är det iaf.

Nej precis som jag misstänkte, ingen ändring har skett. Det är fortfarande olagligt. Här är en länk till där man kan läsa mer om reglerna. http://www.sjv.se/download/18.677019f111ab5ecc5be80008994/2008-037.pdf
#37 Tycker inte det spelar roll vare sig man känner personen väl eller inte här finns det lagar och ifall man tar sitt yrke på allvar så ska dessa lagar inte ruckas på. Det är ett brott, visst det finns värre brott men jag skulle aldrig bryta detta. Denna lag finns där för att skydda djuret.

Vet faktiskt inte hur man skyddar djuret genom att ta det till en stressig miljö gång på gång på gång om man vet vad man behöver och kan ställa en diagnos själv som är 100%ig. Men visst håller jag med dig om att när det gäller vissa läkemedel så är det superviktigt att de håller sig till reglerna. Men jag tycker nog inte skabb riktigt är en sån kritisk sak, för den diagnosen kan man själv lätt ställa.

#39. Vi ser det på olika sätt då, kanske inte så konstigt då vi ju befinner oss i olika situationer. Jag ser mycket allvarligt på detta och har svårt att förstå att någon som har genomgått denna utbildningen kan se det på annat sätt. Sen vad var och en veterinär väljer att bryta för lagar eller inte det är deras samvetskval jag kan bara svara för mig själv att jag kommer aldrig att bryta några lagar som berör mitt yrke. Att jag tog upp detta var i all välmening eftersom det fakltiskt kan bli ganska allvarliga konsekvenser för veterinären i fråga.

Va precis inne hos vetten ! 640 kr bara för att vara där i 10 minuter !
Fick ett recept utan att dom hittade skabb… Sen hämta ut Stronghold för strax över 300 spänn…
1000 spänn fattigare.
Vad brukar era veterinärer ta för en kontroll på 10 minuter ?

Varför fick du recept på Stronghold ifall de inte hittade skabb??

För att det va vanligt med skabb på illrar. Jag åkte dit för dom kliade sig mycket, tyckte jag.. Då skulle vi prova med stronghold och om det imte funkar så är det något annat. Med hon sa att jag hade ett prakt exempel på iller o mycket tät päls :)

#40: Den veterinär jag har som skriver ut detta är inte samma som behandlar mina illrar annars när de är sjuka. Den veterinär som skriver ut detta håller nästan inte på alls längre. Han har trappat ner på grund av ålder och han vet att man inte får. Men ja då blir det tidigare pension säger han. Han litar på mig då jag aldrig hade fel förrut när jag gick till honom. Redan innan besöket visste jag vad som var fel med mina djur. Fel? Javisst, men jag är glad att han gör det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars