Min lilla Frick... :(
Jag fick akut åka till veterinären idag med Fricken, han har haltat otroligt mycket med bakbenen de sista dagarna. Testade glucosvärdet och det var bra, levervärdet låg väldigt högt, och han har somsagt förstorad binjure, den högra. Så, idag insåg jag verkligen att han kan gå bort när som helst… jag är så ledsen! Bara gråter och gråter… han var ju så bra för bara några dagar sedan. Veterinären misstänkte att det kan vara tumörer som har satt sig på ryggmärgen… Jag har i alla fall tagit beslutet att inte öppna upp honom. Jag vill inte att han skall genomlida en sådan operation. Innan så var jag fast besluten om att öppna upp honom, men denna gång skall jag släppa min egoism och i sådana fall låta honom somna in. Tårarna bara rinner…
Nej vad hemskt för dig! Tycker du verkar ta ett bra beslut ändå. Ni syns på andra sidan rengbågsbron. Många kramar 
Paulina

Åhhhh, stackars lilla frick! Är så ledsen för er skull! 

#1 Det är fruktansvärt smärtsamt. Han är ju min bebis, nu fick han kortisontabletter, första fick han idag… vet inte om vinglandet blir bättre av dessa tabletter? Tack för kramen, den värmde verkligen!
#3 Det är ju så svårt att säga beroende på hur det sitter osv. Jag fick kortison till Chade när han hade insulinom, och såg en förändring efter kanske två månader, då han började bli lite piggare.
Ska du ge kortisonet en chans, eller ska du låta honom somna in snart?
Paulina
Beror vinglandet på insulinomet så borde glukosvärdet vara lågt. B-vitaminbrist ger oxå vinglighet, var detta något ni tog upp?
Sara

#3 Jag ska självklart ge kortisolet en chans, det är det ingen tvekan om. Han är väldigt slö, och detta har kommit på fem dagar. Jag har matat honom just nu och gett honom vatten för att vara på den säkra sidan. Glukoset låg på 2,8 i fredags.

#5. Illrarna går bara på vitalin, eftersom det är det enda de äter. Har testat kyckling och kött, men jag fick dem som omplaceringsillrar som är uppväxta på kattmat så det har vart svårt att vänja dem vid barf. Finns det någon slags b-vitamin som man kan ge dem i tablettform??

#2. Tack för din omtanke…
Oj! Han har ett extremt lågt blodsockervärde! Inte konstigt att han mår dåligt. En iller som har under 3,7 räknar man som insulinom.
Jag har skrivit en artikel om Insulinom där du kan läsa lite om vad du kan göra. Om jag var du, så skulle jag ge hnm ngt sött på en gång. Gnid lite honung på tandköttet, eller lite sockervatten. Det kommer han att må bättre av inom 30 min.
Medicinen gör att blodsockret stabiliseras och min Tigern som fick Insulinom levde jätte bra med sin medicin. Hur mkt får din kille och vad väger han? Medicinen har ganska snabbverkan.
Att bli svag i bakbenen och vingla är typiska insulinom symtom. Jag puttar upp min artikel!
pma om det är ngt! jag tänker på er!
# 7 Det behöver inte vara fodrets fel att de får b-vitaminbrist. Tror det är tarmen som inte kan ta upp vitaminet och därför får man spruta dem istället.
Hade en hona som hade det här problemet. De blir svajiga och slöa och sedan börjar de bli förlamade i bakdelen. Tillslut så blir de helt förlamade och dör. Detta brukar gå ganska snabbt.
Det finns tabletter men om det är denna bristen så behöver han en injektion.
Dock är vinglighet ett starkt symptom på insulinom men då bör han bli mindre vinglig när blodsockret blir högre, som det blir med kortison. Skulle han bli apatisk så få honom att slicka i sig lite honung.
Sara

Stackare tänker på er. Men Cilla har god erfarenhet av insulinom så där får ni bra uppbackning och hjälp.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#9. Jag tänkte faktiskt på Tigern! Jag har läst dina tidigare artiklar just pga detta. Gav Fricken honung imorse, eftersom han var väldigt slö och bakbenen hängde inte med på fem öre. Stämde det in på Tigern med, att hans bakben hasade efter? Fricken kan trilla åt sidan när han går. Fricken väger 1300g och han fick Predisol idag (om medicinen nu stavas så?). Tack för omtanken Cicci. Många kramar.
Det här behöver inte vara slutet. Svarar han bra på medecinen så kan han leva ett fullgott liv ett bra tag till.
Tigern är ett exempel på en kämpe som klarade sig igenom sjukdom trots sin ålder och fick betydligt längre än vad allt pekade mot.
Samma sak gäller Emoflickans Albin och hennes Bilbo.
Albin gick på medecin i säkert 1,5 år (minns inte exakt) och han var förövrigt frisk och hade livsgnista in i det sista. när de fick ta det svåra beslutet att ta bort honom var hela hans buk full av tumörer och han visade tydligt på en gång att han inte ville mer.
Under sommaren gav veterinären "domen" att han förmodligen inte skulle överleva sommaren.. Möjligen till jul- men troligen inte.
Han levde och busade med sina kompisar ända fram till slutet att han fick uppleva sin 5 årsdag på våren.
En kämpe även han! Kunde man inte tro att han var sjuk mer än på den dåliga pälsen och runda magen.
Bilbo har nu gått på prednisol i 2,5 år och mår fortfarande bra utan fösämringar i blodsockret. De har tom börjat minska dosen och han klarar av det utan förändringar i sitt beteende eller liv.
Hoppet finns!!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12 Det låter som insulinom. Mysan var likadan när hon fick sina anfall. Lite honungsvatten brukade göra susen vid dessa anfall, det är endast vid anfallen du skall ge honungsvatten. Du kommer märka ganska snart efter att du börjar med medicineringen att hon piggnar till.
Prednisolon gör att de tappar muskelmassa så det skadar inte att ge lite a/d foder eftersom det innåhller mycket energi. Tycker han om det går det alltid att blanda tabletten med lite a/d, då vet du också att han får i sig energirik mat en eller två gånger per dag beroende på hur ofta du skall ge honom medicinen.
Vill du få i honom extra b-vitamin kan du alltid testa att ge 1/2 äggula 2gg/vecka eller 1äggula en gång/vecka. Äggula är en riktig vitaminbomb, den har alla vitaminer utom två (vilka kommer jag inte ihåg). Dessutom brukar äggula vara uppskattat. ;-)

Va hemskt, hoppas han snart svarar på medicinen så han får leva gott ett bra tag framöver. *tröstkramar från mig och mina tre älsklingar*
Tigern var vinglig och bakbenen hängde inte med alls. Han vägde ca 1300gram och fick medicin 2gånger om dagen. En halv tablett morgon och kväll. Fördelen med att man ger den just 2 gånger per dygn är att kroppen har hela tiden ngt att ta upp. Det är det mest effektivaste sättet tycker jag. Så sammanlagt fick han 1 tablett om dygnet.
En klok veterinär sa till mig en gång att dem måste få vara sjuka för att kunna bli friska. Hur länge har han ätit medicin? vilken dos? har han gått ner ngt i vikt? Finns det någon livsgnista hos honom?
Det är viktigt för en insulinom sjuk iller att få i sig mat ofta. Hellre lite och ofta än mkt och sällan. När han äter så får han ett jämnare blodsocker och det gör att han mår mkt bättre. Märkte du ngn som helst förändring när du gav hnm ngt sött? Det kan vara så att han står på för lågdos vilket gör att medicinen inte hjälper så mkt som den kan göra. Beroende på hur lågt en iller ligger bestämmer man dosen.
En iller som har så lågt blodsocker som din kille hamnar ofta i koma, så jag förstår inte varför veterinären inte har sagt ngt till dig. Visst har man inte kunskapen så hänvisar man vidare till ngn som kan! Jag förstår inte varför veterinären inte kan säga, "Tyvärr, det här utanför mitt område MEN jag vet ngn som kan". Det är det minsta man kan göra tycker jag.
Jag tycker att du ringer din veterinär imorgon bitti och ber dem faxa journalen till Djurkliniken Roslagstull, ring dem och be dem se på hans provsvar. Dem är väldigt tillmötesgående och har hjälpt många!
Jag tycker så synd om er :(

Höga levervärden finns det medicin mot, jag fick det till Cathy och det gick bra. Inte kul med det andra dock :(

#0> Aj då, en till insulinomis-iller. Jag har en insulinomsjuk iller nu och hade en förr. Hon som jag hade förr hade även B-vitanminbrist samtidigt som insulinomproblemen.
Om du int ehört det förr så går mosad prednisolon ner i de flesta illrar med laktosfri grädde. Det blir då en trevlig morgonrutin (eller morgon och kvällsrutin om han ska ha oftare).
Vad fick han för dos?
Leo som väger lika mycket, 1300 ungefär, började med 1/5dels tablett en gång om dagen men jag har redan ökat den (efter 1-2 månader) till en kvarts tablett då jag tyckte jag såg symptomen igen.