Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 210 ggr
vivica
0

goda råd

jag har 2 stk illrer på 2 år hanner sedan for 1 vecka sedan skaffade jag 2 stk valpar på 3 månader,när jag kom hem med valparna gömda dom 2 stora sig men den ena kom snart fram och har accepterat valparna men den andra vägrade att komma ut av sitt rör i flera dager och när han började komma fram började han slås med valparna på alvar,inatt och idag har den stora varit i köket medan jag jobbade och när jag kom hem lukkade jag honnom ut och han gick direkte på dom små och började slås,finns där någon ting jag kan göra för att dom ska acceptera varandra? valparna är tuffa och slås tillbaka.jag har innan haft en iller som blev av med ett öga på detta sättet och han blev ändå inte accepterat så jag fick dela upp lägenheten i 2 delar men så vill jag inte ha det

sarae
0

usch…sånt här e så jobbigt..har själv 2 illrar som inte gillar andra…men jag fick ett tips här på forumet om att ta en vattenspruta och spruta med hård stråle när de bråkar…då brukar de släppa taget för en stund…det gäller bara att vara envisare än dem….de brukar ju lösa sig efter ett tag…Problemet ligger väll i att han på 2år är van att bestämma, och valparn ha svårt att fiunna sig i att någon ny bestämmer över dem, så det blir ju en dominans grej, som inte kommer sluta föränn alla har hittat sin "plats i flocken"

vivica
0

det är bara att jag är räd för vad som kommar att hända inna dom har accepterat varandra och kommar dom någonsinne att göra detta for jag tyckar att det blir värra för varje gång dom bråkar jag har försökt att ta dom ifrån varandra när dom bråkar men har fått dra dom isvansen för att skilja dom åt

sarae
0

försök med vatten spruta med riktigt hård stråle istället…ju mindre inblandning från dig destå bättre…2 åring försvarar ju både dig och sitt revir just nu…. sen e det bara å testa om och om igen…låt dem bråka så länge du står ut, sen vänta ett tag, å släpp ihop dem igen…förr eller senare kommer de att ge sig…

vivica
0

jag ska prova detta hoppas att det hjälpar vem vill ha illrer i 2 lägra tacker för tipset

sarae
0

lycka till! Nej, det är inget kul att behöva ha 2 läger….hoppas att det löser sig…ge inte upp!

vivica
0

tacker,jag har precis sat ihop dom och när dom började mopsa sig spröjtade jag vatten på dom och det hjalp HURRA där finns hopp,jag var inne och läste några av dom andra inläggen och en skrev att man kunde flytta dom ett neutralt ställe en stund och det tror jag hade varit bra för Zach (den stora) är mycket hispi av sig och har alltid varit det,så han är rädd för att komma ut,då kanske han tyr sig till dom små,Diesel(den stora lugna) man måste bara älska honnom (jag älsker dom alla) när jag spröjtade vatten på dom andra kom han och skulle dricka av flaskan.

sarae
0

hahaha! men va bra! ja neutral mark kan funka det oxå…antingen ute, eller i ett rum de aldrig varit i eller hemma hos någon annan…ibland kan det även funka om de får träffa andra nya illrar samtidigt…då kan de oxå ty sig till varann….

vivica
0

jag ska ialla fall försöka ska ringa min dotter hon blir inte gladRäcka ut tungan jag har köbt ett hus i billesholm och flyttar in till jul och hade tänkt att bygga en stor rastegård till illerna så att dom kan gå ut i sin egen takt så kanske Zack inte är så hispig mera men det kräver jo att alla illrerna kommar överens