moahahaha.
Efter ett dygn av illersvält gick jag upp kl halv sex för att få de sista motsträviga att äta kött. Nu en och en halv timme senare har de alla ätit kyckling. I bit och med grädde för vissa, utan något alls för vissa. Jag är sjukt nöjd och fortsätter svälten tills jag kommer hem i eftermiddag. Under tiden har de massa smaskig kyckling att njuta av. De kommer nog ändå inte äta tills matte kommer hem och matar dem.

Evil :P
golf.ifokus.se

Snacka om utpressning. Jag hade forsatt vägra, rå kyckling låter ju snubbigt! hahaha…
Super!
Ska snart ta rond 2 med djuren här hemma.
Sara

Låter bra.. själv frösöker jag få tillbaka elliott på banan igen efter ett snedsteg med massa torrfoder.. gud så envis den illern är, sen i fredags har han ätit kött i en mångd motsvarande en knapp kycklinglever, men han är pigg så vi fortsätter…
jag beundrar er, här vinner monstrerna ser dte ut som =/

De har haft kött framme i fyra månader nu så de borde ha förstått att det inte är giftigt även om det såklart inte är ätbart. Har sparat blod i sprutor varje gång jag handlat nytt kött till dem och det har de tyckt varit ok.

Helt otroligt!!! När jag ställde ner kött nu gick Iris dit och åt som om hon alltid ätit kött. Trots att det fanns torrfoder brevid. Nu kan jag ta bort allt torrfoder utan att ha ångest. Känns så jävla bra!! Alla äter nu.

vad roligt :)
Starkt jobbat :)
#7 när kommer du hit och håller bootcamp??

Grattis till framgången!

Tackar… svält och låglaktosgrädde är det enda som funkat. Och att de haft det framme så länge att fundera över tror jag.

Men man kanske ska bli köttkonsult ;)

vad menas med att svälta dem? :S
Trodde det var ok att ge dem torrfoder som bas och sedan kött som tillägg? :S

Självklart så är det fullt okej att ge dem torrfoder som bas och sedan ge köttet som tillägg. Men vissa vill ge sina enbart kött och de har också en hel del tillskott och sådnt man måste ge för att det ska bli helt rätt. Man kan alltså inte byta ut torrfodret mot kött rakt av. Så för många som inte är insatt i vad det krävs för att ge enbart kött så är det suveränt att ge torrfoder med.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Svälta dem är precis som det låter. De har inte fått mat på en period. Ett halvt dygn brukar räcka till att börja med, sen försöker man ge dem lite kött med ngt gott på så de får lite i magen. Efter det har jag låtit dem vara utan ett halvt dygn till. Mer kött osv. Men, inte för länge och för ofta bara.

jaha okej.. så när man ska vänja dem till kött krävs det ofta att det är enda alternativet med andra ord?
Men vad ger man för tillskott? Kan man avvänja dem vid foder även när de har blivit äldre? Eller är det bäst att göra när de är små?
Skulle nog aldrig försöka mig på det, men kan ju vara bra att veta hur det går till :)
#19 Du kan avvänja dom från torrfoder oavsett ålder.. det är dock inte alla individer som det funkar med.
Jag har aldrig behövt svälta mina illrar dom har själva valt att börja äta barf, lite tvekande i början men sedan har dom självmant ratat torrfodret :) Så har man tur finns det andra alternativ..
Om du vill veta mer om barf, tillskott m.m. så sök på barf finns massa bra artiklar som sammanfattar det man behöver veta :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

jo jag vet, har samlat på mig en del :) Men tycker det är lite roligare att fråga ;)
Men om de ska äta barf, behöver man ge dem extra vitaminer och sånt då?

#21 har du läst guide till illerbarf? det står mycket vettigt där. Ska leta upp tråden och putta upp den.

tror det var den som jag just läste.. eller ja, sparade på datorn. Hoppas det är okej att man gör så? :S anvädner det ju bara till stöd inför min kommande iller (typ fem år)… vill liksom läsa på innan så att jag har så bra koll som möjligt. :S

och alltid ha tillgång till det kan jag ju tillägga.. då jag inte har internet hemma än.

vill du läsa mer rekomenderar jag dig att ge dig ut och söka på nätet, det finns mycket information på engelska, man kan även läsa om barf för katter, finns en hel del användbart där med

Så för att återgå, ett jättegrattis till Sarah. Har ju själv lyckats få alla på kött och känslan när siste man började var fantastisk.

Men, jag hade inte svält dem utan att ha vant dem vid kött innan. De måste förstå att det är någit som ska ätas, hur äckligt det än må vara. Jag har haft kött liggande vid matplatsen i fyra månader. Har haft tre som ätit endast kött och deras matskål har varit vid torrfodret. De har fått slicka på det med ngt gott på, de har fått blod att smaka på osv i fyra månader nu. Sen när jag kände att de var redo tog jag bort torrfodret.
De som nu börjat äta lite kött är 4,5 3,5 och 2,5 år gamla. Så, det går hela deras liv.

Iris låssas nu som att hon aldrig ätit kött förut… skitiller.

min iller är knäpp on knapra på citron hon .. :S

Nu har det gått över en vecka och inte en torrfoderbit har passerat mina illrars läppar. Alla sju äter med god aptit och de är jättepigga i motsats till vad de borde vara eftersom det är dags för vinter.
#31 fusk… fortfarande 3 kvar här hemma… *djup suck*