Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 618 ggr
skrollan
0

5 000 minkar utsläppta

Läste det i tidningen igår, expressen eller aftonbladet (?) Tycker det är så hemskt! Drem misstänker att det har att göra med samma utsläpp som skede i marum utanför skara i mitten av sep. Detta skedde i svenljunga den här gången. Visst, skönt att dem blir fria och slipper burarna, men hur länge klarar dem sig?!

Tzatu
0

Sånna där handlingar får mig alltid att ta pälsindustrins parti mer än djurens befrielsefron eller vilka det nu är som ligger bakom. Hade dom gått mer lagliga vägar till att få fram sina mål hade jag haft betydligt mer respekt för dom och stått på deras sida, men nu blir jag bara förbannad.

Aviendha
0

Jag förstår inte hur de kan säga att de kämpar för djurens bästa när de allra flesta dör en väldigt plågsam död. De svälter, fryser, insjuknar, blir överkörda.. Listan kan göras lång. Då ser jag hellre att djuren avlivas enligt de metoder som finns, för dessa är strikt reglerade iaf.

Dessutom som #1 säger, så får man mer respekt, och kan förändra mycket(!) mer om man går den lagliga vägen. Fram med forskning på området som visar att Minken behöver stoora burar osv, så de inte blir lönsamt att hålla dem för päls.

Gustav-o-Linda
0

Ja, vintern är ju snart här. å dom inte kan jaga själva så kommer dom o svälta o frysa ihjäl, stackarna …

Faxlin
0

Usch detta är inte humant mot minkarna heller. Det här är verkligen inte rätt sätt att nå fram till en förändring för dem. Stackars minkar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

werner
0

Läste det också igår vet dock ej vilken tidning.. men har djuraktivisterna som de påstår har gjort det funderat på att de iallafall fick mat där inne? kommer ta ett tag innan instinkterna sätter in, hur många har dött då?

Sarah
0

Jag håller med om att det inte är bra… men jag tror att det är på grund av detta som vi var på väg mot ett förbud av pälsdursfarmer. Och att det hjälper till att få folk att sluta bära päls och att det inte längre är ekonomiskt lönsamt för farmarna.

werner
0

Är förundrad över att folk ens pär päls.. aldrig haft något pälsaktigt på mig någonsin och aldrig någon i min närhet heller, förstår inte att det fortfarande kan vara en industri :S

Ceciliaolucifer
0

Jag tycker att det är "bra". Hellre att dem dör efter en stunds frihet, än att dem får sitta instängda i små burar tills dem blir dödade för att bli päls.

JossanH
0

#8 jag håller med… Och tror också att det inte kommer vara ekonomiskt hållbart att hålla pälsdjur på sådant vis mer…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Beaver
0

#8 ja det är så härligt att de springer runt i panik, dödar folks tamdjur i trädgårdarna och blir överkörda. Visst är det?

Nej ärligt talat jag stödjer inte djurplågeri. Att släppa ut dem är också djurplågeri. Det finns bättre sätt att inte stödja pälsindustrin….

Faxlin
0

Farmarna har djuren försäkrade så för den sakens skull kan de bara skaffa nya. Jag anser att det måste finnas bättre sätt att få stopp på detta än att släppa ut djuren till mer plåga.

Audiatur et altera pars

Aelsklinn
0

Men visst är det också så att våra vildillrars existens blir hotad av minkutsläpp? De minkar som klarar sig kan ta över illrarnas revir. Det är ju också en aspekt. Det vore jättetråkigt om vi blev helt utan vildiller i Sverige.

TIMMY
0

Hörde en interjuv med minkfarmaren i Skara. Dom hittade och fångade in nästan alla minkar igen, men, han tyckte att det var djurplågeri och tyckte inte om att behöva se hur illa de mådde när han va tvungen att sätta dom i burar med någon "ny" minkkompis. Innan dom släpptes hade dom levt med samma individer och de gick bra, sen när dom fångades va de ju omöjligt för farmaren att veta vilka som satt med vilka. Så det blev mycket bråk och stress mm pga det hela…

JossanH
0

#11 dessa försäkringar kommer förmodligen inte att hålla samma krav som idag om utsläppen fortsätter.. Det finns väl inga försäkrignsbolag som vill se så mycket pengar gå upp i rök om o om o om igen.. För det är ju precis vad som händer nu… kolla bara på illerförsäkringarna.. Här i Norge får du bara hålla dom försäkrade tills dom blir 5 år- vad beror det på? Jo, för dålig lönsamhet..

#13 Hörde att minkarna hade det extremt dåligt och att det kan kallas djurplågeri att sitta i burar som är mindre än 1 kvm..

Sajtvärd på Iller.ifokus

TIMMY
0

#14 klart de e…är väl inget vi bara hört utan något vi VET är djurplågeri. Förhoppningsvis tycker vi alla likadant på den punkten och behöver inte misstro/tvivla någon. Mitt inlägg va endast en liten parantes i den pågående diskutionen. ;)

Faxlin
0

#15: Håller med dig TIMMY, där är nog alla rörande överrens. Det är djurplågeri att ha dem i dessa burar.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#14 menade inget illa mot dig Timmy! :)
Tyckte bara det var kul skrivet att de som håller minkarna på ett sådant sätt kallade det för djurplågeri då det är vad vi alla här vill kalla deras uoofödning redan från början..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#17: haha, ser man det så vart det riktigt komiskt. Tänkte inte på det sättet från början dock :-)

Audiatur et altera pars

TIMMY
0

#17 hehehe…måste vart lite trångsynt och borta imorse när ja skrev…skulle vara chef och ha hand om telefonen på transportfirman idag…jisses, kom just hem, har lyckats sy ihop dagen nåt så när, men ja va ju nästan helt själv på stan till halv tre…hade ju upp till öronen i jobb… -_-

Klart din kommentar va riktad till uppfödaren, kunde ja ju räknat ut med tårna…;) sorry ;)

Fick iaf förklarat mitt inlägg lol

kram,

IDA