Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 185 ggr
TessanK
0

Hund eller katt mat!!

jo jag har hört att man kan ge de till iller.. men alla sa innan att man apsolut inte fick ge katt mat!! utan de va bara hund mat som gäller.. men nu helt plötsligt så är de okeeey med katt mat!! alltså jag är lite osäker  så jag vill veta nu.. vilket gäller.. hund eller katt?? eller båda?? tacksam för svar!! =)

sarae
0

hej!

Det är hund mat som inte är ok…eftersom illrar inte är omnivorer som hundar utan rovdjur som katter. kan man inte få tag på riktigt iller foder vilket är absolut bäst, kan man ge dem katt foder, men då endast av hög kvalité med hög protein halt. Alltså inget man köper på Ica ;)  royal canin och Hill's kitten brukar funka bra…men inte foder som whiskas, friskies eller iams…Flört

emoflickan
0

haha på tal om friskies. när vi är nere i tranås hos mor min så rusar bilbo ut ur transportburen så fort vi kommer innanför dörren o fram till kattmatskålen, fyller hela munnen full med mat, springer in till vardagsrummet o sen kör han en vända till hoho. han älskar verkligen det där. han brukar få käka lite under dom två dagarna vi brukar vara där. dock ser det ju lite läskigt ut sen när bajset är typ grönt rött gult (dvs som fodret ser ut) ;) men som sagt, ingen hundmat och bara högkvalité kattmat och allra helst illerfoder precis som sara säger :)

sarae
0

känner igen det där med friskies ;) mina gillar det oxå….men ger dem det bara som godis då och då eftersom det innehåller aldeles för lite protein å en massa annat tjafs Flört

emoflickan
0

haha jo, mina får det bara när vi e i tranås i små mängder, men det är framförallt bilbo som tokälskar det, och det är konstigt för han är EXTREMT kräsen när det gäller all mat hehe ;)

sarae
0

han gillar väl det faktum att de e färgglada Flört testa karamellfärg å ferret complete hihihihi

emoflickan
0

haha vikket tips ;) det borde finnas nån spray som får maten att smaka mumsigt så man kan få i dom lite annat än bara torrfoder, typ kyckling :) bara Frodo som äter kött här, trist!

Nea
0

Tessan tror att det är så här. När en valp är lite och behöver ersättning är det mjölkersättning för hund som gäller eftersom den är mer näringsrik än kattmjölks ersättning. (Rätta mig om jag har fel, men detta var vad jag snappade upp på HC-träffen).

När valpen sedan börjar äta torrfoder är det kattfoder som gäller om man måste välja mellan hund- och kattfoder. Det bästa är förstås illerfoder eller rent kött.

Faxlin
0

Hundfoder ska aldrig ges. Klart illern inte dör av att den stjäl lite av hunden någon gång. Men då blir det mer som godis, inte mat. Som mat är det som Nea säger. Inget slår illerfoder helst i kombination med kött.

När det gäller ersättningen för valpar är det faktiskt den enda gång som hundersättningen är bättre än katt. Men ärligt talat är ingen av dem rätt. Man beöver blanda dem lite, fast allt om hur finns i en av artiklarna här inne. Så är man intresserad är det lättast att läsa mer där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars