Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1097 ggr
Pirjo
2008-10-01 04:22
0

Feritage

Bara för skojs skull gick jag in i det så omtalade feritage och kollade lite och blev faktiskt inte så lite chockad över hur rätt det verkar som att jag haft hela tiden. Vissa personer sitter och lägger in helt medvetet felaktiga uppgifter om andsras illrar  i det registret.

Måste säga att även om jag tidigare  skulle ens ha funderat på att lägga in mina illrar så kommer jag efter det här absolut inte göra det.

Nu kommer säkert en del av er att säga "Men maila och ändra uppgifterna då!". Det kommer jag inte att göra, den som skrivit in felaktiga uppgifter där får stå för det alldeles själv (vilket jag tvivlar på att dom personerna har tänkt sig att behöva göra).

Så till alla er som lyssnat på allt "det är så jättebra att regga sina illrar där!", tänk efter när ni tittar in där, det finns en hel massa uppgifter där som inte stämmer alls med verkligheten.

Illercafe
2008-10-01 13:03
0

Det är tråkigt när man inte inser allvaret i att registera fel uppgifter på ett sånt ställe som feritage. Det finns många som litar på dessa uppgifter till 100%.
Jag har haft uppe det i en annan tråd men tyvärr inget gehör Pirjo.

JossanH
2008-10-01 13:10
0

JA, men det är ju helt rätt inställning!
Ser man felaktiga uppgifter (som folk självklart registrerat med flit) så säg inte till om det! För guds skull, var tyst och luta dig tillbaka och låt folk gå in o läsa o få fel information. Det hade jag också gjort…

*sarkasm*

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
2008-10-01 13:12
0

kan man inte reflektera över det faktum att folk inte medvetet reggar fel uppgifter? Utan att de faktiskt tror att de uppgifterna är korrekta? Jag om en skulle iaf bli oerhört tacksam om någon poängterade för mig att jag hade fel uppgifter på mina illrar… normalt sundt förnuft säger väl att man vill ha korrekta uppgifter på sina djur? Är man ute efter att hymla om sina illrars ursprung, då lägger man väl knappast t dem offentligt?

Theres
2008-10-01 13:23
0

Jag skrev ett mejl för ett tag sedan om felaktiga uppgifter jag hittade… de skulle försöka ändra det, men jag har faktiskt inte varit inne och kollat om de lyckats få ihop allt rätt.

golf.ifokus.se

Pirjo
2008-10-01 15:05
0

Vad jag kunde se redan var att det fanns två olika typer av felaktigheter. Först såna som uppfödare själva lagt in. Varför man som uppfödare, om man nu ska lägga in sina illrar i feritage, far med osanning, det får var och en själva spekulera om. Sen finns det dom där utomstående gått in o reggat illrar och lagt in felaktiga uppgifter.

I dom fall där en uppfödare själv gått in och lagt in felaktiga uppgifter, är det ju ganska så solklart att det inte precis är av misstag, för om dom kollat sina uppgifter ordentligt så hade dom vetat vad dom skriver in. Jag i alla fall vet med säkerhet att dom uppgifter jag har om mina djur stämmer och jag är mycket förvånad att det skulle finnas uppfödare som använder sig av djur där dom bara har tillgång till tveksamma uppgifter. En del uppfödare har ju sen visserligen själva så många skelett i garderoben att dom nog varken kan eller vill lämna riktiga uppgifter.

I dom fall där någon annan än uppfödare/ägare lagt in uppgifter om djuret så kan självklart misstag ske. Men varför då regga andras illrar eller lägga in uppgifter på andras illrar utan att kontrollera uppgifterna först med uppfödare/ägare, om man inte är 100% säker? Är det ingen som fattar hur mycket skada man kan göra genom att registrera fel uppgifter? Eller inser inte folk att ett sånt här register blir fullständigt oanvändbart när man medvetet lägger in felaktiga uppgifter?

Det är ju många som hojtat om hur bra detta register skulle vara för aveln, uppfödare osv. Hur bra är den när den innehåller mer fel än rätt uppgifter? Stackars den uppfödare som använder sig av feritage för sin avel! Jag undrar hur ägaren till feritage ställer sig till att svenska allvetare (för jag tvivlar på att folk i andra länder är lika oseriösa som svenskarna plus att dom nog förstår hur viktigt det är med rätt info) medvetet förstör ett register som skapades  i ett bra syfte

Varför skulle jag gå in och säga till om något? Lägger jag in något i ett register så tar jag också ansvar för dom uppgifter jag lämnar, vilket alltså dom som lämnat felaktiga uppgifter inte gjort. Dom skyller istället ifrån sig ansvaret genom uttalanden  av typen "men gå in o ändra på det som är fel!" - då har man alltså redan från början inte varit riktigt säker på vad man reggat utan lagt in lite efter egna spekulationer och fria fantasier. Och jag tänker inte städa efter någon, var och en får stå för det dom gör.

Jag kan ge exempel på felaktiga uppgifter….

det finns en iller som reggades av en person (inte ägare eller uppfödare) för några år sen, och dom uppgifterna som las in då har jag för mig var korrekta och ingenting taget ur luften. Nu har en annan person (inte heller ägare eller uppfödare) gått in och "ändrat"/"lagt till"  uppgifter som är direkt tagna ur luften. Hur bra är det? Man har alltså på en iller som från början var reggad någorlunda korrekt, ändrat uppgifterna till att bli felaktiga. 

I registret finns också illrar där uppfödare är påhittat. Om man nu hittat på uppfödare, hur tillförlitliga är då resten av uppgifterna om den illern?

Jag kan också i registret hitta uppgifter som grundas på skvaller och skrönor, dvs det vanliga "om tillräckligt många säger att jorden är platt så är den det!"

UlrikaG
2008-10-01 15:13
0

#6, en liten undrar bara från någon som registrerade sina illrar för ett bra tag sedan, och inte varit där och kikat på väldigt länge, kan vem som helst gå in och ändra på uppgifter som t ex jag lagt till?

Nea
2008-10-01 15:15
0

Problemet som jag ser det med feritage och som kan vara grunden till de fel som du ahr sett Pirjo, är att många illrar heter lika. Någon reggar en iller och andra fortsätter på samma iller utan att tänka efter att det kan röra sig om två olika indvider. Därav tycker jag att det är viktigt att de som lägger in sin iller använder sig av uppfödarnamnet (om ett sådant finns) och inte det namn som de har gett illern sedan.

AlbaStiffler
2008-10-01 15:16
0

Ja det måste ju varit allas avsikt att ljuga och "fara med osanning", kan ju inte vara så att de som lagt in har gjort det i den mån de känner till uppgifterna, eller har trott sig känna till uppgifterna. Pirjo, du ser ju alltid allting i svart. Kanske vore det bättre om du blandade in lite vitt åxå så att du åtminstone såg i gråskala. Man får gärna påpeka fel, men man behöver inte alltid säga att folk enbart gör det för att "ljuga". Inte allas största mål är att smutskasta och förstöra för andra.

Varför inte se denna databas om början på något bra som kan bli bättre med fler kunniga folk (som dig Pirjo) som har koll på sina illrar?

HannaM
2008-10-01 15:27
0

Jag ljuger inte medvetet, jag har lagt in uppgifter på illrar som är uppfödda av Pirjo eller förekommit i Pirjos avel, detta är information jag fått från människor som pratat med Pirjo själva, på ett led ska väl inte så mycket information blivit så fel var min tanke.  Har den det så hör gärna av dig, Pirjo, så rättar jag till det.

Pirjo
2008-10-01 15:53
0

#10 Jag har absolut inget intresse av att vara i kontakt med dig och korrigera några som helst uppgifter. Du får själv ta ansvar för det du registrerar i feritage, inte jag.

Och vad jag kan se så har jag inte specifikt tagit upp mina egna illrar utan rent generellt bara tagit upp några av dom fel som jag hittat i registret. Hur kommer det sig då att du tar åt dig? Osäkerhet om dom uppgifter du reggat? Man ska inte regga uppgifter om andras illrar om man inte är 100% säker.

Och som sagt "säger tillräckligt många att jorden är platt så är den det!".

HannaM
2008-10-01 16:00
0

#11 Ursäkta att jag är villig att ta in rätt information. Jag är villig att lyssna på dig och höra att jorden är rund istället för platt som alla andra säger varför kan du då inte ta den inbjudan? Varför måste du vara elak istället? Jag vill inget hellre än ha korrekta uppgifter på djur som förekommer i mina illrars stamtavla men jag kan ju helt uppenbarligen inte få det eftersom du inte är villig att dela med dig till mig.

Du har inte specifikt tagit upp dina egna djur men eftersom det enda du faktiskt kan vara helt säker på är uppgifterna kring just dina egna djur så bryr jag mig inte om vad du ser för felaktigheter hos andra uppfödares djur. Jag menar, vad vet du om andras illrar, det kan ju lika gärna vara så att dom felaktigheter du ser där är rätt och det du "vet" är fel, eller?

Jag litar på dom människor jag fått dom uppgifterna jag har lagt in. Jag tror på att dom ger mig riktiga uppgifter, nu handlar det om människor som varit i kontakt med dig och inte någon som pratade med din förra katts ägares kusin. Är uppgifterna felaktiga tar jag tacksamt emot rätt information.

Pirjo
2008-10-01 18:59
0

Det är märkligt att så fort man börjar tala om att ta ansvar för det man gör så anses man vara elak? Hade du varit intresserad av att få rätt information så hade du väl varit i kontakt med mig, inte med någon annan, eller hur? Du har överhuvudtaget inte kontaktat mig, alltså ser jag det som att du inte är intresserad av "dom rätta uppgifterna" utan hellre skriver in vad dom "pålitliga" säger oavsett om det är rätt info eller inte. Och varför är inte dessa "pålitliga" personer med i tråden nu, dom borde ju kunna svara för sig själva och ta ansvar för dom uppgifter dom lämnat till dig? Och då också redogöra för när dom varit i kontakt med mig, eller hur?

Jag kan visst vara helt säker på andra uppgifter också eftersom jag har sånt svart på vitt från från t ex  uppfödaren själv. Vill jag veta något så frågar jag personen vars illrar det gäller, inte någon annan.

Jag måste säga att med tanke på det här så får i alla fall inte jag något speciellt trovärdigt eller pålitligt intryck av vare sig dig eller dina källor

Sarah
2008-10-01 20:01
0

När jag läser #0 blir ja ledsen, arg, förtvivlad och känner vanmakt och för att slå sönder något. Att en uppfödare vägrar försöka få det enda seriösa försöket att registrera alla nordens illrar ska fungera. Folk är inte ute efter att förstöra, människor gör inte saker för att sabba. Herregud, varför är det så j***a jobbigt att hjälpa till och ändra saker. Hjälpa till för allas bästa! Jag blir galen. Det här är så lågt och så illa. Att ngn har gjort fel, det är bara att rätta till.

Sarah
2008-10-01 20:09
0

Jag är så arg så jag måste regga alla mina illrar som jag inte fått tummen ur och gjort ännu. Tack för det Pirjo, då blev det gjort iaf.

Sara
2008-10-01 20:34
0

Jag tycker feritage är jättebra!

Om nu någon medvetet har lagt in felaktiga uppgifter så är det personen det är fel på och inte feritage.

Om nu folk frågar efter riktiga uppgifter så tycker jag det är fult att inte bry sig.

Sara

HannaM
2008-10-01 22:41
0

#13 Angående elak så var det menat till att du inte är villig att prata med mig. 

Angående dom uppgifter jag har lagt in på feritage, hur vet du att det inte är så att jag har information lika svart på vitt som den du har? 

Jag är verkligen uppriktigt intresserad av att ha rätt uppgifter om det nu är så att dom jag har inte stämmer så jag undrar om jag kan få tag på din mailadress någonstans om du inte vill skriva ut dom här.

Faxlin
2008-10-02 01:29
0

#17: Ring till Pirjo istället. Det är lättare för henne att prata per telefon än att sitta och skriva.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
2008-10-02 01:42
0

Jag har absolut inget intresse av att vara i kontakt med dig och korrigera några som helst uppgifter. Du får själv ta ansvar för det du registrerar i feritage, inte jag.

Hur kan du klaga på vad folk lägger in för uppgifter när du själv helt förkastar de som vill att du hjälper till. Varför skulle någon ta kontakt med dig för att försäkra sig om riktiga uppgifter när du skriver att den som skriver ut uppgifterna tar ansvar o att du vägrar att ta del i det?

Dom skyller istället ifrån sig ansvaret genom uttalanden av typen "men gå in o ändra på det som är fel!" - då har man alltså redan från början inte varit riktigt säker på vad man reggat utan lagt in lite efter egna spekulationer och fria fantasier.

Så du har alltså varit i kontakt med någon som har reggat fel grejer på feritage och bett denne ändra på något och då har du fått svaret att du själv ska in o ändra? och när du har frågat om varför dessa uppgifter inte stämmer så har det alltså berott på att personen i fråga inte har varit säker på uppgifterna och har fantiserat ihop en del och lagt upp där?
För hur annars kan du göra ett sådant uttalande..

Ja, vad kan det bero på att svenskarna har så svårt att skriva tillförlitliga uppgifter på feritage? kan det bero på andra människors ovilja att hjälpa till? Kan det bero på att sådanna som dig vägrar att hjälpa till med riktiga uppgifter?…
Du tror att alla ljuger och förstör med flit, man känner ofta andra genom sig själv..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2008-10-02 01:43
0

#18 kan man ge uppgifter svart på vitt genom telefon?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
2008-10-02 11:06
0

#20: Nej men det blir väl inte mer sant för att någon skriver det i ett mail. Men om man pratar med varandra i telefon är det lättare att reda ut saker och sedan kan man väl kanske skicka det per mail för att få det skrivet liksom.

Audiatur et altera pars

Fruttisen
2008-10-02 12:27
0

Alltså, är det bara jag som skulel ta illa vid mig ifall en annan individ skulle regga mina illrar, med rätt eller fel information? Det är väl mitt beslut om jag vill att mina djur ska reggas på nätsidor, eller?

Pirjo
2008-10-02 18:37
0

Om ni läser riktigt noga så ser ni att jag absolut inte är emot feritage som sådan. Syftet är gott men konstruktören och ägaren räknade felaktigt med att användarna också hade intresse av att uppgifterna som läggs in är korrekta. Det är det som är felet med feritage, vem som helst kan lägga in vad som helst om vilken iller som helst, dvs uppgifterna behöver inte på något sätt vara kontrollerade, man kan lägga in uppgifter baserade på skvaller, löst snack på olika forum, egna spekulationer osv

Det som dom flesta här inte verkar förstå är att en databas är bara så bra och korrekt som uppgifterna som läggs in. Jag har själv i mitt yrkesliv jobbat med olika typer av databaser och för var och en av dom databaserna fanns det krav på hög nivå av säkerhet på dom uppgifter som las in (och för att ändra på något ställdes ännu högre krav) och ingen som inte förstod detta fick lägga in något, dom hade bara tillstånd att läsa uppgifterna. Hur ska någon kunna ha nytta av eller våga lita på feritage om man inte kan lita på att uppgifterna är korrekta. Dvs det ställer stora krav på den som lägger in eller ändrar något, man ska ha kollat upp uppgifterna ordentligt.

HannaM har troligtvis fått sina uppgifter från minst två håll. En del har hon fått från uppfödaren och dom har hon svart på vitt på och dom uppgifterna är nog korrekta och fanns redan i feritage om jag inte minns fel. Sen har hon fått en del från antingen ett eller flera håll och dom uppgifterna har hon inte brytt sig om att kontrollera för dom kommer ju från "pålitliga" personer i hennes bekantskapskrets.  Och på dessa uppgifter har hon svart på vitt på endast genom antingen mail eller msn-konversationer med personen i fråga. Och dessa uppgifter väljer hon att lägga in i basen utan att kontrollera riktigheten av dom.

Pirjo
2008-10-02 18:39
0

#17 Det där är bara löjligt! Du säger ju att dina uppgiftslämnare säger sig ha varit i kontakt med mig och att dom fått uppgifterna från mig. Uppfödaren, ja! Dom andra då? Du har alltså ända från början haft möjlighet att få mina kontaktuppgifter så att nu låtsas som att du inte vet hur man kontaktar mig är bara löjligt! Och för min del så anser jag att det ska vara dina "pålitliga" källor som ska kontakta mig, så att  dom inte fortsätter sprida oriktiga uppgifter, sen kan ju du få dina uppgifter från rätt håll, eftersom du inte verkar tycka att uppfödare eller ägare är tillräckligt pålitliga. Jag vill gärna också veta varifrån dessa personer fått sitt info ifrån för inte är det från mig.

Pirjo
2008-10-02 18:40
0

#18 Tyvärr, per telefon är det nog svårast att komma i kontakt med mig och svårast för mig att kommunicera med folk. Det är ganska sällan jag numera ens svarar på telefon när den ringer om det inte handlar om nära vänner och/eller släktingar (ja, jag har nummerpresentatör). Det säkraste sättet är per mail och min mailadress är inte svår att hitta.

Pirjo
2008-10-02 18:43
0

#19 HannaM har gjort ett medvetet val när hon lagt in okontrollerade uppgifter. Hade hon tagit kontakt med mig innan hon la in något hade jag mer än gärna hjälpt henne (att jag i såna lägen hjälper vet flera här inne), men som sagt, hon har valt sin väg och jag tar inte ansvar för det hon lägger in, det får hon stå för alldeles själv.  

Precis som i HannaMs fall, jag hjälper mer än gärna till om man tar kontakt på förhand och frågar, men jag tänker inte ödsla tid på att i efterhand korrigera åt dom som väljer att lägga in okontrollerade uppgifter.

Ja, när jag frågat om det här med hur man gör om det förekommer felaktiga uppgifter i databasen så har jag fått till svar att vem som helst kan gå in och överta en iller och därefter ändra på uppgifterna. Och det leder ju också till att man också kan ändra riktiga uppgifter till felaktiga. Jag har aldrig bett någon ändra på några uppgifter i feritage och kommer inte heller att göra det, var och en får själv ta ansvar för det dom lägger in, både om sina egna och andras illrar. Och jag har redan tidigare i tråden påpekat att jag tagit upp det här generellt, det handlar alltså inte bara om mina egna illrar (se dom tre exempel jag gett i #6, och det finns fler), det är HannaM och en del av er andra som verkar tro att det är enbart mina egna det handlar om.

För säkerhets skull så understryker jag då här att detta från min sida helt och hållet handlar om tillförlitligheten av dom uppgifter som finns i databasen och hur dom uppgifterna hanteras. Om jag som uppfödare ska lägga in uppgifter om mina illrar i en databas så krävs det att dom uppgifterna inte bara rakt av kan ändras hur som helst och av vem som helst.  Alltså är är feritage något jag absolut inte använder mig av i min uppfödning och jag är förundrad över om det finns uppfödare som sin avel på så lösa boliner. Och det är också så att det finns många som tror att uppgifterna i feritage är till 100% rätt, det är kanske dags att fler upptäcker att, i alla fall när det gäller uppgifter om dom svenska illrarna, så är det inte alls säkert att  det som står där har nånting alls med verkligheten att göra, man måste hålla i minnet att vem son helst kan ha skrivit in vad som helst.

Faxlin
2008-10-02 18:45
0

#25: Beklagar. Visste inte att du blivit sämre sedan jag pratade med dig sisst. Var självklart inte meningen att föreslå något som fungerar sämre för dig.

Audiatur et altera pars

Pirjo
2008-10-02 18:45
0

Det är märkligt att det här på forumet inte får förekomma någon som helst kritik mot feritage. Vågar man sig på att säga nånting negativt alls så går en del personer i taket. Vad dom personerna inte verkar förstå är att för att bygga upp nånting riktigt bra så krävs det också att svagheter och felaktigheter i systemet hittas så att dessa kan åtgärdas. Inte heller förstår dessa personer att alla som lägger in uppgifter måste fås att förstå hur viktigt det är att det dom lägger in är kontrollerade, tillförlitliga uppgifter. Ingen blir hjälpt av att systemet inte får kritiseras och att inte får förekomma något som helst negativt om det.

Ja, jag väljer att inte registrera mina illrar där i dagsläget och det för att jag anser systemet vara alltför sårbart och tillförlitligheten alltför godtycklig.  En sak som jag lärt mig av en mycket kunnig (inte inom illerkretsar)människa är att, går man med på saker o ting som man inte riktigt litar på från början, så får man ofta leva med att det inte sen ändras heller, utan man får leva med konsekvenserna och lita till välviljan hos andra…   och det är jag inte beredd att göra, precis som att jag inte skriver på några avtal/kontrakt som jag inte anser vara bra.

AlbaStiffler
2008-10-02 20:29
0

Problemet med databaser som endast har korrekta uppgifter är ju att sådana databaser kräver strikt kontroll, dvs att någon jobbar heltid med att kontrollera och lägga in uppgifter. Vad jag förstår betalar man inte för denna tjänst, alltså blir det inte heller någon större kontroll på uppgifterna. Och jag tycker inte heller man ska behöva kräva att någon ska dubbelkolla uppgifterna. Känner man att man tvekar på uppgifterna och man tex ska avla på någon ur det ledet får man väl själv DÅ dubbelkolla uppgifterna.

Initiativet med ferritage är ju ändå superbt, varför motarbeta det istället för att medverka till att det blir bättre? ;-)

Pirjo
2008-10-02 21:04
0

Mitt inlägg #23 " En del har hon fått från uppfödaren och dom har hon svart på vitt på och dom uppgifterna är nog korrekta" - jag menar alltså uppfödaren till HannaM:s iller, ingenting annat.

#29 Det finns inga databaser med bara korrekta uppgifter, i varje databas har det säkert smugit in något fel. Oftast beror det på "den mänskliga faktorn", och visst på företag har man ofta någon som kontrollerar uppgifterna och jag förstår att man inte kan ha det t ex feritage. Men just därför är det ännu viktigare att dom som lägger in uppgifter först kontrollerar det dom ska lägga in innan dom gör något, dvs att folk förstår vikten av korrekthet i dom uppgifter dom skriver in. Varför ska inte någon dubbelkolla dom uppgifter dom tänker lägga in? Är det verkligen bara uppfödarna som ska lägga ner tid på att dubbelkolla, vore det inte bättre att den som tänker lägga in något först kollar dom uppgifter h*n har? Det anser jag vara en självklarhet. Jag har själv jobbat som både testanvändare för en ny databas och som en i SWAT-teamet (dvs en som letar fel i inlagda uppgifter) i en  äldre databas. Som testanvändare jobbade jag med konstruktören av systemet och all kritik mottogs tacksamt för att kunna göra systemet säkrare och för att kunna utbilda användare bättre. Som del i SWAT-teamet så handlade det om att också hitta dom vanligaste felen som användarna hgjorde när dom la in uppgifter. I båda fallen resulterade det i att  det var användarna som skulle få mer utbildning i vad man lägger in och hur. När det gäller feritage så är det nog där det brister mest, en del av användarna förstår helt enkelt inte vikten av tilförlitlig data. Det går inte utbilda när det gäller ett gratissystem som detta, alltså är enda möjligheten att försöka få folk att förstå att dom måste både dubbelkolla och ibland trippelkolla dom uppgifter som läggs in. Och det gäller då inte bara uppfödare, för som du sett nu så är det inte bara uppfödare som går in och lägger till eller ändrar uppgifter, vem som helst kan göra det. 

Mortarbeta???????? Har du överhuvudtaget läst mitt inlägg #23? Jag är inte intresserad av att förstöra eller motarbeta nånting, som vissa verkar tro. Däremot vet jag att utan kritik och utan att användarna förstår vikten av korrekt information så kommer feritage aldrig att bli bättre eller utvecklas.  Den som är intresserad av att se det systemet vidareutvecklas och öka i användning borde alltså i möjligaste mån försöka informera folk, oavsett om det är en uppfödare eller inte, om graden av korrekthet som krävs av det data som läggs in. Men det är såklart min åsikt, andra kanske tycker att det är roligare med info som läggs in lite hipp som happ…

Sarah
2008-10-02 21:17
0

Ger du då kritiken till de som utvecklat det? Annars är den oviktig.

HannaM
2008-10-03 16:12
0

Jag har endast lagt in uppgifter jag har svart på vitt. Är det något som är fel i dom, trots detta så önskar jag inget annat än att få dom korrekta. Jag har inte medvetet suttit och lagt ut uppgifter som är felaktiga. Jag skulle inte drömma om det. Jag ska prata med dom jag fått uppgifterna av och be dom höra av sig till dig, hoppas du kan hjälpa dom till korrekta uppgifter.

Människor är i regel inte ute efter att jävlas med allt och alla utan har gott uppsåt med det dom gör.

JossanH
2008-10-03 23:07
0

som sagt, det finns ju ett talesätt- Man känner andra genom sig själv..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
2008-10-04 00:24
0

Nu undrar jag bara, JossanH och HannaM, är mina inlägg verkligen så svåra att läsa och förstå?Jag är inte den som beskyller folk för att jävlas, vara elaka osv, är JossanH, HannaM och Sarah. Jag har inte beskyllt någon för det, det kan ni helt och hållet ta äran åt er för att ha gjort.

Ja, jag har sagt att det finns folk som medvetet registrerar fel uppgifter och jag har svårt att förstå hur man t ex som uppfödare t ex skulle av misstagf kunna registrera en påhittad uppfödare till sin iller "Oooops, det råkade bli Kalle när det skulle stå Sven!"  så det anser jag vara gjort medvetet precis som jag säger i #6 där jag också förklarar dom två typer av fel som jag hittills hittat i uppgifterna i feritage

Jag har inte heller själv tagit upp någon av mina egna illrar, utan det är HannaM som fortsätter tjata om det trots att jag redan tidigare i tråden förtydligat

För säkerhets skull så understryker jag då här att detta från min sida helt och hållet handlar om tillförlitligheten av dom uppgifter som finns i databasen och hur dom uppgifterna hanteras

dvs inte bara uppgifter om mina illrar.

Läs gärna också inläggen #23, 26, 28 och 30 så kanske ni förstår lite av min tankegång.

Det är tråkigt att folk här inte klarar av att diskutera något som i slutänden kunde ge en utveckling av databasen och en förbättring av den. Är det bara okunskap, eller? För sanningen är att om inte dom negativa delarna av feritage också diskuteras så kommer den aldrig bli bättre eller ens bra.

#31 Hallåååå! Bara för att jag inte sjunger med i en helt okritisk lovsång så är jag faktiskt inte helt korkad, även om vissa här verkar tro det.

Läs nu mina inlägg noga och är det något som är oklart där så fråga gärna!

JossanH
2008-10-04 00:49
0

#34 Det jag har svårt att förstå är hur du kan kalla detta en utveckling av databasen när du själv bara puttar ifrån dig HannaMs försök att göra databasen bättre genom att korrigera uppgifter om de nu inte skulle vara sanna?
Hur kan du bara luta dig tillbaka och spotta på alla fel som folk fört in utan att vara villig att hjälpa till om någon ber dig?
Det är fortfarande peronen i fråga som fört in uppgifterna som står ytterst ansvarig. Hur är det tänkt att man ska tolka dina inlägg? om du inte vill hjälpa folk pga att de måste "stå till svars" vad skulle få dig att hjälpa till om någon hör med dig först och sedan för in i informationen fö vem säger att det kommer bli rätt information ändå och måste då du stå till svars för den?

Och du kan väl inte bara ta över en iller för att sedan "ge" tillbaka den utan att någon märker det och snika in lite olika uppgifter?

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2008-10-04 00:51
0

#34 Det jag har svårt att förstå är hur du kan kalla detta en utveckling av databasen när du själv bara puttar ifrån dig HannaMs försök att göra databasen bättre genom att korrigera uppgifter om de nu inte skulle vara sanna?
Hur kan du bara luta dig tillbaka och spotta på alla fel som folk fört in utan att vara villig att hjälpa till om någon ber dig?
Det är fortfarande peronen i fråga som fört in uppgifterna som står ytterst ansvarig. Hur är det tänkt att man ska tolka dina inlägg? om du inte vill hjälpa folk pga att de måste "stå till svars" vad skulle få dig att hjälpa till om någon hör med dig först och sedan för in i informationen fö vem säger att det kommer bli rätt information ändå och måste då du stå till svars för den?

Och du kan väl inte bara ta över en iller för att sedan "ge" tillbaka den utan att någon märker det och snika in lite olika uppgifter?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
2008-10-04 02:01
0

#35 Och så har du överhuvudtaget inte läst igenom det jag skrivit i alla fall, t ex

Vad dom personerna inte verkar förstå är att för att bygga upp nånting riktigt bra så krävs det också att svagheter och felaktigheter i systemet hittas så att dessa kan åtgärdas. Inte heller förstår dessa personer att alla som lägger in uppgifter måste fås att förstå hur viktigt det är att det dom lägger in är kontrollerade, tillförlitliga uppgifter. Ingen blir hjälpt av att systemet inte får kritiseras och att inte får förekomma något som helst negativt om det.

Du verkar vara helt och hållet oförmögen att diskutera en företeelse rent allmänt, allt måste vändas till att handla om  någon specifik person. Är man inte tillräckligt mogen för att kunna diskutera saker och ting rent allmänt, som företeelser, så kanske man ska avhålla sig från såna trådar helt och hållet.

"Och du kan väl inte bara ta över en iller för att sedan "ge" tillbaka den utan att någon märker det och snika in lite olika uppgifter?"

Du vet mycket väl hur Feritage fungerar, så det där är bara löjligt. Eftersom du t o m har gjort ett inlägg i tråden där Fuglemat svarar på frågor om feritage så har du väl i alla fall läst dom inlägg som finns där om inte annat.

JossanH
2008-10-04 02:15
0

#37 Ursäkta mig pirjo, nu är det du som är löjlig, men jag har inte tid att sitta och lusläsa och gå igenom en massa gamla trådar och tyvärr lagras inte all information i min hjärna utan att viss information ibland går mig förbi. Hade det varit så pass viktigt i det läget om just den här detaljen hade jag förmodligen lagt det på minnet men i just denna stund minns jag det inte. Vad *** tror du man ställer en fråga för?
Om du inte kan svara på frågan- försök inte förlöjliga mig istället… Håll då tyst! 
Spännande att du vet precis vad jag vet o inte vet!
Det är knappast så att jag sitter inne o "hänger" runt inne på feritage för nöjes skull. jag har lagt upp mina illrars uppgifter där för att andra som har släktingar ska kunna hålla koll på sin linje.. Nu har det lyckosamt nog inte hänt mina illrar nåt på en tid så därför har jag sluppit att uppdatera och därför var det längesedan jag var där.

Men det är väl klart man måste kritisera det som inte fungerar. Men nu kritiserar du det svenska illerfolket och vad ska vi här inne göra åt saken om det inte är vi som är dom som har gjort fel (skicka pm tilld essa kanske och påpeka?).. Du kanske kan maila alla uppgifter du vet felar till någon som har lite mer tid och vilja än dig så att uppgifterna kan försöka ändras på så att de stämmer.. Hur annars ska det bli en väl fungerande site? Kritisera o luta sig tillbaka lär väl inte heller hjälpa feritage nåt vidare……

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2008-10-04 20:10
0

Pirjo, vad vill du säga med "#31 Hallåååå! Bara för att jag inte sjunger med i en helt okritisk lovsång så är jag faktiskt inte helt korkad, även om vissa här verkar tro det."

Är det inte enklare för dig att säga "ja jag har framfört min kritik till de som utvecklat feritage" än att vara otrevlig?

Nej vi är inte okritiska, vi ser problemen, vad vi säger är att man kan vara lite större som människa och rätta till det trots att det inte är man själv som gjort fel. Om man då kan vara en större människa så kanske vi kan få en fungerande databas.