Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 502 ggr
Sarah
0

Sjukt nöjd!

Jag hade bokat tandstensborttagning på de fem vuxna jag har tills på måndag. Cathy avbokade jag ganska snabbt då hon ätit kött länge. Idag insåg jag att jag kan ta bort Skitos, Cliff och Tjejen oxå. Även Iris såg bättre ut. Så, jag hade räknat med en kostnad på 4-5000 kr. Nu ser det ut att bli 1000. Galet nöjd.

Sara
0

Vet du, jag reagerade på det när jag kollade Funnys tänder. Inte nått såg jag på den 5 åriga tanten.

Å mina har inte ätit kycklingvingar mkt.

Sara

Sarah
0

Hehe, skönt. De hade inte mycket men jag tänkte att jag skulle få det ordentligt gjort, men fort gick det nu med vingarna.

Ceciliaolucifer
0

jag tittade på Lucifers tänder ikväll, bara tandsten, sjukt mkt tandsten :(

Sarah
0

:( dags att åka till vetten… jag har plats för tre till om du vill med ;) Har inte avbokat ännu.

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle aldrig söva lucifer för att ta tandsten när han är 5 ½ år gammal och har Lymfom ;) jag sysslar inte med idioti..

Sarah
0
Nea
0

#3 Tror tyvärr att delar av problemet beror på hans medicinering.

En liten fundering, måste en iller sövas vid tagning av tandsten, går det inte att ge dem lugnande bara?

Ceciliaolucifer
0

#7 Tyvärr, jag har frågat.
Det är verkligen väldigt mkt tandsten, jag är rädd att det ska bli komplikationer av det.

JossanH
0

#8 kan du inte pilla lite själv då? Detär inte jättelätt att ta tandsten själv men så fort man fåt till det så lossnar stora flagnor om dom har mycket. Mina har mycket finare tänder sedan jag började ta själv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MimmieM
0

Robin hjälpte mig att ta Ollies tänder, jag höll och han skrapade. Zeke gnagde bort sin tandsten själv på kycklingvingar på bara några dagar. Bosses tänder tänkte jag passa på att skrapa när han ändå är nersövd.

Carpe Diem

Sarah
0

Det är svårt att ta själv om det är mycket. Spec om det letat sig under tandköttet.

Ceciliaolucifer
0

Lucifer hade jätte fina tänder precis innan han blev sjuk. Jag har sett fula tänder, men det här alltså.  Precis som Sara säger så är det under tandköttet som känns jobbigt.

Hur blir tänderna av prednisolonet? ngn som vet?

MimmieM
0

Olivers var en bit upp under tandköttet, det var irriterat och såge inge vidare ut. En höll, en petade och Oliver kämpade för sitt liv!

Carpe Diem

Nea
0

#12 Skrev i #7 Att delar av problemet troligtvis beror på hans medicinering.

Mysans tänder blev värre efter ett tag med medicinering. Vad blandar du tabletten med? Eller lyckas du få honom att svälja den hel?

Sara
0

# 10 Har du kollat om de gör det? Mina ville de inte pilla i munnen samtidigt pga bakterierna.

Sara

Ceciliaolucifer
0
Nea
0

#14 Har för mig att grädden kan göra att det lättare blir tandsten.

AlbaStiffler
0

Ni flesta här har nog rätt bra koll på tandstensborttagning, men tänkte ändå skriva in att OM man lämnar in sin iller på tandfix, så ska man söka sig till en klinik som tar bort med ultraljud. Endast ultraljudet kommer åt under tandköttet, vilket vanlig skrapning inte gör. Men vad jag vet så söver de nog alltid illrarna när man skrapar/kör ultraljud hos veterinären.

#7> Vad jag vet så ger man inte narkos (då illern blir helt sövd) utan man sederar endast (lugnande så att den somnar "lätt")…

Nea
0

#18 Det vet jag. Tänkte att de kanske kunde ge bara lugnande så illern inte somnar alls utan bara blir avslappnad och mer lätthanterlig. Ungefär som man gör med hundar som är livrädda för att gå till vet. Då ger man dem ju bara något lätt avlapppnande så att det går att handskas med dem utan att de sover.

AlbaStiffler
0

#19> Det är väl mer eller mindre det som är sedering. Vissa illrar blir helväck och somnar, andra håller sig halvvakna. Kanske beroende på mängd medel och illerindivid?

Om du inte menar jättemilda lugnande tabletter som man kan ge till stressade hundar, typ åksjuketabletter? I övrigt är det väl sedering man gör även åp hundar. Det tar kanske en kvart innan de blir så sega att de oftast somnar.

Ceciliaolucifer
0

#18 Få veterinären skrapar nuförtiden.
Dem tvärsöver helt och hållet.  Dem har inte tid att krångla med en iller som halvsover. Det ska vara snabbt och effektivt.

AlbaStiffler
0

#21> Mindre veterinärer skrapar ju oftast, dvs de som inte har utrustningen. Mig veteligen är det bara veterinärstationer nästan som har ultraljud… men å andra sidan är det ju främst såna man besöker åxå… :-)

JossanH
0

#22 De små veteriärsklinikerna brukar väl då föreslå de större med ultraljud?

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

Angående prednisolon så har jag inte märkt ngt negativt på bilbo, hans tänder är finast av alla grabbarnas och så har han ändå ätit prednisolon i nästan 3 år. albin hade sjukt dåliga tänder, men det hade han redan innan han började medicineringen så jag vet inte om det försämrades av prednisolonet.