Matvrak?
Vad jag har förstått så äter illrar upp sig på vintern men vill ändå bara kolla så att jag inte ger dom för mycket mat. Jag har en sådan där vattenfotän till mina odjur och dom får den fylld på morgonen, när jag kommer hem på kvällen så är den tom eller i alla fall nästan och dom får mer mat, är det normalt eller övergöder jag dom?
Monty är så stor nu att han inte får in magen i röret (vilket iofs Velsan berättade för mig att han inte kan på vintrarna). Dock ser han inte onormalt stor ut, han är normalt en riktig krampig iller med stora tassar och bred nacke. Boston är fortfarande "hälften" så stor som Monty och känns inte tjock alls.
Dom får riktig illermat och ibland lite laxolja och sällan godis.
Detta är säkert normalt, men vill bara vara säker!
De flesta illrar äter inte för mycket, så du ger dem till 99% inte för mycket mat.
Sara

Håller med Sarae, vissa illrar äter mer än andra och det kan kännas som om de äter för mycket. Men som sagt, det kan skilja flera hundra gram mellan vintervikten och sommarvikten. Ett bra tips är att köpa en matvåg så du kan hålla koll på deras viktpendling. Om nu Monty är stor så kanske han går upp hela ett halvkilo…? Mina pojkar går upp ca 300 gram kanske. Från 1200g till 1500g ungefär. Det som oroar de flesta är nog istället våren, då de går ner, då känns de som benrangel mot den fina pluffsiga vintervikten.
Så, låt honom vara du, och om du vill hålla dem i god form så gå på mer/längre promenader! :-)
Som dom flesta säger så brukar dom inte äta för mycket däremot kan man ge dom fel mat som sätter sig på fel ställe 
Bara låt dom vräka i sig… Nu under vintern är det sjukt vad dom käkar…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fri tillgång, jajamen :)

Här har nio illrar lyckats käka 8kg vitalin på inte ens 3 veckor. Så nog fasen käkar de!

#3 Ja, jag har gått med dom på långa promenader, trodde först att det var därför dom käkade så in i h*lsike :)
#Alla Skönt att höra, var väl inte jätteorolig men hellre konfirmera misstankar än att bara hoppas att det löser sig, det kunde ju vara fel. Velsan sa ju att Monty kunde bli ruskigt stor på vintern. Dom är dock väldigt olika; Boston är nog en "normal" iller som är liten och studsig, medans Monty är STOR och byggd som en stridsvagn med stora tassar. Monty ser ut som en tungt kriminell iller, riktig kåkfarare (han har ju suttit inne på Kolmorden), men lille Boston ser ut som en liten ficktjuv. Suck, nu längtar man hem igen, blev ju inte bättre att tjejen ringde och berättade helt hysterisk om hur hon, katterna och illrarna busade där hemma.
Min iller Nicke äter alltid upp sig till vintern.. Men förra året åt han så mycket att han kräktes hela tiden. Så nu är de inte fri tillgång på maten nu när vintern börjar närma sig :) …

#9 Kanske va hår i halsen?man kan ge dom ett visst godis som heter nått liknanande "anti hairball". illrar ska jämnt ha tillgång till mat och vatten.
Här hemma förbrukar mina 6 illrar 10kg vitalin i månaden. Ingen billig kostnad.
Trodde det skulle gå ner i somras men inte då ökade det nästan.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.