Barf och ben size?
Så nu ska vi slakta en Kykling och då kom den stora frågan på tal när vi kom till själva styckandet så blev vi osäkra på de små benen hur man skall gå till väga och storlek på kött bitarna då vi alltid utgått från en mall av de kött vi fick med av Sarae då vi fick hem Misstake å Zira och nu när allt kött tog slut så blev de lite svårare.
Tips
Jag tror det bara är att prova sig fram till vad illrarna gillar. Vår iller Frenja åt bara kött när hon kom till oss som valp. Men hon ville inte ha för stora benbitar i sin mat, så vi fick hacka ner benen till 3-4 cm långa bitar, då slank det ner. Innan var det för jobbigt för henne att äta dem, så hon åt bara det "rena" köttet.
Men våra kompisar kan ge sina illrar ett helt kycklinglår eller en vinge och de slukar hela rasket utan att de behöver dela ner en massa. Så prova du like olika storlekar och se hur kräsna de är.
okej, ganska diffust svar för att relatera till våra vargar då de skulle kunna äta ett barn om de så ville. Nä men det var ett bra svar, Våra är inte så kräsna då de Köttar i sig allt i sin väg,. Vi vill bara inte att de ska sätta i halsen på för små bitar å frågan är vad är för smått ^^ men vi testar på din teori . Tackar

Du får prova dig fram. Nackdelen ifall du gör för stora bitar är att de kan springa och gömma dem för att spara dem till senare.
Då tycker jag inte att ni ska dela ner för mycket. Dela bara i lederna så blir det nog jättebra. Så sparar ni på kniven också :)
Dom har ett Rum endast för kött då ja lessnade på kött rester i mina skor osv. så dom får vara i ett rum tills de ätigt klart, och vi har speciella jakt /Slakt styck knivar =) men vi har fixat dessa nu. Tackar för denna snabba respons :D yay snart börjar jakten då blir det älg rådjur å diverse pangat till illrarna kanske en å annan hare :D
Jag brukar tänka på att illern skall veta och känna att det finns ett ben i just den tuggan, så att den måste jobba. Så att den tänker sig för en stund innan den bara glufsar ner. Pyttesmå ben kan ju slinka förbi omärkta, och jag tror att det är bla då det kan bli problem. Men men vad vet jag…;)
/IDA
Tänk så här, att en vinge kan du dela på 3 delar.
Klipp en bit av skrovet och ge dem, verkar dem kunna hantera biten? blir det för svårt att tugga? då är den antagligen för stor? Får dem in hela rubbet i munnen, då är det för litet. :)
Tror inte dom får in det i munnen helt och hållet.. om det är så får det bli en senare fråga, pippin ligger i frysen och kylskåpet nu, hackad och klar massa mat till brudarna :D
#6 Allora verkar glufsa i sig det mesta utan att tänka, funderar på om hon kan svälja en mus utan att märka att det var hår på den.
hahahahha hon e lite speciell den damen. Undrar om det kan vara så att hon har två nya tjejer att försvara sin mat mot? För här hemma va det inte såå farligt med glufsandet. Men men, hon e en duktig liten tjej iaf!
Ja igår slaktade jag ju kycklingen och att få nyhackad kyckling serverat rakt i munnen var otroligt tyckte Allora, hon försöker norpa åt sig allt trots att det var utdelning.