Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 498 ggr
Velsan
0

viltfärgad blir silver?

Nån här inne som har en viltfärgad som blivit silver? Humlas underhull är helt kritvit nu, utan tillstymmelse av gult, och täckhåren har börjat få ett lite silverglimmer i topparna liksom. Hon har ju silver bakåt i släkten, och hon träffade 3 syskon nu i lördags och alla hade gul underull. Inte alls sån päls som Humla. Eller är det bara vinter päls som börjar komma? eftersom hon bor nere hos mig i en sval källare utan någor som helst dagsljus, bara lampor (som oftast e släckta). Nån som har nån teori?

Nettan
0

Vinterpälsen är ljusare än sommarpälsen. Min Trixie blir alldeles vit över huvudet och masken minskar.

Men har hon silver i släkten så kanske hennes vinterpäls blir silvrigare. Hon är ju inte så gammal heller att hon kanske blir mer silver än viltfärgad vanligt också.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror bara det är vinterpälsen. Pegasus (min enda viltfärgade) blir betydligt ljusare på huvudet och jag vet att jag har någon icke digital bild på honom där vinterpälsen är på väg! den är kort och tät och väldigt skimrande! Mycket fint! men det var bara vinterpälsen.

Humla har väl ingen teckning? Hade hon haft det hade det funnits en stor chans till silverantydan.. finns ju de illrar som är silver på vintern och viltfärgad på sommaren (tecknade, viltfärgade illrar) och med tiden hade hon nog blivit silver både under sommar och vinter.

Har du bilder får du gärna visa!!

På bilden ser du skillnad mellan sommar och vinter (tyvärr är det inte bilder som visar så jätte stor skillnad- kan alltså skilja mer!!)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velsan
0

hon börjar bli åt den översta bilden hållet, ljusare på huvudet och underullen är kritvit, men tänkte på om det är mina hemförhållanden åt henne som gör att vinterpälsen kommer tidigare, eftersom hon har mörkt för de mesta och bor svalt? för inga syskon har samma päls.

JossanH
0

Det kan det mycket väl bero på! Det ska ju vara dom bästa levnadsförhållandena för en iller- naturlig dygnsrythm och inte för varmt! Underullen blir mycket ljusare under vintern.

Sajtvärd på Iller.ifokus