Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 640 ggr
[tiiia]
0

kastration

har lite undringar gällande kastration, när tycker ni att det är dags? vi har ju inga planer på att kastrera plutten än på ett tag, vi har inte bestämt oss för om han kanske skall få vara involverad inom avel ett tag innan kastration heller, men det kan ju vara bra att veta hur allt funkar.

hur har ni som kastrerat hanar tidigare gjort? har ni väntat tills de t.ex luktat så mkt att ni inte står ut längre? har ni väntat tills att de har nått en viss vikt / storlek? och hur påverkas de utav en kastration? som sagt, allt är bra att veta, så berätta så mycket ni väl och orkar Glad.

Och ni som använder era illrar i avel, när är det dags att "pensionera" en hane ifrån avel? som sagt, "tell me everything"

/ M och Dior så klart (han undrar nog lika mkt som matte Förvånad)

Faxlin
0

Det här överlåter vi åt de som har hanar de kastrerat. jag har ju min första grabb här hemma som inte är kastrerad faktiskt. Men det kan bero på att han blir svår att använda i aveln då. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

haha jo det underlättar nog både för er och honom att han behåller sina "bollar" under den tiden :)

klarsferrets
0

och vi sägeer det samma här vi har ju våra 2 okastrerade,

som går i avel

Men det kanske madde kan svara på .

[Falo]
0

Tycker Han ser fin ut på bilderna. Har han en bra stamtavla så tror jag han är bra till avelGlad

emoflickan
0

man ska väl helst inte kastrera hanar innan dom är 6 månader, men sen är det fritt fram :) albin kastrerades vid 1 års ålder, bilbo vid 6 månader, tjabo o gimli på typ dagen då dom blev 6 månader ;) (kom i högbrunst vid 4 månaders ålder!!!) och Frodo lär det ju oxo bli runt 6 månader, han börjar lukta lite smått nu så det är nog på gång =)

[tiiia]
0

än så länge vet jag inte så mkt om stamtavlan. men jag får nog hem den i nästa vecka tror jag. Skrattande

hur långt tillbaka brukar man vilja kunna se för att avgöra om han är passande i avel ?

tack så jätte mkt för svaren förresten Skrattande

sarae
0

man ska inte kastrera dem förän båda kulorna ramlat ner så att säga…

JossanH
0

#6 så långt som möjligt! Det är så många illrar här i sverige som är släkt med varandra att det är bra om man har vetskap om hälsostatestiken bakåt i leden- och det är ju lättast att kolla upp gamla släktingar och vad dom tex dött av om man har namnen och ägaren på stamtavlan!=)

jag kastrerade Triton nu när han var 5 och en halv månad.. han har varit väldigt jävlig mot Pegasus så jag ville få det gjort så fort som möjligt.. Båda hans kulor var fint nere och han hade slutat växa för ett bra tag sedan (liten som han är..). Har man möjlighet så skadar det inte att vänta tills det att han verkligen går i brunst.

När jag fick Dexter så var han 6 månader men jag väntade i ett par månader till innan jag kastrerade honom, och mest för att min förre pojkvän inte stod ut med lukten alls (han ville inte ens ta i Dexter för att han luktade… även efter kastrering..)! Pegasus kastrerade jag nog strax efter 6-7 månaders ålder..

Man bör ju åtminstone vänta tills det att dom vuxit färdigt (det gör dom vid 5-6 månader).. tar man dom för tidigt så kan det nog påverka storleken på illern lite, att den inte riktigt kommer upp i sin fulla, tänkta storlek…

Dom påverkas genom att bli lugnare (kan ta någon månad) och ofta tappar dom endel i vikt också! inte ovanligt att stora hanar går ner 0,5- 1 kg efter kastrering.. Viktminskningen brukar komma i samband mellan vinter/sommarpäls.

Har hört om avelshanar som parat sig som 9åringar! Oftast går man nog på hur MÅNGA kullar som tas. Det är dumt att använda en och samma hane till för många kullar då så många illrar redan är släkt med varandra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

gå gärna in på artilkar under kastration där kan du läsa .

#8 bra skrivet Jossan

[tiiia]
0

*puttar upp*