OT - Sjuk
Finns det nagon som har nagon bra huskur?
Har skitont i hela kroppen, feber, rinnande (typ vattenfall) nasa, ont i hogra delen av ansiktet och halsen, ont i huvudet och sa knastrar det i orat sa fort jag svaljer eller ror kaken.
Maste saga att jag tycker ratt synd om mig sjalv eftersom jag aldrig haft ngt varre an nagra ynka forkylningar forr :( Dock ar jag glad sa lange jag inte har magsjuka eller nagot annat som involverar spyor.
// Amanda
Tycker att du ska kontakta en läkare med det, hade något liknander för något år sedan, och det var dels bihåleinflamation och dels en öroninflamation så jag fick penecilin i 10 dagar för att bli av med det. Det gör ibland skit ont i huvudet, men det kan också göra ont på andra håll i kroppen. Sen kan du också har råkat ut för förkylningsinfluensa, då får man ont i stortsett alla leder och muskler i hela kroppen. Men jag hade hört mig för för att vara på den säkra sidan. Inget av det är att leka med

Nej maste jag ga till doktorn? :( Suck, blir till att leta fram papprena da och se om det gar nagon buss in till stan :( Blaah!
// Amanda
Mitt tips är att snyt dig till förbannelse och hosta upp så mkt slem du kan. Det underlättar för kroppen och gör att det inte blir komplikationer såsom Lunginflammation.
Vi har många förbindelser mellan svalget, ansiktskraniumet, bihålor, öronen så infektioner kan sprida sig väldigt fort. Man medicinerar inte mot virus :(

Medicinerar man inte mo virus? :O Jag trodde det var bakterier.. Fast nar man tanker pa det sa ar det nog ganska logiskt haha. Kan dock inte snyta mig ens eftersom jag inte kan pressa nagon luft genom nasan, men far forsoka grava ut det sa gott det gar med papper da :S
tack for alla tips forresten :)
// Amanda
Öraninflamation och bihåleinflamation ÄR baktriell, det är bara förkylningsinfluensan som är ett virus. Och det är alltid bättre att vara på säker sida än att vara oviss om vad det är man har, det var pga av detta (bl.a) som mina egna njurar blev utslagna, och jag är idag njurtransplanterad. Så man ska ALDRIG ta lätt på en sjukdom vare sig den är bakterie framkallad eller virus framkallad så är det bättre att gå en gång för mycket till dr än en för lite.
Fick glomerulonefrit när jag väntade mitt sista barn för 23 år sedan. Glomerulonefrit är en sjukdom på njurarna som vem som helst kan får, och som jag antagligen har fått genom att jag inte alltid märker av mina urinvägsinfektioner, så dessa har spridit sig upp i båda mina njurar via urinledaren. Följden blev att jag blev jätte sjuk under hösten 91 (hade jag kommit på sjukhuset bara 24 timmar senare, hade jag inte suttit här och pratat med er nu, då hade jag varit död), det blev inläggning 3 veckor för julen det året. Och jag fick påbörja ca 1 år med dialys 3 gånger/vecka, dialyser är väldigt jobbiga. Hade alltid huvudvärk när jag åkte hem, hela dagen efter tillbringade jag i säng med huvudvärk och oftast också kräkningar. Efter 1 års tid blev jag transplanterad, då fick jag min miste lillebrors ena njure. Den 10/11 har jag haft den i 16 år, det är ungefär 6 - 8 längre än vad en njure normalt håller. Men jag och min bror är väldigt lika genetiskt sett, det skilde knappa 1½% på oss, och 1% skiljer alltid då detta är könscellen. Så förhoppningsvis så får jag behålla njuren under resten av mitt liv, men man vet aldrig hur det går. Har ständiga medeciner för avstötningens skull, och dom är inte alltid så snälla mot njuren. Har varit tvungen att byta medecin en gång för att njuren hade börja ta skada av den gamla medecinen jag hade. Fick då en som jag mådde illa och spydde av i över 1 månad innan vi satte det i samband med pillan jag tog, så nu har jag en tredje sort som går bra att ta för mig. Iallafall så mår jag inte illa av den, men jag har även cortison varje dag i resten av mitt liv. Så det är inte utan att jag numera alltid går till dr ifall jag märker att något är fel, det är bättre att gå dit i onödan än inte alls och vara jätte sjuk för att man inte går dit.

Nu ar Ross har och pysslar om mig :) Far pallra mig till doktorn pa mandag om jag inte mar battre da.
Min moster fick ocksa ga pa dialys, fast i 3 ar, nar hennes njurar gav upp p.g.a. diabetesen. Hon har fatt 4 njurar och en bukspottkortel, sa jag hoppas verkligen at hon far behalla dem nu! Erbjod mig sjalv att vara donator, men lakaren tyckte att jag skulle spara min njure ifall att jag sjalv fick barn som behovde transpantion :(
// Amanda

Jag hatar att springa till läkaren. Så jag går inte dit om jag inte måste. Anser att jag fortfarande har chans att bli frisk hemma trotts att förkylningen nu består av:
Feber (toppar som kommer och går)
Rethosta (så där så man nästan, nästan kräks)
Hals ont
slem (går ej att hosta upp)
Ont i ryggen när jag andas
Ont i bröstkorgen när jag hostar
ont i nacken när jag vrider på den (började idag)
Men om jag väntar ut det så går det säkert över.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det kan vara farligt Åsa, speciellt det där med slem som har svårt att komma upp och ont i ryggen. "Ryggont" kan maskera en njursjukdom, det var så jag märkte mitt, förutom det att dom också först trodde jag hade havandskapsförgiftning i 3-4 månaden när jag väntade Peter min yngste son. Låg på Lunds sjukhus i 14 dagar där dom skulle ta ställning till först och främst varför jag hade ont i ryggen, och varför proverna visade så höga halter av kreatenin i blodet. Men också om dom skulle avbryta min graviditet som då var inne i mitten på 4:e månaden. Så även om jag hatar sjukhus och doktorer, så går jag ändå hellre dit en gång för mycket än får något som inte går att bota.

Men jag har ju alltid ryggont. Så det är inte sådant ryggont. Det är verkligen bara när jag andas.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nu kommer en liten förmaning från en som jobbar i vården och tycker att vissa läkemedel skrivs ut för mycket, däribland antibiotika.
Antibiotika dvs penicillin skall endast ges om man konstaterar att det rör sig om en bakterieinfektion. Används antibiotika vid virusinfektion ökar risken för resistens mot antibiotikan vilket gör att den gång man verkligen behöver antibiotika kanske man måste få ett betydligt starkare antibiotikum, detta kan leda till roliga bieffekter som diarrée och kräkningar då ävan tarmens bakterieflora kan slås ut. Det var mitt lilla förmanings tal.
Något som jag tycker är riktigt gott vid förkylning och som även har antiinflammatorisk effekt är honungsvatten. Vattnet bör ej vara för varmt då det förstör de antiinflammatoriska ämnena i honung. Hörde att man kan ha i kanel, ingfära och svartpeppar också i honungen och att det skulle ge extra effekt. Är man inte förtjust i honungsvatten kan man köpa chaite (helst de i lösvikt) antingen svart eller grönt, grönt har mer antioxidanter och dricka det. Sötar man det med lite honung också så får man med honungens effekt.

Bästa huskuren är faktiskt Whiskey.. det hjälper inte mot sjukdomen i sig, men så bra man mår efter 4-10 glas :)

Haha, ja jag har ju spritaffaren bara tvars over gatan, far kanske ga dit och kopa en flaska eller tva ;)
// Amanda

Jag är också sjuk nu =/ Hemskt vad jag känner mig dålig. Smittade du mig? 
golf.ifokus.se

Ja, jag maste ha gjort det! Det var nog de dar lussebullarna. Viruset lag och gottade sig i smulorna i nagra veckor, och sedan tog de forsta basta plan till Sverige.
// Amanda
#11 Precis! Förr dog man för att antibiotikan inte fanns. Snart kommer vi att klara av svåra sjukdomar som vi aldrig trodde vi kunde råda bot på ;) men inte en vanlig bakterieinfektion.

#16 Jepp! Island hade stora problem med antibiotikaresistens. Det slutade med att skriva ut antibiotika om det inte var absolut nödvändigt. Detta gjorde att de resistenta bakterierna försvann.
Tydligen så är vanliga bakterier starkare än de resistenta, dvs vanliga bakterier slår ut de resistenta. Detta pga att de resistenta bakterierna är mutationer av vanliga bakterier genom att bakterierna byter DNA med varandra.
Nu blev det visst en kort bilogilektion också. ;-)
#17 Hehe, jadu ;) människan verkar inte förstå att vi själva är den farligaste sjukdomen. Ngt ska vi dö av och människan kämpar in i det sista. Men det sista som överger människan är hoppet har jag hört :D