Ensamma?
Hur länge tycker ni att ni kan lämna er iller/illrar ensamma?
På dåglig basis (för jobb, skola mm) och vid speciella tillfällen (åka bort över helgen)
Inte för att peka fingrar eller liknande. Nyfiken i en strut som vanligt och väll gänra ha en liten motivation eller så.
Paulina

jag har just fått hem Ior och honom vågar jag inte lämna ensam hemma mer än någon timme eller så..
När det gäller den dagliga rutinen så går jag sällan länge i skolan, så jag kan spendera en hel del tid hemma med mina pälsar.
Någon gång i framtiden kommer jag att jobba heltid, vilket betyder att jag kan vara borta upp till 10 timmar från hemmet. Jag har ju även jobbat heltid innan, men jag tycker att det är ok så länge man inte försummar dem resten av tiden.
En tanke med att de är två är just att de ska ha lite utbyte av varandra med, och kunna leka tillsammans. Nu är det lite klent med leksaker och liknande här hemma, måste fundera ut vad de gillar så de har sätt att aktivera sig på även när inte jag finns till hands.
När de gäller längre stunder, så kan jag tycka att det är ok att de lämnas upp till ett dygn helt ensamma, bara det inte blir ofta.
Ex nu i helgen ska jag hem för första gången sedan jag flyttade hit för en månad sedan. Eftersom jag kommer vara hemma i 30 timmar och resa i 26 timmar kan jag inte ta med mig illrarna. För mycket tid i transporten för att jag ska tycka att det är ok.
De kommer då vara ensamma från fredag morgon till söndagkväll, förutom att grannen har lovat att kika in på lördagen, och se att allt är bra med dem.
Jag hade gärna sett att de inte vart helt ensamma, men tycker ändå att lösningen fungerar hyfsat. Att de blir lämnade så kommer inte att hända mer denna termin, då jag tar med dem i bilen närsta gång jag ska hem, i stället för tåget som det blir denna gång.
Paulina
#1 Det förstår jag. Han är ju ny, och det är ju viktigt att ni lär känna varandra =)
Paulina

Jag kan vara tvungen att lamna de ensamma upp till 10 timmar/dag beroendes om jag behover jobba efter att jag har varit i uni. Da har jag alltid daligt samvete, men forsoker att ge dem lite mera kvalitetstid nar jag ar hemma hela dagar sedan. De sover ju mest hela dagarna anda, forutom Nisse som alltid hittar nagot att forstora >(
Over en helg skulle de nog klara sig sa lange nagon kom och gav dem mat/lekte med dem i ett timme eller tva per dag. Sa lange de far lite kontakt och karlek varje dag sa tror jag att de mar fint. Vissa dagar vill de ju t.ex. inte leka med mig alls, sa da en eller tva dagar utan mig klarar de nog galant :)
// Amanda

Jag lämnar mina typ 10 timmar varje dag…
Dom klarar sig själva.
Jag har varit borta i 2 dagar oxo, o det e inge problem om man har vattenfontän och skålar med mat…
Jag anser att en iller är lite mer tacksam än en hund på den fronten. Visst behöver illern i min mening mänsklig kontakt, men är inte lika beroende av det som en hund.
Skulle jag av någon anledning behöva åka iväg akut till ex sjukhuset, så kan de om duschen får stå och droppa och massa mat finns framme reda sig själv ett dyng eller två tills någon kan komma och leka lite med dem.
Visst har jag dåligt samvete inför helgen, och jag komer oroa mig, även om jag vet att lägenheten är så säker den bara kan bli, och att grannen har alla nr ifall det skulle vara något. Får gosa och leka massor innan och efter, men får jag gissa så klarar de sig galant.
Paulina

en helg klara dom lätt. Men det e klart man har lite ångest, hehehe.
Dom vill knappt leka ändå med mig, så dom bryr sig nog inte, hahah
24 timmar ska dom klara sen är det inge bra,,förutsatt att dom har fri tillgång till mat och vatten då… är dom två stycken så har dom ju varandra men det är inge bra att lämna dom mer än ett dygn anser jag iaf… samvetet vettu…
Jag tycker gott du kan lämna dem hemma under helgen, speciellt som du har grannen som kikar in på lördagen.
En ensam iller hade jag inte lämnat så länge men har de varandra så tar de ingen skada av det.
Sara

På daglig basis så känns 10 timmar som tillräckligt. Här hemma har jag aldrig behövt lämna mina så länge då barnen alltid kommit hem tidigare från skolan.
Lämna dem ensam en helg skulle jag aldrig någonsin klara av. Kan jag inte få illervakt stannar jag hemma.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag håller med, de klarar sig över helgen om det krisar. Om de är flera vill säga.
Håller med dig där Åsa, en hel helg skulle hellre inte jag kunna lämna mina. Det är av denna anledning som vi kör upp och hem igen till Änglaillern, trots att vi ska köra mer än 40 mil enkelresa. Vi kommer att starta från Helsingborg vid 02-tiden lördag natt/morgon, för att sedan köra hem igen när utställningen är slut. Så vi är inte hemma igen förren vid 02-03 tiden södag natt/morgon, det är ca 24-25 timmar och det är min max som jag låter mina illrar vara hemma. I annat fall så måste jag ta med dom alla 7, eller hitta någon som kan titta till dom under tiden jag är borta. Denna gången går inte det då Peter (som annars tittar till dom) ska med upp.
Klarar sig gör dom ju alltid om dom har fri tillgång till vatten och mat, vattnet är ju inte speciellt fräscht märker man ju bara efter en arbetsdag och hur det skulle se ut efter en en helg..! kan man ju bara spekulera i…
Men visst… dom klarar sig ju om dom är två el flera, dom äter ju och sover bort mestadels av tiden då du inte är hemma, men med tanke på hur glada dom alltid blir när man kommer hem efter EN arbetsdag så skulle det då tryta oerhört på mitt samvete att lämna dom en hel helg… men har du någon som tittar till dom är det ju en annan sak… kan den personen rasta dom på en lång prommis så dom får springa av sig lite så är det ju allra bäst för då sover dom sen utpumpade och inte pga att dom inte aktiveras av huss och matte *S*
Jag lämnar kanske killarna ensamma hemma runt 10 timmar per dag när jag hade mitt 8-5 jobb.
Nu kanske dom är ensamma 7-10 timmar per dag när jag jobbar..
är jag ledig en dag så sover dom ändå under de timmar jag vanligtvis jobbar.
Jag har aldrig lämnat dom ensamma utan någon tillsyn i mer än 1 dygn tidigare.. Oftast har mamma o pappa ställt upp o promenerat illrarna och lekt lite med dom under dagen.
Jag skulle kunna lämna dom över helgen men det skulle vara ett tungt beslut då jag inte gillar tanken på att dom ska va ensamma..
Sajtvärd på Iller.ifokus

TIps om vatten som blir ofrächt… ot… mina har två baljor och en vattenskål. Baljorna har de i källaren och i utegården. De är på ca tio liter var och jag byter dem varnnan dag ca. Skålen står uppe i köket oich byts varje dag. Men, stora baljor är grymt om man ska lämna dem.

Stora baljor blir snuskig direkt här. Men det beror på att baljor är badkar anser mina :-)
Audiatur et altera pars

Åker jag bort längre än en helg tar jag med mig banditen. Ska jag till mamma över helgen får han oxå följa med- även om sambon är hemma. Men helt ensam lämnas han aldrig mer än ett dygn. Men uppemot 8 timmar är inte oavanligt. Fast jag har mest halvdagar i skolan-- så det är inte jätteofta ändå som han måste sova ensam.

Har ju ett illerhus till dem och de är ju ensamma där när jag inte är där ute. Nån timme åt gången.
Ska dock lämna dem helt ensamma imonkväll, för jag ska till Öland en sväng, och det blir väl sammanlagt 16 timmar, om ingen vänlig själv tittar till dem. Pappa erbjöd sig.
När jag var utomlands så tittade farmor till dem en gång om dagen tror jag, så då var de ju jätteensamma.
golf.ifokus.se
10 liter??? hur djupa är dom då? låter som drunkningsvarning….
Vi kanske tycker vattnet är äckligt efter en dag men illrarna lär inte bry sig nämnvärt. Här kan det drickas vatten i vattenpölarna ute..
Sara
Finns det inge annat att dricka just då och dom är törstiga så är det självklart att dom dricker ur vattenpölarna…,
Dock så undviker jag det direkt när mina vill dricka ur dom med tanke på att dom kan innehålla allt från olja samt annan skit som legat på asfalten innan det blev en pöl. 

hmm mina drack glatt ur badbaljan på landet trots att den var lerig så den nästan var svart… och trots att dom hade vattenflasa med rent vatten och ja, alla vet hur man dricker ur en vattenflaska

För att illrarna dricker ur sakerna trotts att de har andra alternativ behöver inte betyda att det är bra för dem. Känns som om illrar inte direkt är lämpliga att avgöra vad de ska få eller inte få dricka och äta. Alla vet ju hur framgångsrika de är på att hålla sig undan skurmedel, öronproppar med mera. Så att gå efter deras omdömme känns inte okej här i alla fall.
Audiatur et altera pars

#23 tilläggas kan då att dom gjorde det i en vecka och mådde finfint så dom är int eså känsliga tror jag
# 23 Klart att inte allt som illrar äter/dricker är bra för dem men vatten som stått ett par dagar i skålen/flaskan är helt ok.
Tänk på alla vilda djur som dricker ut förorenade sjöar, vattenpölar osv. Menar inte att vi ska sluta byta vatten åt våra djur men några dagar klarar de sig allt.
Sara
#24 du hade förmodligen bara ren tur då …. tycker du ens att det är värt att chansa bara för att dom drack under en veckas tid,,,???
Finns ju dom som röker och inte får lungcancer oxå….
Du borde ha bättre omdöme för dina djur än så!

#26 det var inte jag som valde, jag gav dom rent vatten dagligen i vattenflaskan men dom drack ändå ur sin badbalja. Jag säger inte att man ska ställa fram lortvatten till dom och strunta i att ge dom färskt vatten men jag tror också att dom faktiskt har en högre tolerans mot lite skit än vad vi människor har.

#25: En viss skillnad på det vattnet och sådant som är nästan svart.
Audiatur et altera pars

har man vattenfontän som renar vattnet är det inga problem. Min rymmer 2 lite , o det tror jag knappast dom drar i sig på 2 dagar.
Jag har vart hemifrån 2 dygn utan problem. Bara man har mat framme så…
Vissa verkar tro det är bebisar som det är frågan om.
Sen att dom dricker ur vatten pölar är bara helt normalt. Alla djur gör det …
Sen skrattar folk åt illrarna när dom ser illern dricka ur behållaren för toaborsten… Undrar vilket som e fräschast …
Tror ingen iller har det särskilt dålig, med er som ägare. Finns dom som har det betydligt värre, tyvärr :(
tja..jag har både vatten flaskor, och rent vatten i skålar i min utegård… vart dricker dem? Jo, i badbaljan, som efter ett par timmar är allt annat än fräsch.. vad tror ni egentligen att illrar och andra djur dricker i naturen? Mineral vatten? Ramlösa? Evian?
När vi är ute dricker även mina hellre ur grön slammiga pölar, än i vattenskålen jag har med… visst, de får inte. Men de gör det ändå.
Illrar har en helt annan bakterieflora än vi människor.. och tål både det ena och det andra.. så länge det kommer från naturen vill säga (rengöringmedel, olja osv osv är självfallet livsfarligt)
Hur skulle de annars klara av att äta flera dagars gammalt kött? som ofta har maskar och annat mumsigt i sig?
Illrar är faktiskt djur, inte männiksor.. och när de kommer till "naturliga saker" så vet de oftast bättre av vad som är ok för dem än vad vi hönsiga ägare gör.

Håller med fullständigt !
I det vilda äter dom as som dom hittar till o med. O här daltas det med 2 timmar gammal kyckling…
Nä, dom vet när maten och vattnet inte går att förtära. Instinkt…
Inte bra om dom bara äter eller dricker helt perfekta varor.
Lite skit rensar magen…
#30 Håller med
Ska man sluta låta illrarna dyka efter pinnar och annat slam i dikesrenen när man ute för att vattnet kan vara skitigt? För det godaste vattnet är helt klart alltid i alla dessa pölar…
Samma här med badbaljan. I min andra lägenhet då har dom fri tillgång till en stor badbalja i badrummet. Den byter jag kanske varannan var tredje dag, Jag har en stor vattenskål i köket- den byter jag varje dag. illrarna dricker helst ur badbaljan och triton badar helst i vattenskålen.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#19 Nej, 10 liter är inte så mycket… 15 cm djupt. De badar inte med kommer lätt upp om de skulle hamna i.

De blev visst ensamma i 26 timmar tror jag… shit vad mycket bajs jag fick plocka nu :P
golf.ifokus.se