Bitproblem
Nu har jag fått hem min iller, 14 veckor var han fick jag reda på nu, nåra veckor äldre än det som var sagt i veckan men men,
Han är inte speciellt tränad till låda och ej bittränad vilket jag märkte när jag skulle klappa honom å fick mig ett bett så blodet rann, visst han var kanske bara rädd så jag e inte arg på honom men jag skulle behöva få höra lite om hur man bäst gör för att vänja honom av med detta väldiga bitande,
vill ju gärna slippa ta i honom med handskar, jag har tålamod till tusen så det ska nog inte bli några problem om jag bara vet ett bra sätt jag ska göra på, MVH Erik Varberg
Puttar upp kunskapstråden om bitträning till dig, där finns massor av tips! :)

Du har väldigt många tips på bitträning i KT tråden. Ska se om jag kan putta upp den åt dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

haha, två själar samma tanke :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för tippset, Det var en bra tråd:) måste säga att detta e en jättebra sida, ångrar inte ett dugg att jag blev medlem här, så mycket goa illermänniskor det finns!
Bara man förstår VARFÖR illern biter så brukar det lösa sig för då är det lättare att veta i vilken ände man ska börja.
Är illern hemmauppfödd eller har den bott i bur ute?
Har den bott ute så har den förmodligen inte alls fått mycket kontakt av människor och är därför osäker på hur den ska bete sig när den blir hanterad och är helt ovan med detta. Nu är ju illern en valp så det brukar lösa sig ganska fort då (lite beroende på om den har nån vildilleri sig eller inte, då kan det bli en väldigt långvarig process).
Om den vänder sig snabbt om och hugger tag så brukar det bero på rädsla och osäkerhet. Då vill det till att du alltid talar lugnt till den och ger beröm o godis samtidigt som du hanterar den. är den mycket rädd kan det vara bra att inte vara för sträng i början utan köra med väldigt mycket positiv förstärkning och ge godis o beröm för misnta lilla. Är den mest bara kaxig kan du allt visa vart din gräns går genom att tex ta den i nackskinnet o säga NEJ eller väsa åt den.
Illrar som inte är vana vid människor tror också ofta att de kan ta i lika hårt på oss när dom biter vid lek som på sina kompisar. men illrar har mycket tjock hud så på oss gör det ont rätt fort.
Det viktigaste är att inte bli rädd- då kan den lätt ta över i hemmet- men det tror jag du fixar… Du verkar ha rätt attityd :)
Hoppas du hittar en lösning!
Sajtvärd på Iller.ifokus