Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 3913 ggr
PhR34k
2008-09-17 18:42
0

Illervalp Köpes

Hejsan, jag och min flickvän är interesserade utav att köpa en illervalp (hane).

Vi bor i Stockholm och vill helst köpa i sthlm eller i närheten.

Ang. Färg så tycker vi alla är lika fina men vi skulle helst vilja ha en i Viltfärg.

Musiken
2008-09-17 18:44
0

Valpsasongen ar i princip over.. Men kolla under Omplaceringar/Saljes/Kopes i kategorierna har till vanster sa finns det nagra annonserade.

PhR34k
2008-09-17 18:47
0

Har suttit och kollat men det känns som om de flesta är bara omplaceringar sen är de andra annonserna gamla och de lär vara sålda.

sarae
2008-09-17 18:52
0

#2 cannaydia kasnke har valpar kvar, även Nea. Sen har TIMMY en valp kvar, fast en hona iofs.

annars vet jag en uppfödare i norge som väntar riktigt mörka valpar nu i dagarna ;)

Musiken
2008-09-17 18:53
0

Nejda, det ar manga valpar kvar. Klarsferrets har tva, Otto ar kvar, Murgronans tror jag har nagra osv. Ta kontakt med uppfodarna i tradarna sa kan de ge battre svar. Ingen kommer att soka upp dig for att salja, du maste sjalv hitta dem och beratta om dig sjalv. Men som sagt ar valpsasongen over, sa de lar alla vara aldre, eller komma fran en valdigt sen kull.

Och varfor inte overvaga en omplacering?

PhR34k
2008-09-17 18:56
0

Det blir våran första så det känns att man skulle vilja vara med från början… men visst e det bara några extra veckor e det ok.

Aviendha
2008-09-17 18:56
0

Jag måller med Musiken i det fallet att du själv måste söka upp uppfödarna och presentera dig själv. Det är den bästa vägen att gå skulle jag säga. Men det finns ju även yngre omplaceringar tex en på blocket nu (Milo) som är 6 månader, inte mycket till ålder.

AlbaStiffler
2008-09-17 18:58
0

#5> Destå större anledning att skaffa en omplacering om det är er första tycker iaf jag! :-) Underskatta inte en omplacering, finns massor av trevliga som ändå inte är "mognare" än en valp! :-) Och som sagt, tyvärr finns det en del riktigt unga omplaceringar ute just nu, som fortfarande är i valpstadiet. Bara inte sådär jättesmå…

PhR34k
2008-09-17 18:59
0

Mjo, må vara så..

Och milo e nere i göteborg :)

Musiken
2008-09-17 18:59
0

Precis. Nu borjar folk trottna pa sin valp nar de insett att de inte ar sa anglagosiga som de ser ut / att de inte klarar av att uppfostra den / inte har tid for den / att de ar dyra i vetrinarskostnader osv.

sarae
2008-09-17 19:01
0

#8 för rätt iller kan det vara värt att åka långt. Jag har åkt till ungern för att hämta en iller ;) Ino sverige har jag varit i både skåne och gävle för att hämta iller

Musiken
2008-09-17 19:03
0

Och jag haller med AlbaStiffler; en omplacering ar inte ett dugg "samre" an en valp. Man kan inte kallt rakna med att de lever 2 ar "kortare" for att de ar omplaceringar. Valpen man far hem kan fa cancer nar den ar 3, och omplaceringen kanske ar frisk som en notkarna tills den ar 8. Det finns inga garantier pa illrar. Och att ha en valp fran borjan kan innebara en del blod, svett och tarar, tro mig, jag vet ;)
Har aven en omplacering som ar jattenapen och fin och ar precis lika "valpig" som min valp.

PhR34k
2008-09-17 19:03
0

Aja, men ifall nån som säljer eller vill omplacera sin valp så kan ni höra av er här.. jag kommer fortsätta söka bland inläggen.

PhR34k
2008-09-17 19:14
0

Vad är det med folk igentligen.. Det är mer omplaceringar än till salu? Verkar vara en slit och släng grej!

Aviendha
2008-09-17 19:18
0

Ja, tyvärr är det massvis med omplaceringar.. Därför är det många av oss här inne som gärna pratar lite mer för omplaceringar, för att de ska få ett bra hem.

Men visst är de jättetrist att folk inte verkar tänka efter så mycket innan de skaffar, men sen finns de ju även de som helt enkelt gjort allt de kan men tillslut måste omplacera.

PhR34k
2008-09-17 20:32
0

nu har jjag hittat en valp, jag tror inte den e vacinerad, jag har under hela sommaren sökt och läst om illrar och kimmit fram till att första året får man räkna med 3-4 tusen kr med mat osv, men vad kommer det att kosta första månaden med vaciationer och allt sånt som måste göra i början?

UlrikaD
2008-09-17 20:38
0

Om den kommer från uppfödare så är den troligtvis vaccinerad. Vet du var den kommer ifrån från början? Hur gammal är den nu? Vaccinering kostar olika lite beroende på var man bor, i Göteborg runt 400kr. Du bör passa på att chippa illern samtidigt också ifall den inte är det. Bra att ha ifall den springer bort. Sen tillkommer kostnad för kastrering senare i år, kostar olika igen beroende på var man bor och om det är en hona eller hane. Honor är dyrare. Sen försäkring 550kr per år tror jag det är nu. Sen kan du ju lägga till några tusen extra i leksaker direkt.Skrattande Och lägga undan en buffert till oförutsedda veterinärsavgifter. Maten är det som är billigast till en iller egentligen.

JossanH
2008-09-17 20:43
0

Oj kommer du undan med 3-4 000 hela första året så är det inte dåligt!! En valp äter som en halv häst. Dom växer o äter o skiter i mängder.. Sen har du ju alla tillbehör.. Ofta blir det många tillbehör i början då man vill att ens älskling ska trivas bra o kunna hålla sig aktiverad med uteprmenader (sele +koppel) och leksaker. kanske är den slarvig på lådan i början o kräver lite extra toalådor- en kostnad.
Sen har du försäkring (ett måste om man inte vill bli ruinerad vid ett olycksfall eller sjukdom) på 500:-, vaccination på ca 200:- och så småningom förmodligen en kastrering på ca 6-700.-.
Jag skulle nog satsa på nästan det dubbla hela första året… Det är dyrt… Men det är det värt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PhR34k
2008-09-17 21:36
0

Jag hittade på blocket, han finns i hörby. Står inget i annonsen och när jag ringde så glömde jag fråga.. Ska ev. åka ner till helgen och ska ringa innan och fråga om de är vacinerade. Men då är det bara en vacionation som kostar runt 200kr och sen mat och försäkring sen blire kastrering.

Låter nice.

Tack för all hjälp.

UlrikaD
2008-09-17 21:46
0

Om det är Lennart så är valparna inte vaccinerade eller nånting. Bl.a därför han säljer dem så billigt. Men som sagt, en vacc kostar olika på olika ställen. Billigast i Göteborg är 370kr och dyraste är 550kr.

JossanH
2008-09-17 22:13
0

Ja, hörby låter ju som lennart.. Tror det var därifrån (höör?) eller från en liknande uppfödare som jag köpte en iller från i andra hand pga att illern inte gick att hantera enligt ägaren.. Illern hade sålts vid 3,5-4 månaders ålder o suttit hela sitt liv i bur. Därför var den väldigt avvaktande och osäker när man hanterade honom…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gustav-o-Linda
2008-09-17 22:17
0

Sjöbo e Lennart….

UlrikaD
2008-09-17 22:19
0

Han i Hörby heter väl också Lennart, bara en annan Lennart.

Gustav-o-Linda
2008-09-17 22:21
0

ok, hehehe…

Stotte
2008-09-17 23:59
0

Det är garanterat sjöbo om det pratas om blocket annons. Jag hämtade min första iller där. Illern va kanske billig men å andra sidan så kostade bensinen massor ca1500:-. Samt att alla illrar där har mer eller mindre skabb. Och för mig kostade enbart skabb kollen 1000:-. Han gav mig ett bra intryck när jag pratade med honom på telefon men fick en helt annan uppfattning när jag kom dit. Därav så rekommenderar jag starkt att du ser över en omplacering alt köper av en seriös uppfödare.

Stotte
2008-09-18 00:02
0

Måste bara fråga om ni har träffat en iller tidigare? Såg nämligen att ni bor i telefonplan. Jag själv bor på åsen. Om ni är intresserade så är ni välkommna att komma förbi och hälsa på.

HannaM
2008-09-18 00:07
0

Har iller från sjöbo också, även hon var full med skabb när hon kom.. det kryllade i hela öronen… hon hade blivit sittande där 10 månader och litade inte på ett dugg på människor utan högg rätt friskt, idag ett halvår senare är hon trevlig, mot mig och andra illervana. Är det en farm uppfödning så ta för guds skull inte en äldre iller om du får välja.. om du känner att farm är ditt val, rekomenderar det ej.

Stotte
2008-09-18 00:18
0

Jo min Ellie hade samma symptom. Skabb så det skrek om det och pälsen va alldelles gul och hon luktade något fruktansvärt. Samt att hon hade rått löss på sig i massor. Hon va otroligt reserverad i början och jag trodde helt enkelt inte att det skulle gå. Men nu är hon jätte snäll också men vaksam. Och hör hon något ljud så står hon på spänn.

HannaM
2008-09-18 00:20
0

Hakuna Matatas uppfödning finns i gävle, hon kan ev, ha någon valp kvar… faxlin heter hon här, det är inte så långt från stockholm

PhR34k
2008-09-18 22:25
0

Stotte, tack för erbjudandet :)

Och tack för alla svaren, men om jag hämtar en utav honom imorgon eller lördag så kommer jag nog ta en som e riktig ung så man slipper skabb och allt. Men som ni säger han lät trevlig via telefon, får se vilket intryck man får utav honom när man träffar honom.

Har även kontaktat Murgrönan de hade valp kvar. Får se ifall vi får köpa den sista ;) Annars blire nog hörby :/

HannaM
2008-09-18 22:28
0

Skabb har dom nog oavsett ålder om det finns där.

PhR34k
2008-09-18 22:30
0

Okej.. Tråkigt för deras skull..

JossanH
2008-09-18 23:39
0

#29 jag skulle verkligen satsa på Murgrönans om det blir aktuellt!.. Skulle inte ens överväga Hörby…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
2008-09-18 23:42
0

samma här… dessutom kan man bara se vad som hänt de flesta nybörjare som skaffat valpar som suttit i bur länge… otroligt många har slutat som omplaceringar… för tyvärr är de ofta svårare att få ordning på om man tar dem när de blivit några månader

ninica
2008-09-18 23:46
0
ninica
2008-09-18 23:46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

prata med faxlin på hakuna matata hon har underbara  valpar o du får bra stöd  har nyss hämtat en från henne …

UlrikaD
2008-09-19 00:03
0

#31 Du kan väl inte säga så. Det är klart att det är synd om dem som går där med kliande öron utan att det görs nåt. Det är även synd om de nya ägarna som får hem illrar med skabb som smittar deras andra djur. Förhoppningsvis tar de nya ägarna sin nya iller till veterinär och får behandling mot skabben men det är tyvärr inte alltid nya ägare vet vad de ska titta efter.

HannaM
2008-09-19 00:20
0

För att fylla på #36 nej alla nya ägare vet inte det, när jag fick meja hade hon bott hos en kille i en månad utan at han upptäckt att hon hade öronskabb…. hon kliade sig nästan av att bara tittade på öronen….

PhR34k
2008-09-19 00:22
0

har mailat faxlin, får se om hon svarar.

Faxlin
2008-09-19 00:34
0

#38: Jag har svarat :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PhR34k
2008-09-20 22:11
0

jag har precis hämtat illern men de låg iburar med kadaver så jag vas tvungen att ta båda men fan vad de luktar

UlrikaD
2008-09-20 22:16
0

Vad menar du med kadaver? Och var tvungen att ta båda?

HannaM
2008-09-20 22:17
0
PhR34k
2008-09-20 22:42
0

nej deras mat, tyckte synd om dem därför tog jag bäda.vad kan man göra åt lukten?

Faxlin
2008-09-20 22:49
0

Måste här påpeka att det inte är hos mig han har hämtat valpar nu så ingen tror det eftersom jag nämns här sisst som uppfödare.

Audiatur et altera pars

sarae
2008-09-20 22:53
0

#44 bada dem med milt schampoo. men tänk på att illrar inte ska badas oftare än ett par ggr om året sedan. Mitt tips är att du även tar dem till veterinär och kollar dem för öronskabb samt loppor. Det kan bli riktigt plågsamt om en iller får gå med det för länge

hur gamla är de?

HannaM
2008-09-20 23:04
0

Det är inte så synd om illrar som har kadaver som mat=) mina har det… och klagar inte. Däremot är det dumt att dom sitter i små burar.

PhR34k
2008-09-21 02:58
0

Hej, nu börjar vi bli nervösa efter ett par timmar bara. Vi kommer hem och 1 timma senare när vi var vid soffan så dyker han upp ifrån nånstans och biter henne i tån så hon börjar blöda sen när hon försöker säga till han så biter han henne igen på handen, och sen igen på foten då rycker jag in och ska ta tag honom i nackskinnet så biter han igenom nageln på tummen. Är det normalt allt helt oprovocerat kommer fram och biter en i foten?

Har vi gjort fel i att vi tagit 2 illrar första gången vi har illrar?

Faxlin
2008-09-21 03:07
0

Ja inte hade jag rekomendera att man börjar med att ta två valpar det första man gör. Så ja jag tror ni har tagit åt er för mycket faktiskt.
Sedan kan en iller komma fram och bita då det ser helt oprovocerat ut för ägaren. Det kan vara lek eller vad som helst. Och har valpen inte blivit uppfostrad hos uppfödaren kan de bita så hårt som du beskriver.

Audiatur et altera pars

Musiken
2008-09-21 03:09
0

Eftersom de setat i bur sa har de antagligen aldrig blivit hanterade.. Det kravs otroligt mycket traning att fa sadana illrar tama. Antingen sa testar iller er, eller sa vill han leka. Nyper han tag och sen springer ivag sa vill han leka, verkar han hugga "bara for att" sa testar han nog er och forsoker komma hogre i rang - vilket han kommer att lyckas med om ni inte fortsatter att fya honom.
Vissa illrar svarar inte alls bra pa att ta i nackskinnet, de blir bara argare av det, prova las i KT Bittraning sa hittar du manga tips pa hur du bittranar en iller.

Jag tycker inte att ni gjort fel att ta tva illrar pa en gang, men daremot har ni sakert fyrdubbelt sa mycket jobb framfor er i.o.m. att de aldrig blivit hanterade, och ar tva. En iller fran en hemmauppfodare ar ingen enkel match for en nyborjare om man inte har tillrackligt med fakta och vet fran borjan hur man ska uppfostra dem (vilket ar varfor manga rekomenderar omplaceringar), men tva fran en farmare ar nagot jag aldrig skulle ge mig in pa personligen, och da har jag anda 4 illrar, varav 3 troligtvis ar farmarillrar (2 kopta i djuraffar och en omplacering). En av mina djuraffarsillrar var en liten angel som valp, men de andra tva har jag gratit blod over emellanat, och da har jag anda bara haft en valp at gangen.

UlrikaD
2008-09-21 03:19
0

Hur gamla är de? Har de suttit i bur och inte blivit hanterade så är detta tyvärr ett mycket vanligt beteende. Har ni tur får ni bukt med det snart. Har ni otur så inte. Finns folk som köpt valpar som efter ett år fortfarande bits oprovocerat. Och att dessutom ta hem två på en gång…Detta är varför folk innan har rekommenderat att skaffa valp hos en hem-uppfödare. Köper man illrar som suttit i bur så får man ta konsekvenserna helt enkelt. Är det värt det bara för att ha kommit billigt undan? Eller blir det egentligen billigt? Lägg till inköpspriset+skabbkoll+ev. medicin+chipp+vacc så är man uppe i samma pris som om man hade köpt valpen hos en uppfödare iallafall. Dessutom så hade man fått hem en iller som redan varit överöst med kärlek under sina första veckor i livet, varit toa-tränad osv, osv. Jag tycker det är hemskt att folk fortsätter att stödja dessa sk farmare och varför egentligen? För att det är billigt? För att det är synd om djuren? Jag förstår inte faktiskt. Inte meningen till dig personligen nu men det händer ju hela tiden och du har faktiskt i tråden blivit rekommenderad bra uppfödare och avrådd från farm och ändå…. Om några år finns inga hemuppfödare kvar för de får inte sålt sina valpar för alla köper "billigt" istället. Då finns det inga val längre. Tragiskt!

sarae
2008-09-21 03:24
0

Instämmer med #51. om jag ska vara ärlig är jag innerligt trött på att ge tips och råd till folk som ändå inte lyssnar, och att gång på gång se illrarna blir omplacerade. För de blir de i säkert 8 av 10 fall som detta.Om jag frågar nån "bränner jag mig på handen om jag lägger den på en varm platta", och får svaret "ja det gör du. Om jag sen e korkad nog och testar ändå, och sen ber om tips på hur jag ska stilla smärtan… sällan att jag kan förvänta mig trevliga, förstående svar.

Musiken
2008-09-21 03:25
0

Jag haller med dig dar Ulrika med kostnaderna och uppfostran..

PhR34k
2008-09-21 03:26
0

Nej jag har inte avrått men de har inga valpar kvar. En hade en tik kvar och den andra skrev aldrig nåt.

Vi köpte inte dem för att de var billiga utan för att de var de enda kvar.

Musiken
2008-09-21 03:28
0

Fast det finns ju atminstonde 3 valpar kvar fran i ar.. Roxy, Otto och Allora, plus att Murgronans just fatt en kull som ar leveransklara om en manad ungefar.

sarae
0

#54 också en mindre bra anledning när det kommer till ett djur där personkemi är OERHÖRT viktigt! Skulle ni resonerat på samma vis om ni ville ha en dobbermann och de var slut? hade ni nöjt er med en pudel?

Jag önskar er all lycka med pälsarna, och hoppas att ni lyckas kämpa, och få dem trevliga och harmoniska. Skulle göra mig ont att hitta fler på blocket.

HannaM
0

#54 man kan vänta… det finns fler fiskar i havet, det kommer omplaceringar på unga valpar nästan dagligen. 

Anågende bitigheten. Ja, har du otur så får du det som jag hade det med Meja, hon ägnade ett par månader åt att bita mig hejdlöst, tugga på mig, spana in mig på håll och sen rusa fram och hänga sig i min arm utan att släppa. Du har två så jag är inte ett dugg avundsjuk.

PhR34k
2008-09-21 03:30
0

Jag har läst på länge om illrar men det är ingen som skriver att de kommer och biter oprovocerat, jag kan förstå att de kanske biter för hårt ifall man leker med dem men inte av att man bara står o glor in i en vägg. Det är ingen som skrivit detta.

Ni kan säga vad ni vill men om jag hade läst eller att nån här skrivit att de bits för ingenting så hade jag tänkt 2 gånger på det.

Musiken
2008-09-21 03:32
0

Jag har skrivit atminstonde 2 tradar nyligen (ungefar en manad sedan) om mina tva bitmonster, hur de bitit mig oprovocerat. Och da ar anda en av dem fran uppfodare, men han var bara en osaker iller eftersom han varit sa ranglag i sin syskonkull.

Och av alla tradar har pa forumet sa handlar nog iaf 25% av dem om illrar som bits..

dima
2008-09-21 03:33
0

Jag kan inte vara tyst nu, men har du inte läst något av råden du fått? Du har köpt illrar som suttit i bur hela livet, som sarae skriver i #33. Det kommer att krävas massa jobb för att få ordning på dom! Bara det att dom suttit i buren, dom har ju aldrig sett en tå! Måste ju kolla vad det va…

Jag har inte ens haft iller i en vecka men jag köpte min tjej av en seriös uppfödare och visst har hon nafsat men det gör inte ens ont. Men skillnaden är väl att min tjej har fått närhet, trygghet, och blivit fostrad av människor!

Och jag som ny iller ägare skulle aldrig våga köpa en farmad iller, jag vill ha en kunnig människa att ringa om det är något. vad som helst! Å vad jag förstått kan det vara nog med jobb att få ordning på en icke bur uppfödd valp!

Men det är ju mina åsikter!!

HannaM
2008-09-21 03:33
0

Puttade upp en tråd "Endast för manliga läsare" där står det om iller som bits ytterst oprovocerat=)

Musiken
2008-09-21 03:35
0

Lankar aven till mina tva tradar om bitiga illrar

Om Nisse
Om Loki

sarae
2008-09-21 03:36
0

#58 då har du uppenbarligen bara läst de trådar/artiklar/sidor du har velat läsa…. hade du läst den här tråden tillfullo så hade du sett det även här..Hade du läst på det minsta nogrant om iller så hade du vetat att illrar inte är lätta djur att ha, de kräver ofta mycket uppfostran, och de komunicerar genom att bitas, och man måste således lära dem hur man komunicerar utan tänder ,har de dessutom vuxit upp i bur med enbart artfränder som sällskap, ja då har de aldrig fått lära sig att männsikor inte är tuggleksaker. Rätt enkelt att fatta egentligen

illrar är djur. En iller är som en hundvalp eller kattunge. och de måste enligt lag stanna hos uppfödare tills de är 8/12 veckor. Du har just fått hem TVÅ sådana, som INTE har fått den uppfostran en hund/katt får hos uppfödaren

Som sagt, det är inte för inte som flera här, i bara den här tråden rekomenderat dig att inte ta valp från en farm som förstagångsägare. Det har inte varit för att vara elaka, utan det har varit tips i all välmening. DESSUTOM från folk som själva har iller från samma ställe

Riktigt tråkigt att djur blir lidande bara för att folk inte kan tänka sig för i en enda sekund, och bara agerar utefter sitt eget habegär.

Har ni ens träffat en iller innan ni skaffade dem?

HannaM
2008-09-21 03:39
0

citerar mig själv från inlägg # 26 i denna tråd

"hon hade blivit sittande där 10 månader och litade inte på ett dugg på människor utan högg rätt friskt"

oprovocerat kan jag tillägga=)

UlrikaD
2008-09-21 03:39
0

Jag undrar fortfarande hur gamla de båda är? Är det hanar eller honor ni har skaffat?

Och det finns flera trådar om valpar som är kvar hos uppfödare: Murgrönan har både ny kull och en omplacering, Klarsferrets har två valpar kvar,  lilla Allora, Trollvalpen har Otto kvar mfl, mfl.

PhR34k
2008-09-21 03:41
0

hanar och snart 3 mån

PhR34k
2008-09-21 03:45
0

Då måste vi sälja de vidare för vi kommer inte kunna ha hand om dem. Hade ingen aning om att det var dåligt att köpa från farmar, ni har skrivit att era suttit i 10mån och varit rädda o bit sugna. Men inte valpar som varit 2-3 månader, vi känner oss även lurade av "farmaren" då han sa att de var tama osv. Så vi kan inte ha kvar dem om de kommer vara så här svåra, både för våran och deras skull.

Så om ni känner för en utmatning hör av er!

UlrikaD
2008-09-21 03:45
0

Är de syskon och har de bott i samma bura hela tiden? Isåfall är risken ännu större att de gaddar ihop sig mot er och håller ihop. De behöver inte er helt enkelt, de har ju varandra. Därför rekommenderas det att man skaffar en i taget som man lär känna osv. Nu börjar ert jobb med att bevisa för dessa två att ni är det bästa som finns i hela världen. Och det kan ta allt från veckor till år beroende på. Rekommenderar starkt att ni kollar dem för skabb snarast, en iller som får gå med det länge lider ordentligt. Samt att ni får dem vaccinerade, för oftast har ju mamman ett skydd som hon för över till valparna under den första tiden men här är troligen aldrig mamman heller vaccinerad så valparna har inget som helst skydd.

HannaM
2008-09-21 03:46
0
UlrikaD
2008-09-21 03:48
0

Men herregud, hann inte ens läsa ert andra inlägg innan jag postade mitt. Ni köper två illervalpar och ni ger upp SAMMA DAG!! Vad sysslar ni med? Är ni på riktigt? Om ni har läst så mycket som ni påstår så bör ni väl haft med i beräkningen att det inte går att bli illerägare på en kvart. Seriöst, blir så jäkla ledsen så det finns inte. Så dessa stackars oskyldiga illrar ska lida för att först deras uppfödare inte vet vad han gör och sedan deras nya ägare? Så jäkla tragiskt! Nu ska ni säkert ha betalt för dem också antar jag???

Musiken
2008-09-21 03:50
0

Jag ar ledsen, men nu blir jag nastan arg.
Jag vill inte bitcha eller nagot, och jag forsoker vara snall mot alla, men!

1. Ni har blivit varnade att kopa farmarillrar, och aven speciellt den farmaren ni valde
  2. Ni borde ha last pa innan om illrar, och da inte bara 5 tradar har pa forumet, utan majoriteten av tradarna som handlar om uppfostran och halsan hos illrar. Illrar ar otroligt kravande djur, och aven om du bara last 2 tradar har pa forumet sa hade du kunnat inse det. Forberedelse ar A och O nar det kommer till att skaffa djur. Hellre fraga en gang for mycket an en gang for lite.
  3. Ska ni ge upp forsoken efter nagra timmar bara? Isf skulle jag lamna tillbaka dem till uppfodaren. Risken ar valdigt stor att de blir "vandringspokaler" annars.

Forlat Asa om jag har dalig ton eller ngt, redigera om det ar sa.

PhR34k
2008-09-21 03:52
0

Jag har läst och sökt i flera månader om detta, vi har inte bara bestämt oss över en helg. Men det är ingen som sagt eller skrivit något om att det ska vara dåligt att köpa dem ur en farm för utom några som har haft skabb och en som var 10 mån gammal. Men annars har det inte stått sånna saker. Annars hade vi inte köpt dem. När vi träffade dem idag var de helt lugna och underbara men alla här skriver nu att vi är i stort sett dumma i huvudet att vi skaffat 2 från en farm så då känner vi att vi kommer inte klara av det här.

Musiken
2008-09-21 03:54
0

Det finns hundratals tradar har pa forumet om farmarillrar… Och ni har blivit varnade. Sjalva aldern tycker jag inte ar ngt att haka upp sig pa, daremot att de troligtvis har skabb, inte ar vaccinerade, inte ar chippade och kanske aven har loss. Bara det hade iaf avskrackt MIG ifran att kopa fran honom.

PhR34k
2008-09-21 03:55
0

Nej, inte den farmen han som alla skrev om skrev i detta forum att det inte var han vi köpt utav!

Musiken
2008-09-21 03:55
0

Och har ni last sa mycket som ni pastar sa borde ni ha hittat den informationen ni behovde. Det handlar inte om att lasa det man vill lasa, utan att lasa om det man bor lasa.

PhR34k
2008-09-21 03:57
0

Vi har gjort det, tro mig "inför iller köp" "att skaffa iller" osv osv osv. Har läst dussin tals sidor o forum inlägg!

dima
2008-09-21 04:07
0

Snälla PhR34k skärp till dej!

Det är du som satt dej i sitsen med två bitande illrar och vill du behålla nån respekt där hemma så sätt på dej ett par handskar och skor och stå för ditt köp! Då gör det iaf ingen skada när de biter och du kan ta reda på vilken typ av "NEJ" som funkar bäst utan att bloden rinner…

Se det som en utmaning! Kliv ur offertofflorna och gör ditt jobb som husse för dina små!

(jag har läst i en tråd om bitiga illrar att det är bättre att ha handskar om man känner sej osäker, förhoppningsvis kan dom ju tas av efter en tid)Obestämd

Musiken
2008-09-21 04:08
0

Suck.. Det kanns inte vart att diskutera med dig eftersom du anda bara verkar lasa valda stycken av inlaggen (du har fortfarande inte kommenterat det faktumet att fina valmaende och hemmauppfodda valpar finns i overflod t.ex.).

Borja med att lasa igenom den har traden, noga.
Ta vara pa alla tips som finns i den.
Las sedan de tva tradarna jag lankade.
Manga manniskor har gett jattemycket bra tips i dem.
Hoppa inte over meningar, eller inlagg som ser langa ut.
Las allt.
Skriv ner alla tips du fatt pa en lapp.
Nar du vaknar i morgon sa tar du nya tag.
Agna hela dagen bara at illrarna, och anvand dig av tipsen du fatt i denna traden, samt mina tradar och KT Bittraning.
Upprepa varje dag tills illrarna uppfor sig bra.
Fortsatt trana om de trotsar ibland.

Och under tiden; las mer pa forumet, stall fragor och var med i diskussioner.
Det tar inte en timme att trana en iller, det kan ta flera ar. Det ar nagot ni maste jobba pa tillsammas.

UlrikaD
2008-09-21 04:11
0

Om ni läser runt enbart på detta forumet finns det ett otroligt överflöd om trådar som handlar om farmar-illrar. Tror att ca 80% av dem är negativa. Sen får man ju naturligtvis bilda sig en egen uppfattning.

Ceciliaolucifer
2008-09-21 04:17
0
PhR34k
2008-09-21 04:18
0

Vi kan diskutera detta för evigt, jag anser att vi har läst så mycket vi kunnat om illrar men man kan aldrig veta för mycket om något och ni kommer att anse att vi är puckon. Men för illarnas bästa så måste vi tyvärr ge upp dem. För vi är ovana och kan inte hantera dem som ni säger att aldrig skulle göra och ni är iller vana.

Musiken
2008-09-21 04:23
0

Ger ni upp sa latt sa lamna tillbaka dem till uppfodaren isf.
Annu ett par illrar pa blocket kommer troligtvis resultera att nagon som ar annu mindre erfaren an ni tar sig an dem, och sa far de flytta runt tills dess att de blir avlivade.

UlrikaD
2008-09-21 04:23
0

Eller så tar ni och lär er nu och jäkligt snabbt hur ni ska hantera dem istället. Bor ju massa iller-folk i Stockholm som säkert kan ge er tips och råd. Det beror ju såklart på hur mycket ni är villig att engagera er i djuren. Allting går med tid, möda och plåster.

Ceciliaolucifer
2008-09-21 04:31
0

#81 jag skriver i din gästbok, går inte att pma.

JossanH
2008-09-21 06:26
0

I mitt inlägg #20 så skriver jag om en iller som vid 3,5- 4 månaders ålder kommit ur sin bur o var väldigt avvaktande o osäker mot människor…. Bara som exempel..

Jag tycker som alla andra att ni nu tar tag i sitsen ni själva försatt i er. När man köpt ett djur som inte fått rätt start i livet har man ett stort hinder att ta sig över men som är värt all möda när man vl är på andra sidan.
För det första tycker jag att ni ska sära på illrarna när ni är med. Ha dom i olika rum.
Dom ska inte finna stöd i varandra när ni ska sätta er överst i rang.
För det andra så är dessa illrar inte vana vid människor. (har lite svårt att förstå hur ni kan känna er lurade av farmaren när han har hållt sina illrar i små burar.. vad hade ni förväntat er?) De kräver att ni ger extra godis så fort dom uppför sig som ni förväntar er att dom ska- går på lådan, hälsar utan att bitas etc.

Jag tog alltså en omplacering som var drugt 4 månader. Killen som hade honom hade hämtat honom från Lennart och kunde inte hantra honom. När jag skulle plocka ur illern ur transportburen så höll killen fram ett par svetshandskar till mig så han inte skulle bita.
Jag såg direkt hur osäker o rädd den lilla krabaten var o jag tog honom direkt med händerna.
Killen såg lite chockad ut först men såg sedan att jag var lite vanare att hantera illrar än han… Cato (som jag valde att kalla honom) var inte alls van vid beröring av människor och visste således inte alls hur han skulle bete sig. Efter 1 vecka hade han lärt sig mycket och han försökte inte längre bita så fort man tog upp honom.
Innan var det enda sättet att haffa honom så fort han vände bort huvudet…
Jag kunde tyvärr inte själv ha kvar honm utan planen var från början att han skulle "människor-tränas" o sedan omplaceras på riktigt. När jag lämnade honom var han en liten nallebjörn. Det gick alltså på en vecka!
Har ni otur tar det ett år..

Tycker att ni, istället för att ge upp, ska fråga om vad som kan göras för att illrarna och ni ska kunna sammarbeta och börja lite på varandra.
De litar inte alls på er och vill inte ha in er i deras tvåmannaflock. ni måste visa att ni är värdiga ledare och att ni kan sätta er i respekt.

Är ni rädda för dom- ta på handskar- visa att ni inte är rädda- varje gång de biter i handskar eller skor- Tillrättavisa!

Be om hjälp!!!! Det finns många illerägare i Sthlm. Be någon komma hem till er för att hjälpa er med problemet.

ta dom till veterinär! Många illrar blir extra sura om de är sjuka etc. Har de fullt av skabb ( som det varnats för) kan de få problem och känna av det att de får ont och därav bli ännu mer avståndstagande.

Som sagt innan- Att köpa en iller på farm för att det " var det enda som fanns kvar" låter för mig obegripligt… Hade ni kollat lite på omplaceringar hade ni kunnat få "färdiga" illrar på en gång. illrar som växt upp i ett tryggt hem med rätt uppfostran och med människor omkring sig.. plus att flera annonser finns uppe här om valpar som säker hem… Dessa kan inte ha varit de enda illrarna på marknaden nu.. Som sagt

Men säljaren är förmodligen glad. Han fick ju sålt på de sista illrarna i sista stund… Nu kan han planera för nästa års kullar o sälja dessa till folk som inte vet hur man hanterar illrar som fötts upp under dessa förhållanden vilket kommer innebära mer omplaceringar till nästa år!!! HURRA!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PhR34k
2008-09-21 10:51
0

Men ni är ju totalt dumma i huvudet, nu blir jag förbannad. I ingen utav inläggen här står det någonstans att ni avråder från att köpa från en farm!

#19 Om det är Lennart så är valparna inte vaccinerade eller nånting. Bl.a därför han säljer dem så billigt. Men som sagt, en vacc kostar olika på olika ställen. Billigast i Göteborg är 370kr och dyraste är 550kr.

Av ulrika hon vet tom vem mannen är! Hon säger aldrig nej fyfan köp inte från farm/honom eller dylik.

#20 Ja, hörby låter ju som lennart.. Tror det var därifrån (höör?) eller från en liknande uppfödare som jag köpte en iller från i andra hand pga att illern inte gick att hantera enligt ägaren.. Illern hade sålts vid 3,5-4 månaders ålder o suttit hela sitt liv i bur. Därför var den väldigt avvaktande och osäker när man hanterade honom…

inte där heller

#21 inte heller

osv osv, det är stotte och någon till som skrivit att de inte rekkomenderar det. Men inget annat

SÅ om ni ska fortsätta gnälla om något som inte är vårat fel. Gå med i greanpeace eller nåt.

Idioter!

TIMMY
2008-09-21 11:55
0

hmmmm nu blir jag fundersam. I svenska språket är orden råda och rekommendera skrivna som synonymer!?

Orden AVråda och EJ rekommendera är således OCKSÅ synonymer…suck.

.

.

.

Slutsatsen av det hela allas mina vänner - FLERA HAR VISST AVRÅTT ER I INLÄGGEN HÄR:::och förövrigt även i åtskilliga andra trådar här på forumet….som ni tydligen hade läst?

PS. Har man överhuvudtaget nått begrepp/insikt om djur och även besitter lite intuition så kan man kanske räkna ut med lilltån att farmade illrar som sitter i små burar med kliande skabb och ingen männsklig kontakt under det viktiga första levnadsveckorna….kankse inte e den bästa nybörjarillern?

Mvh,

IDA

PhR34k
2008-09-21 12:02
0

Men det ni inte fattar är, när man söker om att köpa illrar osv. Så står det aldrig något om en farm! Hur ska jag då helt plöstligt veta AHA! Jag ska söka efter ILLER FARM får se ifall det är bra eller dåligt. Jag vet inte ens att det kallas för iller farm. Testa själv. Sök på google, Skaffa iller, köpa iller , inför att köpa iller osv. Så kommer ni aldrig hitta nåt om en farm! Och om ni är så envisa o trångsynta att ni inte fattar det äre erat problem för folk kommer fortsätta köpa från iller farmar för ni är är dåliga att informera människor om detta! Tänk om jag nu hade skitigt helt och hållet om att registrera mig här och ta kontakt med er och bara dragit till han på blocket och köpt en ( som säkert många människor gör). Ni får skriva det med stor text och låsa tråden högst upp om ni älskar illrar så mycket för ni kan inte skriva uråldrigar trådar och sedan säga att ni gjort eran del!

Som sagt i den här tråden jag skapat så finns det absolut ingen förutom Stotte som skrivit "rekomenderas inte" Ingen, ni har tom skrivit vad det kostar och vacinera!

sarae
2008-09-21 12:10
0

#88 i tråd efter tråd står meningen " köp iller från en seriös hemuppfödare som du får bra kontakt med"… det är ytterst få i illervärlden som aktivt rekommenderara farmar köp.

läs tråden KT inför valpköpet, eller någon av de miljoner trådar startade av nybörjare som vill ha info om iller.

På det här forumet informeras det så starkt om att man inte bör köpa frn farm, att regelrätta bråk ofta uppstår

i sajtens regler står t.om att det är förbjudet att annonsera ut valparillrar från farm. wonder why

PhR34k
2008-09-21 12:22
0

Ni skriver att jag inte läser inläggen! Men läs vad jag skriver… jag skriver ju Hur ska en helt oerfaren människa veta att han ska söka här i detta forum om "iller farm" kan du svara på det.

Och ni skriver att ni inte rekomenderar inte det. Skriv så här KÖP INTE FRÅN ILLER FARM och lås upp den högst upp i trådinläggen under skriv regler.

Aviendha
2008-09-21 12:35
0

Det handlar även om sunt förnuft. Oavsett om iller.ifokus nu är urusla på att informera (^^) så kan man ju själv tänka lite.

Sen tycker jag absolut att du ska vakta ditt språk. Muttra bäst du vill bakom skärmen, men här försöker vi hålla en god ton, och oftast tas man mer på allvar om man inte använder sig av uttryck som "ni är totalt dumma i huvudet".

En sänkning resulterar oftast i fler, och då får man inten diskussion.

Även från hemmauppfödare kan man få en jobbig tid med sin iller, och då tror jag ändå att det materialet är mycket lättare att jobba med, då de haft mänsklig kontakt innan.

Och illrar biter oprovocerat i vissa lägen. Jag har skrivit en tråd om det, Min Phoenix bet mig i handen såpass att senskidan skadades och jag hade svårt att röra på fingrarna.

I vilket fall, oavsett vart du köpt dina illrar, så kan du inte ge upp på en gång. Även hundvalpar testar, och man ger inte upp på en dag med en hundvalp.

De testar dig, för att se om de kan sätta sig över dig. Kan de det så får du leva med detta. Men det går att göra något åt. Läs bitträningstrådarna, där finns tonvis med info.

Med vilja soch förnuft fixar man de allra flesta fallen. Det gäller att vara konsekvnt och testa fram en metod som funkar för dig o din iller. Det kan man även om man inte är illervan.

Denna kommentar har tagits bort.
HannaM
2008-09-21 12:58
0
Madde
2008-09-21 13:29
0

Oj se där, det bästa hade väl varit och fråga om man ska köpa iller från en Farm.

Tror att de flesta här inne hade skrikit NEJ.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

PhR34k
2008-09-21 13:38
0

Men hur ska jag veta att det är "farm" ni kallar det för?

Madde
2008-09-21 13:43
0

#95: Då är min fråga? Hur bodde illrarna ni hämtade? Inomhus eller utomhus? I bur? Vad kostade en iller?

När du besvarat dem frågorana kan jag ge dig ett bra svar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
2008-09-21 13:47
0

#95: Ganska enkelt. Jag hoppas du har läst skrivreglerna som finns här inne. Där står det att man inte får annonsera om illervalpar från farm. det borde väcka en fundering eller två om varför jag satt den reglen.
Om man då trycker på sök knappen och skriver i farm. Då har du en hel del intressant läsning. Som de flesta säger brukar farmare väcka starka känslor som brukar utmynna i bråk och tjaffsande. Du har även kunnat fråga folk per pm eller mail vad de tycker. Men framför allt, du skriver själv att du inte tyckte om det du såg när du kom dit. Hur kan man då köpa därifrån. Det är alltså så du vill att fler iller valpar ska få födas och växa upp. Det handlar om köparens ansvar här. Du som köpare har ett ansvar att enbart köpa valp där du tycker att det är bra för valparna och föräldrar djuren. Du som köpare har på ditt ansvar att ställa krav på uppfödaren. Det är alltid köparens ansvar att söka svar. Om du tycker det är okej att man har dem i små burar då köper man därifrån. Ställde du frågor på plats? Krävde du att få veta hur mycket tid som lagts ihop med valparna av människor. Fick du information om vad de åt och vad de hade för släktingar? Frågade du ut säljaren? Det är köparens ansvar.

Audiatur et altera pars

TIMMY
2008-09-21 14:32
0

stotte skriver att han ej rekommenderar "farmaren" i fråga, HannaM skriver att hon ej rekommenderar den "farmaren" i inlägg 26, JossanH skriver i inlägg 32"Skulle inte ens överväga Hörby…", och sarae instämmer i inlägg 33. Hur svårt kan det då vara?

En fråga - hur tror du ett sociallt djur blir/utvecklas mot människor om den inte fått leva med människor och fått närkontakt med människor? Rätt enkel fråga va?

JossanH
2008-09-21 15:57
0

Precis- vad i mitt inlägg #32 är det du har missuppfattat som att jag tycker det är okej att köpa från Hörby???

jag skulle verkligen satsa på Murgrönans om det blir aktuellt!.. Skulle inte ens överväga Hörby…

Synd även att du inte ens verkar ha läst mina tips och råd till dig i inlägg #85… Det är flera här som har försökt hjälpa dig.
Synd att du inte försökte utan att illrarna har flyttat… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illernastet
2008-09-21 16:16
0

OBS!! VARNING! INNERHÅLLER ORD SOM JAG VERKLIGEN MENAR!

Jag har totalt missat att följa hela denna tråden tills jag i dag fick ett mail från två enormt goa tjejer. Jag har läst alla inläggen nu och ni tjejer har räddat illrarna från den störta idioten jag någonsin hört talas om: PhR34k!!!

Tjejerna frågade mig om ekonimiskt stöd eftersom jag driver illerdagiset och pengarna jag får in går till illrar. Jag är så ledsen att behöva säga att jag inte kan hjälpa till eftersom jag ligger lite back nu. På kundfronten är det bra, men utgifterna är tyvärr lite högre än inkomsterna.

Men som sagt tjejer, behöver ni mig på något annat sätt så säg till.

Jag vill uppmärksamma dessa två medlemmar här inne för ni har verkligen hjärtan av guld!

Nu kommer jag bryta alla regler om hänsyn, vänlighet och mänskligt förnuft, så du Åsa som ha koll på allt "dumt" bör titta bort nu.

PhR34k , du ber om vår hjälp men lyssnar inte! Sen skyller du på oss att vi inte fått dig och din tröga hjärna att förstå! Du min "vän" bör aldrig äga en iller! Faktum är att du aldrig bör äga något djur!

En större idiot är svårt att finna!!

Min älskling Myran köpte jag från en farmare. På den tiden ingick jag i idiotgruppen. Och vet ni hur jag valde henne? Jo, hon var den enda som bet mig. Konstigt val eller hur. Men jag var orolig att ingen annan  skulle välja henne och att hon skulle få leva hela sitt liv i bur.

Det var ett helvete att uppfostra henne, hon högg som bara den. Men jag hade redan fattat att det inte skulle bli lätt.

Fick inte du klappa illrarna innan du fick hem dem? Eller brydde du dig helt enkelt inte!? Redan då hade du sett hur de beter sig. Eller trodde du att de skulle bete sig som prinsar när de kom hem?

Mitt bitmonster Myran är i dag världens underbaraste tjej. Alla var från början rädda för henne. Min familj förbjöd henne hemma. Men i dag älskar de henne och så fort hon kommer hem till dem så får jag inte se henne mer för då ska alla andra pussa på henne.

Om du ens skulle ansträngt dig att ge kärlek till ett djur som verkligen behöver det, då skulle du fått igen det! Kanske inte direkt, men vad kan man förvänta av två stackare som suttit inlåsta hela sitt liv. Men det är väl för svårt för dig att fatta!

Hoppas ditt finger gör ont! Jag menar varje ord jag skrivit!

Musiken
2008-09-21 16:41
0

Uttjatat amne javisst men; Du sager att ingen har sagt att man inte ska kopa fran farm, och att du inte visste vad farm ar.
Har du last pa forumet sa hade du vetat. Aven om det bara star "sitter i bur" sa borde det vara nog for att fatta att de djuren inte ar uppfodda under bra forhallanden.

Och for att halla god ton pa forumet sa undviker de flesta att skriva "KOP FOR FAN INTE ILLER FRAN FARM DA AR DU DUM I HUVUDET!". Alla har ratt att ta stallning till vartifran de vill kopa sin valp, vi andra kan bara ge rekomendationer utifran vad vi tycker.

Faxlin
2008-09-21 17:05
0

#100: Men jag kan ju inte låta bli att läsa. Det är min skyldighet. Och nej, det är inte okej att skriva så där att någon är dum i huvudet och idiot. Även om alla tycker det.

#101: Ja vi försöker hålla god ton. Och dessutom försöker de flesta medlemmar undvika att ge mig en massa jobb med pm och redigeringar av trådar och varningar.

MEN bland så är det gränsfall på vad man ska tillåta och inte. I det här fallet började trådskaparen att kalla andra för öknamn. Jag valde att inte ta bort detta. Nu har det skrivits tillbaka och jag väljer att låta det stå. Men snälla alla, nu räcker det. Man kan framföra sina åsikter utan sådant. Eller jag trodde det i alla fall. Men kanske är det tack vare mina regler om att man ska vara snäll och visa respekt och så vidare som gjorde att varningarna i detta fall inte gick ända fram. Är det så är det således mitt fel att dessa valpar redan är omplaceringar. Så ledsen i sådana fall. Vill aldrig att illrarna ska bli lidande, det var inte för att skaffa fker lidande illrar jag startade sidan precis.

Audiatur et altera pars

skrollan
2008-09-21 17:14
0

jaha, så var den ännu en person som köper ett djur utan IQ! Stackars djur! Man undrar ju vad såna människor skulle göra med djuren om dem inte blev omplacerade på samma gång som dem bestämmer sig, säkert avliva dem. För att människan är totalt dum i huvudet!

Var finns illrarna nu? Hur länge har du läst på? Sedan den 17 när du blev medlem och tills du skaffade illrarna, några dagar alltså? Suck.

Illernastet
2008-09-21 17:16
0

#102 Ber om ursäkt till dig Åsa. Vill absolut inte att du ska få jobba mer.

#103 det finns ett eget inlägg och pojkarna har fått en egen blogg. De är så söta!!

Musiken
2008-09-21 17:16
0

Illrarna finns hos Ceciliaolucifer. Hon har startat en insamling for att vaccinera, chippa och behandla ohyran pa dem :)

Ceciliaolucifer
2008-09-21 18:22
0

Killarna har fått fina namn och hittas Här!

/C.

werner
2008-09-21 18:42
0

Struntar helt i om han köpt en farm iller för det kan fortfarande komma en god iller ur en dålig uppfödning men att ge upp så snabbt är ungefär som att slänga ut en hundvalp för att den äter upp ett par tofflor och kissar på golvet. Oavsätt om dom vart pirayor eller gosenpussar så hade dom testat gränserna när dom kom hem, vi har haft ett jävla tjå med MissTake och sambon har det fortfarande ibland men hon har mer eller mindre slutat bitats impulsivt och det har tagigt två månader ungefär.

Och en ovan person ska kanske köra på illrar som folk anser vara bra som nybörjar illrar, omplaceringar äldre.. valpar kan vara klurigt när man är ny.. jag är "ovan" men kommigt in i allt förvånans värt bra och det gäller även för sambon det har faktiskt gått förjävla bra.. jag tänker inte skaffa en "riktig" valp (hämtad direkt vid leveransålder från uppfödare) förens jag känner mig riktigt van och haft iller i flera år. 

Sen om man köper en valp kan man räkna med att dom är ouppfostrade så dom inte ens vet vad nej och fy är tillför beroende på hur mycket uppfödarna lagt tid på uppfostran dom flesta seriösa kör med bitträning, koppelträning, en del med barf träning osv.. men som sagt det finns många olika uppfödare med olika syn på saken så ingen behöver ta åt sig eller fnysa för detta är som sagt inte gällande alla, tvärtom väldigt få. 

När dom sen suttigt i burar och inte haft någon riktigt hantering så kan man räkna mer eller mindre med några nyp.

Även den iller som ligger i luvan på tröjan, sover på kudden brevid ditt huvud, som sover hellre i din närhet än i sin egna hörna, en iller som vill vara med och kolla hela tiden och rensa svamp, moppa golvet osv kan bitas och det gör ont och en del får sånna nyp så dom blir avvaktande från den illern (sambo fick fingret upptuggat så han såg benet) men är det illerns fel när den känner sig osäker i ett nytt hem eller leker så dens illerleksbitningar kommer in? instinkter finns hos alla djur, våran instinkt är att förenkla allt tyvärr..

Hur som haver finns inget att säga mer egentligen, min åsikt bara och nu ska vi försöka skramla ihop lite pengar och sponsra Ceciliaolucifer i hennes arbete med sötbollarna, ska försöka se om kompisar runt omkring mig har en slant över också..

Sarah
2008-09-21 19:49
0

Hur kan man säga att det inte är någon som sagt att det är dåligt att köpa från farm??? Det står överallt på forumet. Det står ex i forumets stadgar att man inte får annonsera farmillrar. Varför tror ni? Det finns trådar om farmare överallt på detta forum. Att illrar bits… varför finns alla bit-trådar tror ni?

herregud vilket skämt. Säga att man läst på om illrar och sen göra sig av med dem på ett dygn.

Stotte till och med erbjöd er att komma dit. Han berättade att det inte var en bra uppfödare. De gjorde det misstaget en gång (även om såklart Elli inte är ett misstag), men nästa gång åkte de ut till en uppfödare redan då illern var tre veckor för att hälsa på och träffa. Det är så man ska göra.

När när när ska folk lära sig av andras misstag? Det finns en anledning till att farmuppfödare inte rekomenderas.

UlrikaD
2008-09-21 19:59
0

Det är ju precis som vanligt. Folk läser det de vill se och skiter i resten helt enkelt. Har de redan bestämt sig från början så spelar det ju ingen roll vad andra säger, de gör som de har bestämt iallafall.

werner
2008-09-21 20:07
0

#109 agree

werner
2008-09-21 20:57
0

Btw kom på en sak, jag har läst om illrar i mer eller mindre i 6 år för jag vart intresserad. Sen för ungefär i samma veva som jag och sambon fann varann så började jag hårdplugga allt med iller och likaså han, jag tror vi skrev ut över 300 sidor med bara fakta om köp och uppfödare, sjukdommar, träning-skötsel, beteende, kost och miljö.. som all fakta måste man vara källkritisk då författaren oftast är ej objektiv så man måste läsa från flera olika för att få ett perspektiv på det hela. Djurvanan i hushållet var redan innan exeptionellt hög (Nicke uppvuxen på bondgård med 30 nötkreaktur, 4 hästar, 9-11 hundar åt gången + några 20 tal katter i mellan varven + massa krävande fiskarter + papegoj fåglar och jag själv har haft djur under hela min uppväxt mer eller mindre).

Och det var inte för så jätte länge sedan jag fann iller.ifokus.se och jag måste säga dig PhR34k att om du läst så mycket du påstått hade du vetat vad en farmare är och vad en farmar iller är du hade vetat allt om oprovocerad bitning och hela faderullan för det har jag läst om 1000tals ggr och det återkommer i nästan ALL fakta om illrar på nätet, sök på google och läs igenom så hittar du uppfödningsförhållanden och beteende.

Sen när jag som sagt hittade iller.ifokus.se så fann jag bara 30 inlägg om farmar illrar och ännu mer om bitträning och det var bara en skumläsning på 10 min första gången jag var i forumet.

Jag tror inte alls på att du läst överhuvudtaget eller i såfall inte förstått ett skit för det skrivs ju faktiskt i inläggen #24,#26, #32 att dom ej rekomenderar att du köper från ett sånt ställe utan att du ska vända dig till en seriös uppfödare och information om vad som är seriös som tex Murgrönan och vad som inte är det "Farmare" står i så många trådar så det är sjukt många.

Roligaste är att "vi vill ha en valp så man är med från början" om man inte ens vart i kontakt med det tilltänkta djuret innan så låter det bara befängt. Vi hade som sagt läst så mycket och haft kontakt med folk här angående illrar som var på gång osv och vi kom direkt fram till att en omplacering som bedöms som en nybörjar iller var det optimalaste för oss, vi analyserade och hittade våra svagheter och anpassa oss till det (våran illervana snackar vi om nu). Och vi fick ta över Zira och Misstake och de ville inte ligga brevid oss alls, dom ville inte bli speciellt klappade osv MEN nu ligger dom som änglar på axeln, i knät, i famnen, i luvan.. Varför måste man vara med från början?

Jag tror nog att uppfödare ska börja ta skriftligt och muntligt prov på illerköparna innan man får ta hem dom!

Sen att du motsäger alla som försökt ge dig tips och hjälp och dum förklarar dom och sedan visar det sig hur jävla rätt dom hade gjorde att du grävde din egna grav!

Evilcopyninja
2008-09-21 21:45
0

Nicke här!,Werners sambo!

Varning! Jag Tänker Bruka mig av åsiktfriheten och pressfriheten och tänker stå för konsikventerna!!!
Jag är inte specielt aktiv på iFokus då jag mäst observerar.

Och denna tråd var väldigt underhållande "TRAGISK"

Ignoransens förbannelse på högsta nivå.

Jag hatar Människor och det bekräftas dagligen men detta fall var nog det värsta jag sätt på länge.K´Illern är ett snabbt Rovdjur= Tänder och klor. för att skaffa mat och för att försvara sig, Dom såg ju er som ett hot då deras Männskliga kontakt var så pass liten. och en iller kan ju bara göra kött sår till en vis nivå. Synd att ni inte skaffade hund så ni fått sätt hur ett riktigt Köttsår ser ut.

Och ja tycker alla Hängivna Iller Fanatiker här på iFokus gjort ett exemplarisk jobb med information och råd. Och det är verkligen inte ert fel att det finns IDIOTER. För att kalla honom dum skulle vara som att säga att han menade väl. Detta är ett klassiskt fall av VILL HA,HAR FÅTT PAPPA PYNTAR.

Man måste ju veta vad som kommer å kan hända. Kan ja hantera detta ? Som sagt en iller Bits för det mästa (Misstake bet mej just i lilltån,kändes men ja vet att om hon vill Sprutar det blod) Hon får käka sönder mig om hon vill.Bara hennes sätt att Visa Här är jag Visst är ja Söt. Jag har haft med så mkt djur att veta själv att DET ÄR ETT ANSVAR. Och frustrationen denna tråd skapar hos mig är snudd på blodtörstig  Hur kan man kalla folk för idioter efter allt som skrivits? var god läs forumet så kommer du inse att Du är den största jävla idioten som finns av alla dessa jävla Rixpuckon.

Och det som besvärar mig mäst är vad skall du ta här näst ? en igelkott ? å sedan skicka bort för dom var stickiga ? eller en vandrande pinne för dom ser ut som en pinne ?

De borde vara körkort på djur å skottpengar på idioter, Lika bra ja slutar skriva mer så ja inte upprör någon vänligtsinnad själ men som sagt jag är den största RASISTEN SOM FINNS.HATAR ALLA MÄNNISKOR, Djur ska det vara. Och du en sak till hoppas vi springer på varandra nån gång ;) Så skulle ´ja låta dej få träffa min LADDADE MISSTAKE En redig dos av KILLER SKunk skulle nå få dej att fatta..

OCh Snälla Herr Klyftig från telefon plan, Kan du vara så god att svara på detta.

Du säger dig ha läst så mycket om illrar. Och allt kring dem och MISSAT ATT DE KAN BITAS ? kan du vara så snäll å länka den källan skulle va kul å se vilken vaneställning den personen har av Illern.för som sagt alla djur bits om de kan. bara så att de finns inga dåliga djur bara DÅLIGA Ägare. Och Ge upp efter ett dygn ? HALLÅ VEKLING, Som en liten Flick trännad tjej på 3 år som ramlar å slår sig. å nej dumma golvet !!! Varför rammlade flickan ? jo hon snubla! Varför bet illern ? den var inte trännad för den satt på konsentrations läger i ständig stress å räddsla! Och så kännde han på lukten att du var osäker Och Korkad kan ja lova Djurs sinnen säger mer en ditt å mitt eller iaf ditt.

Jag var inte bäst när vi hämtade illrarna Sarae  måste fan vart misstänksam när ja inte ens ville hålla i en. Men ja Ville Observera och lära mig deras beteende först,visste ju inte hur de skulle hanteras. Nu så är ja tok förälskad i de små djuren och vill va me dem gämt. men även om ja inte skulle kommit överens me dem hadde jag Lärt mig leva me dem då ja Älskar Malin och om hon blir lyklig av dem hadde ja stått ut. Det är att vara berädd för det bästa för allt i mitt hem. Jag kommer förmoderligen ryka ihopp med Misstake resten av hennes kommande underbara år. Men de är ju no hard feelings tjejen är ju bara tonåring och kan varken skrika att ja är dum i huvudet eller smälla i dörrar så ja får ta lite naffs å protest bajsande. Och min Älsking Bästaste kompisen Gammel gubben Simba(Lavasimsadick) Min gullegris te hund som tyvär inte kan bo hos oss då han är van med att kunna gå ut 24/7 i en hage på 600kvm minst! och har sin egna soffplats framför tvn. Var den hemskaste hundvalpen i världen,han bet och högg.bet mig i skrevet typ 3 ggr. Mindre ljuva stunder. men efter ett år så hadde han valt mig. av alla i min famlij. han är en Saluki på snart 13år springer  förmoderligen in i döden :( då han älskar att gå lös å svansa efter husse å gråta när ja åkerhem (Bor 25mil bort från honom.)   Djur förändras och det är alltid de jävligaste som man minns å de kan fan alla hålla med om här då illern lika som salukin är ett sjukt smart djur med de mästa skojsiga idérna och lösningar med en sjuk energi och glädje. 

Hoppas andra som söker illrar utan erfarenhet ser hur denna individ är och hur det gick. Lyssna på alla som kan jag rekomenderar Sarae då hon är exeptionelt samtalsvänlig och framförallt observant och djurkär men mkt kunskap.

Över and slut fan. Hare hare hedå hedå

werner
2008-09-21 21:52
0

Nicke på krigsstigen till max ^^ Så jädra förbannad så han kunde inte stava koncentrationsläger, då är han förbannad. Nu vet ni vad jag har att göra med hela dagarna ;)

Zunbat
2008-09-21 22:14
0

Jag läser så illa men som jag har fattat de hela så har "någon" köpt 2 illrar från en "farm" …..

Problemer är knappast var dom kommer från , utan att dom inte vet va dom köper … Illrar har tänder !!!

Illrar provar att bitas även om dom inte kommer från en farm …

Våran äldsta iller bröt mitt pekfinger i en kamp med mig … o han e inte "farm" född  ….  vi har han kvar o han e underbar nu men jag vet fortfarande att han har  tänder i ena änden ….

Jag köpte mina första illrar för 18 år sedan och dom va födda i holland … i en farm , men ack så underbara dom va …

Jag tror nog att man ska prova andra djur innan man försöker sig på en iller … dom är inte de lättaste djur man kan ha.

Mitt första o kanske sista inlägg …

Zunbat
2008-09-21 22:14
0

vart dubbelt

Gustav-o-Linda
2008-09-21 22:40
0

orka….

Faxlin
2008-09-21 22:47
0

#112: Varning! Jag Tänker  Bruka mig av åsiktfriheten och pressfriheten och tänker stå för konsikventerna!!!

Vill bara göra klart att åsiktsfrihet och pressfrihet inte är något som kan åberopas här inne. Visst åsiktsfrihet, alla har rätt till sina åsikter. Men liksom Expressen eller Aftonbladet är jag inte tvungen att publicera allas åsikter för den sakens skull. Sajten är min. Och jag vill inte ha kommentarer med mer svordomar än vanliga ord.
Detta är en situation som rör upp starka känslor hos alla som älskar illrar. Jag har själv gråtit över alla dessa omplaceringar som bara kastas runt. Som folk köper och sedan struntar i. Folk som inte ställer sig in i vad det är för djur de får hem. Men kommer man längre genom att svära och kalla folk öknamn? Jag tror inte det.

I och med detta är det nog med fula ord i denna tråd. Vill ni svära använd *** inte orden. Annars måste jag städa era inlägg hädanefter.

Mvh Åsa Faxlin Sajtvärd.

Audiatur et altera pars

werner
2008-09-21 23:19
0

#117 jag har sagt mitt i denna tråd så räkna ej med svordommar här ifrån mera :)

Evilcopyninja
2008-09-21 23:33
0

Jag sade vad jag behövde säga.och jag skulle ju stå för konsekvenserna om de skulle leda till en polis anmälning då ja alltid står för mina handlingar å ja viste framförallt att ja skulle gå till personangrepp i frågan.. Så du som Sajtvärd kan hålla i dina regler för att ha ett cleant forum.

Ajöken "***" ;=)

Stotte
2008-09-22 00:14
0

Suck suck suck och åter suck.  Hade du och din flickvän tagit initiativet och hälsa på mig och mina illrar så hade ni fått lite kött på benen. Men att istället åka till Skåne utan att ha tänkt igenom beslutet och desutom ta med sig en extra iller hem är enligt mig idioti.

Någon som kommer ta sig an dessa två?

sarae
2008-09-22 00:24
0

#120 Illrarna bor för tillfället hos HannaM ;) Där de kommer få den omvårdnad de behöver innan de får permanenta kärleksfulla hem, som tänkt igenom sitt illerägandeskap ;)

Stotte
2008-09-22 00:38
0

#121 Hehe jag såg det. Skönt å höra att det löste sig!

PatrikF
2008-09-22 00:55
0

Det här gör ont ända in i själen. Jag har massa saker som just nu bubblar inom mig som nog inte bör komma ut i ett publikt forum.

Men något vidare påläst kan du inte vara, har själv gjort en liknande resa i sommar; Det tog inte många trådar innan man förstod att det var mycket jobb och att iller kan påverka både sociallivet och plåsterkostnader.

PhR34k
2008-09-22 19:35
0

Fy*** va less jag blir, ni illerfolk verkar inte veta hur det är för folk som inte är lika insatta som ni. Ingen kan veta allt.

Om ni fortfarande anser att det är vårat fel så skaffa ett liv, och jag bryr mig inte om ni kickar mig från formet för jag har ändå inget här och göra, men jag blir så ***** less på er när ni tror att ni är iller gudar och resten är inte värdiga. Vad är det för stil? Kan inte en människa göra ett misstag?

Jag fortsätter och säga att jag hur inne i ******* skulle jag veta att jag skulle sätta mig i detta forum och helt plöstligt söka efter "iller farm" jag vet ju för fan inte ens att ni kallar det för "iller farm" om det är så ***** farligt att köpa från iller farm, skriv en tråd och lås den högst upp under regler "Köpt inte från iller farm". Men som jag redan vet efter alla försök att skriva till er så kommer ni inte att fatta ändå. För det verkar som ni har fötts till iller experter. Men efter att läst era trådar så verkar ni inte vara det heller, hälften av er blir sönder bitna, och de andra hälften avlivar eller omplacerar sina! Så istället för att skriva en ***** massa inlägg om era idiotiska försök till att tämja era djur så läs om illrar för det bits faktis!

Och som jag sagt sök på google efter "att köpa iller" "att skaffa iller" "inför iller köp" "köpa iller" osv, och så skriver ni upp hur många sidor som det står att man inte ska köpa från iller farm!

Dessutom visst ska man alltid köpa från en proffessionel uppfödare, men hur ofta gör man det? När man går och köper en hund som inte är köpt via en kenel elller liknade så blir man inte sönder biten för det! Och jag vet att man inte kan jämföra en hund med en iller men det är den mentaliteten man har som iller nybörjare.. för ni verkar ha glömt bort totalt era liv innan ni blev iller gudar!

Nä nu skiter jag i det här. Lycka till med era illrar och hare bra!

Musiken
2008-09-22 19:42
0

Lagger in samma svar som jag skrivit hogre upp

Uttjatat amne javisst men; Du sager att ingen har sagt att man inte ska kopa fran farm, och att du inte visste vad farm ar.
Har du last pa forumet sa hade du vetat. Aven om det bara star "sitter i bur" sa borde det vara nog for att fatta att de djuren inte ar uppfodda under bra forhallanden.

Och for att halla god ton pa forumet sa undviker de flesta att skriva "KOP FOR FAN INTE ILLER FRAN FARM DA AR DU DUM I HUVUDET!". Alla har ratt att ta stallning till vartifran de vill kopa sin valp, vi andra kan bara ge rekomendationer utifran vad vi tycker.

Och nej, ingen fods till expert, langt ifran! Men just for att man ar nyborjare sa ar det jatteviktigt att lasa pa. Illrar och hundar ar otroligt olika. Och ja, vi blir alla bitna. Illrar biter. Det ar sa de komunicerar.

PhR34k
2008-09-22 19:44
0

Hehe läste alla inläggen, *** man blir nästan sugen att skicka ner pengar till hörby för vissa här e ju helt rubbade!

PhR34k
2008-09-22 19:45
0

Musiken istället för att sitta ner och skriva här, dra till en onoff eller liknande och skaffa ett svenskt tagentbord, *******

* redigerat av sajtvärden. På grund av onödigt ordval.

Faxlin
2008-09-22 19:47
0

Ingen är gud här inne, och ingen försöker få sig själv att framstå som någon gud heller. Och lära sig om illrar det gör vi alla varje dag. Alltid lär man sig något nytt. Även om man haft iller i 20 år så blir man inte full lärd, aldrig någonsin.

Men det gör inte att man inte har samlat på sig en hel del erfarenhet och kunskaper under de år man varit iller ägare. Och som du själv skrev tidigare, det står i skrivreglerna som alla förhoppningsvis har läst att man inte får annonsera ut om valpar från farm. Så att det är negativt med farm borde ha framkommit åtminstone på min sajt.
Även i denna tråd så varnas det för farm. Och jag personligen svarade på ditt mail till mig. Du hade kunnat fråga per mail eller per pm om du undrade något. Istället svarade du inte alls.
Du vart hembjuden till en av medlemmarna och det svarade du inte på. Du vart per mail erbjuden att komma hit och hälsa på och det svarade du inte heller på.

Kanske är reaktionerna du får inte så konstiga om du tänker efter. Du har fått massor med tips och råd och istället väljer du att göra tvärsemot. Och när det visar sig att det som varnats för är sant så hotas de små att avlivas. Istället säljer du dem till en av medlemmarna här inne.
detta efter mindre än ett dygn. Så kanske har du bäddat för att få mothugg och skäll då.
Det spelar ingen roll hur mycket kunskap vi sitter med och hur gärna vi än vill dela med oss av den om den som ska skaffa iller inte är öppen för att ta emot den.
Då pratar vi för döva öron och det är liksom lite så det känns i detta fall.

Du är dock fortfarande välkommen hit med din flickvän för att få träffa illrar och lära dig från grunden vad det är för djur. De går inte att jämföra med hund eller katt. Så att besöka och få träffa dem i verkliga livet är otroligt viktigt.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

PhR34k
2008-09-22 19:47
0

Och till tofflan som tror jag bor på telefon plan med mellanrum, så jag behöver ingen pappa som köper mina illrar då jag jobbar, är 23 år gammal har en bostadsrätt som är värd 2.0milj äger en vattenskoter och en 04;as saab 9-3 aero. Så tack för mig! Och din analfabet, läs mina inlägg innan du yttrar dig bland dessa 125 inlägg som folk har följt i 1 vecka nu!

PhR34k
2008-09-22 19:49
0

Faxlin, jag har läst allt alla skriver fast ni verkar inte tro det av nån konstig anledning, och nej jag har inte läst alla man kan läsa inför Att skaffa iller, för då skulle jag fortfarande sitta här och läsa alla trådar. Det jag säger är att ni kanske ska låsa någon tråd högst upp under reglerna om vad man bör tänka på och skriva "köp inte från en farm". Håller du inte med? Börja inte rabbla om massa annat. Sen visssa har skrivit här att jag inte skulle köpa från en farm, men då hade jag redan dragit ner, jag drog ner i fredags eftermiddag!

PhR34k
2008-09-22 19:51
0

Och jag läst många gånger att man inte ska vara rädd för att en iller bits,  vilket vi var redo för men det står ingen stans förutom i era trådar som är längst ner i listan där folk har skrivit att de bits helt oprovocerat och blir helt galna!

UlrikaD
2008-09-22 19:52
0

Tycker att det låter som att det är tur för dig som har så mycket prylar för så mycket pengar. Då kan du ju hålla dig till dem istället för att blanda in levande varelser i ditt liv. Det verkar ju inte gå så bra. Som folk innan har skrivit. Du har fått så mycket tips, hjälp och råd. Men man kan alltid bara vägleda folk man kan aldrig tala om för folk vad de ska göra. För, som du är ett bra exempel på, de skiter ändå i det och gör vad de själva vill ändå. Skit samma vem det drabbar på vägen.

PhR34k
2008-09-22 19:52
0

Samt stotte, om jag hade kommit över till dig och klämt på din iller, hade han bitit mig oprovocerat?

PhR34k
2008-09-22 19:54
0

Skitsamma vem det drabbar på vägen? Ni tycker ju att alla illrar på farmarna ska dö? Att man inte alls ska köpa en där, så vem är de det drabbar? De skulle ju ändå ha dött för er!

Faxlin
0

#130: Visst kan det ligga en del i att ha en sådan tråd. Men samtidigt får man som värd vara försiktig med vad man skriver så att det inte blir förtal. Och just det här med farmars varande eller icke varande är en helt fråga inom iller världen. Och dessa skapar hur man än gör en massa starka känslor. De gånger jag skriver något om att jag inte rekomenderar att man köper från farm får jag otroligt mycket skit från många medlemmar. Alltså har jag begränsat det till att stå stenhårt fast vid att man inte får annonsera om dessa här inne. Även den lilla biten ger skit.
Saken är den att det kommer alltid finnas de som köper från farm. Och även de som har gjort det måste känna att de är välkomna in hit som illerägare och en sådan tråd klistrad högst upp tror jag kan få bort den känslan. Men dessa personer behöver ofta hjälp och stöd efter sitt köp. Alltså behövs det att de känner sig välkomna att skriva här.
Så nu kanske du förstår anledningen till att en sådan tråd inte finns.

Audiatur et altera pars

HannaM
0

Dessutom visst ska man alltid köpa från en proffessionel uppfödare, men hur ofta gör man det? När man går och köper en hund som inte är köpt via en kenel elller liknade så blir man inte sönder biten för det! Och jag vet att man inte kan jämföra en hund med en iller men det är den mentaliteten man har som iller nybörjare.. för ni verkar ha glömt bort totalt era liv innan ni blev iller gudar!

Nu har jag haft killarna hemma dubbelt så länge som du, jag har blivit biten en gång, när min hane skulle spöa skiten ur en av valparna och jag blev tvungen att stoppa dom under vattenkranen för att få isär dom. Didrik missade min hane och råkade träffa mitt finger. Hade du läst på hade du vetat en iller kan bitas, hade du tagit dig tid att nappa på stottes erbjudande och träffat hans illrar hade du vetat att dom kan bitas. Att ta hem en iller innebär i 99 fall av 100 att du kommer bli biten. 

Skillnaden mellan att köpa en hund från en inte kennel är att det som inte är en kennel oftast är en vanlig hundägare som tar en kull på sin älskade hund. Hundarna hanteras lika mycket där som hos en seriös större kennel. En iller från en farm är inte hanterad, det är oftat ingen som överhuvudtaget rört illern mer än absolut nödvändigt. Dom är inte vana vid hantering, inte vana med människor. Dom här killarna  som kom hem till mig var livrädda. Dom är skygga och backar när man kommer mot dom. I en trängd situation är deras sista utväg att bita, alltså kan dom göra det. Illervalpar leker också med tänderna med varandra. Eftersom dessa två aldrig lekt med en människa förut vet dm inte vad som är ok och inte. Människor har mycket känsligare hud än illrar och tål inte lika hårda bett som dom kan ge varandra.

Skulle du köpe en hund som är uppfödd i en liten bur utan kontakt med människor är risken att du blir biten där med, om inte annat har du ett stort roblem med den hunden.

Du hade inte behövt söka på farm, du hade behövt läsa på mer, då hade du sprungit på inlägg om illrar som bits här. Dom är inte få. Vi var många som sa att valpar från farm och speciellt därifrån inte är lätthanterade alla gånger men valet är ju fortfarande upp till dig. Du bör skaffa dig såpass mycket kunskap innan du köper ett djur att du kan göra ett eget val. Det är lätt att bli försiktig på den här sajten med att säja du SKA respektive SKA INTE därför att det kan lätt tolkas som påhopp och det uppskattas inte av många människor, det finns många bråk här som blossat upp på grund av att någon berättat för någon annan vad dom SKA eller INTE SKA göra. Som jag sa, när du skaffar dig ett djur bör du vara medveten om hur djuret fungerar och bör ha läst på såpass mycket att du själv kan ta ett beslut du kan stå för, att skylla på att "ingen berättade" är int ehållbart, tyvärr. Det är din uppgift att själv ta reda på allt du behöver veta.

Aviendha
2008-09-22 19:56
0

Kul för dig att du är rik då.

För att försvara Musiken, så sitter hon i England, som bekant har de varken Å,Ä eller ens Ö på sina tangentbord, men det är fullt läsbart ändå.

Man kan ALDRIG skylla sina felaktiga val på någon annan, även om vi hade bönat och bett om att du skulle skaffa en farmariller, det är helt upp till dig att bilda dig en uppfattning, att skaffa kunskapen för att kunna bilda den uppfattningen och beslutet ligger hos dig. Ingen annan. Du blev inte påprackad en iller. Du köpte.

Musiken
2008-09-22 19:57
0

Jag tycker inte om att du gar till personangrepp pa mig.

Jag KAN inte kopa ett svenskt tangentbord for jag bor inte i Sverige! Men du far garna kopa ett at mig och skicka. Har en Mac.

Faxlin
2008-09-22 20:01
0

#134: Jag önskar inte någon iller döden. Men jag önskar inte att man håller illrar som de gör på farmarna. Och så länge folk köper därifrån kommer de fortsätta. Saken är den att om man köper en valp så "räddar" man den från ett liv i bur. Men föräldrarna sitter kvar. År efter år. Det är inget liv för en iller.

Audiatur et altera pars

PhR34k
2008-09-22 20:12
0

Ett tips har kört med mac hela mitt liv och du kan ändra inmatningsspråket till svenskt så du får ett svenskt t-bord layout.

PhR34k
2008-09-22 20:13
0

#139 jag läste någonstans i detta forum om det var kt om iller eller nåt så stog det " Köpt inte från iller farm för då stödjer du dem bättre att offra några …… "

Faxlin
2008-09-22 20:14
0

Men då hon inte bor i Sverige har hon inte ett svenskt tangentbord. Således finns Å,Ä,Ö inte ens med på det.

Audiatur et altera pars

PhR34k
2008-09-22 20:15
0

Det var någon i denna tråd som jag träffa och sa " konstigt nog är det bara sjukskrivna, handikappade eller feta som har illrar" Hehe tyckte det var roligt.

Aviendha
2008-09-22 20:15
0

#139 För att fortsätta lite.. Och så länge folk köper därifrån så gynnar de ägaren av farmen. Så länge som de gynnas så fortsätter det.

PhR34k
2008-09-22 20:16
0

Men du kan ändra ändå, du kan på ditt svenska t-bord ändra språket till turkiska ifall du vill så fungerar det som ett turkiskt skrivbord- Hade ni läst på allt innan ni skaffat en dator så skulle ni veta det.

PhR34k
2008-09-22 20:17
0

Jag tycker dessutom att det är väldigt roade att ni är 20 personer om inte mer som sitter och försvarar andras inlägg för ni verkar ha så tråkigt.

Faxlin
2008-09-22 20:17
0

#143: det tyckte jag lät mindre roligt. Och inte är det sant heller.
Den som tog din iller är varken fet eller handikapad. Och sjukskriven kan folk vara till och från. Det är inget fast tillstånd liksom.

Audiatur et altera pars

Aviendha
2008-09-22 20:19
0

#143 Jättekul. Sjukskriven blir man av en orsak, inget man själv väljer. Handikappad likaså, och jag vill inte höra ett enda ont ord om den kategorin. Så lågt sjunker man inte.

Jag kan genast slå hål på din teori. Jag pluggar på universitet, har jobbat innan. Jag har ett BMI på 21 och jag är inte handikappad, varesig psykiskt eller fysiskt.

PhR34k
0

#147 Inte vet jag, det var inte jag som sa det. Jag förde det bara vidare.

HannaM
0

#147 nej men jag har funktionshinder=) Neuropsykiatriskt sådant. Så visst. Vet väl inte riktigt hur det påverkar hanteringen och kunskapen om illrar så hur relevant det är för tråden vet jag inte.

Musiken
2008-09-22 20:20
0

Jag vet att jag kan andra spraket pa mitt tangentbord, men da jag bara skriver pa svenska pa denna sidan och bilddagboken sa ser jag ingen anledning till att lara mig vart alla symbolerna sitter nar tangentbordet ar pa svenska (for jo, jag har provat, och da sitter inte ? och andra tecken pa samma stallen som jag ar van med). Jag raknar med att de flesta har inne har ett tillrackligt hogt IQ for att kunna lasa utan prickar ovanfor tre bokstaver.

Faxlin
2008-09-22 20:21
0

#145: Nepp jag har inte läst på innan jag skaffade dator. Är helt värdelös på datorer och försöker inte påstå annat heller. Dock tror jag inte att min dator mår psykiskt dålig av det :-)

Audiatur et altera pars

HannaM
2008-09-22 20:22
0

#152 inga planer på att omplacera din dator?

UlrikaD
2008-09-22 20:22
0

#143 Var det därför du gav upp? Kände du inte att något av ovanstående passade? Förstår inte varför du slår vilt omkring dig nu. Illrarna har flyttat och får förhoppningsvis ett bra liv. Inte tack vare dig. Förhoppningsvis har du lärt dig något av detta, men av vad man kan läsa så verkar det tyvärr inte så. Det som verkar vara viktigast för dig just nu är att säga att allting var någon annans fel. Du hade absolut inget ansvar i det hela. Som du så väl skriver i ett tidigare inlägg, du är vuxen, du tar dina egna beslut. Var då så vuxen att du står för de fel du gör också.

PhR34k
2008-09-22 20:23
0

Vem vet, men det var nån som skrev ett inlägg om att de matar sina illrar med kadaver och de klagar inte… Visste inte att det fanns en "mannen som tallar med illrar" här

HannaM
2008-09-22 20:25
0

#155 det var jag=) Nu får mina visserligen bara kadaverbitar, mina äter nämligen rått kött. Jag har inte frågat dom eftersom jag inte är djurkommunikatör eller ens är säker på att jag tror på det men dom äter med god apit och håller en bra vikt, är fina i pälsen och trevliga i humöret.

PhR34k
2008-09-22 20:25
0

UlrikaD, hade de haft ett bättre liv där nere?

Jag står för mina misstag därför gav jag upp dem till någon som var mera kunnig annars hade jag tagit dem till skogen och släppt ut dem eller avlivat dem.

Så jag anser att jag har gjort något bra trotts mitt misstag.

Men NI verkar inte förstå att jag gjort ett misstag. Och folk kallar en för idiot att man inte läst på osv. Så därför blir jag förbannad.

Aviendha
2008-09-22 20:26
0

#155 De mår inte illa av det, för det är deras naturliga kost. Man får enligt lag inte ge levande föda, därav är de döda när de får den. Enkelt.

HannaM
2008-09-22 20:27
0

Ja vi anser att det är dumt att skaffa djur utan att ha läst på, det är nämligen ditt ansvar som människa gentemot djur, att du vet vad du ger dig in på.

UlrikaD
2008-09-22 20:28
0

Tycker att det är mest du som kallar folk för idioter jag. Men iallfall, nej jag tror inte att de hade haft ett bättre liv på farmen. MEN vad folk, bla du inte verkar förstå att i och med att ni fortsätter att köpa illrar från farm så fortsätter farmarna att avla fram fler och fler valpar varje år. Om alla slutade köpa därifrån finns det ingen marknad för dem längre och de måste lägga ner sin avel.

Aviendha
2008-09-22 20:30
0

#157 En sänkning leder för det mesta till en motsänkning, det är det tillochmed forskat på. Du började med öknamnen, och då slog det runt på dig själv.

Ofta tar man till en förolämpning när man inte klarar att föra en vettig diskussion. Behöver jag påminna igen om att du började?

Gustav-o-Linda
2008-09-22 20:51
0

Jag visste nästan inget om illrar innan jag köpte mina. Men jag har pluggat hårt nu i 2 år och kan säga mig att jag vet en hel del om illrar nu… Måste ha intresset o inte bara köpa för skojs skull o sen inte kunna ta hand om dom… Köpte 2 på en gång o i sommar blir det den 4dje jag ska ta hem :). Det viktigaste är intresset faktiskt…

JossanH
2008-09-22 20:54
0

Det här är ju bara löjligt…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2008-09-22 21:19
0

Bra att du inser att du gjort ett misstag. Du var inte påläst. Nu vet du att det inte är i en handvändning man skaffar djur. Man åker hem till folk som har djuret, man pratar med folk som har djuret, man ser till att lära sig allt som finns om djuret. Man anklagar inte andra människor för att inte ha berättat för en att de bits. Det är ens skyldighet att ta reda på själv. Man frågar. Att illrar bits är den vanligaste "fördomen" om dem. Det är ngt varenda människa som inte sett den frågar om. Varför inte ni?

Hur som, ni gjorde ett fruktansvärt misstag och på köpet legitimerade ni farmarnas varande. Nu, har era illrar det bra och kommer få ett bra liv. Var nöjda med det och sluta tjafsa. Gör inte om det och lägg ner nu. Ni borde förstå att folk blir upprörda när man beter sig så.

/Sarah, Adjunkt inom Nationalekonomi på Stockholms Universitet, BMI 19,5.

Sarah
2008-09-22 21:21
0

Det sjukaste är att ni inte ens tackar och betalar för uppehället av dem nu.

Det är väl brukligt då man vill omplacera ett djur. Släppa ut i skogen… Ni är dåliga människor om det var en seriös tanke och jag hoppas att ni skäms.

UlrikaD
2008-09-22 21:32
0

Jag trodde det alltid var säljes till högstbjudande som gällde.

Sarah
2008-09-22 21:37
0

Inte om man bryr sig om djuret… ;)

Faxlin
2008-09-22 21:41
0

#153: Vid närmare eftertanke borde man kanske göra det. Om de mår dåligt av min kunskap så borde jag vara en bättre människa om jag omplacerar datorn. Flört

Audiatur et altera pars

UlrikaD
2008-09-22 21:42
0

#167 Det var liksom det som var min poäng.

Aviendha
2008-09-22 21:49
0

#168 Nää.. Släpp lös den i köpcentrat där den hör hemma, den reder sig nog ;)

Faxlin
2008-09-22 22:11
0

#170: Jaaa, att jag inte tänkte på det.

Audiatur et altera pars

Sara
2008-09-22 22:40
0

Tja, där fick iaf tesen om att de som har pengar att lägga på att köpa ett djur tänker efter innan de köper.

Tänker på inlägg # 129 och att det förut har diskuteras att om man inte har så mkt att köpa illern för verkar mindre seriös än den som slänger upp x antal tusingar.

Sara

PhR34k
2008-09-22 22:57
0

Att jag ska behöva betala för deras uppehälle? Du min resa kosta 1500kr tur och retur plus 1400kr för illrarna det är 2900kr, jag sålde dem till lucifer för 700kr båda två så jag har knappast sålt dem för pengarnas skull för jag hade kunnat slängt ut dem på blocket för 700kr st så hade nån dåre köpt dem. Dessutom hade hanna erbjudigt mig 1000kr för dem. Så det visar att det inte var för pengarnas skull. Och jag blir så less på er. Ni vrider allt jag säger till eran fördel.

Gör som ni vill ni kan tycka jag är ett mongo (och nu kommer ni säga, men det är bara du som kallar oss för mongo (vilket inte e sant då ni säger att jag inte har någon iq osv osv)) och allt annat ni tycker om mig. Men jag har gjort ett misstag, sålde dem till lucifer och nu har dom det bra!

Det är sista gången jag skriver och läser det här för jag blir bara så spyless och orkar inte spendera min tid med er, har försökt förklara mig (inte skylla ifrån mig) men direkt har jag fått påhopp vilket har varit otroligt orättvist. Jag har inte skadat någon/något jag anser att hade jag haft kvar dem och okunning som jag är och de komemr från en farm som betyder att de behöver extra kunnighet det hade gjort att då kanske blivit skadade förlivet. Så jag valde direkt att lämna mig från dem.

Jag vet inte hur ni kommmer att vrida på det men ni hittar väl på nåt!

Citat från hon som köpte valparna av mig dessutom:

"Det är antingen handikappade, sjukskrivna eller feta som har illrar"

Här har ni en länk till de som vill fortsätta jävlas!

Klicka här!

Stotte
2008-09-22 22:58
0

#133 Det beror helt på. Vissa av mina vänner blir bitna medans andra inte blir det. Samt att jag hade berättat om hur min iller betedde sig som kom ifrån just sjöbo.

HannaM
2008-09-22 23:05
0

Hmm inga minnen av att jag erbjöd 1000 kronor, mer så att jag frågade vad du skulle ha för dom. Svaret var 1000 kronor.

Aviendha
2008-09-22 23:09
0

Vad jag inte förstår, är varför den person som köpte valparna skulle fälla den kommentaren. Vad menas med det?

HannaM
2008-09-22 23:11
0

Tror vi sa att många som har iller är sjukskrivna och många har ont. I sammanhang, vet inte, hade sovit fyra timmar när vi hämtade dom men kanske något om att ha tid att uppfostra?

Aviendha
2008-09-22 23:14
0

Okej. Som det vinklades så var det mer av en ren förolämpning, vilket antagligen inte var fallet.

HannaM
2008-09-22 23:17
0

ugefär så.. jag är en av dom sjukskrivna så jag ser ingen större anledning att förolämpa mig själv.

Aviendha
2008-09-22 23:26
0

Nej, det var ju det som inte stämde in alls, + att jag inte tror att du vill förolämpa alla illerägare, genom att endera klanka ner på de som är "sjukskrivna, handikappade eller feta" eller de andra som inte alls är det omnämda.

Faxlin
2008-09-22 23:29
0

Som jag förstår det är det således Cilla han menar ska ha sagt det där med sjukskrivna, handikappade eller feta. Det låter verkligen inte som den Cilla jag känner.

Audiatur et altera pars

werner
2008-09-23 00:02
0

Det roligaste jag läste nu var att han anser er vara illergudar, jag är nybörjare på suntförnuft och det går kalas.

Och var det någon som brydde sig om att han var 23 år med bostadsrätt för 2mille (som att det skulle vara något i sthlm) med en sån saab och en liten vattenskoter osv, jaha, vad ska vi göra åt saken? Det är ju inte direkt speciellt om man växt upp där må jag säga ^^

Sen tycker jag PhR34k inte har någon anledning att tycka synd om sig för att en del av oss har blivigt irriterade på vårdslösheten som vi ansätt har skett här och sagt "idiotiska" saker om honom eller till honom för i inlägg #86 hoppar han på alla och säger att "Men ni är ju totalt dumma i huvudet", innan någon ens gjort ett påhopp imot honom och JA jag har läst igenom alla inlägg innan det de var bara en som skrev "nu blir jag arg och ledsen" på själva förteelsen och gjorde inget påhopp på honom utan han började med att trycka i mot er med saker som han inte direkt är kapabel till att avgöra men man kan inte be om att folk inte ska bli arga och säga något tillbaka om man hoppar på alla som försökt att hjälpa från början.

#157 "Men NI verkar inte förstå att jag gjort ett misstag. Och folk kallar en för idiot att man inte läst på osv. Så därför blir jag förbannad." - Alla kan göra misstag MEN om alla säger (på inför valpköp och skaffa iller trådar) att du ska läsa på och du påstår dig ha läst på inför att skaffa valp och sedan inte ens vet att dom biter oprovocerat så är det självklart att folk tycker att du vart mer eller mindre idiotisk eftersom att jag skulle inte ta hem tex en skäggagam om jag inte hade någon aning om djuret mer än att det är en ödla med taggar på ryggen utan då måste jag läsa om värme och luftfuktighet osv, det samma med hundar/katter/hästar/grisar/igelkottar och illrar, det är inte alltid bara ha djur en katt kan klara sig själv med mat och vatten om det är en ute katt som vägrar vara inne långa stunder men egentligen så är det inte rätt heller.

En person som kommer och skriver upp på teoriprovet för Bkörkort och knappt öppnat boken kallas ju även för dumdristig och idiotisk för h_n vet ju knappt något om vad det handlar om, de är inte bara illervärlden man behöver kunna innan man ger sig in på det.

JessicaN
2008-09-23 00:25
0

Har inte läst den här tråden förrän nu, USCH säger jag bara. Skönt att illrarna kommer få nya hem.

Och angående om det där med att bli biten, jag har aldrig haft iller men jag har läst så mycket jag kan om illrar i säkert 4 år och jag har läst olika trådar här väldigt länge och jag har också frågat er mycket här om vaccinationer, mat m.m. för att vara en så bra illerägare som möjligt. Så jag vet att min valp säkert kommer bita mig när jag skaffar en, för att testa gränserna och så, men även om jag inte hade en aning om att dom skulle bita, jag hade ändå tagit på mig ansvaret i och med att man skaffade iller och då får man försöka uppfostra dom också. Man kan ju inte direkt omplacera sitt barn för att det skrek för mycket :P

Jag ska inte få hem min första iller förrän till sommaren och jag kommer fortsätta läsa på om illrar och även åka till Änglaillern för att träffa illrar med sina ägare.

Till sist, vad bra att det finns änglar som ni som tar hand om dom små grabbarna :)

Lissi08
2008-09-23 03:10
0

jag har i princip läst alla inlägg och min åsikt är att ni ska lägga ner inlägget innan det blir större än var det redan är..
PhR34k har redan köpt och omplacerat sina valpar, Vare sig det var bra eller dåligt gjort..det som har hänt har redan hänt ingen kan göra något åt saken och jag tror nog att alla har sagt vad de tycker om denna händelse så nu bör ni låta ämnet dö..
Orka hålla på så mycket som ni gjort liksom..Obestämd

AlbaStiffler
2008-09-23 10:40
0

Tack och lov för att Hanna och Co hoppade in så fort som de gjorde och redde upp detta kaos. Hade kunnat sluta illa för de stackarna. Ja menar, hur läneg skulle dessa två klara sig i skogen? Visst var de kanske så pass vilda att de med lite tur skulle kunnat klara sig ett tag, men det hade inte blivit lätt i vinter. Med ltie tur hade de lärt sig jaga, men antagligen inte. Och ingen av dem hade tytt sig till människor, alltså hade det vart kört.

Ibland undrar man ju vad det finns för folk på denna planet. helt sjukt…

Evilcopyninja
2008-09-25 11:31
0

haha  detta är ju bara för underhållande xD Gillar specielt pararellen mellan hund och iller..  den stora frågan är vilken sorts gatukorsning han kan tänkas vara.

fridaas
2008-09-25 11:48
0

#131 Oh jo det står visst trådar om illrar som bits helt oprovicerat och galet, jag är skrivit två, fat de är iofs låsta nu, men det går att söka på dem ändå.. hade du sökt på bitande iller så hade du nog fått upp de trådarna.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.