Dålig nyhet om Funny
Var på återbesök hos veterinären idag med Funny.
En snabb uppdatering är att Funny (nu 5 ½ år) i ungefär ett år har haft lite knusslig päls och vi har misstänkt binjureproblem.
Dock har hon blivit ultraljudad ca var 4:de månad utan att det synts några förändringar i buken. Blodsockret har dock legat runt 4 vid varje blodprov.
Vid dagens ultraljud visade det sig att hon har en tumör i bukspottsköteln medan resten av buken såg fin ut.
Diagnos hittils:
Funny har inga problem med binjurarna utan hon har insulinom. Att hon tappat päls beror på att binjurarna har producerat för mkt hormon pga insulinomet.
Så nu ska tösen opereras i början av oktober.
Jag hade hellre sett att hon hade binjuretumör istället, därav den dåliga nyheten.
Sara

Oh stackars Funny :( Hoppas att hon klarar operationen fint iaf.
// Amanda

Jättetrist att höra. Hoppas att går bra

Stackars er. Hoppas dock det blir en lyckad operation. Håller tummarna för er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Va tråkigt att höra… håller tummarna för funny

Va hemskt hoppas operationen går bra
Jag tror det ska gå bra, Funny är en pigg tös som inte visat några tecken på lågt blodsocker än förutom en liten viktnedgång sedan i våras. Å pälsen då, men det trodde vi ju berodde på binjureproblem.
Sara
Håller tummarna för er!
Men försök att tänka positivt, det går att operera :)
Vi håller tummar och tassar här hemma.

Stackars Fanny! Hoppas hon är på bättringsvägen snart =)
Kanske en dum fråga, men varför hade du hellre sett att det varit binjuretumör än en tumör på bukspottsköteln?
Jag är inte alls insatt i illrars olika cancersjukdomar och vet inte vad som påverkar vad i kroppen, så jag är bara nyfiken. Är det lättare att operera/behandla mot binjuretumör, hade hon haft större chans till att leva längre om det varit binjuretumör istället? Eller beror det på något annat?
Du får gärna förklara skillnaden på de olika tumörerna (förrutom att de sitter på olika ställen i kroppen) och hur de påverkar kroppen.
#10 Finns två artiklar om Lymfom & Insuliom här på iFokus där du kan läsa lite. :)
Tyvärr ingen om Binjuretumörer.
Kort och gott så är Insulinom svårare att operera då tumörerna oftast är många och små som riskorn. Man vet inte om man lyckas avlägsna alla.
Binjuretumörer så är ena binjuren överaktiv och beroende på vilken det är (höger el vänster) så kan man operera den som är överaktiv och på så sätt "behandlas".
Hittade det här hos Agria som förklarar det ganska lätt :)
Enkel läsning om illerns olika sjukdomar.
#10 had edet varit binjuretumörer had eman kanske kunnat sätta in ett suprelorin implantat
#13 Så länge man har friska illrar så blandar man ihop allting. Men när sjukdomarna kommer så fn trillar poletterna ner 

Vi håller tummar och tassar för att funny klarar operationen och får leva länge

Håller tummarna för Funny och att en operation skall gå bra och ge henne några år till.

Hoppas det går bra, lite risky ju med en poeration på en sån "gamling", men det går nog bra! Hoppas de inte hittar något mer där inne… :-(
# 10 Precis som de andra har sagt är det lättare att operera bort en binjure, iaf om det är den "rätta" En av binjurarna sitter precis vid ett stort blodkärl och är svår att operera.
Dessutom finns det behandling för binjureproblem, det här chippet. Sen så är det inte direkt "farligt" för illern att ha binjuretumör så länge den inte sprider sig. Tumörer i bukspottsköteln /insulinom påverkar illerns allmäntillstånd på ett annat sätt + att det gärna kommer nya tumörer efter man opererat bort en gång.
Sara
Nu är operation bokad den 2 oktober.
Sara
Jag visste inte ens att det gick att operera mot insulinom, även om det inte verkar vara så stor idé. När Chade fick det så fick jag veta att det enda man kunde göra var att medicinera, livet ut.
Allmäntillståndet blir verkligen sämre, som det skrivs. Han tappade massor i vikt och blev orkeslös. Sov mest och hade ingen aptit eller lust att leka. Det enda som han verkligen ville göra var att vara ute hos min pappa, där kunde han hålla på som i gamla goda dagar tills han nästan föll ihop av tröttheten.
Håller alla tassar, tummar och tår för Funnys skull!
Paulina
# 20 Förr var det nog inte så vanligt heller beroende på vilken veterinär man åkte till. Mina första illrar ansåg den veterinären inte gick att göra något åt, och så även med Trazan när han blev sjuk. När Trazan fick sin dödsdom (pälsavfall) där vid en vaccinering började jag åka till Blåstjärnan i Gbg, de medicinerade honom först och sedan opererade.
Sara
#21 Jag vet inte om det kan kallas förr, det var ju ett och ett halvt år sedan, de i Östersund visste inte mkt om iller, så de ringde och rådslog med Roslagstull. Även om det inte sågs som ett alternativ, så tycker jag att jag borde informerats om detta. Men det kan ju faktiskt vara så att de inte visste av operationsmöjligheten.
Paulina
# 21 Hmm, nä det var ju inte så länge sedan. Bedömer de att illern har mindre chans att klara en operation så bör de ju avråda en operation men att inte ens nämna det är dåligt.
Sara