Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 207 ggr
[Luna]
0

Iller omvårdnad :)

Hur ofta badar, klipper klor osv ni era illrar?
Skumt fomulerat men ni förstår nog hur jag menar Kyss

-eM-
0

Oj, det är verkligen olika, jag donar på dom när ja ser att klona börjar bli långa eller när öronen ser smuttsiga ut. Och badar dom gör jag när dom luktar allt för illa.

Therese-jhfd
0

Mina illrar badar inte många gånger per år. I år har de fått två bad, ett till yran i mars och så ett för någon vecka sedan eftersom jag tyckte att de behövde det. Blir nog ett bad till i år. Nu räknar jag riktiga bad alltså, att de hamnar under vattenkranen lite oftare än så händer ju, för att skölja bort smuts och annat äckel som de kan råka få i pälsen ibland.

Klipper klor gör vi betydligt oftare, men jag vågar inte sätta tummen på exakt hur ofta, klorna växer olika mycket på mina. Electras klor tex brukar jag få se över minst en gång i veckan, medans Matiz klor kanske bara behöver ses över var 3 e vecka. Cayenne och Carisma ligger någonstans där emellan.

Rensar öron gör vi vid behov. Vill inte pilla för mycket i öronen eftersom det inte är bra. Men lite koll vill man ju ha så att man inte missar tex öronskabb.

Tandsten tar vi ordentligt när vi hälsar på min kompis i Malmö som är en hejare med tandskrapan. Ytlig tandsten försöker jag pilla bort själv när jag ser att det behövs.

Svårt att säga exakt att si och så ofta gör jag det ena eller det andra, det blir liksom när det behövs.

Velsan
0

Som alla andra så gör jag det vid behov, öronen toppas när de e skitiga, och klorna brukar jag behöva klippa 1-2 gånger i veckan, de växer som ogräs. Bada tänker jag inte göra såvida hon inte rullar sig i nått riktigt äckligt. tror att illrar luktar mer ju mer man badar dem. och nån tandsten har inte dykt upp än :)

[tiiia]
0

klorna klipper jag ca 1ggn i veckan, topsar öronen "vid behov", och Dior badas när han är riktigt skitig, dvs när vi varit ute efter att det regnat eller när han varit i blomkrukorna och busat.

[HannahoHenrik]
0

Vi har som rutin att fixa öron o klor en gång i veckan bad blir dock mycket mer sällan

Madde
0

Klorna klipper vi när det är behövligt. Bada är någon gång om året och rensa öronen gör jag när det är dags för utställning eller träff.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.