Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 330 ggr
mellylove
0

popcorn till iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan. jag undrar om det är farligt för diesel att äta popcorn. kanske är en korkad fråga men han älskar det å blir helt galen när jag äter det. han har fått några stycken (inte många) men vill inte gärna ge han nått som jag inte vet hur bra/dåligt det är.

det är popcorn utan smör å extra salt.. vore bra om jag kunde få svar på detta för jag äter ofta popcorn :) det borde väl inte va farligt det e ju bara majs? aja väntar på era svar..

mvh Linda

Sara
0

Jag brukar ge mina lite av det vita (alltså utan skalbitar) när jag äter popcorn. Har heller inget smör eller extra salt på. Ingen blir sjuk av det, det är ju bara några smakbitar så inga mängder.

Sara

AlbaStiffler
0

Majsen i sig är inte farlig på något giftigt sätt. Men Majs är ju en gröda och inga grödor är bra för illrar i regelbunden mat. Illrar är ju inte vegetarianer så att säga. men nån enstaka majs då och då skadar väl inte så värst mycket,

Det som däremot är farligt i detta fall är saltet. Allt salt är dåligt för illrar. Vet inte om popcorn innehåller socker åxå, och där gäller ju som allt sött och för frukt, att ju mindre destå bättre då sockret kan ge insulinom i förlängningen.

Vore det smör-popcorn så innehåller ju även smöret salt för det mesta alltså är även det dåligt.

SÅ om du vill ge honom en popcorn då och då, poppa själv och ta bort några till honom innan du saltar/smörar. det är iaf mitt råd. I övrigt är väl det sunt förnuft som gäller. En bra tumregel är 1 tesked gott (vad det nu är) är ungefär lagom, och inte för ofta så att det blir en rutin.

elinn
0

Jag gör som Sara, jag biter bort delarna med skal och ger det mjuka. Det är inget jag ger dem i mängder men de brukar få smaka när jag äter.