Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1283 ggr
irreirre
0

illerdebutant :-)

Hej!

Står nu inför valet att skaffa min första iller.

Det är ca ett halvår sedan jag "upptäckte" illern som husdjur. Har hela tiden haft i tanke att försöka få tag i en illervalp från nästa års kullar. Men nu börjar jag bli för sugen på att ha en kompis hemma så jag har börjat kika runt vad det finns för möjligheter att skaffa en iller inom en ganska snar framtid.

Jag är införstådd i de olika problemen som en lekfull iller medför och tror inte det kommer bli några problem.

Jag har dock två problem som måste lösas innan jag kan få hem min första iller.

1. Min flickvän är allergisk mot katter. Måste ta reda på om hon även är allergisk mot iller. Är det vanligt att kattallergiker inte tål iller?

2. Min andra farhåga är att illern ska lukta väldigt mycket.  Luktar alla illrar mycket? Är det skillnad på hane/ hona? Luktar en kastrerad hane lika mycket som en som inte är det? Vilka knep finns för att minska lukten??

Slutligen. Tips om uppfödare med valpar kvar som finns i eller kring göteborg uppskattas :-)

MVH// Thomas

Jenahbella
0

jag e allergisk mot katter men med illrarna funkar de jättebra! känner inte av dom alls. men de e nog från person till person.. :)

Aviendha
0

Det är rätt enkelt att ta reda på, gör ett pricktest hos hälsocentralen för just iller. Då får ni veta.

Hur mycket de luktar är från individ till individ. Ex Avi luktar för det mesta ren tvätt. Men man kan räkna med att en iller luktar, sen kan de skunka ibland. Det är som en fis, och det luktar död och förbannelse.

Man ska inte tvätta sin iller ofta, de flesta tvättar dem inte alls. Ofta kan de börja lukta mer av att tvättas ofta, då deras hud blir uttorkad, så att tvätta deras saker är en mycket bättre lösning som dessutom är effektiv.

Skura golven, tvätta deras filtar o hängmattor så luktar det inte alls mycket. En okastrerad hane kan lukta en hel del, men själv har jag inte kännt så stor skillnad i doft på mina två hanar, men jag kanske bara haft tur ;)

Ett tips när ni går i skaffa-iller-tankar. Hälsa på så många illrar som möjligt innan. Det är guld värt. Och välj säljare med stor omsorg, det ger dig bättre förutsättningar och är en stor trygghet att ha som stöd.

Och fråga oss i massor! =)

sarae
0

1. jag är katt allergiker, och tål inte iller. Tål inga andra pälsdjur heller för övrigt. Hade däremot iller i 2,5 år innan jag blev allergisk mot illrarna. Har fortfarand eiller idag, 9 styck, snart 10.. så med medicinering och en enorm vilja så funkar det. men det är inte alla som orkar. det handlar mycket om hur mkt man e villig att offra för att få något annat i gengäld.

även om hon testar sig mot ille rnu så kommer det troligtvis visa negativt, då man inte akn vara allergisk mot något man inte varit i kontakt me dtidigare. eventuell allergi utvecklar sig med tiden.

2. en kastrerad hane elel rhona luktar inte mer än andra djur. de är inte luktfria, det kommer alltid att lukta djur, när man har just djur.

Aviendha
0

Förresten, jag bor i Skara, ni är mer än välkomna hit för att hälsa på de små liven =)

Soffi
0

Antar att du bor i Göteborg eftersom du söker uppfödare där. Det finns vissa som har nån enstaka valp kvar i sina kullar här i Göteborg.

Ett tips för att ge svar på dina frågor är att åka hem till någon med iller, och testa själv. Ta med flickvännen och se om hon reagerar (även om hon inte gör det betyder det inte att hon inte är allergisk, men det är ju ett enkelt sätt att testa till en början) dessutom upptäcker du själv hur mycket en iller faktiskt luktar. Det finns väldigt många illerägare här i trakterna och många tar gärna emot besökare. Jag själv har tillsammans med "Lsun" iller Lucifer på hisingen i Göteborg och du får gärna titta förbi om du skulle vilja det.

werner
0

1. Min flickvän är allergisk mot katter. Måste ta reda på om hon även är allergisk mot iller. Är det vanligt att kattallergiker inte tål iller?

Det är olika för varje individ åk hem till illerägare och testa.

2. Min andra farhåga är att illern ska lukta väldigt mycket.  Luktar alla illrar mycket? Är det skillnad på hane/ hona? Luktar en kastrerad hane lika mycket som en som inte är det? Vilka knep finns för att minska lukten??

Eh jag kan ju säga att våra illrar bara luktar när dom skunkar och det är mycket sällan har bara honor så angående det kan jag ej utala mig dom är okastrerade annars doftar dom sött som honung och luktar gudomligt :D

irreirre
0

Tack för all hjälp :-)

Vad snälla och hjälpsamma alla är här!!

Ber att få återkomma angående hembesök hos er som erbjöd er :-)

Såg en annons på blocket, Illern Milo behöver nytt hem. Har mailat med hans nuvarande ägare. Han är inte vaccinerad eller kastrerad. Vad kostar vaccionation och vad kostar en kastrering? Hur gammal måste en hane/ hona vara innan man kan göra ett sådant ingrepp?

werner
0

Angående vaccin är det väldigt olika det kan kosta 350-500 beroende på vart ni går någonstans..

Kastrering vet jag ej vi ska hålla våra okastrerade så länge vi kan :) för jag har hört av Sarae och läst själv att kastrering ökar risken för binjuretumörer (rätta mig om jag har fel)

JossanH
0

En kastrering brukar ligga på mellan 550- 1000:- beroende på vart man gör den.
Illern bör vara minst 6 månader innan den kastreras men orkar man hålla ut och inte illern mår dåligt av det kan man gärna vänta så länge det går.
Jag fick kastrera min senaste iller när han bara var lite drygt 5 månader för då hade de andra 2 illrarna och min dåvarande sambo fått nog… :) Han kissade pölar både här o där och var väldigt jobbig på dom andra illrarna… Och det luktade inte rosor hemma direkt.

När du vaccinerar ska du tänka på att stanna kvar hos veterinären en halvtimme efter illern fått sprutan. Det har nämligen hänt att illrar drabbats av en allergisk reaktion av vaccinet och behöver snabb veterinärsvård. Det är väldigt ovanligt men bra att ändå ha i åtanke. Sitt o vänta o håll ett öga på att illern inte blir helt apatisk.
Vaccinationen ska vara av "febrivac dist" som är speciellt illervaccin. Endel okunniga veterinärer ger ibland illrar katt eller hundvaccin vilket inte är bra!

Lycka till! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Vill bara tillägga att när det gäller kastration är det väldigt olika mellan en hona och en hane. Det brukar skilja en aning i kostnad, då ingreppet är lättare på en hane.

Dessutom så är det inte helt enkelt när det gäller honor, man måste verkligen veta vad man ger sig in på om man ska hålla dem okastrerade. Jag är inte en expert i ämnet, men det som gör dem speciella är att de inte går ur brunst förän de blir parade. Tillslut gör de väl det ändå, men riskerna med det är otroligt höga. De drabbas ofta av anemi (?) och dör.

Detta kan hjälpas av att man ger dem hormonsprutor för att få dem ur brunst, att man låter dem paras med en vasketomerad hane (dvs en hane som är steriliserad, inte kastrerad) men jag tror inte vi har någon sådan i Sverige. Eller att man kastrerar vid början av första brunst, vilket är det vanligaste.

Det finns att läsa om här inne, detta var bara en snabb och översiktlig info.

När de gäller att köpa en iller så är det bra om man kan träffa den innan, personkemin måste ju stämma som med vilket djur som hellst. Och att köpa en iller från en hemmauppfödare är lite dyrare, men då får man en iller som blivit tränad i det mesta. Dessutom kommer man upp i samma summa i princip om man köper en "billig" iller och ska fixa resten själv.

Du hittar dessa "billiga" illrar på blocket mm. De är ofta vad vi här inne kallar för "farmare", dvs att de föder upp djuren i små burar och tänker inte på mycket annat än pengar i fickan.

Detta vet du kanske,och kan läsa dig till i flertalet andra trådar, men efter in "incident" i en annan tråd där vi på iller.ifokus anklagades för att inte informera om det så gör jag det kort nu, så du vet om det. Sen är det upp till dig att bilda dig en uppfattning.

Oj vad långt det blev, hoppas du inte somnade på vägen ;)

UlrikaD
0

Finns en tråd här inne om Miilo, du kan ju läsa lite där.

irreirre
0

#10 Jo så långt är jag med! Att det finns olika typer av uppfödare etc. Tror mig vara bra påläst om illerns olika egenskaper (även om det såklart skiljer sig mellan individer) och har vana av djur sedan tidigare. Är helt på det klara med att jag kommer bli biten av illern, han får passa sig så jag inte biter tillbaka ;-).

De frågor som dyker upp nu när man börjar känna sig redo är mer de tråkiga sakerna som medföljer. tex försäkringar, vaccinationer, vetrinärer etc.

Men nu har jag åtminstone lite bättre koll :-) tack

Soffi
0

Försäkring kostar ungefär 600 kr om året, och då försäkrar du via agria eftersom de är det enda försäkringbolag som försäkrar illrar. Det är lite krångliga regler om hur mycket du får tillbaka, men en försökring är helt klart nödvändig med tanke på hur lätt våra må monster skadar sig och hur cancer statestiken ser ut i illerstammen just nu.

Vaccination kan du göra på Majornas smådjursklinik med Febrivac Dist och det brukar kosta runt 300 kr har jag för mig. Detta görs en gång per år.

För större ingrepp som operationer eller kastrering bör du istället gå till Blå Stjärnan. De kostar lite mer, men är mycket duktigare.

Aviendha
0

irreirre: Var absolut inte meningen att köra över dig eller liknande. Det är jättesvårt att veta hur mycket kunskap du redan har, så jag gjorde en chansning, om du inte visste så fick du veta. Visste du så var det inte hela världen =)

#13 Snabbinfo om regler.

700kr i självrisk, dvs de pengar du själv alltid står för.

Du får tillbaka 80% av beloppet utöver de 700 kr. Och "taket" ligger på 10 000kr per år.

Dvs. En operation på säg 5000 så får du tillbaka 5000-700= 4300
4300*0.8 = 3440 kr tillbaka från Agria.

Sen finns ju lite grejer runtomkring, men detta är grunderna.

Bogey
0

Läs gärna den här tråden också om hur illa det kan gå om man inte tänker sig för.

"Illervalp köpes"

Min blivande husse tyckte själv det var nyttig läsning.

Innan min nya familj bestämde sig så var dom här på min födelsedag t.om. och hälsade på och tillbringade ett par timmar tilsammans med mina släktingar och deras vänner.

Tydligen är min blivande mattes mamma och storebror väldigt allergiska mot katter men de kände inte av någon allergi trots att farbror Jesse och moster Vebjörn m.fl. både klättrade på dom och nöp dem i fingrarna :-)

______
Bogey

Ilokay
0

är ni orolig angående lukten så är en idé att åka hem till olika illerägare och känna efter=) det är för övrigt väldigt bra att göra, så man vet vad man ger sig in på! lycka till med illersökandetGlad

sarae
0

jag har 9- snart 10 här.. mycket värre än så blir det nog aldrig ;) Du är välkommen att hälsa på här oxå. Jag bor i skara

werner
0

#17 kände aldrig ens iller lukten hos dig, inget alls förens vi åkte hem med illrarna i bilen Förvånad måste vart immun sen innan på nån vänster ^^

sarae
0

#18 hehe kul att höra :P vi hade iofs bara varit hemma i sisådär 20 minuter ;)

werner
0

#19 okej kan ju bro på det men ändå, sniffade ju på en iller när jag var där och inget jag la märke till förutom den sedvanliga illersötman..

btw ganska ovanligt att illrar stinker om dom ej sitter i sin egna avföring osv och man ej städar ordentligt och Sarae sprang runt och städade samtidigt vi var där så hon blev förvirrad och tappade bort hushålls rullen flera ggr :)

MimmieM
0

#13 Sveland försökrar också iller om jag inte minns fel.

Vaccination är ganska dyrt i gbg, nu gjorde jag det senast i samband med en massa andra saker, men det är säkerligen runt 500:- på blå stjärnan i gbg, minst. Kastrering ligger väl kanske på 8-900 där. Det skiljer sig lite från olika städer, men jag rekomenderar ändå att gå till någon med illervana.

Jag bor på Hisingen tillsammans med mina 3 pojkar. Det är bara att hoppa på 5,6 el. 10 så är du hemma hos oss på ett kick ;)
Tvätta illerns filtar och sovplatser är nog det bästa sättet att hålla mycket utav doften borta.

Och vad gäller det där med att hålla en iller okastrerad eller inte så råder det delade meningar om det. Med tanke på att veterinärerna råder samtliga djurägare att kastrera de djur som inte skall gå i avel, så förstår jag inte varför det skulle skilja sig med just iller. Men som sagt, allting är enbart teorier och man får själv välja sida i den frågan.
Sedan handlar det ju om vad som fungerar för just dig som illerägare. Mina hanar drog snoppen i allt de såg och gick inte att hantera när de var okastrerade, så mitt val var inte speciellt svårt när de sedan skulle juckas mot både det ena och det andra, ja…

Carpe Diem

Faxlin
0

#21: Tyvärr har de slutat med det. Så nu har Agria ensam monopol på alla iller försäkringar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

#22 Jasså, har de bara för smådjur då?
Sist jag var hos vetten så fanns det en broschyr där i varje fall, det var på exotisk/smådjursavdelningen. Jag läste den inte dock.

Carpe Diem

Jenahbella
0

på svelands hemsida stog de inget om illrar iaf, så de e nog bara agria nu… :)

MimmieM
0

Man lär sig någonting nytt varje dag!

Carpe Diem

irreirre
0

#14 Tog det absolut inte som en överkörning! Jag är glad för all info som bjuds :-)

#15 Redan läst. Helt sjukt ju. Man fortsätter att förvånas över hur korkade en del människor är!

#21 Vågar man visa sig på hsisingen då?? Folk dör ju som flugor där nu för tiden :p

Fortsätter förvånas över all vänlighet som finns här :-)

irreirre
0

Kom på en fråga, samtidigt som jag puttar upp tråden :-)

Hur lätt/svårt är det att ha med sig sin iller under en dag? Tex om jag skulle ta med min iller till jobbet. Kan jag ha honom i ett koppel som är knutet till skrivbordet? jag antar att den säkert kommer sova en hel del, men hur funkar det med att gå på lådan? kommer den använda den om jag tex ställer den bredvid lådan?

Eller ska jag helt enkelt lämna den hemma?? :p

Aviendha
0

Det bästa är nog att lämna den hemma. Den kommer antagligen att ägna hela dagen åt att dra i kopplet för att få springa iväg. Dessutom så är det ju inte säkert att den går på låda eftersom det är en ny plats, sen är det ju stressande.

Mina äter ofta inte när de inte är hemma, det händer väl för mycket antar jag.

Vet inte om någon testat detta, isf borde de ju kunna ge info.

werner
0

Gud vilken syn :D nog för hundar brukar följa med till kontoret men hade jag tagigt med min iller hade jag nog fått många blickar och inte minst fan vad jag skulle hålla koll på illern istället för mitt arbete, finns ju massa gott att äta där som gem, gummipluttar till bord, pennor osv :)

Faxlin
0

Tror illern blir gladare över att ara hemma bland sina egna saker och få leka som den vill medans man är på jobbet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

irreirre
0

Då var det avgjort. Illern får stanna hemma :-)

AlbaStiffler
0

Har bara skumläst lite i denna tråd men angående allergi…

Är det inte så att ett pricktest inte kommer visa något förrän du verklogen blivit allerisk mot tex iller. Och iom att din flickvän aldrig träffat illrar kan hon inte ha utvecklat allergenet, och därmed kan alltså inte testet visa att hon kommer bli allergisk? Kan ha fel, men är det inte så? Sarae, vet du?

Och som Sarae även skriver, det kan ta månder, kanske år att utveckla allergin mot just illrar. Det är mer troligt att det är just så än att det visar sig på henne under ett kort besök hos en illerägare. Alltså är det en enorm risk att hon kommer bli allergisk. Någiot ni bör tänka igenom nogrannt är alltså, vad händer OM/NÄR hon blir allergisk. Lämnar ni bort djuret eller står hon ut med nästäppa och kliande ögon i flera år? Självklart är fallet lite annorlunda om allergin blir värre än dessa symptom, men det är ändå värt att nogrannt tänka igenom en sån fråga.

Och medans vi ändå är inne på saker man bör tänka igenom noggrannt innan man skaffar iller så kan jag ju nämna några till som är de vanligaste orsakerna till att avdelningen "Omplaceringar" är fulla med trådar om djur som söker nya hem. Vad händer när ert liv förändras från det det är just nu? Tex om ni flyttar, om ni får barn, om ni får jobb/blir arbetslösa och panka, inte har tid osv osv? Om inte svaret för alla dessa frågor är att djurets bästa går före allt detta och det kommer få ett livslångt hem hos er, så bör ni fundera en extra gång innan ni skaffar iller.

Menar absolut inte detta som kritik eller elakt mot er, känner ju inte er och vet därmed inte vad ni är för människor. Men tyvärr finns det lite för många som skaffar iller utan att tänka efter, som ni kommer se om ni surfar runt lite på forumet. 

Hoppas ni hittar en iller ni gillar (gärna omplacering, är mitt tips) och att ni blir illergalningar for life. :-) Och hälsa på så många som möjligt innan ni slår till, man lär sig bäst på att träffa iller IRL.

sarae
0

#32 helt riktigt. Pricktestet visar trolligtvis ingenting alls nu.

Aviendha
0

Nej, man kan ju inte vara allergisk mot något som man inte träffat ;) Då har allergin inte hunnit utveckla sig, nu när jag tänker efter så kanske det var ett dumt tips. My bad. Det finns ju en liten chans att det ger utslag dock.

Min kille är extrem kattallergiker, men han fixar illrarna. Hade jag vart tillsammans med honom när jag skaffade första illern så hade vi nog avvaktat och försökt träffa så många som möjligt, för att se hur det utvecklades.

Nu tror han dock att det börjar komma smygande, han känner sig konstant täppt hemma, och han vägrar äta medicin om det skulle vara så. Hans filosofi är att han inte ska behöva medicin för att kunna bo i sitt egna hem.

Nu har han inte gjort några tester eller liknande, utan han har bara en svag aning, men det kan ju vara dam eller liknande med.

Det är inte lätt att leva med en allergi, det kräver mycket energi och vilja. Som det är nu kan han, även med medicin, inte vara i ett hem där katter finns mer än någon timme, annars kliar han sönder huden på natten. Inte trevligt för mig som sambo för den delen heller. Besök folk och se till att börja med.