klia
Min hane Dodge kliar sig väldigt mkt tycker jag. Mkt mer än vad dom andra gör ! Vad kan det bero på ? Gjort det länge nu nämligen…

Det låter som ett fall av skabb eller loppor eller löss. Kontrollera upp detta noga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nä, då borde ju alla ha det… Han har säkert kliat sig i över 2 månader rätt mkt. Kan han vara torr i pälsen? Han har bara badat 1 gång på 3 månader..

Net är inte säkert. Och om alla har det betyder det inte att alla kliar sig mycket. Det är individuellt det där.
Så det skadar inte att kontrollera upp det. Det borde inte vara torr hud om det inte badats mycket.
Audiatur et altera pars

mina badar sällan faktisk. bara när det riktigt behövs, heheh.
Han gnager o kliar med tassen mkt, tycker jag. Dom andra kliar inte alls. Ska man åka til vetten eller ?

Du kan börja med att kontrollera honom noga med ett förstoringsglas. Överallt och lääänge. Sitt med förstoringsglaset så still i pälsen på honom att du börjar tro att du är tokig, då kan du kanske se något om han har fått sällskap av oinbjudna hyregäster.
Det kan även vara någon sorts av hudsvamp. Och då måste en veterinär hjälpa dig. Om han gnager och kliar sig så mycket är han helt klart väldigt besvärad av det i alla fall. Så varför inte ringa veterinären i morgon och få en tid så han slipper problemen.
Audiatur et altera pars

Jaha. Då va det dit igen ! Sist va i veckan för sprutor o nu dit igen :)
Härligt med illrar ibland, hahaha.
Förstår inte hur han fått det bara…. Mest inne o ute bara i buren…
Det borde finnas ett schampoo som an kan köpa hos vetten…

#6: Jadå det finns schampon mot viss ohyra, och andla medel mot andra ohyrer och andra saker ändå mot svamp. Därför det känns viktigast att börja ta reda på vad som är felet.
Men du har rätt, det är underbart med illrar ibland :-)
Audiatur et altera pars

tack… ska kolla

Berätta gärna hur det gick.
Audiatur et altera pars

Det kan mycket väl vara skabb. 2 av mina kliar sig inte märkvärt mer när de har skabb än i vanliga fall, så går man till vetten och då är det fullt i öronen på dem. Det kan variera, Bosse kliar sig frenetiskt.
Kan väl kanske vara svamp också, och vad jag vet så är väl inte svamp smittsamt? Vilket skulle kunna förklara varför enbart en av dina kliar sig. Men gå till vetten så får du svar.
Lycka till!
Carpe Diem
Eller så är han helt enkelt bara torr/irriterad i huden. Kanske är han bara en mer "kliig" iller än dom andra (har själv en sådan).
Kanske håller han på att få vinterpäls o att det är det som kliar??
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tippar på öronskabb, men som Mimmie säger så kan det även vara öronsvamp. De kan klia sig över hela kroppen trots att det är i öronen problemet sitter.
Men det kan ju även vara vinterpälsen som börjat växa ut och som kliar. Så om veterinären inte ser skabb eller svamp i öronen så kan det ju vara pälsen. min kliar sig lite extra när deras päls kommer, och det kan vara nån vecka.
Kom ihåg, att om han HAR skabb så måste alla dina illrar behandlas! Och om du inte hört det förr så är det 2 till 3 behandlingar illrar ska ha med 2-3 veckors mellanrum. Inte alla veterinärer har koll på det så ibland måste man berätta det för dem dför att få tillräckligt recept.

Oj oj oj, inte skabb ! Han har kliat sig länge nämligen ! Är det farligt för öronen ? Sprider sig öron skabb till resten av kroppen ?

Skabb kan han ju definitivt ha om han kliat sig lägen. Och nej, det sprider sig inte till resten av kroppen, men om illern kliar sig mycket kan den få kli-skador runt huvudet/halsen. Dessutom kan han få nötskador i öronen av allt kli och i dessa småsår får bakterier och svamp ro, så risken är även stor att han även har svamp. Be veterinären kolla även efter detta när han kollar.
Gällande skabben så kan det ge öroninflammation om det går obehandlat för länge. Såklart svårare att behandla än vanlig skabb. Detta i sin tur kan krypa upp i huvudet (inflammationen alltså) och ge hjärnhinneinflammation har jag för mig. Alltså livsfarligt om det går obehandlat för länge.
Så det är bara att boka tid hos veterinären för grundlig koll. Tips, tvätta INTE öronen innan så är det lättare att få bra prover hos veterinären.