Vaccination
Läste lite på Änglaillerns hemsida om deras krav på vaccinationer och därför undrar jag nu, vad är det för skillnad på Fervac D och Febrivac Dist?
Vilken är bäst? Vilken använder ni?
Har hört att Fervac D inte finns längre… :S
När man ska vaccinera sin iller, väljer man själv vaccinet eller får man ta det som finns..?
Måste veterinärer ta hem vaccin innan eller har dom det oftast hemma..?
Har några småkliniker i närheten men Strömsholm ligger inte så långt ifrån och det känns som att dom kanske vet lite mer om iller, vad har ni för erfarenhet av Strömsholm och illerkunniga veterinärer..?
Dessutom så undrar jag om ni kan skriva lite vad som behövs och vad ni har i era "iller-medicinskåp"
Längtar jättemycket efter min Alfons nu :) Ska bli så roligt :)
Tack på förhand! :)

Det finns bara ett vaccin så du slipper välja
Är det Febrivac Dist som fortfarande finns?

Ja, Fervac D slutade användas för 1-2 år sedan.
Med Fervac D så vaccinerade du din iller vart annat år, så det skulle kunna vara illrar som fortfarande har skydd med Fervac D.
Febrivac Dist är det nya och det ska man ge sin iller varje år.
Carpe Diem
Vissa veterinärstationer/kliniker har inte vaccin för iller inne, då deinte har illrar så ofta att de går med förlust på att hålla sig med vaccin. I östersund hade de alltid vaccin, men här i skara har de det inte.
I dessa fall får man endera söka sig till ett ställe som har, eller köpa en hel kartong, då det inte går att ta hem en dos åt gången. KArtongerna brukar innehålla 5 doser, det gör iaf den som jag ska köpa, har hört om 10, men det var antagligen för det gamla.
Enklast är ju att du kontaktar de på ditt stäle och hör dig för.
I medicinskåpet ja.. Jag har verkligen inget sådant, tyvärr. Men parrafinolja har jag, ifall en lättare förstoppning skulle uppstå. Illerschampo för de få gånger jag tvättar dem, har använt det kanske 5 gånger på 3 år. Det finns säkert en del andra saker som är bra at ha, men jag har klarat mig hittills, men jag har ju nära till bra vett med.
Paulina

I mitt medicinskap har jag vaselin (istallet for parafinolja eftersom jag behovde ngt snabbt och enligt engelsmannen sa fungerar vaselin lika bra), en spruta for att ge vatten eller losningar oralt ifall att illern inte vill dricka sjalv och schampoo och.
// Amanda

Vaselin? kan man ge det istället för parafinolja? Det vore ju toppen i så fall, men hur får man i dem den massan i så fall? parafinolja slickar de ju i sig och det är lätt att dosera, vaselin känns lite klurigare
Carpe Diem

Manga engelsman anvander vaselin vid forstoppning, sa jag antar att det funkar lika bra som parafinolja :P
Jag skrapade bara ut lite ur burken och lat honom slicka i sig det. Tydligen var det ratt smaskigt :S
// Amanda

Kanske ska testa lite bara för att se om det smakar fint, det borde väl fungera med vanligt klöver vaselin?
Carpe Diem

Jag vet inte, men jag antar att all vaselin ar samma sak? Mitt ar sant har som pa bilden
// Amanda
Vad jag vet så finns det två olika slags vaselin t ex i England. Den ena är det som är på bilden, dvs white, och så ska det också finnas yellow/brown, som är för industriellt bruk (vet ej vad det då används till). Och det vita ska fungera i princip exakt likadant som paraffinolja.
Tack för svaren! :) Förresten, finns det någon som vet hur illervana Strömsholm är?
Inte en aning, men ring och hör! Även om någon har erfarenhet därifrån kan de ha fått in nytt folk, alt. gammalt illervant folk kan ha slutat.
Paulina
Ja, det skulle jag ju kunna göra redan nu egentligen :) Eftersom jag är ovan så kan det vara skönt med en veterinär som iallafall till viss del vet vad en iller är :P Tänkte på ett inlägg i en tråd (kommer inte ihåg vilken) då veterinären inte ens vågade hålla i illern medan han vaccinerade den. Eftersom jag som sagt är ovan så kan det vara skönt att inte behöva mötas av människor som står som frågetecken när man kommer dit med illern :P
#13 Ja absolut. Kanske måste du åka en bit med, men det är ju inte hela världen. Jag hade 20 mil till mitt djursjukhus, för distriktarna kunde bara kolla öronskabb typ. Men det går, det är en trygghet att veta vem man ska vända sig till om olyckan är framme, eller om man bara vill höra om något man är orolig över, istället för att börja googla när illern har ett brutet ben eller liknande.
Bättre att du har kikat lite innan =)
Paulina
#14 Precis, vill ju inte ringa runt när illern har brutit ett ben eller har fått i sig något av gummi, då vill man veta på en gång vart man kan ringa. Strömsholm ligger ganska nära så det skulle vara skönt om dom kunde lite om illrar, annars så har jag för mig att Djurkliniken Roslagstull inte är helt ovana (har sett en iller där på djursjukhuset ^^) och det är ju inte heller jättelångt att åka men ändå en liten bit längre då jag bor i närheten av Örebro.

Jag bor i stockholm och går till roslagstull, tycker det är skönt för dom träffar ändå illrar såpass ofta att dom känner till alla vanliga sjukdomar och problem och jag har hitills inte haft några problem med dom annat än att det kan bli väldigt dyrt ibland.
Dom är nog inte så bra att jag skulle åka hela vägen från hallsberg bara för att vaccinera men när vi tog bort elliotts njure nyligen hade jag låtit ytterst få veterinärer utföra det ingreppet, då vardet skönt att ha Gunnel på roslagstull som har gjort det förut.
#16 Nää, för en vaccination kanske det är lite väl långt att åka men om det är något större problem så skulle man ju kunna åka dit. Men jag ska nog höra av mig till Strömsholm någon dag och fråga dom, då kan man ju passa på att fråga om så mycket man kan komma på t.ex. om dom är så pass vana att dom vet hur man kastrerar en iller (fast det kan ju egentligen inte vara så svårt om dom vet hur man kastrerar andra djur)
Jag har pratat med strömsholm och för ett år sedan så var de kunnig apå iller. Vet inte vad de har för personal i dagsläget. Däremot är de dåliga med att ha vacc hemma och vill egärna inte ta hem om man bara hade en iller som skulle vacc om man inte ville betala för alla.
Jag har två tjejer som bör vacc snart. Kommer först ringa veterinären i västerås men annars blir det att kolla med närliggande såsom strömsholm. ev sthlm eller ta det på gotland om en mån.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.