Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 452 ggr
Tzatu
0

iller och ipren

Jag kom på min ena iller med att knapra på ipren precis. Det allra mesta av den är kvar, det saknas bara en liten bit, men kan det vara farligt?

Jag har provat att ringa ett par veterinärer men de visste inte, och agrias telefonveterinär svarar inte.

Ceciliaolucifer
0

Men fy!!!
Det är absolut INTE bra! Håll ordentlig koll på hnm, början han dreggla eller visa några tecken på sjukdom så åker du inte på en gång.

Fortsätt att ringa agrias veterinär. Ring sjukvårdsupplysningen och gör vad det står om preparatet.

sarae
0

de flesta läkemedel är enormt giftiga för djur, även i mycket små doser! vid förgiftningssymptom åk genast till veterinären!cpersonligen had ejag nog inte ens vågat vänta :s

Tzatu
0

Personen vi pratade med sa att om de fått i sig mindre än 5 mg skulle man ge medicinskt kol. Hade dom fått i sig mer än det skulle man kontakta veterinär. Satt och puzzlade ihop iprenbiten hon bitit i och det saknas inget, hon verkar bara ha delat på den och hon är som vanligt än så länge. Jag ska iväg och köpa medicinskt kol nu medan pojkvänen försöker hitta nån veterinär som har jour i lund.

Faxlin
0

Jag hade inte chansat. Det räcker med väldigt små mängder för att ställa till med bestående skador. det kan bli invertes skador på njurar och liknande.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Hur gick det med pillerknarkaren?

Jag hade nog givit en dos med parafinolja, det borde ju om inte annat kanske få ev oupplöst medicin snabbare genom kroppen, eller vad tror ni?

Ett tips man ger människor är väl att dricka grädde om man blivit förgiftad? Det borde väl funka på iller med? Och då kanske parafinolja (fettet alltså) funkar likadant som grädde? Ytterst ovetenskapligt som vanligt… Någon som vet, var lite intressant tråd detta…?

Pirjo
0

Det aktiva i Ipren är väl ibuprofen? Illrar är väldigt känsliga mot Ibuprofen  och t o m en liten dos kan vara farlig, se http://www.aspca.org/site/DocServer/toxbrief_0704.pdf?docID=2383

Det rekommenderas att man ger aktivt kol (dvs medicinskt kol) i flera omgångar för att neutralisera "giftet".

Paraffinolja är bra när det gäller objekt som inte tas upp av kroppen men när det gäller giftiga ämnen så hjälper det inte mycket, kroppen tar ju upp giftet t o m på vägen ut. Så att så fort det handlar om något som är giftigt så är det aktivt kol som gäller.

AlbaStiffler
0

Intressant. Ak´tivt kol, är det inte sånt man fick som liten, som var flytande på flaska och som man fick mot ont i magen? Finns på apoteket eller?

Tzatu
0

Jag har gett ett par omgångar medicinskt kol till henne och pratat med veterinär som typ bara sa åt mig att hålla ett öga på henne om hon började agera underligt, men sa att det förmmodligen inte vara någon fara då hon knappt verkar ha fått i sig något alls. Hon har inte kräkts eller haft diarré är precis som vanligt.

PatrikF
0

Skönt att höra, hoppas hon klarar sig!

Pirjo
0

#8 Hundar t ex har ju högre toleransnivå, så jag tror inte att dom flesta veterinärer ens vet hur känsliga illrar är för ibuprofen. Visste dom hur lite som krävs för att det ska vara farligt för en iller så kan jag tänka mig att reaktionen skulle bli lite annorlunda.